Auto    |   Kolumni

Tuhannen hevosvoiman Hellephant-moottori myytiin hetkessä loppuun – ja se voi olla ympäristön kannalta hyvä asia

Vanhaa autoteknologiaa harrastavat ihmiset ovat vähemmistö, jota ei pidä demonisoida, kirjoittaa Jose Riikonen.


Hiljattain Fiat Chrysler Automobiles (FCA)-konserniin kuuluva varaosayhtiö Mopar aloitti Hellephant-moottorien myynnin Yhdysvalloissa.

Kyseessä on 7-litrainen jättimäinen bensiini­moottori, joka kehittää 1 000 hevosvoimaa ja vääntää 1 292 newtonmetrin voimalla.

Moottorin kysyntä ylitti kaikki odotukset, FCA kertoi. Kun moottorin hinta eli 29 995 dollaria – eli noin 26 700 euroa – oli ilmoitettu, kaikki varattiin hetkessä.

Hellephantit myytiin loppuun kahdessa päivässä, uutisoi muiden muassa Tekniikan Maailma.

Tämä saattaa kuulostaa nykyajan päästökeskusteluilmapiirissä nurinkuriselta. Mutta onko se sittenkään?

Jo jonkin aikaa lähes kaikki uudet ja tulevat superautot ovat olleet sähkökäyttöisiä, joko ladattavia hybridiautoja tai täyssähköautoja.

Syy on se, että polttomoottoriteknologiaa ollaan ajamassa alas, joten superautoja ei ole järkeä enää valmistaa polttomoottorilla varustettuna.

 

Superauto on mahdollisuus kokeilla uusimpia teknologisia ratkaisuja ja näyttää, mihin autonvalmistaja pystyy.

Superautot ovat nimittäin autonvalmistajille usein pikemminkin teknologisia kokeita ja mainosta kuin varsinaisia voittoa tuottavia kapistuksia.

Superauto on mahdollisuus kokeilla uusimpia teknologisia ratkaisuja ja näyttää, mihin autonvalmistaja pystyy. Jos niitä vielä myydään jokunen, hyvä niin. Mutta myynnillä ei ole mitään merkitystä suuren autonvalmistajan taseessa.

Siksi tällaisia projekteja on turhaa tehdä polttomoottoriteknologian kautta: sen tuotekehitykseen ei ole enää järkeä laittaa rahaa, eikä polttomoottori ole hyvää mainiosta nykyajan ilmapiirissä.

Miksi FCA:n omistama Mopar sitten panostaa 1 000-hevosvoimaiseen jättipäästömoottoriin?

Mainosta se on sekin, joskin eri ryhmälle. Kaikki eivät nimittäin ole sitä mieltä, että polttomoottoriautojen olisi syytä kuolla pois.

Esimerkiksi Tekniikan Maailman Hellephant-jutun kommenttikentässä on paljon kertova kommentti, jonka kirjoitti nimimerkki Kyröskosken Kylähullu. Hän viittasi siihen, että on mukavaa, että suuria moottoreita valmistetaan:

”Näin oikeassa maailmassa, jossa moottorit eivät ole 3-sylinterisiä taskumatteja.”

Moni tykkää suurista, pörisevistä, paukkuvista ja tehokkaista polttomoottoreista. Niiden kouriintuntuvuudessa on jotain primitiivisen kiehtovaa. FCA haluaa osoittaa, että se ei ole unohtanut ihmisiä, jotka rakastavat suuren moottorin mörinää.

Samantyyppistä viestiä kertoo se, että BMW ilmoitti hiljattain antavansa suurille ja voimakkaille V12-moottoreilleen jatkoaikaa.

Suurin osa valmistajista on luopunut näistä suurista, paljon päästävistä moottoreista.

Syy BMW:n päätökseen on sama, joka vaikuttaa autonvalmistusbisneksessä aina, kun puhutaan siitä, mitä tehdään ja mitä ei tehdä: myynti. Maailmassa on edelleen riittävästi rikkaita ihmisiä, jotka haluavat ostaa auton, jossa on valtava polttomoottori.

Tätä moottorissa käytetään BMW:n 7-sarjassa, ja näiden autojen myynti on ollut kasvussa esimerkiksi Kiinassa.

Tarkoittaako tämä kaikki sitä, että polttomoottorilla – etenkin suurella polttomoottorilla – on sittenkin valoisa tulevaisuus?

Ei.

Viimeistään jatkuvasti tiukentuvat päästörajoitukset varmistavat sen, että paljon päästäviä autoja ei tulevaisuudessa voi enää suurissa määrin tehdä. Mikäli autonvalmistaja ei pääse tiettyihin päästörajoihin, se saa kovat sakot.

Ovelat autonvalmistajat tosin löytävät porsaanreikiä ajan peluuta varten. Nimenomaan FCA on esimerkiksi ostanut sähköautonvalmistaja Teslalta tietynlaisia päästöoikeuksia.

Koska sähköautoja valmistavan Teslan laskennalliset päästöt ovat nolla ja FCA:n laskennalliset päästöt ovat rutosti yli rajojen, FCA maksaa tiettävästi satoja miljoonia Teslalle siitä, että sen autot laskettaisiin mukaan FCA:n päästöpooliin.

Tällä täysin keinotekoisella tavalla FCA:n keskimääräiset laskennalliset päästöt laskevat, ja se ehkä välttyy sakoilta.

Temppu on kiero, mutta osoittaa siinä samalla, missä automaailman tulevaisuus on, ja missä se ei ainakaan ole.

 

Heitä – tai meitä – ei ole syytä unohtaa. Se olisi poliittinen virhe, josta laskun maksaa lopulta ympäristö.

Tulevaisuutta Hellephant-moottori ei ole siinäkään mielessä, että tätä moottoria ei koskaan tulla laittamaan minkään tuotantoauton nokalle.

Moottori on valmistajansa Moparin mukaan tarkoitettu autoihin, jotka on valmistettu ennen vuotta 1976 ja autoihin, joita ei käytetä tieliikenteessä.

Se on siis puhtaasti harrastajille suunnattu kapistus ja markkinointitempaus, jota valmistetaan hyvin pieni määrä – tavallaan samanlaista toimintaa pienemmässä mittakaavassa kuin BMW:n V12-moottorien jatkoaika.

Suurten moottorien ja niillä varustettujen autojen myynnissä on siis kysymys pääasiassa markkinoinnista. Se on viesti: emme ole unohtaneet vanhan liiton bensiininkatkuisia hurjapäitä.

Ja hyvä niin, sillä ei heitä – tai meitä – olekaan syytä unohtaa. Se olisi poliittinen virhe, josta laskun maksaa lopulta ympäristö.

Helsingin Kauppatorilla pidetään jokaisen kuukauden ensimmäisenä perjantaina Stadin Cruising -tapahtuma. Kauniina kesäiltoina tori on täynnä mitä hienoimpia, pääasiassa vanhoja amerikkalaisia autoja.

Voitte olla varmoja, että niiden voimanlähteenä ei ole sähkömoottori.

Harrastajat ovat ystävällisiä ja kertovat autostaan mieluusti ja kyselevät muiden autoista. Siellä meren rannalla on suloista katsella kauniita autoja, joissa on muotoilua, historiaa ja tunnelmaa.

Tapahtuman voi nähdä negatiivisessa valossa: siellähän ihannoidaan jättipäästöisiä autoja, jotka tupruttelevat hiilidioksidia ilmakehään enemmän kuin laki sallii.

On se niinkin.

Mutta kuten viime vuonna tapahtumassa HS:n tapaamat Heidi, Vivian ja Mikko Valle kertoivat, he ajavat arjessa 95 prosenttia ajoista sillä pienimmällä mahdollisella, tosi vähän kuluttavalla Volkkarilla.

He toivoisivat, että kaupunki panostaisi sähköautoiluun.

He rakastavat suurta, karua ja mylvivää polttomoottoria, mutta he rakastavat myös maailmaa.

Asiaa voisi verrata terveeseen elämäntapaan. Jos syö nätisti ja liikkuu aktiivisesti, on kokonaisuuden kannalta ihan sama, jos vetää joskus ämpärikännit ja syö kolme pizzaa. Jos tällainen harvoin harjoitettava epäterveellisyys tukee sitä, että jaksaa olla normaalisti tervehenkinen, se saattaa lopulta jopa edistää ihmisen terveyttä.

 

Autojen päästökeskustelu menee pieleen, kun jostain tulee absoluuttisesti hyvä ja jostain tulee absoluuttisesti paha.

Liikenteen päästöjen vähennyksissä vain sillä tavallisella massa-autoilijalla on merkitystä. Peruspertit ja -Liisat pitää saada joko luopumaan autosta tai ostamaan auto, joka päästää mahdollisimman vähän.

Niin tapahtuukin jo. Esimerkiksi Suomessa uusista autoista joka seitsemäs on jo hybridi.

Autoilun ja liikenteen päästökeskustelussa – tai sen puoleen autonvalmistajien taseessa – muutamilla jättipäästöisillä autoilla tai Stadin Cruisingeilla sen sijaan ei ole mitään merkitystä.

Se on kulttuuria, jota moni ei ymmärrä ja jota moni ei edes hyväksy. Mutta se on jotain, jota ei kannattaisi liikaa parjata, sillä parjaamisesta tulee äkkiä vastareaktio koko päästöjenvähennystalkoita kohtaan.

Autojen päästökeskustelu menee pieleen, kun jostain tulee absoluuttisesti hyvä ja jostain tulee absoluuttisesti paha.

Alkaa vihapuhe, jossa polttomoottoriautoilijat puhuvat sähköautoilijoista tekopyhinä ääliöinä ja sähköautoilijat puhuvat polttomoottoriautoilijoista takaperoisina dinosauruksina.

Jos päättäjät, toimittajat ja ketkä tahansa äänensä kuuluviin saavat ihmiset tuomitsevat kategorisesti jonkin käyttövoiman – ja siinä samalla niillä ajavat ihmiset – ja kategorisesti ylistävät toista käyttövoimaa, syntyy vastakkainasettelua.

Samantapainen, naurettava viha-asetelma on syntynyt Helsingissä pyöräilijöiden ja autoilijoiden välille.

Tällainen ideologinen, härkäpäinen poteroista huuteleminen ei ole omiaan nopeuttamaan kehitystä.

 

Ihmiselle ei kannata sanoa, että se, mistä hän pitää ja mitä hän rakastaa, on väärin ja pahaa ja saastaista.

Liikenteen päästöjä pitää vähentää, siitä kaikki täysijärkiset ihmiset ovat ihan samaa mieltä. Mutta ihmiselle ei kannata sanoa, että se, mistä hän pitää ja mitä hän rakastaa, on väärin ja pahaa ja saastaista.

Siksi on hyvä suhtautua ymmärryksellä häneen, joka haluaa 1 000-hevosvoimaisen Hellephant-moottorin.

Siksi on hyvä käydä kääntymässä Stadin Cruisingissa ja kysyä itseltään, onko siellä oikeasti pahojen ihmisten keskellä.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ruotsalaismedia ryöpyttää Tre Kronoria: ”jättefiasko”

    2. 2

      Leijonat löi Ruotsin Sakari Mannisen huikealla jatkoaikamaalilla, Suomi pelaa MM-jääkiekon välierissä

    3. 3

      Grace sanoo olevansa lesbo, ja kotimaassa se tietää vankilaa – Nyt hän elää Italiassa, missä koveneva maahanmuuttopolitiikka ajaa ihmisiä kadulle ja kateisiin

      Tilaajille
    4. 4

      Lohduttomat kuvat paljastavat minkälaista ryönää Helsinki kumosi viime talvena suoraan mereen

    5. 5

      Finanssialan kulisseissa kiista: Eläkeyhtiöiden edunvalvoja kieltäytyi lähtemästä poliittiseen kamppailuun Sdp:tä vastaan

    6. 6

      Tutkimus: Theia-planeetta toi veden maapallolle samassa törmäyksessä, jossa Kuu syntyi

    7. 7

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    8. 8

      Kuvauskiellolla halusin suojella lastani, mutta hän joutui pukemaan päälleen hiostavan ison punaisen liivin

    9. 9

      Yksi EU:n työkalu käynnisti huomaamattoman murroksen, joka voi vähentää Euroopan päästöjä nopeasti ja dramaattisesti

    10. 10

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    2. 2

      Ihon ikääntymistä voi hidastaa itse, mutta kalliiden voiteiden sijaan kannattaa keskittyä tekoihin – lääkärit kertovat kolme perussääntöä, jotka ehkäisevät ryppyjä

    3. 3

      ”Tuli ihan paha mieli, kun ihmiset ostivat yli­hintaisia asuntoja huonolta paikalta”, kertoo rakennus­liikkeen johtaja kokemattomista sijoittajista

      Tilaajille
    4. 4

      Pahimmillaan ihminen voi päätyä naimisiin tahtomattaan – Kehtaamattomuus on monen suomalaisen ongelma, sanoo psykologi

      Tilaajille
    5. 5

      Kirkossa kuohuu: Korkeaan virkaan valittiin esittelijän miespuolinen kaveri tohtorinaisen sijaan

    6. 6

      Perussuomalaisten opiskelijajärjestö erotettiin Helsingin yliopiston ylioppilaskunnasta

    7. 7

      Liikenteenjakaja rakennettiin vinoon keskelle ajokaistaa Espoossa ja autoilijat alkoivat heti ajaa sitä päin

    8. 8

      Aku Hirviniemen ahdistelu­syytteiden taustalla yöllinen hätä­puhelu

    9. 9

      Leijonat löi Ruotsin Sakari Mannisen huikealla jatkoaikamaalilla, Suomi pelaa MM-jääkiekon välierissä

    10. 10

      Näyttelijä Geoffrey Rush saa Australian historian suurimmat korvaukset kunnianloukkauksesta voitettuaan #metoo-oikeudenkäynnin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Emmi-Liia Sjöholm tiesi sen olevan virhe, mutta silti hän asettui laverille, raotti paitaansa ja antoi tatuoijan upottaa neulan kylkeensä – nyt hän on maksanut virheestään tuhansia euroja

      Tilaajille
    2. 2

      Maailma tähtäimen läpi – HS:n erikoisartikkeli vie maahan, jossa rynnäkkökivääri on kodin perusvaruste

      Tilaajille
    3. 3

      Kirsi Hytönen on naimisissa, etsii netistä seuraa ja kertoo maksaneensa seksistä – Hän kertoo vilkkaasta seksielämästään, jotta naiset eivät häpeäisi itseään

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset ovat syöneet tuhansia vuosia ruokaa, jota suolistobakteerit rakastavat yli kaiken – Tutkija löysi ruista syöneiden ulosteesta merkittävän yhdisteen

      Tilaajille
    5. 5

      Tässä on ruokavalio, johon maapallolla on varaa: Uusi lautasmalli muuttaisi suomalaisten ruokailua radikaalisti, mutta mistään ei tarvitse luopua

      Tilaajille
    6. 6

      Tiia Forsström myy seksiä espoolaisessa omakotitalossa ja tietää, mikä monessa suomalaisessa makuuhuoneessa on pielessä

      Tilaajille
    7. 7

      Legendaarisen laulajatähden huvila lahoaa niille sijoilleen Helsingissä – Vesivahinko turmeli taloa 2011 eikä korjauksia ole vieläkään aloitettu

    8. 8

      ”Kun hyväksyy yksinäisyytensä, ei tarvitse juosta muiden perässä” – Aura Raulo oli erikoinen lapsi, joka kasvoi ulkopuolisena ja päätyi maailman huipulle

      Tilaajille
    9. 9

      25 vuotta sitten muutama baari muutti koko Helsingin yöelämän, ja nyt ne kuolevat pois

    10. 10

      Kommentti: Mitä ihmettä tapahtui Madonnalle Euroviisuissa? Hirvittävä epävire vei huomiota Palestiinan lipun esittelyltä ja näppärältä Tšaikovski-lainalta

    11. Näytä lisää