Auto

Tältä näyttää oululaiskeksijän kolmipyöräinen ”minisähköauto”, jota katsoessa monen pokka pettää – testasimme kulkuneuvon, jolla on kovat tavoitteet

Suomalaisen sähkö­ajoneuvon kunnianhimoisena tavoitteena on lopettaa kaupunkien ruuhkaongelmat. Helsingin Baanalla ajoneuvo kerää hymyjä ja peukutuksia, ja ohjaamossakin naurattaa.

Pentti Airaksinen lupaa antaa kolmenkymmenen sekunnin ajokoulutuksen, mutta se on liioittelua.

Ei nimittäin vie puolta minuuttia, kun hän sanoo: ”Tuossa on kaasu ja nuo ovat jarrut.”

Istun Sledgo-nimisessä laitteessa keskellä Helsingin Baanaa eli pyörätietä. Tutkailen hallintalaitteita ja koko härveliä. Sledgo on kolmipyöräinen sähkökäyttöinen kulkuväline jostain skootterin ja mikroauton välimaastosta.

Oikeasta kahvasta kun kääntää, vehje menee eteenpäin. Kahvoissa olevat jarrut pysäyttävät menon. Jarrut ovat samantapaiset kuin polkupyörässä.

Vilkkuja ja tööttiä ei vielä prototyypissä ole, mutta valmiissa kuulemma tulee olemaan. Peruutusvaihde löytyy jo nyt.

”Ja ajovalot ja kaikki muu tarvittava tulevat valmiiseen, totta kai”, Airaksinen sanoo.

Käännän kaasua. Sledgo lähtee rivakasti liikkeelle.

Syytä onkin, sillä Airaksisen mukaan ajoneuvon on tarkoitus saada esimerkiksi kaupunkien autoruuhkat loppumaan.


Sledgon siemenet kylvettiin oikeastaan jo 50 vuotta sitten. Silloin diplomi-insinööri Airaksinen alkoi suunnitella kilpa-auton tekemistä. 1980-luvulla hän teki kolmipyöräisen mikroauton.

Autojen valmistaminen oli lähinnä harrastelua. Airaksinen on ollut työurallaan usean erilaisen yrityksen toimitusjohtajana, mutta muutama vuosi sitten eläkkeelle jäätyään hän alkoi tosissaan keksittyä Sledgo-autoon.

Airaksinen perusti osakeyhtiö Pintonen, jonka hallituksen puheenjohtaja hän on.

Avukseen Airaksinen sai poikansa sekä Samuel Kuosmasen. Kuosmanen toimii leipätyönään MeKiwi-yrityksen toimitusjohtajana. Yritys tuottaa digitaalisia palveluja.

”Viime vuoden alussa aloitettiin. Kuukauden päästä meillä oli ensimmäinen prototyyppi valmiina ja neljän kuukauden päästä kolme prototyyppiä. Tehtiin ihan alusta asti kaikki suunnitelmat, mallit ja muotit”, Airaksinen sanoo.


Kuosmanen sanoo ajaneensa ajoneuvolla 3 000 kilometriä. Hän on käyttänyt sitä työajoihin, jotka ovat noin yhdeksän kilometriä suuntaansa. Kokemusta on Kuosmasen mukaan kovista pakkaskeleistäkin.

Sledgossa on akku, joka on tarkoitus etenkin kylmällä kelillä irrottaa aina ajon jälkeen ja viedä sisälle, jotta varaustaso ei pääse laskemaan pakkasessa.

Akun lataus täyteen kestää nelisen tuntia, ja yhdellä latauksella pääsee Kuosmasen mukaan noin 35 kilometriä, riippuen kuormasta ja maastosta.

Laki rajoittaa nopeuden 25 kilometriin tunnissa.

Iso syy, miksi Airaksinen ja kumppanit alkoivat kunnolla kehittää minisähköautoa vasta suhteellisen hiljattain, on laki.

”Vuonna 2016 laki muuttui niin, että tämä on mahdollista. Nyt sähkökäyttöisellä ajoneuvolla saa tiettyjen rajojen puitteissa ajaa, eli sen ei tarvitse olla polkukäyttöinen”, Airaksinen sanoo.

Liikenne- ja viestintäviraston johtava asiantuntija Reijo Jälkö sanoo, että Sledgo vaikuttaisi olevan kevyt sähköajoneuvo. ”Tieliikennelaissa kerrotaan, että kevyen sähköajoneuvon kuljettajaan sovelletaan polkupyöräilijää koskevia liikennesääntöjä”, Jälkö sanoo.

Pyöräilijä ohittaa Baanalla ja katsoo tovin kolmipyöräistä Sledgota.

Naurattaa. Lisää kaasua.

Ja huvittaa vastaantulijoitakin. Koiran kävelyttäjä näyttää peukkua ja hymyilee.

Siirryn Baanalta Kampin keskuksen ja Tennispalatsin läheisille pyöräteille ja sukkuloin liikenneympyröissä.

Laite on ketterä ja ohjaus on tarkka. Se tuntuu kuitenkin vähän kiikkerältä.

Helmikuun lopussa Sledgossa on kylmä olla. Lämpimänä kesäiltana Sledgo voisi kuitenkin olla ihana.

Onneksi laitteen perässä on korkea viiri. Muuten matalaa laitetta voisi olla hankalaa huomioida vaikkapa autosta.

Kaksi aikuista ihmistä mahtuu ajoneuvoon huonosti.

Kuskin takana on tilaa isollekin kassille tai laukulle, ja kyllä sinne ihminen mahtuu – jopa valokuvaaja reppuineen. Mutta jalkatilaa on aika heikosti. Tähänkin Airaksinen lupaa parannusta, kunhan lopullinen tuote tulee markkinoille.

Silti jo tässä vaiheessa härvelissä on ihan kohtalaisen mukavaa matkustaa myös kyytiläisenä. Laitteeseen saa myös sateensuojan, joten sää ei ole este.


Tukea kehittämiseen on saatu esimerkiksi Oulun energialta, mutta Airaksisen mukaan kehittäjät aikovat rahoittaa varsinaisen laitteiden valmistuksen ennakkovarausjärjestelmällä.

Laitteen voi varata muutamien viikkojen päästä arviolta 500–600 euron hintaan. Lopullinen hinta asettuu Airaksisen mukaan todennäköisesti jonnekin alle 3 000 euron tietämille. 125 ennakkovarauksen jälkeen rahaa pitäisi olla sen verran kasassa, että tuotanto voitaisiin aloittaa.

”Realistista on, että tämän vuoden loppuun mennessä varauksen tehneet asiakkaat alkavat saada näitä”, Kuosmanen sanoo.

Laitteet on tarkoitus valmistaa Suomessa, vaikka joitain komponentteja joudutaan ostamaan ulkomailta. Suomalaisia valmistajaehdokkaita on Airaksisen mukaan kolme.

”Kaikki ovat sellaisia, että niillä on toimintaa myös ulkomailla. Tuhansien laitteiden valmistus ei ole ongelma. Kansainvälisille markkinoille me tähtäämme”, Airaksinen sanoo.

Kuka sitten hommaisi Sledgon ja miksi?

”Meillä on 1,4 miljardia potentiaalista asiakasta”, Airaksinen sanoo. Keksijä viittaa siihen, että pyöräilijät voisivat haluta Sledgon.

”Jos jonkun promillen osan tuosta saisi, niin sekin olisi hyvä”, Airaksinen sanoo.

Airaksisen ja Kuosmasen mukaan tärkeää on myös ekologinen näkökulma. Sledgo voisi toimittaa esimerkiksi kakkosauton virkaa ja tällä tavalla vähentää henkilöautoliikennettä.

”Jos tarvitsee auton kauppakassiksi ja lasten kuskaamiseen ja niin edespäin, niin tämä voisi olla hyvä vaihtoehto.”

Vanhemman ei tarvitsisi aina lähteä edes kuskaamaan lasta niihin harrastuksiin. Sehän on lain silmissä polkupyörä, eli periaatteessa laitteella saa ajaa minkä ikäinen ihminen tahansa.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Timo Soini erehtyi luullessaan, että äänestäjät noudattaisivat hänen toiveitaan

    2. 2

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    3. 3

      Tuuliviiri, joka suuttuu ja leppyy nopeasti – Suomen toden­näköinen pääministeri Antti Rinne on mainettaan hauskempi mies, jonka epävarmuus mietityttää puolue­tovereita

      Tilaajille
    4. 4

      Naapurimme sai luvan jatkaa tupakointiaan, meitä kehotettiin tiivistämään ikkunamme

    5. 5

      ”Enkä itse näe suurta eroa Israelin valtion ja Isisin välillä” – Kansan­edustajaksi valittu Hussein al-Taee pyytää anteeksi kirjoituksiaan, Sdp:ssä aiotaan keskustella asiasta

    6. 6

      Timo Soini ymmärsi lopettaa ajoissa

    7. 7

      Emilia Clarke valehteli olevansa kipeä ja livahti koekuvauksiin – Nyt hän on maailman parhaiten palkattuja tv-näyttelijöitä, jonka elämän Game of Thrones muutti

      Tilaajille
    8. 8

      Vantaalaisella Marja Vinnillä on poikkeuksellinen harrastus: Hautajaiset

    9. 9

      Suomen futuristisin huoltoasema tuli myyntiin – lähtöhinta 10 000 euroa

    10. 10

      Väkivallan ja vainon uhrit jättävät hakematta lähestymis­kieltoja uuden maksun vuoksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Analyysi: Putous kerää nyt televisiossa historiallisen vähän katsojia, eikä se ole mikään ihme – ohjelmaa vaivaa sama ilmiö kuin koko suomalaista tv-viihdettä

    2. 2

      Jussi Karppinen oli asuntokaupan vallankumouksellinen, jolla oli idea – Vain kaksi vuotta myöhemmin tuho oli lähes täydellinen

      Tilaajille
    3. 3

      Isä sai taas tuomion tyttärensä raiskauksista, vuosia sitten hänet oli tuomittu vanhempaan tyttäreen kohdistuneista seksuaalirikoksista

    4. 4

      Helsingissä on jo alueita, joilla yli puolet pikku­lapsista on vieraskielisiä – Hilja Alava, 2, oppii sujuvasti somalia

    5. 5

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    6. 6

      Timo Soini jättää politiikan

    7. 7

      Suomen futuristisin huoltoasema tuli myyntiin – lähtöhinta 10 000 euroa

    8. 8

      ”Ministeri juhlii sitä, että alkoholisoitunut näpistelijä saadaan vankilaan” – Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio arvostelee Suomen kriminaalipolitiikkaa

    9. 9

      Tiedätkö, mitä tämä pienen pieni kolmio auton bensa­mittarissa tarkoittaa? Nerokas apuväline ilmestyi kojelautoihin 30 vuotta sitten

    10. 10

      Miksi tuo komea mies on kiinnostunut minusta, mietti Tuula Visa – Nyt hän pyörittää yhden naisen etsivätoimistoa ja takoo järkeä rakastuneiden naisten päähän

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Notre Dame jälleenrakennetaan viidessä vuodessa, lupaa presidentti Macron

    2. 2

      Ääniensä näköinen Suomi on kirjava ja pohjasta paksu – HS:n erikoisartikkeli piirtää vaalituloksen kartalle

    3. 3

      Jussi Halla-ahon blogikirjoituksista ja ”ihmiskäsityksestä” tuli hidaste perussuomalaisten hallitustielle – Näin Halla-aho kirjoitti vähemmistöistä vuosikymmen sitten

    4. 4

      Vaalitulos ratkesi äärimmäisen niukasti: Sdp suurin, vaali­päivän äänivyöry toi perus­suomalaiset lähes tasoihin – lue HS:n analyysit tuloksesta

    5. 5

      Jussi Halla-ahon mukaan perussuomalaiset on nyt ”normaali osa järjestelmää”, mutta nämä vaalilähetyksessä nähdyt käsimerkit osoittavat muuta

    6. 6

      Lähetykseen kätketty gps-paikannin paljasti järjestelmällisen varastelun Postin logistiikka­keskuksessa – saaliin arvo lähes 60 000 euroa

    7. 7

      Moni on ryhtynyt paistamaan neitsytoliivi­öljyllä, vaikka vanha tieto syöpäriskistä pätee yhä – Nämä terveysfaktat jokaisen on syytä tietää oliiviöljystä

    8. 8

      Maiju Järvisen 7-vuotias poika eristettiin luokassa muista sermeillä – Tänä keväänä hän on viimein pystynyt kertomaan, miltä opetus­suunnitelman painottama ”inkluusio” oikeasti tuntuu

      Tilaajille
    9. 9

      Näin Ozan Yanar, Paavo Väyrynen, Touko Aalto ja muut eduskunnasta pudonneet kommentoivat tappiotaan

    10. 10

      Long Yiru on ihaillut Kimi Räikköstä 15 vuotta – Kun kiinalaisfani vihdoin tunnusti sankarilleen rakkauttaan, vastaus oli puhdasta Räikköstä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää