1950-luvulla keksittiin poltto­moottori, joka olisi voinut leikata suuren osan autojen päästöistä, mutta sitä ei koskaan otettu laajasti käyttöön

Paremmalla hyötysuhteella toimivan adiabaattisen moottorin kehittely jäi kesken, koska ketään ei kiinnostanut.

Modernien polttomoottorien hyötysuhde on edelleen melko vaatimaton. Kuvassa Mercedes-Benzin bensiinihybridimoottori vuodelta 2015.

12.6.2019 2:00 | Päivitetty 12.6.2019 6:12

”1950-luvun moottoritekniikka oli yhtä taloudellista kuin nykyinen. Miksi emme käyttäneet sitä?”

Näin kysyy otsikko Digital Trends -lehden sivulla.

Kysymys on niin sanotusta adiabaattisesta moottorista, jonka hyötysuhde olisi jo tuolloin ollut yhtä hyvä tai jopa parempi kuin moottoriteknologia, jota nykyään käytämme.

Adiabaattinen moottori?

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita