Auto

Testaa, tunnistatko menneiden vuosikymmenten suosikkiautot – Miksi kauniita klassikkomalleja ei voida valmistaa uudelleen nykyaikaisella teknologialla?

Asiantuntijan mukaan vanhan automallin valmistaminen olisi nyt kalliimpaa kuin aikoinaan.

Aston Martin tekee kulttuuriteon ja alkaa valmistaa DB5-autoaan uudelleen.

DB5 on Aston Martinin kuuluisin auto. Se tunnetaan sinä ainoana oikeana James Bond -autona siinä määrin kuin Sean Connery tunnetaan ainoana oikeana James Bondina.

Ainoina ongelmina DB5:n uustuotannossa on, että autoja tehdään vain 25 kappaletta, ne maksavat 2,75 miljoona puntaa eli noin 3 miljoonaa euroa, ja niillä ei saa ajaa yleisillä teillä.

Miksi näin?

Ja itse asiassa, jos mietitään vielä pidemmälle: miksi autonvalmistajat eivät hyödynnä retromuotia autoissaan kunnon volyymilla?

Maailma on täynnä ihmisiä, jotka pitävät vanhempien autojen muotoilusta eivätkä kaipaa kaikkia lisävarusteuutuuksia autoonsa, jos auto olisi huokea ja kaunis.

Mikseivät autonvalmistajat ota jotain vanhaa hyväksi havaittua korimalliaan, asemoi siihen nykyajan moottoriteknologialla valmistettua, pienipäästöistä ja verrattain puhdasta moottoria ja myy autoa halvalla ja paljon?

Jutun lopusta pääset visaan, jossa voit testata, kuinka hyvin tunnistat menneiden vuosikymmenten autoja.

Otetaan esimerkki: Volvo 164 vuosilta 1968–1975 on kaunis edustusauto. Noihin aikoihin tässä autossa oli kolmelitrainen kuusisylinterinen moottori, josta otettiin 145 hevosvoimaa tehoja.

Tuollaisiin lukemiin päästään nykyään paljon pienemmillä turbomoottoreilla. Jos auto tulisi uudestaan tuotantoon pienellä moottorilla, ilmastoinnilla ja muutamalla muulla perusvarusteella, mutta vanhalla korillaan, se olisi varmasti houkutteleva ja edullinen.

Eli peruskaava kuuluu näin: otetaan vanha hyvännäköinen automalli ja laitetaan siihen uutta teknologiaa edustava moottori ja muutama tarvittava varuste. Kaikki voittavat ja säästävät rahaa.

Ei se valitettavasti ihan niin menisi.

 

”Ajatus siitä, että istutetaan vanhaan koriin nykyaikainen moottori, on tavallaan ihan hyvä.”

Pasi Kovanen on Metropolia-ammattikorkeakoulun autosähkötekniikan lehtori ja tuntee syvällisesti autonvalmistuksen erilaiset prosessit. Kovanen on työskennellyt aiemmin muiden muassa Valmet Automotivella projektipäällikkönä.

”Ajatus siitä, että istutetaan vanhaan koriin nykyaikainen moottori, on tavallaan ihan hyvä. Mutta siinä on paljon erilaisia ongelmia”, Kovanen sanoo.

Otetaan esimerkkiautoksi vaikka taksinakin suosittu klassikkomersu, Mercedes-Benz W124 vuosilta 1985–1996.

Jos tämä malli herätettäisiin henkiin uudella moottoriteknologialla, tuotantolinjastolla voitaisiin olla ihmeissään.

”Mistä löytyisivät työkalut sen tekoon? Ajatellaan vaikka jotain sivupaneelia: sen osan valmistustyökalut on luultavasti joko romutettu tai myyty varaosavalmistajalle, joka ehkä tuottaa niitä osia jossain päin maailmaa.”

No siitä sitten ostamaan niitä osia, eivätköhän ne löytyisi?

”No ajatellaan, että niitä osia vielä saisi. Hinnat eivät olisi lähellekään samanlaiset kuin ennen.”

Kovanen muistuttaa, että nykyisenkaltaiset autojen tuotantolinjastot on suunniteltu nykyisenkaltaisille autoille.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vanhan korimallin autoa varten pitäisi luultavasti valmistaa kokonaan uusi tuotantolinjasto tai ainakin tehdä merkittäviä muutoksia nykyiseen.

”Esimerkiksi hitsauslinjastot on tehty yhtä tai muutamaa autoa varten. Ei se robotti osaa katsoa, että kappas, nyt pitäisi hoitaa 124-Mersun paneelit.”

Sama ongelma tulee vastaan käytännössä kaikissa auton tuotantolinjaston vaiheissa: vanha auto ei sovi siihen, koska sitä ei ole tehty vanhaa autoa varten.

Jos tällaista uusvanhaa autoa alettaisiin tosissaan ja alusta asti suunnitella suurten valmistusmäärien volyymituotteeksi, se olisi pitkä tie.

”Isojen toimijoiden kohdalla uuden automallin valmistusprosessi on 5–7 vuoden projekti. Siinä käydään läpi kymmeniä erilaisia osa-alueita konseptista tuotekehitykseen ja laadunvalvontaan ja vastaaviin.”

Se on kallista. Autotuojat ja -teollisuus -yhdistyksen toimitusjohtajan Teo Kallion mukaan nyrkkisääntöhinta volyymiautomallin, kuten esimerkiksi Volkswagen Golfin kehittämiselle alusta loppuun on noin miljardi euroa.

 

Ihmiset eivät ehkä sittenkään ostaisi tällaisia autoja.

Voi olla, että autonvalmistajat ovat jossain kokouksessa tuoneet esille idean uustuotantoauton volyymituotannosta, mutta kuopanneet sen taloudellisesti kannattamattomana. Ihmiset nimittäin eivät ehkä sittenkään ostaisi tällaisia autoja.

Moni sellainenkin, joka kiroaa nykyajan turhia sähkölaitteita ja vastaavia lisävarusteita ei ehkä muista, miten epämukavia ja hankalia autot ovat joskus olleet.

”Jos se uusi asiakas astuisi vaikkapa nykyisestä Ford Fiestasta sen Astoin Martin DB5:n rattiin, hän yllättyisi negatiivisesti siitä, millainen ajoneuvo se on”, Pasi Kovanen sanoo

Ihmiset ovat tottuneet mukavuuksiin ja hienouksiin, yhdistettävyyteen, automaattisen ajamisen sovelluksiin ja sen sellaisiin.

Sitä paitsi, vaikka moni on sitä mieltä, että ennen oli kaikki paremmin, näin ei ollut ainakaan autojen turvallisuuden suhteen.

Uustuotantoautot tuskin menisivät läpi törmäysteisteistä, sillä autojen korien rakenteet ja materiaalit ovat nykyään verrattomasti turvallisempia kuin silloin aikoinaan.

Halpa hinta kyllä houkuttaisi, mutta jossain menee raja sille, mitä ihmiset ovat valmiita sietämään, ja tätä rajaa laskeskellaan varmasti monen autonvalmistajan tutkimusryhmissä ahkerasti.

Esimerkiksi halvalla hinnalla kilpaileva Dacia on menestynyt hyvin, mutta ei sekään sittenkään mikään ihan karvalakkiauto ole. Uuden Dacian saa Suomessakin alle 10 000 eurolla.

Toisaalta taas intialaisen Tata Motorsin Nano-niminen auto maksoi alle 2 000 euroa, mutta se ei koskaan menestynyt kotimarkkinoidensa ulkopuolella, sillä se oli ilmeisesti jo liian karu menopeli.

Sitä paitsi, kuten todettua, uustuotantoautot eivät suinkaan olisi halpoja, päinvastoin.

 

Miksei sähköautoja sitten kehitetä niin, että laitetaan sähkömoottori jo olemassa olevan polttomoottoriauton voimanlähteeksi?

Entä miksei sähköautoja sitten kehitetä niin, että laitetaan sähkömoottori jo olemassa olevan polttomoottoriauton voimanlähteeksi?

Näin autonvalmistajat pääsisivät kohti tiukkenevia päästörajojaan ilman, että niiden pitäisi julkistaa täysin uusia automalleja.

Kovasen mukaan tämä voisi olla mahdollista, mutta se riippuisi monista seikoista: sopisiko sellaisen autonvalmistaminen entiselle linjastolla ja missä määrin muutoksia täytyisi tehdä? Kovanen ei tyrmää ajatusta mutta:

”Ei se yksinkertaista olisi.”

Niin. Jos se olisi yksinkertaista ja ennen kaikkea kustannustehokasta, sitä todennäköisesti tehtäisiin jo mitä suurimaassa määrin, sillä kustannustehokas ja hyvin myyvä sähköauto on automaailman tämän hetken Graalin malja.

Esimerkiksi Volkswagen on tehnytkin täyssähköisiä Golfeja, mutta ne eivät sittenkään ole olleet riittävästi asiakkaiden mieleen.

Ajatus vanhojen autojen uustuotannosta uudella moottoriteknologialla ja kunnon volyymilla näyttää olevan kuolleena syntynyt ajatus.

Kovanen tiivistää: ”Todennäköisesti se auto olisi kalliimpaa tehdä nyt kuin silloin, kun sitä valmistettiin uutena.”

Joudumme siis tyytymään uustuotantoautojen suhteen DB5:n kaltaisiin keräilyharvinaisuuksiin, joista pääsee nauttimaan sitten, kun tilillä on kymmenen miljoonaa ja kartanon takana on oma tie, jolla autolla saa ajaa.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsinkiläinen Mesi Kissaniitty on 14-vuotias ja elää väärän suku­puolen kehossa

    2. 2

      Antti Rintanen, 28, on jo lääkäri, neljän lapsen isä, maailman­mestari ja vaimokin tekee uraa: nyt hän paljastaa miten perheen aika riittää kaikkeen

    3. 3

      Outojen päänsärkyjen ja lihasjumien syy saattaa löytyä suusta

      Tilaajille
    4. 4

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    5. 5

      Antti Holma itkee, rakastuu ja juoruilee, ja juuri siksi sadattuhannet kuuntelevat hänen podcastiaan

      Tilaajille
    6. 6

      Maailma jännittää Trumpin ja Xin tapaamista – osa asian­tuntijoista pelkää kauppa­sodan laajenemista ja pikaista taantumaa

    7. 7

      KT: Kuntien henkilöstö­kulut kasvavat 150 miljoonaa euroa enemmän kuin hallitus on laskenut

    8. 8

      ”Ihmettelen Suomen hitautta, kun siellä on vain muutama kymmenen ihmistä” – järjestöjen mukaan kansain­välinen oikeus pakottaa tuomaan sekä lapset että aikuiset Suomeen Isis-leiriltä

    9. 9

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    10. 10

      Some teki teinityttöjen paineista jatkuvia, mutta se on vain yksi syy heidän yhä pahenevassa pahoinvoinnissaan

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    2. 2

      Alamäkipyöräilyn suosio kasvaa nopeasti: Espoossa laskettelukeskukseen raivattiin viisi rataa, joista helpoimman ”pystyy ajamaan Alepa-fillarilla”

    3. 3

      Iiris Suomela on ajautunut julkisuudessa vihaiseksi tasa-arvo­loukkaantujaksi, vaikka haluaa puhua veroista

    4. 4

      Hollannin poliisi hoksasi toimisto­rakennuksen koossa risti­riidan ja löysi sala­huoneen: paljastui maan kaikkien aikojen huume­kätkö

    5. 5

      Tupakointi näyttää muovaavan persoonallisuutta, eivätkä muutokset ole suotuisia

      Tilaajille
    6. 6

      Yksi juoma sai täydet viisi tähteä, kun HS testasi suomalaiset siiderit – ison panimon tekele tyrmättiin limonadimaiseksi

      Tilaajille
    7. 7

      Poliisi epäilee: Norjalais­miljardöörin vaimon sieppaus oli lavastettu, naisen uskotaan kuolleen

    8. 8

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    9. 9

      Petteri Kontio muutti koirankopin Airbnb-asunnoksi Tapiolassa: ”Suorastaan tilava verrattuna telttaan”

    10. 10

      Anne Lister oli bisnesnainen, pistooliampuja sekä vallaton rakastaja, joka kirjoitti päiväkirjaansa: ”Aina minulla on joku tyttö mielessä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskellä Helsingin kallista ja haluttua omakotialuetta on rapistunut jo vuosikausia kaksi autiotaloa, jotka omistaa sama ihminen

    2. 2

      Särkynyt mieli pyrki raivoisasti eteenpäin, mutta lopulta se törmäsi seinään – Touko Aalto kertoo hetkestä, johon elämä ja ura pysähtyivät

      Tilaajille
    3. 3

      Yhdestä vahinko­vilautuksesta räjähti musiikki-ilmiö, joka hakee vertaistaan – Näin nousi ja hiipui artisti nimeltä Kikka

      Tilaajille
    4. 4

      Aamupuuro on luultua huonompi aamupala

      Tilaajille
    5. 5

      Helsinkiläis­nainen otti kuvan pyörätielle pysäköidystä poliisiautosta ja päätyi putkaan: Poliisi kadotti lomakkeen ja vapautui vastuusta

    6. 6

      Asuntolainat, palkat, säästöt, sijoitukset: Nolla­korkojen maailmasta on tulossa uusi normaali, ja se jakaa meidät voittajiin ja häviäjiin

      Tilaajille
    7. 7

      75 vuotta sitten puna-armeija hioi huippuunsa strategian, jolla Venäjä on järkyttänyt maailmaa kerta toisensa jälkeen

    8. 8

      Helsingin koillisella laidalla asuu ryhmä miehiä, jotka ovat omistaneet elämänsä siniselle jumalalle

    9. 9

      Helsingin edustalla on saari, jossa aika on pysähtynyt vuoteen 1952: ”Emme seuraa trendejä”

    10. 10

      Kun Pirkko Lahti luennoi, tila loppuu kesken ja yleisö haltioituu – psykologi laati kymmenen väitettä hyvästä elämästä, jotka jokaisen tulisi esittää itselleen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää