Auto    |   Koeajo

Mercedes teki perheauton, jonka karu varustelu ja kallis hinta saavat miettimään, kenelle näitä myydään

Mercedes-Benzin uusi B-sarja tarjoaa harvinaisen katsauksen siihen, mitä tila maksaa.

Kuinka paljon olisit valmis maksamaan 85 lisälitrasta peräkontissa, 9 senttimetriä korkeammasta istuma-asennosta ja 19 millimetriä leveämmästä hartiatilasta?

Mercedes-Benzin uusi B-sarja tarjoaa harvinaisen katsauksen siihen, mitä tila maksaa.

Kyseessä on viime vuonna julkaistun uuden A-sarjan viistoperän isovelimalli, jota on venytelty sisätiloiltaan vähän joka suuntaan. Mallien moottori- ja varustevaihtoehdot ovat yhtenevät.

Perusmoottoreilla B-sarja on A-sarjaa kalliimpi 6 000–7 500 eurolla. Hinnaston yläpäässä haitari kapenee siten, että tehokkaimman B 250 -mallin hintaero vastaavaan A-sarjalaiseen on enää 2 050 euroa.

Koska B-sarjan ainoa merkittävä ero A-sarjaan verratessa ovat isommaksi koverretut sisätilat, tuntuu hintalappu melko ronskilta. Autojen ulkomitat täsmäävät millilleen korkeutta lukuun ottamatta.

Henkilöautojen kokoluokittelussa B-sarja sijoittuu tila-autojen lokeroon. Mercedes käyttää itse nimitystä Sports Tourer.



Markkinoinnissa mennään vahvasti lapsiperheet edellä.

“Me olemme luoneet perheauton uudelleen. Toiseksi paras syy perustaa perhe”, julistavat Mercedeksen mainokset.

Samantyyppisiä viisipaikkaisia pieniä tila-autoja ovat esimerkiksi Ford C-Max, Volkswagen Golf Sportsvan ja BMW:n 2-sarjan Active Tourer.

Todellisuudessa B-sarjalaisesta ei tarvitsisi edes puhua tila-autona. Sitä ei tulla näkemään 7-paikkaisena ja sen tavaratila on toistasataa, litraa todellisia tila-autoja pienempi.

Ei auto silti ahdas ole. Tavaratilaa on 455 litraa. Siirrettävät takapenkit kasvattavat takaluukkua yli 700 litraan, mutta ratkaisu eliminoi mahdollisuuden kuljettaa takana jalallisia matkustajia.

Helpoiten B-sarjan hahmottaa varsinaisten tila-autojen alapuolelle sijoittuvana isona viisiovisena autona.

Eleetön esiintyjä

Perinteisesti tila-autot asettuvat ajettavuudessa jonnekin surkean ja siedettävän väliin. Mutta koska Mercedes ei ole tila-auto, ei se myöskään tunnu sellaiselta.

Ensimmäisistä ratin pyöräytyksistä alkaen tietää olevansa liikkeellä hieman laadukkaammalla autolla.

Ohjaus on jämäkkä ja täsmällinen, eikä sähkötehostuksesta johtuva aavistuksen videopelimäinen tuntuma häiritse.

B 180 -mallinumeron koeajoauto on varustettu nelisylinterisellä 1,3 litran bensakoneella. Moottori on vähän kuluttava ja kokoisekseen hämmästyttävän ärhäkkä.

Kone jaksaa hienosti myös kovemmissa nopeuksissa. Siinä missä vanhat pikkumoottorit huusivat moottoritiellä äänensä käheäksi ja hörppivät litratolkulla bensiiniä, on Mercedeksen esitys eleetön ja elegantti.

Potkaisemalla kaasupolkimen aivan pohjaan löytyy koneesta vielä reserviä vaivattomiin ohituksiinkin.

Seitsemänpykäläinen automaattilaatikko pitää kierrokset maltillisina ja sylinterinlepuutus suitsii matka-ajon kulutusta.

Alakierroksiin luottavan bensiinikoneen luonne paljastuu, kun ajotilan vaihtaa sport-asetukseen. Eleetön lipuminen on tiessään. Ajaminen muuttuu vaivaannuttavaksi revittämiseksi, kun vaihteisto päästää kierrokset karkaamaan urheilullisesti aivan liian korkealle. Vakioasetus tulee palautettua salamannopeasti.

Premiumin puutostila

Ajossa B-sarjalainen tuntuu laadukkaalta ja miellyttävältä, mutta samaa ei voi sanoa sisustasta. Koeajoauto ei ole halvinta karvalakkimallia, mutta edes 800 euron Progressive-varustelu ei tuota vielä minkäänlaista premium-elämystä.

Auton sisäpuoli on kauttaaltaan harmaa ja vailla yhtäkään katsetta vangitsevaa yksityiskohtaa. Käsisäätöiset penkit on verhoiltu tekonahalla ja kankaalla, kojelauta on pehmeää muovia. Ohjauspylvästä peittävää mustaa kangassäkkiä ei ole edes yritetty piilottaa.

Ohjaamoon mahtuu pari hämmentävää materiaaliratkaisua. Vaakasuorat ovenkahvat näyttävät kromatusta pölynimurin putkesta sahatuilta. Ovissa ja kojelaudassa on harjatusta alumiinista tehdyt isot upotukset, jotka voisi olla leikattu astianpesukoneen ovesta. Kodinkone-estetiikka alleviivaa sisustan arkisuutta.

Kojelautaa hallitsee Mercedes-Benzin uusi mittaristo, joka on käytännössä metrin levyinen tablettitietokone. Mittaristo ja keskinäyttö ovat samaa paneelia.

Mercedes kutsuu uutta ohjaamojärjestelmäänsä ytimekkäästi nimellä MBUX. Siihen kuuluu myös puheohjaus. Valitettavasti sitä ei ole saatavissa suomeksi, sillä se toimii yllättävän hyvin. Esimerkiksi keskinäytön näkymää navigaattorin ja audiosoittimen välillä voi vaihtaa puhekomennolla molemmat kädet ratissa. Myös auton ilmastoinnin sanallinen ohjaaminen onnistuu pienen harjoittelun jälkeen.

Kuten varmasti keskimääräisellä suomalaisella jurolla, menee itsellänikin tovi aikaa tottua siihen, että puhun yksin englantia auton kanssa. Kun höpöttely alkaa luonnistua, tuntuu se alkuinnostuksen laannuttuakin tarpeelliselta. Ajonaikainen nappien räplääminen jää lähes tyystin pois.

Järjestelmän käyttöä rajoittaa se, ettei se ymmärrä suomenkielisiä nimiä tai osoitteita, joten puhelimen ja navigaattorin käyttö on lähes mahdotonta. Jonkin verran Mersua voi juksata lausumalla puhelinluettelon nimet englanniksi. Äidille soitetaan komennolla “Call Eiti”.

Puheohjaus on vakiovaruste, mutta B-sarjan lisävarustelista on toki mersumaisella tyylillä valtava. Katalogista selviää muun muassa se, että ohjaamon alumiinikoristeet ovat nekin ylimääräinen varuste: “H44 Somiste-elementti, autoveroton hinta 200 euroa.”

Maksullisilla varusteilla autoon saa kaivattua laadun tuntua ja yksityiskohtia. Nahkaverhoilu maksaa 2 000 euroa, sähköllä säätyvät istuimet 500 euroa. Koeajoautossa on myös lähes 3 000 euron navigointi- ja peilipaketti, johon kuuluu peruutuskamera. Aktiivinen vakionopeudensäädin ja muut sähkötoiminnot ovat niin ikään lisämaksullista tavaraa.

Kapea markkinarako

Tästä päästään B-sarjan oikeaan ongelmaan. Hinnasto alkaa 37 000 eurosta. Jo se on paljon rahaa tämän kokoisesta autosta.

Tuhansia euroja halvempi A-sarjan Mercedes on jo kokoisekseen tilava ja yksi viistoperäluokan moderneimmista autoista. Toki vanha sanonta kuuluu, että köyhälle kaikki on kallista, mutta on vaikea kuvitella, että B-sarja olisi kenellekään A-sarjaa suurempien intohimojen kohde.

Vaikka ajaminen tuntuu mukavalta, auto on suunniteltu sisätilojen koon ehdoilla. Ajoasento on A-sarjaa kymmenkunta senttiä korkeammalla, mikä korostaa hyötyajoneuvotunnelmaa. Toisin kuin näppärää A-sarjaa, ei tätä voi kuvitella vievänsä kesäiltana mutkaisille teille tunnelmoimaan.

Perheautoja ostetaan tarpeeseen ja yleensä tarpeen kanssa käsi kädessä kulkee järki.

Mercedeksen lähtöhinnan päälle saa pinota muutaman tonnin aivan välttämättömiäkin varusteita varten. Vielä varsin askeettisesti varustellun koeajomallin hinta on yli 44 000 euroa.

Hintaluokkaan mahtuvat melkein kaikki C-segmentin farmarit. Esimerkiksi Ford Focus Vignale -luksusmallin saa 40 000 eurolla jo lähes kaikilla mahdollisilla tehdasasenteisilla lisävarusteilla.

Raha riittää helposti myös lähes mihin tahansa keskikokoiseen tila-autoon, kuten Volkswagen Touraniin tai Ford S-Maxiin.

Isommista farmareista kilpailukykyisesti hinnoiteltuja ovat muun muassa Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Subaru Levorg ja Skoda Octavia, joista viimeisen saa Mercedeksen hintaan jo todella hyvin varusteltuna. Pari lisätonnia lisää listan jatkoksi Volvo V60:n.

Mitä enemmän muiden autonvalmistajien hinnastoja selaa, sitä vähemmän B-sarjalaisen ostamiseen löytyy järkisyitä. Markkinarako A-sarjan, isompien Mercedesten ja muiden valmistajien tilavampien autojen välillä on erittäin kapea.

B-sarjan voikin kuvitella tulevan ajankohtaiseksi elämäntilanteessa, jossa merkkiuskollisuutta on vaalittu jo vuosikymmeniä, isolle autolle ei ole varsin tarvetta eikä rahojakaan tarvitse enää niin laskea.

Korkea istuma-asento saattaa olla kaupat ratkaiseva ominaisuus monelle eläkepäiviä viettävälle johtotähden kuljettajalle.

Koeajossa

Mercedes-Benz B 180 A


Plussat: Hyvä ajotuntuma, loistava bensiinimoottori

Miinukset: Korkea lähtöhinta, olematon varustelu, puheohjaus ei osaa suomea

  Teho: 136 hv. 200 Nm

  Kiihtyvyys 0–100 km/ h: 9 sekuntia

  Vaihteisto: 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti

  CO2-päästöt: 142 g/km

  Kulutus: Talvikoeajon keskiarvo 6,9 l/100 km. Valmistajan ilmoittama 6,3 l/100 km.

  Mitat: Pituus 441,9 cm, leveys 179,6 cm, korkeus 156,2 cm, paino 1 405 kg

  Tavaratila: 455 litraa, takapenkit alhaalla 1 540 litraa.

  Hinta: Alkaen 36 933,25 euroa, manuaalivaihteistolla. Koeajon varustein 44 136,20 euroa.

  Kilpailijoita: BMW 2-sarjan Active Tourer, Ford C-Max, VW Golf Sportsvan.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    2. 2

      Antti Rinne myönsi Ylen tentissä olleensa väärässä asiassa, jonka avulla hän syrjäytti Jutta Urpilaisen

    3. 3

      14-vuotiaan raiskannut tuomittiin 2,5 vuodeksi vankeuteen Oulussa

    4. 4

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    5. 5

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    6. 6

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    7. 7

      Tutkimus: Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi

    8. 8

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    9. 9

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    10. 10

      Stam1na esiintyy Casino Helsingissä, HS näyttää keikan suorana tilaajilleen ja ilmaisen näyte­tilauksen ottajille alkaen kello 19

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      ”Älä Antti koske siihen” – Sipilä sätti Rinnettä Sdp:n verotushaluista, mutta hänen eleensä varasti huomion

    2. 2

      Kevin Spaceyn lukiolaistyttöä riisuva perheenisä kaatoi monen kupin, mutta oikeasti hittielokuva American Beautysta piti tulla paljon pahempi

      Tilaajille
    3. 3

      Miksi lapsuuden kesät tuntuivat kestävän ikuisesti ja vanhemmiten päivät kiitävät ohi? Amerikkalais­professori keksi selityksen

    4. 4

      ”Vaikuttaa naurettavalta, että Suomi olisi maailman onnellisin maa” – Amerikkalais­media selvitti, miksi voitamme vertailut, ja totesi, että käytämme väärää sanaa

    5. 5

      Katariina Souri on yksi näiden vaalien kuumimpia julkkisnimiä, vaikka puolueelle tuli yllätyksenä hänen tiedenäkemyksensä – lääkekritiikki ja ketodieetti

    6. 6

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    7. 7

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    8. 8

      Noroviruskausi on nyt huipussaan eikä tautiin ole lääkettä: ”Se, että juo pelkkää vettä, on väärin”, kertoo asiantuntija

    9. 9

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    10. 10

      Miksi kodit ovat liian kalliita ja pieniä? Kolme väitettä Helsingin asunto­markkinoiden ongelmista ja kolme ratkaisua niihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Sami Hedberg nauraa sketsisarjassaan homoille, venäläisille ja saamelaisille, Sami Hedbergille eivät naura edes lapset

    4. 4

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    5. 5

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    6. 6

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    7. 7

      ”Älä Antti koske siihen” – Sipilä sätti Rinnettä Sdp:n verotushaluista, mutta hänen eleensä varasti huomion

    8. 8

      Matkustajia nostettiin vinssillä korkeuksiin rajussa tuulessa – uusi video näyttää, miten merihätään joutuneen laivan pelastus­operaatio eteni Norjassa

    9. 9

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    10. 10

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää