Auto    |   Koeajo

Hyundai Tucson on nelivedolla jämäkämpi kuin kansansuosikki Nissan Qashqai, mutta ajovalot ovat pimeällä huonot

Korealainen Tucson on mukava ja tukeva kaupunkimaasturi, jossa on erikoinen diesel-kevythybridijärjestelmä.

Ei voi olla totta.

Tätä mietin, kun välkyttelen upouuden ja parhailla varusteilla ladatun Hyundai Tucsonin kaukovaloja metsänreunaa vasten syrjäisen pikkutien parkkipaikalla. Tämä auto maksaa 55 000 euroa, enkä näe sen ratissa kunnolla eteeni.

Tänne asti matka on sujunut mukavasti. Korealainen Tucson-kaupunkimaasturi on nelivedolla jämäkän ja vakaan tuntuinen ajettava ja hyvin varusteltu, mutta tämä yksi piirre ampuu melkein kaiken alas.



Ajo- ja kaukovalot ovat nykyautojen tasolla surkeat. Mutkaisella ja mäkisellä tiellä valaistu alue jää varsinkin kuskin puolella niin lyhyeksi, että esimerkiksi vasemmalle kaartuvassa mäessä tuntuu kuin parinkymmenen metrin päässä keskellä tietä voisi seistä kokonainen peuralauma, eikä sitä näkisi.

Valokuvion reuna jää todella alas, ja valon ja pimeän raja on kuin veitsellä leikattu. Kauko­valot ovat pelkkä vitsi: ne muodostavat kapean v:n muotoisen kuvion vain aivan suoraan auton eteen, ja sivuille jää hirvittäviä katveita. Pimeällä peuravaaratiellä ajaminen tuntuu tällä autolla suorastaan vaaralliselta.

Samalla tiellä samoissa olosuhteissa samoilla täysled-valoilla Hyundain isompi Santa Fe valaisee tietä aivan riittävästi, joten syy lienee Tucsonin valoumpioiden muotoilussa.

Nykymuodin mukaisesti ne on veistetty kapeiksi viiruiksi, jolloin heijastuspinta jää pieneksi. Kaukovalot tuikkivat ahtaista pupilleista kuin kaksi taskulamppua.

Tätä ei voi ostaja huomata, ellei älyä talvipimeässä koeajolla kurvata synkälle maaseututielle. Uudessa autossa puute on niin vakava, että arvion voisi lopettaa tähän.

Katsotaan nyt silti, millainen auto muilta osin on kyseessä. Maahantuojallakin on vielä sanansa sanottavana.

Jykevämpi kuin Qashqai

Tucsonin halvimmat mallit kilpailevat ensisijaisesti Nissan Qashqain kanssa, jos tällä hinnalla kiikarissa on nimenomaan crossover-maasturi. Tucsonin etuvetoiset lähtömallit 132-hevosvoimaisella bensamanuaalilla maksavat 30 000 euron molemmin puolin varustepaketista riippuen ja 177-hevosvoimaisen automaatin saa niukimmalla varustelulla 34 000 eurolla.

Riippuu myyjäliikkeen tarjouksista, onko Nissan varusteiltaan parempi diili, mutta ylipäänsä Tucson tuntuu jykevämmältä kuin Qashqai ja on tilavampi sisältä. Tässä hintaluokassa Tucson voi olla harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Nyt testissä oleva malli on kallein Tucson Premium-varusteilla eli esimerkiksi nahkapenkeillä ja älykkäillä ajoavustimilla. Sen lähtöhinta ilman lisävarusteita on jo kirpeät 52 000 euroa, ja tällä kattauksella se kilpailee lähinnä Mazda CX-5:n, Nissan X-Trailin ja Mitsubishi Outlanderin kalleimpien mallien kanssa.


Erikoisinta tässä uudessa Tucsonissa valojen lisäksi on 2-litrainen dieselmoottori, jonka yhteyteen on nyt viritetty 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Kontin alle on siis piilotettu pieni, 0,44 kilowattitunnin akku. Se kerää energiaa moottorijarrutuksesta ja antaa lisäpotkua kiihdytyksessä. Koskaan auto ei kuitenkaan kulje pelkällä sähköllä, eli mikään oikea hybridi tämä ei ole. Sama tekniikka löytyy sisarmalli Kia Sportagesta.

Tätä tehokkainta 2-litraista dieseliä ei ole saatavilla ilman 48V-järjestelmää, joten on vaikea verrata, kuinka paljon tai vähän pieni akkuapuri säästää polttoainetta. Dieselin yhdistetty kulutus on silti vähintään seitsemän litraa sadalla, ja hiilidioksidia tupruaa ilmaan 181 grammaa kilometrillä. Itse asiassa tämä iso kevythybridi on Tucson-malliston dieseleistä kaikkein janoisin ja saastuttavin, ja koko malliston kallein.

Jos tällä hinnalla haluaa oi­kean hybridimaasturin, kannattaa vilkaista Mitsubishin ladattavaa Outlanderia. Täysfossiilisilla kulkevien Mazda CX-5:n ja Nissan X-Trailin nahkaversioiden kanssa kisa on tasaväkisempi, mutta myös luokkaa isompi Škoda Kodiaq on nelivetoisena tarjolla.

Hyundaissa hevosvoimia on siis 185 ja väkevän dieselin jatkeena on kahdeksanportainen automaattivaihteisto. Kumpikin toimii erityistä huomiota herättämättä ja vääntöä tuntuu löytyvän. Diesel hivenen kilkattaa kiihdytyksissä, mutta äänieristys on kohtuullisen hyvä.

Tucsonissa vaatii aluksi totuttelua se, että ohjaus on normaalitilassakin varsin raskas ja ener­giaa keräävän hybridisysteemin jarrutuntuma on oudon sienimäinen. Akkua lataavan moottorijarrutuksen tehon myös todella huomaa. Maantiellä ei juuri tarvitse jarrupoljinta edes painaa, kunhan vain nostaa jalan kaasulta. Liikennevaloihin rullatessa Tucson sammuttaa moottorin jo kauan ennen risteystä.

Neliveto jakaa voimaa eteen ja taakse tarpeen mukaan ja sen saa lukittua keskeltä sähköisesti 50/50-suhteelle hankalia paikkoja varten. Tucson ei ole oikea maasturi, mutta neliveto tekee sohjossa ja kinoksissa ajamisesta vaivatonta. Aktiivinen kaistaohjaus toimii myös varsin hyvin moneen kilpailijaan verrattuna.

Valoja päälle!

Sitten ne valot. Maahantuojan vastaus on, että he eivät ole huomanneet valoissa mitään outoa, eikä jälleenmyyjiltä tai asiakkailta ole kuulunut valituksia.

Sovimme, että vien auton tarkistettavaksi heidän omalle korjaamolleen siltä varalta, että esimerkiksi suuntauksessa olisi jotain vikaa. Huoltomies, joka ilmeisesti luuli minua tavalliseksi asiakkaaksi, tutki valot ja totesi, että ne on suunnattu juuri kuten pitää, mutta ne vain ovat huonot. Hän suositteli ostamaan jälkiasenteiset lisävalot. Ja nämä ovat siis malliston parhaat valot.

Valoasia on huomattu maailmallakin. Yhdysvaltalainen autojen turvatestejä tekevä IIHS rokotti uudelta Tucsonilta pisteen huonon näkyvyyden takia juuri tällä täysled-valaistuksella.

Halvempien mallien halogeenivalot ja led-halogeeniyhdistelmät ovat puolestaan saaneet surkeimman mahdollisen arvosanan Amerikan markkinoilla.

Netin keskustelupalstoilta löytyy tukuittain Hyundain valoihin tyytymättömien asiakkaiden kommentteja, etenkin Yhdysvalloista.

Täkäläinen EuroNCAP ei ole arvioinut Hyundain valoja. Saksalainen Autobild-lehti ajoi vuosimallin 2016 Tucsonilla 100 000 kilometrin kestotestin, ja yksi nurinan kohde olivat juuri huonot kaukovalot. Muuten auto läpäisi testin ilman suurempia vikoja.

Huono valosuunnittelu on käsittämätöntä, kun muilta turva­ominaisuuksiltaan Tucson on täyden viiden tähden auto. Myös Hyundain toinen malli Kona on saanut IIHS:ltä pyyhkeitä huonoista valoista.

Koeajossa

Hyundai Tucson 2.0 CRDi 48V Hybrid Premium


Plussat: Neliveto, sisätilat, varustelu

Miinukset: Onnettomat valot, kulutus, kevythybridin rajallinen hyöty

 Teho 185 hv / vääntö 400 Nm

 CO2-päästöt: 181 grammaa kilometrillä

 Kulutus: 6,9 litraa dieseliä sadalla (wltp-yhdistetty)

 Nelivetomalliston hinnat alkaen 37 000 euroa, 2.0 dieselhybridit 47 000 euroa, koeajomalli varusteineen 55 864 euroa

 Kilpailijoita: Kia Sportage, Mazda CX-5, Nissan Qashqai, Peugeot 3008, Renault Kadjar, Seat Ateca, Škoda Karoq, Subaru XV, VW Tiguan

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uudet mittaukset kertovat, millä tele­operaattorilla on paras verkko – Katso kuntasi tulokset

      Tilaajille
    2. 2

      Näin yhdestä huoneesta tuli eduskunnan sote-kaaoksen taistelu­tanner: ”En halua nähdä teitä enää ikinä”

      Tilaajille
    3. 3

      Poikani joutui eroamaan reservistä, kun kertaus­harjoituksiin ei myönnetty lykkäystä

    4. 4

      Helsingin päättäjät havahtuivat muutokseen: vieras­kielisten määrä kasvaa ja kaupungin pitäisi sopeutua

    5. 5

      Suolistosyöpään kuolee vuosittain yli tuhat suomalaista: Sairaus on kavala ja oireet epämääräisiä

    6. 6

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    7. 7

      On yhä vaikeampi ymmärtää, miksi keltaliivit polttivat Michellen lehti­kioskin karrelle

    8. 8

      Teuvo Hakkarainen teippasi auton kylkeen ”Matu, mistä tulet? Sinne menet” ja selitteli tarkoittaneensa maaseudun tulevaisuutta ja muitakin asioita – soitimme

    9. 9

      Helsingissä asuva Stephen Sykes haki Suomen kansalaisuuden, tytär taas Britannian, ja syynä on brexit

    10. 10

      ”Katsoin kuvaa ja ajattelin, että se oli oikeastaan aika hyvä ruutu”, sanoo rippileiriltä vuoden lehtikuvan ottanut Joonas Brandt – katso kaikki vuoden 2018 parhaat lehtikuvat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Uusi liikunta­trendi parantaa terveyttä nopeasti, ja kenellä tahansa on siihen aikaa

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin seudun kouluissa leviää nyt villitys, joka saa lapset liikkumaan jopa kilometrejä tunnin aikana

    3. 3

      Poliisi: Utrechtin ampumisista epäilty on pidätetty, ainakin kolme kuoli luodeista

    4. 4

      Kruununhaassa asuva Pekka Hietaniemi karsastaa joukkoliikennettä ja omistaa niin BMW:n katumaasturin kuin avomallisen Audinkin – Helsingissä se on jo kapinallista

    5. 5

      Helsinki vartioi tyhjää puutaloa joka päivä kellon ympäri Kumpulassa – ”Tässä ei ole mitään järkeä”

    6. 6

      Suolistosyöpään kuolee vuosittain yli tuhat suomalaista: Sairaus on kavala ja oireet epämääräisiä

    7. 7

      Jörn Donnerin pitkä elämäntyö päättyi, mutta kukaan ei vain usko sitä

    8. 8

      Teuvo Hakkarainen teippasi auton kylkeen ”Matu, mistä tulet? Sinne menet” ja selitteli tarkoittaneensa maaseudun tulevaisuutta ja muitakin asioita – soitimme

    9. 9

      Toimittaja Jorma Elovaara on kuollut

    10. 10

      Saharan metsittäminen ilmastosyntien vuoksi voi kuulostaa järjettömältä, mutta Israel onnistui kasvattamaan metsän aavikolle

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Moni käyttää astian­pesu­konetta väärin, ja välin­pitämättömyys voi aiheuttaa isot kulut: toimi näin, niin vältyt ikäviltä yllätyksiltä

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvilleni saa nauraa, sanoo Iiu Susiraja, mutta hiljenee kun katselee lukioaikaista valokuvaa itsestään

    3. 3

      Lars Kihlström halusi uskoa hyvää isästä, mutta lopulta hän itki – Suomalaisen SS-miehen päiväkirjasta löytyi lause, joka kyseenalaistaa historian­kirjoituksen

      Tilaajille
    4. 4

      Uuden-Seelannin terrori-iskusta epäilty sai murhasyytteen, ainakin 50 ihmistä kuollut

    5. 5

      Kenellä on vastuu, jos joku perheen­jäsenistämme sairastuu takkat­ulien polton takia Espoossa?

    6. 6

      Kun Siskonpedistä tuttu Niina Lahtinen vei yksivuotiaansa päiväkotiin, vanhempainiltaan kutsuttiin psykologi paikalle: ”Vastuu ja syyllistäminen lankeavat lähinnä naisille”

      Tilaajille
    7. 7

      Nuoret miehet eivät sitoudu, kun tinderöitynyt seurustelu­kulttuuri tarjoaa aina uuden vaihto­ehdon – Jaakko kertoo, miksi erosi, kun tyttöystävä alkoi vaatia lapsia

      Tilaajille
    8. 8

      Missä on nainen, joka hyppäsi takaisin autoonsa ja hylkäsi pyöräilijän kuolemaan suojatielle? Vantaan poliisilta on loppumassa keinot poikkeuksellisen yliajotragedian selvittämisessä

      Tilaajille
    9. 9

      Jussi Halla-aho ei ole muuttunut, mutta hän on oivaltanut jotain

    10. 10

      ”Suurin osa ihmisistä ei tajua, mistä siinä puhutaan” – Satumaa-tango täyttää 20 vuotta ja nyt Maija Vilkkumaa kertoo, miksi biisi saattoi sanoittaa perussuomalaisten nousun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää