Auto

Shanghain autonäyttelyssä on osa Kiinan 486 sähköauton­valmistajasta, ja moni niistä ehkä viimeistä kertaa

Maailman suurimman automarkkina-alueen sähköautohuumassa vain harva uusi yrittäjä selviää kaatumatta.

Shanghain autonäyttely alkoi torstaina. Siellä nähdään taas, mitä ihmeellistä automaailma on keksinyt ja mitä se on tuomassa markkinoille.

Shanghaissa myös monet kiinalaiset sähköautojen valmistajat esittelevät tuotteitaan, tai oikeastaan usein konsepteja eli mallikappaleita siitä, millaisia heidän tuotteensa tulisivat olemaan.

Moni näistä yhtiöistä ei ehkä koskaan pääse konseptia pidemmälle. Analyytikot nimittäin pelkäävät Bloombergin mukaan, että Kiinan sähköautoyrityksissä – joita on 486 kappaletta – saattaa olla kysymys kuplasta.

Kiinan markkinoille on syntynyt valtava määrä sähköautoyrityksiä, joihin monet äveriäät ovat sijoittaneet rahaa ajatellen, että sähköautoille on tulevaisuudessa valtavat markkinat.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan Kiinassa on tällä hetkellä 486 yhtiötä, joiden on tarkoitus valmistaa sähköautoja. Yhtiöiden määrä on kolminkertaistunut kahden vuoden aikana.

Uudet kiinalaiset sähköautoyritykset ovat saaneet vuoden 2011 jälkeen noin 16 miljardia euroa sijoituksia.

Eniten rahoitusta keränneet yhtiöt ovat pääosin kiinalaisia. Tällaisia ovat muiden muassa NIO, WM Motor, Xpeng Motors ja Youxia Motors.

Eivät näihin yrityksiin sijoittaneet mitenkään väärässä varmasti olleet: sähköautojen markkinat kasvavat, ja ne kasvavat ennusteiden mukaan nopeasti.

Tulevaisuudessa sähköautojen kysyntä vain vilkastuu, sillä useilla maailman mailla on kunnianhimoisia tavoitteita sähköisen liikenteen lisäämisestä.

Esimerkiksi Kiinan tavoite on, että maassa myytäisiin vuonna 2025 seitsemän miljoonaa autoa, jotka ovat joko täyssähköautoja, ladattavia hybridiautoja tai vetyautoja.

Kiina on maailman suurin yksittäinen autojen markkina-alue.

Bloombergin ennusteen mukaan sähköautojen myynti tulee kasvamaan nopeasti lähivuosina ja vuosikymmeninä.

Sähköautoja myytiin (ladattavat hybridiautot mukaan lukien) koko maailmassa viime vuonna noin 1,6 miljoonaa kappaletta.

Vuonna 2020 lukema olisi 2,9 miljoonaa.

Vuonna 2025 10,6 miljoonaa.

Vuonna 2030 29,9 miljoonaa.

Vuonna 2040 60,2 miljoonaa.

Eikö siis ole hyvä, että tarjontaa piisaa ja uusia yrityksiä laitetaan pystyyn täyttämään näitä sähköautotarpeita?

On, mutta kysymys kuuluu, onko kysyntä niin suurta etenkin lyhyellä tähtäimellä, että markkinoita riittää 486 yhtiön autoille.

Sähköautojen valmistaminen startup-yrityksenä on haastavaa puuhaa, sillä autonvalmistamiseen vaadittavat investoinnit ovat valtavat, ja sijoituksien tuottoja saattaa joutua odottelemaan pitkään.

Vastineeksi sijoituksille on usein näyttää myyntimäärien sijaan lähinnä lukemia siitä, kuinka sähköautojen markkinat kasvavat ja kuinka sijoittaja varmasti saa rahansa takaisin moninkertaisena.

Monilla sijoittajilla voi pinna kiristyä, jos yritykseen pitää kaataa jatkuvasti lisää rahaa, eikä tulosta tunnu tulevan.

Bloombergin mukaan suurimmassa vaarassa ovat nimenomaan tyhjästä aloittavat startupit, joita rahoittavat teknologiayrityksillä rikastuneet sijoittajat.

He ovat tottuneet kovaan rahanmenoon, mutta eivät ole ehkä sittenkään tietoisia, miten massiivisia investointeja autonvalmistus edellyttää.

Esimerkkinä tästä riskialttiudesta ja kovasta investointitarpeesta toimii Tesla.

Sen perustajan ja toimitusjohtajan Elon Muskin taskut ovat liki pohjattomat, mutta silti yritys on ollut vuosiensa saatossa lähellä konkurssia. Yhtiöön kaadettiin kovimpina aikoina tolkuttomia summia rahaa tuotantokustannusten kattamiseksi.

Tesla tosin on toisaalta hyvä esimerkki siitä, miten – ainakin nykyisten näkymien mukaan – homma voi toimia, kunhan pitkäjänteisyyttä riittää. Yhtiö tekee nimittäin viimein voittoa, ja sen markkina-arvo on huikea.

Analyytikot pelkäävät kuitenkin nyt, että kasvavien sähköautojen markkinoiden innoittamana Kiinaan on syntynyt aivan liikaa yhtiöitä, jotka haluavat siivunsa sähköautojen tulevista markkinoista.

Pelko johtuu esimerkiksi siitä, että kiinalaiset startupit sanovat pystyvänsä yhteensä tuottamaan 3,9 miljoonaa sähköautoa vuodessa. Jotta noille kaikille olisi ostajia, sähköautojen markkinoiden pitää kasvaa merkittävästi.

Jos kysyntää ei ole, firmat menevät nurin, sijoittajat menettävät rahansa ja vain osa yrityksistä tulee selviämään. Kysynnän täytyy olla kovaa, sillä autonvalmistajan täytyy pystyä tuottamaan ja myymään kymmeniätuhansia autoja vuodessa ollakseen kannattava.

”Tulemme näkemään suurten aaltojen pyyhkivän pois hiekan sähköautoalalta”, Roland Berger -konsultointiyhtiön osakas ja strategiakonsultti Thomas Fang sanoo.

Kiinalaiset startupit eivät myöskään kilpaile vain keskenään. Suuret valmistajat kuten Volkswagen, Ford ja Tesla ovat kovaa vauhtia rynnistämässä Kiinan markkinoille.

Jotta sähköautojen markkinoita saataisiin kasvatettua, myyntiin pitäisi saada nopeasti mahdollisimman edullisia sähköautoja, joita ihmisillä olisi varaa ja halua ostaa.

Samalla pitäisi kehittää infrastruktuuria niin, että sähköautoja (tai vaikka vetyautoja) pääsisi lataamaan vaivattomasti.

Kiinalaisten sähköautoja valmistavien startupien (ja myös suurten autonvalmistajien) ja sijoittajien sietää siis rukoilla, että valtiot ympäri maailman alkavat panostaa esimerkiksi latausinfrastruktuuriin ja tarjoavat vaikkapa tukia uusilla käyttövoimilla käyville autoille.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Itsemurhan tehneen taitoluistelijan pari kertoi olleensa kaksi vuotta seksuaalisen hyväksi­käytön uhri: ”Sitä tapahtui minulle, ja hän satutti monia tyttöjä”

    2. 2

      Tarantino osoittaa uudella elokuvallaan olevansa edelleen maailmanluokan viihdyttäjä

    3. 3

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

    4. 4

      HS:n tiedot: Tuleva hallitus lisäämässä pysyviä menoja miljardilla eurolla, luvassa mittavat valtion omaisuuden myynnit

    5. 5

      Suosittu italialaisravintola pakotetaan lähtemään tiloistaan Töölössä

    6. 6

      HS-analyysi: Pari puoluetta onnistui selittämään äänestäjille kirkkaasti, mitä ne EU-vaaleissa ajavat

      Tilaajille
    7. 7

      Jaksoarvio: Game of Thrones sai arvoisensa päätöksen

    8. 8

      Kaisa Määttänen menetti yöunensa ja ruokahalunsa, kun tajusi mitä oli ostanut: ”Ensinnäkin se muuli oli 13 senttimetriä luvattua matalampi”

    9. 9

      Edes 700 euron palkankorotus ei houkuttanut hakijoita: Vantaa ei löytänyt tarpeeksi uinnin­valvojia kesäksi

    10. 10

      Monessa parisuhteessa vallitsee tuhoisa kierre, jonka keskiössä on älypuhelin – Sadat lukijat kertoivat HS:lle karusta maailmasta, jossa some on aina läsnä ja pilaa suhteen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

    2. 2

      Uusi direktiivi tulee voimaan syksyllä: Näin maksaminen verkkokaupoissa ja tunnistautuminen pankissa muuttuvat

    3. 3

      Kaisa Määttänen menetti yöunensa ja ruokahalunsa, kun tajusi mitä oli ostanut: ”Ensinnäkin se muuli oli 13 senttimetriä luvattua matalampi”

    4. 4

      Suosittu italialaisravintola pakotetaan lähtemään tiloistaan Töölössä

    5. 5

      Itsemurhan tehneen taitoluistelijan pari kertoi olleensa kaksi vuotta seksuaalisen hyväksi­käytön uhri: ”Sitä tapahtui minulle, ja hän satutti monia tyttöjä”

    6. 6

      Terä kaulalle ja pippurikaasua naamalle – Irakissa taistellut erikoisjoukkojen luutnantti kertoo, ettei aja kaikkialle Helsingin yössä

      Tilaajille
    7. 7

      Jaksoarvio: Game of Thrones sai arvoisensa päätöksen

    8. 8

      Monessa parisuhteessa vallitsee tuhoisa kierre, jonka keskiössä on älypuhelin – Sadat lukijat kertoivat HS:lle karusta maailmasta, jossa some on aina läsnä ja pilaa suhteen

      Tilaajille
    9. 9

      HS:n tiedot: Tuleva hallitus lisäämässä pysyviä menoja miljardilla eurolla, luvassa mittavat valtion omaisuuden myynnit

    10. 10

      Epäusko leviää: Helsinki asensi suositulle koripallokentälle tekonurmen – ”Ihan toivotonta”, kommentoi maajoukkuevalmentaja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    2. 2

      Kirsi Hytönen on naimisissa, etsii netistä seuraa ja kertoo maksaneensa seksistä – Hän kertoo vilkkaasta seksielämästään, jotta naiset eivät häpeäisi itseään

      Tilaajille
    3. 3

      Moni tarkkailee luomiaan, mutta harva tunnistaa paljon yleisemmän ihomuutoksen – Tällainen on aurinkokeratoosi, joka altistaa ihosyövälle

    4. 4

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    5. 5

      Tässä on ruokavalio, johon maapallolla on varaa: Uusi lautasmalli muuttaisi suomalaisten ruokailua radikaalisti, mutta mistään ei tarvitse luopua

      Tilaajille
    6. 6

      Aleksi elää kolmen miehen perheessä, ja nyt hän synnytti toisen vauvansa – ”Meillä on periaatteessa kaksi laitonta lasta”

      Tilaajille
    7. 7

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    8. 8

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    9. 9

      ”Kun hyväksyy yksinäisyytensä, ei tarvitse juosta muiden perässä” – Aura Raulo oli erikoinen lapsi, joka kasvoi ulkopuolisena ja päätyi maailman huipulle

      Tilaajille
    10. 10

      Tuohtuneen vegaanin päivitys sai somen kuohumaan: menikö vihreä poliitikko liian pitkälle vaatiessaan huippuravintolaa boikottiin?

    11. Näytä lisää