MAINOS:

Kesätarjous! HS Digi 5,95€/kk vain tänään. Tilaa nyt! Aikaa tehdä tilaus:

Auto    |   Kolumni

Kansa ei tiedä, mitä uuteen autoonsa haluaisi, mutta sitä voi opettaa tarvitsemaan tunnelmavaloja ja coupé-katumaastureita

Autovalmistajat luovat ihmisille uusia haaveita, ja siksi autoissa on ominaisuuksia, joita kukaan ei ole aiemmin tarvinnut, kirjoittaa Jose Riikonen.

Teknologiaa seuraavan yhdysvaltalaisen Digital Trends -sivuston artikkelissa kerrotaan, miten autojen muotoilijat tekevät työtään.

Jutun otsikko kertoo paljon: ”Au­to­suun­nit­te­li­jat pys­ty­vät en­nus­ta­maan tu­le­vai­suu­den haa­vee­si. Näin he sen tekevät.”

Oikeastaan valmistajat eivät välttämättä ennusta ihmisten haaveita, vaan pikemminkin luovat niitä aiemman tiedon pohjalta.

Joskus kuulee puhuttavan, kuinka markkinatalous on siitä mukava systeemi, että se tuottaa tuotteita ja palveluita ihmisten tarpeisiin.

Oikeasti asia ei mene näin. Asia menee niin kuin Applen edesmennyt johtaja Steve Jobs on sanonut: ”Ihmiset eivät tiedä mitä haluavat, ennen kuin heille näytetään se.”

Usein palvelun tai tavaran ostajalle siis syntyy tarve, kun jokin taho ensin luo hänelle sen tarpeen.

Popkornikone, aromipesä, munankeitin – tuskin ne ovat syntyneet siksi, että kansa on vaatinut näitä laitteita, joita ilman he eivät yksinkertaisesti selviäisi ja arki kävisi mahdottomaksi kestää.

Tällä tarpeita luovalla tavalla toimii myös autonvalmistusbisnes.

Moni seikka autoissa ei ole sinänsä funktionaalinen, vaan hauska ja hieno lisä, josta auton omistajalle tulee hyvä mieli.

Se on usein jotain sellaista, mitä ihminen ei olisi osannut edes kuvitella haluavansa, kuten HUD-näyttö eli Head Up Display -näyttö tai tunnelmavalaistus, kunnes hän näkee sellaisen ja tietää, että minä haluan tuon, ilman tuota en voi elää täyttä elämää.

Autonvalmistajien tehtävänä onkin tutkia, mitä ihmiset saattaisivat haluta, ja tarjota heille näitä asioita mieluummin jo ennen kuin ihmiset ymmärtävät kaipaavansa sellaisia.

On hyvä saada ihmiset yllättymään ja innostumaan. On hyvä saada ihmiset odottamaan, että mitä kaikkea uutta hienoa siinä uudessa S-Mersussa taas mahtaakaan olla.

Kysymys ei toki ole siitä, että valmistajat eivät kuuntelisi ihmisten mielipiteitä.

Esimerkiksi Buickin päämuotoilija Bob Boniface sanoi Digital Trendsille, että he käyttävät asiakkaita makutuomareina. Asiakkaille näytetään autoja, ja he laittavat autot järjestykseen mieltymyksiensä mukaan ja kertovat mielipiteitään erilaisista auton osa-alueista.

Suunnittelijat kuuntelevat, mutta he eivät ota mielipiteitä vakavasti siinä mielessä, että he noudattaisivat asiakkaidensa mielipiteitä orjallisesti.

Automaailma ei toimi ajatuksella ”kansa tietää”, sillä se voisi johtaa The Homerin kaltaiseen lopputulokseen. Kyseessä on Simpsonit-piirrossarjassa esiintynyt auto, jonka Homer Simpson suunnitteli mieleisekseen, ja pieleenhän se meni.

Asia menee kuten Boniface sanoi Digital Trendsille:

”Emme kysy heiltä [asiakkailta], miten he suunnittelisivat auton. Jos näytämme videon, jonka pohjalta ihmiset sanovat, että he haluaisivat, että auton etusäleikkö olisi ylempänä, tiedostamme sen. Mutta emme ikinä siirtäisi säleikköä sen vuoksi. Otamme sen huomioon, mutta se ei ole kompassi, jonka mukaan etenisimme.”

Tavallaan autosuunnittelusta tulee mieleen politiikka ja etenkin brexit: jos järjestetään sitova kansanäänestys asiasta, jossa ihmisillä ei ole riittävää asiantuntijuutta ja tietoa, saattaa lopputuloksena olla The Homerin kaltainen sekamelska.

Esimerkkejä tarpeiden ja trendien luonnista on automaailmassa vaikka millä mitalla.

Luoja yksin tietää, miten esimerkiksi BMW keksi vuonna 2007, että ihmiset alkaisivat haluta niin sanottuja coupé-katumaastureita – tai miten se onnistui myymään ajatuksen niin hyvin, että ihmisille syntyi tarve saada sellaisia.

Lähtökohtaisesti ajatus urheilullisen kaksiovisen coupén ja ison maastoauton yhdistelmästä kuulostaa nimittäin älyvapaalta.

Nykyään tällaisia autoja alkaa olla jo aika paljon, koska ihmiset haluavat sellaisia. BMW:n X6 ja X4 ovat olleet menestyksiä, eikä Mercedes-Benzin GLE Coupéllakaan huonosti mene.

Ihmiset haluavat jopa avoautomallisia katumaastureita, keksi Land Rover ja kehitti pienemmän koon katumaasturi Evoquestaan avomallin.

Osalle autonvalmistajista muutokset ja trendit ovat helpompia luoda, koska taakkana (ja toisaalta rikkautena) ei ole yrityksen pitkää historiaa.

Esimerkiksi Teslalla oli puhdas pöytä, jolta se saattoi alkaa kehittää autojensa muotokieltä ja yrityksen tarinaa.

Sen sijaan vaikkapa BMW:llä tai Mercedeksellä on pitkä historia sen suhteen, mitä ne edustavat ja millä muodoilla tätä historiaa kannetaan mukana ja toisaalta uudistutaan.

BMW ei voi koskaan luopua keulan munuaisistaan eikä Mercedes ”johtotähdestään”, joten uudistumisen täytyy tulla muilla keinoin, hienovaraisesti, jotta merkin vanhat fanit eivät kavahda, mutta jotta merkki voi saada uusia asiakkaita.

BMW:n yksi suurista riskeistä oli esimerkiksi se, että se alkoi valmistaa etuvetoisia autoja, vaikka se on historiallisesti ollut urheilullinen, takavetoinen automerkki.

Se on ollut BMW:n brändi, ja brändiä suojellaan ja suunnitellaan hyvin pikkutarkasti ja säännönmukaisesti.

Kymmenisen vuotta sitten Suomen Volkswagenin mainonnan graafisesta ilmeestä vastannut Jyri Konttinen kertoi taannoin HS:lle, miten pikkutarkkaa ulkoisen ilmeen suunnittelu ja kehittäminen voi olla.

”VW:n mainontaa tehdessäni piti plärätä sellaista 800-sivuista graafista ohjeistoa, jossa kerrotaan prikulleen, millaiselta esimerkiksi nettisivun yksittäisen napin, valokuvan tai minkä tahansa yksityiskohdan täytyy näyttää. Kaiken, mikä VW:stä näkyy ulospäin, täytyy puhua graafisesti samaa kieltä”, Konttinen kertoo.

Tietysti Volkswagen aistii, minkä tyyppisiä asioita ihmiset saattaisivat tulevaisuudessa haluta. Mutta ei se todellakaan mene muuttamaan mitään kauan ja hartaasti rakennetusta brändistään heppoisin perustein.

Autoteollisuus nähdään usein paljolti kylmänä ja teknisenä alueena, jossa insinööri on kuningas ja humanisti turha.

Lopulta autoteollisuus on mitä suurimmissa määrin psykologinen ja käyttäytymistieteellinen ala.

Täytyy osata kuunnella herkällä korvalla, mitä ihmiset ajattelevat ja haluavat. Sen jälkeen täytyy lukea rivien välistä, mitä he ”oikeasti”, tiedostamattaan haluavat.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Uniasentosi voi paljastaa, oletko introvertti – Viisi faktaa nukkuma-asennoista

    2. 2

      Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

    3. 3

      Raportti: Matkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla

    4. 4

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    5. 5

      EU rajoittaa myöhästelyjä mutta ei voi kieltää ihmisiä lentämästä: ”Emme voi tehdä mitään junien ja lentojen hintaerolle”

    6. 6

      Jätkäsaareen nousemassa lähes 40 metriä Clarionia korkeampi tornihotelli

    7. 7

      EU-tuomioistuin mitätöi Adidaksen kolmiraitaisen tavaramerkin

    8. 8

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    9. 9

      Sari Essayah: Päivi Räsänen saa vapaasti arvostella kirkon Pride-kumppanuutta

    10. 10

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Konkurssiin menneen Kone­pajan Brunon omistajat haukkuvat Bruce Oreckin toiminnan

    3. 3

      Poliisit tutkivat tunteja kuolleen vauvan tapausta New Yorkissa, ensi­hoitajat totesivat lapsen jo kuolleeksi – vasta oikeus­lääkäri tajusi, että kyseessä oli nukke

    4. 4

      Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tulo­erot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi

      Tilaajille
    5. 5

      Pyörälenkillä ollut triathlonisti sai häntä kolhineen autoilijan kiinni, nappasi kuvat ja teki rikosilmoituksen – törmäys tallentui videolle

    6. 6

      Kaikille tästä ei tule valon kesä: Ole itsellesi armollinen juuri nyt

    7. 7

      Duunariperheen tytöstä tuli professori, joka puolustaa työläisiä – Suomessa on paljon sairaaksi tekevää työtä, sanoo Anne Kouvonen

      Tilaajille
    8. 8

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    9. 9

      Raportti: Matkustajat olivat vaarassa imeytyä lentokoneen moottoriin evakuoinnin aikana Helsinki-Vantaalla

    10. 10

      EU-tuomioistuin mitätöi Adidaksen kolmiraitaisen tavaramerkin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tokmanni myy juhannustorttua, joka näyttää aivan runebergintortulta – soitimme, ja sitten paljastui jotain vielä järkyttävämpää

    2. 2

      Mummotunnelissa pariudutaan perinteisellä tyylillä

      Tilaajille
    3. 3

      JVG:n jättihitti näkyy yhä somepäivityksissä, vaikka sen sanoitus on vuosien ajan ymmärretty väärin – VilleGalle paljastaa salaisuuden Häissä-kappaleen menestyksen taustalta

      Tilaajille
    4. 4

      Psykologi Pertti Hakkarainen on kohdannut satoja raiskaajia ja sanoo, että monilla on heistä väärä käsitys – Siksi uhri ei voi tunnistaa tekijää etukäteen

      Tilaajille
    5. 5

      1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

      Tilaajille
    6. 6

      Nike sijoitti urheilumuoti­kauppaansa realistisen näköisen nais­malli­nuken, ja vihan, ilkeilyn ja kommentoinnin määrä kasvoi käsittämättömäksi

    7. 7

      Ennennäkemätön romahdus yhdessä Suomen parhaista lukioista: 35 opiskelupaikkaa täyttämättä, sisään jopa 7,0:n keskiarvolla

    8. 8

      Onko toivo jo mennyt? HS:n erikoisartikkeli vie Amazoniaan, missä maailman keuhkot yskivät uhkaavasti

      Tilaajille
    9. 9

      MTV:n entinen päällikkö joutuu käräjille epäiltynä seksikumppaneiden salakuvaamisesta

    10. 10

      Väestöliitto jakoi ihmiset kahteen tyyppiin sen mukaan, kuinka he käyttäytyvät parisuhteessa – Testaa, kumpaan ryhmään kuulut

    11. Näytä lisää