Auto

Suomalainen keksintö lupaa vähentää autojen päästöjä jopa 80 prosenttia: ”Mitä järkeä on tuoda fossiilista polttoainetta ulkomailta?”

Lisälaitteen avulla tavalliseen vanhaan bensiiniautoon voi tankata myös halvempaa E85-kierrätyspolttoainetta, jonka kysyntä on jäänyt vähäiseksi.

Miten autoilun päästöjä voisi vähentää?

Tätä kysymystä miettii ilmastotietoisuuden lisäännyttyä luultavasti aiempaa useampi – ja tähän kysymykseen suomalainen yritys on nyt kehittänyt ratkaisun.

Yritys lupaa keksinnöllään vähentää autojen päästöjä jopa 80 prosenttia.

Kysymys on vuonna 2012 perustetun StepOne Techin keksinnöstä, jonka nimi on eFlexFuel.

Kyseessä on noin kännykän kokoinen laite, joka voidaan asentaa bensiinimoottorilla varustettuun autoon.

Yhtiön toimitus­johtajan Tuomo Isokivi­järven mukaan laite sopii Suomen kahdesta miljoonasta bensa-autosta noin puoleen­toista miljoonaan.

Miten se toimii?


Laitteen ansiosta bensiiniauton moottori voi käydä E85-polttoaineella. Se on polttoaine, jossa on korkeintaan 85 prosenttia etanolia. Normaalissa E10-bensiinissä etanolia on korkeintaan 10 prosenttia.

Suomessa E85-polttoaine tehdään uusiutuvista lähteistä ja jätteistä, ja siksi se on verrattain ympäristöystävällistä.

Laitteen asennuksen jälkeen auto toimii kaikilla sekoitussuhteilla, Isokivijärvi sanoo, eli siihen voi tankata bensaa tai etanolia tai sekoittaa niitä miten lystää.

Autosta tulee siis flex fuel -auto: auto, jonka moottori kykenee polttamaan sellaista polttoainetta, jossa on paljon etanolia.

E85-polttoaine tuli Suomen markkinoille vuonna 2009.

Timo Isokivijärvi ja hänen kaverinsa olivat silloin opiskelijoita. He miettivät, miten etanolia käyttäviä autoja voisi saada liikenteeseen lisää.

”Etanoli tehdään täällä Suomessa jätteistä. Mitä järkeä on tuoda fossiilista polttoainetta ulkomailta, kun ympäristöystävällinen vaihtoehto on kotimaista”, Isokivimäki sanoo.

Kaveriporukka mietti, kannattaisiko alkaa kehitellä laitetta, joka tekisi tavallisesta bensiiniautosta flex fuel -auton. He tekivät markkinatutkimuksen siitä, onko markkinoilla jo tällaisia laitteita.

”Huomattiin, että on, mutta ne ovat kehittymättömiä ja kömpelöitä, eikä niitä voisi ikinä saada kaupaksi suurille massoille. Ne eivät esimerkiksi toimineet kaikilla sekoitussuhteilla tai auto ei käynnistynyt pakkasella ja niin edespäin”, Isokivijärvi sanoo.

He päättivät tehdä paremman.


Porukka teki prototyyppejä toisensa perään. Vuonna 2012 he perustivat yrityksen ja alkoivat tehdä yhteistyötä energiayhtiö St1:n kanssa ja testasivat laitettaan VTT:n päästölaboratoriossa.

Viimein laite alkoi olla asianmukaisessa kunnossa: eFlexFuel on tiettävästi ainoa laite, joka on Suomessa läpäissyt EURO3-tason päästömittauksissa vaadittavat päästötasot.

Isokivijärven mukaan fossiilisia hiilidioksidipäästöjä syntyy E85:llä parhaimmillaan 80 prosenttia vähemmän kuin bensiinillä ajettaessa. Myöskään pienhiukkaspäästöt eivät Isokivijärven mukaan nouse.

Ilmatieteen laitoksen mukaan etanolipolttoaineet pienentävät paitsi hiilidioksidipäästöjä, myös pienhiukkaspäästöjä.

eFlexFuel-keksintö on saanut kunniamaininnan Kauppalehden ja Alma Median autoilun ja liikkumisen innovaatiokilpailun teknologiasarjassa tänä vuonna.

Yksinkertaistettuna teknologia toimii seuraavalla tavalla:

Laitteistossa on ohjainyksikkö, johtosarja ja etanolianturi. Etanolianturi laitetaan polttoainelinjaan, josta se tunnistaa reaaliajassa polttoaineen etanolipitoisuuden.

Tämä tieto välitetään laitteen ohjainyksikölle, joka kertoo auton omalle moottorinohjausyksikölle tiedon.

Ohjainyksikkö sitten muokkaa polttoaineen ruiskutusta sen mukaan, mikä etanolipitoisuus kulloinkin on.

Nyt StepOne Tech on Isokivijärven mukaan nopeassa kasvun vaiheessa.

Viime vuonna yhtiö myi laitteita vajaat 2 000 kappaletta. Tämän vuoden myyntitavoite on 10 000 kappaletta. Laitetta myydään Suomessa ja esimerkiksi Ranskassa ja Yhdysvalloissa.

Hinku suuremmille apajille on kova. Etelä-Amerikassa etanoliautot ovat olleet jo pitkään suosittuja.

Laite maksaa 349 euroa ja sen voi asentaa autoon itse, tai sen voi asennuttaa liikkeessä. Asennuttaminen maksaa asennuspaikasta riippuen 70–200 euroa.

Toistaiseksi E85:n kysyntä ei ole ollut kovin suurta, vaikka saatavuus on hyvä varsinkin etelän keskuksissa. E85-etanoli on valikoimissa osassa ABC:n, ST1:n ja Shellin asemista. Yhteensä myyntipisteitä on maassa runsaat 130.

Vuoden 2018 alusta asti autojen muuntamisesta kaasuautoksi tai etanoliautoksi on saanut myös rahaa, sillä silloin voimaan tuli muuntotuki.

Jos auto on rekisteröity ennen vuotta 2007 ja siitä tekee flex fuel -auton, on oikeutettu 200 euron muuntotukeen. Tämän ikäiset autot täytyy myös muutoskatsastaa järjestelmän asennuksen jälkeen.

Isokivijärvi sanoo, että tutkimusten perusteella laitteesta tai etanolin tankkaamisesta ei koidu riskejä. StepOne Techin testiautoilla on ajettu yli 600 000 kilometriä E85:llä ympärivuotisesti neljän vuoden ajan. Autoissa ei ole kuulemma havaittu ongelmia.

Testiautoina ovat olleet vuosien 1995–2009 automerkit: Volvo, Audi, Nissan, Toyota, Ford, Saab, Dodge ja Opel.

Jos haluaa asennuttaa uuteen autoonsa etanolimuutossarjan, kannattaa kuitenkin tiedustella auton maahantuojalta, mitä auton takuulle käy.

Autonvalmistajalla ja maahantuojalla tuskin on halua laajentaa takuuta niin, että takuuseen kuuluvat omat moottorinohjausyksikköä säätävät asennukset.

Muutenkin auton kopeloiminen ja muunteleminen on aina jossain määrin harmaata aluetta, sillä koskaan ei voi tietää, miten mikäkin autoyksilö käyttäytyy, kun sitä muunnellaan.

eFlexFuel on Suomessa läpäissyt EURO3-luokituksen päästötestit, eli laitteen voi asennuttaa ja muutoskatsastuttaa tämän päästönormin mukaan tyyppihyväksytyt autot. Tämä tarkoittaa käytännössä autoja, jotka on ensirekisteröity ennen vuotta 2007.

Laitteen voi siis asennuttaa uudempaankin autoon, mutta uudempaa autoa ei voi tällä hetkellä muutoskatsastuttaa eikä siihen saa muutostukea.

”Uudemmatkin autot menevät yleensä silti normaalista määräaikaiskatsastuksesta läpi, koska päästöt ovat niin puhtaat”, Isokivijärvi sanoo.

Muualla Euroopassa eFlexFuel on läpäissyt EURO6-luokituksen päästötestit, eli laitetta voi asennuttaa myös uusiin autoihin ja muutoskatsastuttaa ne.

”Ennen pitkää sen, mikä on laillista muissa EU-maissa, pitäisi korreloida myös muihin EU-maihin. Suomen säädösympäristö on vain hyvin jäykkä ja uudistuu hitaasti muuttuvan maailman perässä. Uuden auton päivittäminen etanolille eFlexFuelilla on tällä hetkellä harmaalla alueella juuri näiden vanhentuneiden säädösten vuoksi”, Isokivijärvi sanoo.

Etanoliajamisen voi huomata myös kylmillä keleillä. Autoa saattaa joutua starttaamaan kerran pari enemmän kuin normaalisti, sillä E85 ei syty yhtä herkästi kuin tavallinen bensiini.

Houkuttelevin puoli etanolilla ajamisessa on hinta: E85 maksaa noin euron litralta, kun tavallinen E95-bensiini on usein lähempänä puoltatoista euroa litralta.

Hintaetua tasoittaa tosin se, että etanolissa on vähemmän energiaa kuin bensiinissä, joten polttoaineen kulutus kasvaa jopa 30 prosenttia.

Myös dieselautoilijoiden on mahdollista vähentää päästöjään.

Neste myy MY diesel -nimistä polttoainetta. Nesteen mukaan MY dieselin hiilidioksidipäästöt ovat noin 90 prosenttia pienemmät kuin tavallisen dieselin.

MY diesel on ainakin Suomessa perinteistä biodieseliä ympäristöystävällisempi vaihtoehto, sillä se ei sisällä esimerkiksi palmuöljyä ja muuta ruokaöljyä, vaan on tehty jätteistä.

Normaalisti biodieselin ongelmana on, että sen raaka-aineiden tuottamiseen hakataan esimerkiksi sademetsää, jolloin polttoaineen ilmastovaikutukset ja vaikutukset luonnon monimuotoisuudelle ovat epäsuorasti raskaat.

MY Diesel on noin 10–20 senttiä litralta kalliimpaa kuin tavallinen diesel.

Oikaisu perjantaina 18.32: Aiemmin jutusta saattoi saada kuvan, että eFlexFuelin voi asennuttaa uuteen autoon ja muutoskatsastuttaa sen jälkeen. eFlexFuelin voi kyllä tällä hetkellä asennuttaa myös uusiin autoihin, mutta jotta auton voi muutoskatsastuttaa, auton täytyy olla EURO3-päästönormin mukainen, eli käytännössä ennen vuotta 2007 ensirekisteröity.

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    2. 2

      Annalla on unelmiensa parisuhde, jonka ainut ongelma on, että mies on varattu – ”Ei se tietysti kivalta tunnu, mutta koen, että mies on vastuussa omista teoistaan”

      Tilaajille
    3. 3

      Kansan suosikki pääministeriksi on Pekka Haavisto, Antti Rinteen suosio on heikompi kuin hänen puolueensa

    4. 4

      Tutkimus: Ihminen keksi jumalat vahtimaan moraalia, kun yhteiskunnat kasvoivat suuriksi

      Tilaajille
    5. 5

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    6. 6

      Noroviruskausi on nyt huipussaan eikä tautiin ole lääkettä: ”Se, että juo pelkkää vettä, on väärin”, kertoo asiantuntija

    7. 7

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    8. 8

      Ylen tentin yllättävin hetki meni varmasti monelta ohi: Antti Rinne myönsi olleensa väärässä asiassa, jonka avulla hän kampesi Sdp:n johtoon

    9. 9

      Antakaa meille opettajille rauha, sanoo kaksikymmentä vuotta yläkoulussa opettanut ja sitten irtisanoutunut Katri Paavolainen

      Tilaajille
    10. 10

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kevin Spaceyn lukiolaistyttöä riisuva perheenisä kaatoi monen kupin, mutta oikeasti hittielokuva American Beautysta piti tulla paljon pahempi

      Tilaajille
    2. 2

      EU hyväksyi uudet digi­tekijän­oikeudet: ”Haluaisin lyödä Googlea ja Facebookia”

    3. 3

      ”Orpo yritti purkaa tätä hoivapommia, mutta ei siinä oikein onnistunut” – Petteri Orpo väisteli kysymystä sitovasta hoitajamitoituksesta Ylen vaalitentissä

    4. 4

      Katariina Souri on yksi näiden vaalien kuumimpia julkkisnimiä, vaikka puolueelle tuli yllätyksenä hänen tiedenäkemyksensä – lääkekritiikki ja ketodieetti

    5. 5

      ”Epäilyttävien miesten” nähtiin piilottelevan jäte­säkkejä metsään Sipoossa – Poliisi sai kiinni kansainvälisen rikollisryhmän

    6. 6

      Suomen suosituin seksin­myynti­sivusto Sihteeri­opisto meni yllättäen kiinni netissä

    7. 7

      Noroviruskausi on nyt huipussaan eikä tautiin ole lääkettä: ”Se, että juo pelkkää vettä, on väärin”, kertoo asiantuntija

    8. 8

      Pettynyt Kalle Korhonen, 3, oli jo pillahtamassa itkuun, kun lähikaupan myyjät riensivät apuun

    9. 9

      Uutuusdokumentti sai ihmiset kaduille Ruotsissa: 47-vuotiaana traagisesti kuolleen Josefin Nilssonin kohtalo kuohuttaa

    10. 10

      Antti Rinne takelteli eilen, aiheutti hämmennystä Ylen vaalitentissä silmälaseillaan ja väitti Sdp:tä nuorison suosikkipuolueeksi – tässä parhaat palat giffeinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      HS:n erikoisartikkeli vie Kiinan uiguuri­alueelle, missä historian käsittämättömin kontrolli­koneisto aivo­pesee ihmisiä ja ahdistelee toimittajaa joka askeleella

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä suomalaista metsää on pieni mökki, josta aukeaa näkymä ihmis­kunnan kohtaloon – Tässä on hiili­nielu, mutta onko siitä planeetan pelastajaksi?

      Tilaajille
    3. 3

      Junes Lokka on kutsunut itseään ”läpällä” rasistiksi, mutta saiko Johanna Vehkoo tehdä niin vakavissaan? Tätä pohdittiin tänään oikeudessa

    4. 4

      Trumpin entinen YK-lähettiläs sohaisi mehiläis­pesään arvostellessaan Suomen terveyden­huoltoa: ”Tiedätkö edes missä Suomi on?”

    5. 5

      ”Orpo yritti purkaa tätä hoivapommia, mutta ei siinä oikein onnistunut” – Petteri Orpo väisteli kysymystä sitovasta hoitajamitoituksesta Ylen vaalitentissä

    6. 6

      Jään uumenista nousee vihainen jätti – Siperian ikiroudassa ratkaistaan planeettamme kohtalo, ja nyt poromies Nikolai Tasmanovin rautakanki uppoaa liian syvälle

      Tilaajille
    7. 7

      Matkustajia nostettiin vinssillä korkeuksiin rajussa tuulessa – uusi video näyttää, miten merihätään joutuneen laivan pelastus­operaatio eteni Norjassa

    8. 8

      Helsinki vai Tšernobyl? Testaa, kuinka hyvin erotat Suomen pää­kaupungin ydin­tuhoalueesta

    9. 9

      Neljä vuotta KonMari-villityksen jälkeen: ”Överiksi meni”, sanoo yksi – mutta osalla elämä muuttui pysyvästi paremmaksi

      Tilaajille
    10. 10

      ”Vaikuttaa naurettavalta, että Suomi olisi maailman onnellisin maa” – Amerikkalais­media selvitti, miksi voitamme vertailut, ja totesi, että käytämme väärää sanaa

    11. Näytä lisää