Auto    |   Koeajo

Alfa Romeo Giulia on kuin rannekello: ilmankin pärjäisi ja paljon halvemmankin saisi, mutta tällaisella pystyy erottumaan joukosta

Alfa Romeo Giulia on hyvä auto. Silti vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.

Alfa Romeon kuljettaja joutuu vastaamaan useimmiten kahteen kysymykseen. ”Eikös se ole hirveän kallis?” ja ”Onko ollut paljon vikoja?”

Kysymyksiin tiivistyvät olennaisimmat italialaismerkkiin liittyvät uskomukset. Suomessa myytävistä Alfa Romeoista kallein, Stelvio-katumaasturin tehoversio maksaa toki 140 000 euroa, mutta valtaosa kaduilla liikkuvista Alfoista on maksanut ­uutena saman verran kuin esimerkiksi vastaavan kokoinen Volkswagen tai Volvo.

Toinen kysymys perustuu siihen, että takavuosien Alfa Romeot olivat monessa mielessä arvaamattomia ja herkkiä erilaisille pikkuvioille. Tällä vuosikymmenellä myynnissä olleet mallit ovat osoittautuneet luotettavammiksi, joidenkin Alfa-fanaatikkojen mielestä myös tylsiksi.

Alfa Romeon brändiin liittyy urheilullisuus, ja mielikuva on nyt entistä vahvempi, kun merkki palasi tänä vuonna Formula 1 -sarjaan.

Enemmän tai vähemmän järkevien pienten mallien jälkeen Alfa Romeo toi kolme vuotta sitten markkinoille uuden Giulian, joka on D-segmentin eli ylemmän keskiluokan urheilullinen porrasperämalli. Se oli myös ensimmäinen takavetoinen Alfa Romeo 24 vuoteen.


Kaiken lisäksi Giuliasta tuotiin ensimmäisenä myyntiin mielipuolinen Quadrifoglio Verde -versio, jossa on 510-hevosvoimainen Ferrarin moottori. Tänä keväänä Geneven autonäyttelyssä siitä esiteltiin Racing Edition -malli, joka on viritetty vielä vähän tehokkaammaksi ja kevyemmäksi.

Useimmat viime vuosina myydyt Giuliat ovat olleet maltillisempia bensamalleja ja varsinkin dieseleitä. Hieman enemmän urheilutunnelmaa on tehokkaammissa Q4-nelivetomalleissa, joista koeajoon päätyi 210-hevosvoimainen diesel.


Mielikuvat joutuvat heti koville, sillä musta dieselauto tuo ensimmäisenä mieleen Audin tai Mercedes-Benzin. Varsinkin takaviistosta katsoen Giulia muistuttaakin paljon Audi A4:ää. Akseliväli on autoissa millilleen sama ja muutkin mitat lähellä toisiaan.

Edestä auton tunnistaa oitis Alfa Romeoksi, samoin sisältä. Ratin ja pyöreiden putkien pohjalle sijoiteltujen viisarimittarien muotoilu poikkeaa monista nykyautoista, ja Alfan henki välittyy, vaikka jäähdytysnesteen lämpömittarissa ja bensamittarissa onkin ”acqua” ja ”benzina” -tekstien sijasta tavanomaiset symbolit.

Nelivetoista Giuliaa myydään vain kalleimman Veloce-tason varusteilla, joihin kuuluu nahkaverhoilu, tässä tapauksessa vähän herraskaisesti ruskea. Vaihtoehtona on myös punainen ja musta nahka.

Vanhojen Alfa Romeoiden persoonallisiin, toisin sanoen ärsyttäviin piirteisiin on kuulunut hankala ajoasento, mutta Giu­liassa rattiin ei tarvitse kurottaa, ja sähkösäätöisen penkin saa helposti oikeaan asentoon. Moottorin käynnistysnappi on ferrarimaisesti ratissa.

Etuistuimilla leveä keskikonsoli vie sivusuunnassa tilaa, mutta kun takapuoli on melkein kiinni lattiassa, niin pään päälle jää mukavasti tyhjää.


Toisin kuin takapenkillä, jossa 172-senttisen ihmisenkin pää ottaa reunapaikoilla jyrkästi laskevaan kattoon. Keskipaikalla taas dominoi kardaanitunneli, joka vie kaiken jalkatilan.

Takakontissa on periaatteessa tilaa 480 litraa, ja kun selkänojat kääntää alas, niin takaikkunan alta voisi ujuttaa kyytiin litteitä, mutta ei kovin leveitä esineitä, koska takaluukku on pieni.

On helppo ymmärtää miksi Giuliaa ei näe taksikäytössä.

Giulia on Alfa Romeon vanha mallinimi, mutta nykyinen Giulia ei ole mikään retroauto, vaan nykyteknologiaa täynnä oleva ajopeli. Sen halvimpaan vakiovarustukseenkin kuuluvat muun muassa törmäysvaroitin, kaistavahti ja rengaspaineiden valvontajärjestelmä.

Moniin hipaisunäyttö- ja valikkokeskeisiin nykyautoihin verrattuna se on kuitenkin aika perinteinen: ilmastointia ja lämmitystä säädetään nupeilla ja painikkeilla, vakionopeussäätimessä on vain yksi asetus kerrallaan, eikä kuuden ja puolen tuuman keskusnäyttöä kannata tökkiä sormella, koska toiminnot valitaan saksalaiseen tyyliin istuinten välissä olevalla pyörällä.


Hieman yllättävää on, että edes kalleimpaan varustetasoon ei kuulu navigointia, vaan siitä on maksettava yli 1 300 euroa ylimääräistä.

Ajotilan valinta on ollut vakiovarusteena jo aiemmin Giuliettassa ja jo mallistosta poistuneessa Mitossa. Alfan DNA-valitsimessa N on normaali ja D on dynaaminen eli käytännössä herkemmin kierroksia ottava. Vanhoissa malleissa A tarkoitti all weatheria eli talviajoasetusta, mutta Giuliassa A onkin säästötila, jossa polttoaineen kulutusta vähennetään muun muassa vapaalla rullaamisella.


Vaikka onkin musta ja naftalla käyvä, niin nelivetoinen Giulia on tavattoman hauska ajaa. Käytännössä auto kulkee enimmäkseen takavedolla, koska etupyörät tulevat nykyaikaisten nelivetojen tapaan mukaan vain poikkeustilanteissa, kuten liukkaalla talvikelillä.

Ohjaus on kevyt mutta tarkka, ja auto menee mutkista läpi kuin kiskoilla. Kahdeksanportainen automaattivaihteisto toimii notkeasti ja viivyttelemättä. Tällä kertaa urheilullisemman ajotilan asetuskaan ei huudata autoa pienillä vaihteilla, vaan D-ajotila tuntuu lähinnä ripeämpänä kiihtyvyytenä.

Vaihteiston käsikäyttövivut ovat alumiiniset ja rehvakkaan kokoiset, ja halutessaan mittariston keskinäyttöön saa D-tilassa aivan turhan mutta videopelimäistä meininkiä luovan G-voimamittarin.


Vaikka koeajoautossa oli 18-tuumaiset matalaprofiiliset renkaat, takana vieläpä 255 milliä leveinä, niin auto tuntui nielevän töyssyt ja routavauriot vaivatta ja ilman kolinaa. Jarruja ei ole viritetty liian herkiksi, vaan poljinta saa painaa tiukassa paikassa ihan kunnolla.

Giulia Q4 ei ole luokkansa nopein henkilöauto, mutta 6,8 sekunnin kiihtyvyys ja 235 kilometrin huippunopeus ovat ihan riittävän urheilullisia. Auton saa halutessaan myös 280-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla, jolla auto kiihtyy nollasta sataan 5,2 sekunnissa ja huippunopeus kipuaa 240 kilometriin tunnissa. Lisähintaa tälle lystille tulee runsaat 4 000 euroa.

Hintaa on diesel-Giuliallakin. Nelivetomalli maksaa 57 414 euroa ja koeajoautossa oli lisävarusteita runsaalla 2 700 eurolla.

Niistä tarpeellisimmaksi osoittautuivat pysäköintitutkat, sillä vaikka Giulia on maantiellä kovin ketterä, niin parkkihalleihin ja tiukkoihin kadunkulmiin notkeutta ei enää riitä. Ohjauspyörän kierrokset loppuvat pysäköintiruutuun tähdätessä helposti kesken, ja auto pitää nylkyttää paikalleen edestakaisin luovimalla.

Tällaista autoa ei tietenkään hankita arkiseen kaupunkikäyttöön eikä lapsiperheiden logistiikkaa hoitamaan. Giuliassa maksetaan ajamisen mukavuudesta, vanhan maailman tunnelmasta ja mielikuvasta. Se on vähän kuin rannekello: ilmankin pärjäisi, paljon halvemmankin saisi, mutta tällaisella voi yrittää erottua joukosta.

Niin kuin esimerkiksi saksalaisista kilpailijoista. Jo mainittu Audi A4 Quattro on dieselinä vähän pienitehoisempi ja lähtöhinnaltaan vähän halvempi, mutta vastaavalla varustuksella hieman Alfaa kalliimpi. BMW:llä osuvin verrokki olisi 320d xDrive ja Mercedes-Benzillä nelivetoinen 220d, jotka ovat varusteineen jokseenkin Giulian hintaisia.


Alfa Romeo ei ole toistaiseksi lähtenyt sähköautomarkkinoille. Merkin ainoa hybridimalli on vastikään Geneven automessuilla esitelty Tonale-katumaasturi, jota odotetaan markkinoille ensi vuonna.

Niin hyvä auto kuin Giulia lajissaan onkin, vain harvat ostajat tarvitsevat sellaista.

Kolme vuotta sitten Alfa Romeo julisti kunnianhimoiseksi tavoitteekseen kuusinkertaistaa myyntinsä vuoden 2018 loppuun mennessä. Tavoite on ollut utopistinen, sillä Euroopassa myynti on hädin tuskin kaksinkertaistunut. Lähimmäs tavoitetta lähimmäs on päästy vain Yhdysvalloissa, jossa Alfa Romeo on kasvusta huolimatta marginaalinen erikoismerkki.

Niin kuin on Suomessakin. Viime vuonna jokaista myytyä Alfa Romeota kohti maassamme myytiin 203 Toyotaa ja 179 Volkswagenia.

Koeajossa

Alfa Romeo Giulia 2,2 Diesel 210 hv AT8 AWD Veloce


 Plussat: Moottori, ajettavuus, tunnelma

 Miinukset: Suuri kääntösäde, pieni tavaratila

 Teho: 210 hv / 470 Nm

 Kulutus: 4,7 l/100 km (valmistajan ilmoittama), koeajon aikana 6,2 l/100 km

 CO2-päästöt: 122

 Hinta: 54 653 e, koeajoauto varusteineen 57 414 e

 Kilpailijoita: Audi A4 Quattro, Mercedes-Benz C220, BMW 320, Jaguar XE, Volvo S60, Peugeot 508 GT

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Hollannin poliisi hoksasi toimisto­rakennuksen koossa olevan jotain outoa ja löysi sala­huoneen: paljastui maan kaikkien aikojen huume­kätkö

    2. 2

      YK:n huumeraportti: Maailman­laajuinen opioidi­epidemia on vielä luultuakin pahempi

    3. 3

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    4. 4

      Iiris Suomela on ajautunut kaikkien tuntemaksi vihaiseksi tasa-arvoloukkaantujaksi, vaikka haluaa puhua veroista

    5. 5

      Poliisi epäilee: Norjalais­miljardöörin vaimon sieppaus oli lavastettu, naisen uskotaan kuolleen

    6. 6

      Miksi nainen passitettiin vahingossa putkaan Helsingissä? Poliisi selittää asiaa tieto­katkoksella ja kiinni­otto­lapulla, jonka saikin hävittää

    7. 7

      Elävien kuolleiden kaupungilta näyttävän Daytonin ruumishuoneelta on tila loppu

      Tilaajille
    8. 8

      Petteri Kontio muutti koirankopin Airbnb-asunnoksi Tapiolassa: ”Suorastaan tilava verrattuna telttaan”

    9. 9

      Kuva hukkuneesta isästä ja tyttärestä kertoo siirtolaisten ahdingosta Yhdys­valtojen ja Meksikon rajalla

    10. 10

      Tupakointi näyttää muovaavan persoonallisuutta, eivätkä muutokset ole suotuisia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    3. 3

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    4. 4

      Suomalaisnainen viestissään Isis-leiriltä: Naisia ja lapsia viedään vankilaan

    5. 5

      Alamäkipyöräilyn suosio kasvaa nopeasti: Espoossa laskettelukeskukseen raivattiin viisi rataa, joista helpoimman ”pystyy ajamaan Alepa-fillarilla”

    6. 6

      Poliisi selvittää tapausta, jossa mies etsii You­tubeen ladatulla videolla seuraa Suvi­seuroille ala­ikäisistä tytöistä

    7. 7

      Maapallo lähestyy ”ilmasto­apartheidia”, varoittaa YK:n asian­tuntija

    8. 8

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    9. 9

      Britney Spears oli yhtä aikaa paheellinen ja neitseellinen – 20 vuotta sitten synnytetty tähti ei ole koskaan ollut vapaa ja nyt hänen vointinsa huolestuttaa monia

      Tilaajille
    10. 10

      Yksi juoma sai täydet viisi tähteä, kun HS testasi suomalaiset siiderit – ison panimon tekele tyrmättiin limonadimaiseksi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    2. 2

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    3. 3

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    4. 4

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    6. 6

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    7. 7

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    8. 8

      Helsingin koillisella laidalla asuu ryhmä miehiä, jotka ovat omistaneet elämänsä siniselle jumalalle

    9. 9

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    10. 10

      HS:n erikoisartikkeli kertoo, miten Kaapo Kakosta varttui kenties historian lahjakkain suomalainen jääkiekkoilija

    11. Näytä lisää