Auto    |   Koeajo

Audin nuorisoa kosiskeleva pikkuauto ei ole enää edes pieni

Alle 30 000 euron Audi on joko halpa tai kallis riippuen siitä, mihin sitä vertaa.

Audi A1 on saksalaismerkin pienin tuotannossa oleva auto. Sitä on valmistettu vuodesta 2010 ja vuosimallista 2019 alkoi auton toinen sukupolvi.

Kokonsa puolesta A1 on samaa luokkaa esimerkiksi Volkswagen Polon ja Ford Fiestan kanssa.

Tavalliselle autonostajalle se ei kuitenkaan sano kovin paljoa auton koosta, sillä harva on perillä autouutuuksista koko rintaman leveydeltä.

Pelkästään tällä vuosituhannella henkilöautot ovat kasvaneet kokoa niin paljon, että A1 vastaa kooltaan neljännen polven Volkswagen Golfia (1997-2003), joka siis oli kokoluokkaa isompi auto.

A1:n henkinen edeltäjä, 1970-luvun Audi 50, oli uutuutta kokonaista puoli metriä lyhyempi.

Toisin sanoen nykypäivän pikkuautotkaan eivät ole varsin pieniä. Tilojensa puolesta Audi A1 alkaa olla jo varsin käyttökelpoinen auto. Takapenkin reunapaikoilla ei edes kahdella aikuisella ole turhan tukalaa.

Kontti on kasvanut edellisestä mallista 55 litralla 335 litraan, joten ostoksiakaan ei tarvitse kuljettaa kaupasta paahtoleipäpussi kerrallaan.

Jämäkkä ja kulmikas

Audin esitteessä nuoriso hyppii seinille, naarmuttaa vinyylejä ja lilluu vaatteet päällä uima-altaassa. Viimeistään ratin taakse istuessa tulee selväksi, että nestoreille tätä ei ole tarkoitus myydä.

Kuljettajan penkki on matalalla ja hyvin jämäkkä. Joissakin koeajoraporteissa S-line-varustelun istuimia on moitittu jopa aivan liian koviksi. Koeajossa olevan yksilön ratin takana on kuitenkin istuttu jo lähes 10 000 kilometriä, jonka aikana jakkara on tullut sisäänajetuksi. Etumatkustajan istuin on ollut selvästi vähemmällä käytöllä ja tuntuukin paljon kovemmalta.

Viivoittimella piirrettyä kojelautaa ei ole turhaan lähdetty latistamaan pyöreillä muodoilla. Tehosteraitoja löytyy ja halutessaan sisustaan saa vaikka kanariankeltaisia elementtejä.

Erikoisena ratkaisuna keskinäyttö ja kojelaudan napit on käännetty reilusti kuljettajaa kohti. Järjestely korostaa ohjaamon urheilullista ja ajamiseen keskittyvää tunnelmaa.

Koeajoauton lisävarusteluun kuuluu videopelit mieleen tuova digitaalimittaristo, joka on nähty jo esimerkiksi alkuvuonna Helsingin Sanomissa koeajetussa Seat Tarracossa.

Vakiona varustelu on kaikkiaan melko karu, kuten premium-merkeillä on tapana. Ohjaamossa myös huomaa, että paremmat materiaalit on säästelty Audin kalliimpiin malleihin. Päivän teema on teksturoitu muovi. Monet halvemmistakin autoista löytyvät sähköiset ominaisuudet joutuu lunastamaan lisähintaan. Hätäjarrutuksia ja jalankulkijoita haisteleva tutkajärjestelmä sentään kuuluu alkaen-hintoihin.

Hidas kone, ripeä laatikko

Suomessa uutta A1:tä saa toistaiseksi vain yhdellä moottorilla, yksilitraisella ja kolmesylinterisellä bensaturbolla, josta irtoaa 116 hevosvoimaa. Kyseessä on Volkswagenin konsernimoottori, jota on viimeiset pari vuotta saanut erilaisilla viritysasteilla lähes kaikkiin yhtiön pieniin ja keskikokoisiin autoihin.

Koeajo-Audissa se on paritettu 7-vaihteisen S-tronic-automaatin kanssa.

Automaatti lappaa kiihdytyksessä vaihteita silmään ripeästi. Se saa kevyen auton varsinkin pienemmissä nopeuksissa tuntumaan nopeammalta kuin se todellisuudessa on. Nollasta sataan mennään 9,4 sekunnissa, mikä ei missään tapauksessa ole urheilullinen lukema.

S-line-varusteluun kuuluva alusta on linjassa auton muun sporttisuuden kanssa. Se on jäykkä ja pitää auton hyvin tiessä, jolloin kaasun uskaltaa avata mutkasta tullessa jo varhain. Varsinkin, kun tehot eivät tällä koneella kuljettajaa pääse yllättämään.

Näppärästä ja hauskasta ajotuntumasta jää puuttumaan aivan viimeinen silaus, sillä ohjaus ei ole aivan niin jämäkkä kuin toivoisi. Kevyesti pyörivä ratti tekee kaupunkiajosta helppoa, mutta mutkaisilla teillä ohjauspyörää haluaisi vääntää totisemmin ja menoon kaipaisi ripauksen pikkutarkkuutta.

Kevyen auton, jämäkän alustan ja matalaprofiilisten renkaiden kylkiäisenä tulee myös rengasmelu. Varsinkin kolmostien kuluneessa eteläpäässä melu on melkoinen. Matalammilla nopeuksilla ja paremmalla asfaltilla se on siedettävämpi, mutta hiljaista matka-autoa etsivälle Audi A1 ei ole oikea valinta.

Loppumatka lavetilla

Valitettavasti Audin koeajo jää paljon tavallista lyhyemmäksi. Tasaista satasen nopeutta Tampereelta pohjoiseen paahtaessa keltainen vikavalo rävähtää mittaristoon. Auto ilmoittaa kärsivänsä käynnistysjärjestelmän viasta ja kehottaa hakeutumaan huoltoon. Samalla päälle menee konerikkoa ehkäisevä nilkutustila, joka estää kierrosten nousemisen yli 4000:een.

No, tuleepa samalla testattua Audin tiepalvelua. Ajelen auton varovasti perille ja soitan päivystysnumeroon. Vikakuvailun jälkeen palvelusta ei uskalleta antaa lupaa ajaa autoa takaisin maahantuojalle pääkaupunkiseudulle. Odottelen viikonlopun yli ja maahantuojan kehotuksesta tilaan autolle hinauksen.

Jo samana päivänä korjaamolta soitetaan, että autoon on täytynyt tilata Saksasta uusi polttoaineen korkeapainepumppu. Myöhemmin maahantuoja vahvistaa, että korkeapainepumppu oli vioittunut, eikä tuottanut riittävää painetta.

Maahantuojan mukaan vastaavaan vikaan ei ole aiemmin törmätty. Nopealla tarkistuksella häiriötä ei myöskään ole listattu missään kyseisen moottorin tyypillisiin vikoihin, joten kyseessä saattaa hyvinkin olla vain onneton sattuma. Kyseessä on kuitenkin jo vuosia myynnissä ollut moottori, joten mikäli kyseessä olisi yleinen vika, löytyisi tietoa varmasti.

Kenelle?

Audi A1 on nuorekas, ketterä ja melko tilava pikkuauto, joka tarjoilee ajamisen iloa pienemmilläkin nopeuksilla.

Premium-merkkien pienimpien mallien hinta herättää usein kysymyksiä, niin myös tässä tapauksessa.

Audin automaattivaihteiset Pro-kampanjamalliston autot on hinnoiteltu tavallisia varusteluita alemmas. Näin ollen S-tronic-automaatti kuuluu jo 24 000 euron alkaen-hintaiseen autoon. Riittoisasti varustellun koeajoauton listahinta on 34 600 euroa, mutta kampanjahinnoittelun myötä sekin putoaisi reilulla parilla tonnilla.

Tähän haitariin mahtuu erittäin runsaasti tarjontaa. Audin ilmeisimmillä kilpailijoilla BMW:llä ja Mercedeksellä ei täysin vastaavaa pikkuautoa ole, mutta kokoluokkaa isompien 1- ja A-sarjojen karvalakkimalleja saa 30 000 euron pintaan.

Jos tärkeimpänä kriteerinä pitää urheilullisuutta, löytyy piirun alle 30 000 euron myös huomattavasti Audia hurjempia menijöitä. Hintaluokkaan mahtuu esimerkiksi kattavasti varusteltu Ford Fiesta ST. Ulkopuolelta Fiestaa aikuisemman näköinen ja sisätiloiltaan huomattavan paljon A1:stä muistuttava Volkswagen Polo GTI puolestaan maksaa alle 28 000 euroa. Molemmissa on tehoa yli 200 hevosvoimaa.

Jos VAG-konsernin sisällä tohtii vilkaista Seatin katalogiin, loppuu samaa moottoria ja pohjalevyä käyttävästä Ibizasta lisävarusteluettelo kesken, ennen kuin pääsee edes Audin keskihintaan.

Audin ostajan vaakakupissa merkki-imago painaa aina jonkin verran. Muihin premium-merkkeihin verrattuna A1 ei ole pahan hintainen.

Vaikka lähtöhintoihin lisäisi parilla tonnilla varusteita, voidaan alle 30 000 euron uudesta autosta puhua tässä sarjassa jopa edullisena. Eri asia on, kuinka moni Audin kosiskelema nuori ostaja on valmis laittamaan moista summaa juuri tähän autoon.

Tosissaan Audia haluaville auton suurin puute onkin voimanlähteissä, joihin odotetaan vielä 150- ja 200-hevosvoimaisia koneita.

Koeajo

Audi A1 Sportback Business S line 30 TFSI 85 kW S tronic


+ Sisätilojen muotoilu, ajotuntuma, tilat, hinnoittelu

– Rengasmelu, konevalikoima, hinnoittelu

 Teho: 85 kW (116 hv)/200 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,4 sekuntia

 Vaihteisto: 7-vaihteinen S-tronic-kaksoiskytkinautomaatti

 CO2-päästöt: 137 g/ km

 Kulutus: 6,1/100 km (WLTP yhdistetty)

 Mitat: Pituus 402,9 cm, leveys 174,0 cm, korkeus 140,9 cm

 Paino: 1 125 kg

 Tavaratila: 335 litraa

 Hinta: Alkaen 23 994,17 euroa, koeajoauto varusteineen 34 604,87 euroa.

 Kilpailijoita: Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Mercedes-Benz A-sarja, BMW 1-sarja, Mini Hatchback

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kapteeni juopotteli Turussa ja pelkäsi sotaoikeutta – Pian Hangosta lähti merelle neuvostosukellusvene, joka aiheutti historian pahimman meritragedian

      Tilaajille
    2. 2

      ”Tätä et tiennyt Suomesta”: Unkari jatkoi propagandaansa Suomen mediaa ja oikeuslaitosta vastaan

    3. 3

      Ruotsin kaduilla on räjähtänyt käsikranaatti harva se viikko: Niiden suuri etu on, että todisteita jää vähemmän kuin ampuma-aseista

    4. 4

      Näin villiä legendaa kerrotaan Helsingin turistibusseissa: Täällä syödään ”sapaksia”, poliiseille kannattaa puhua ruotsia ja Havis Amanda esineellisti suomalaiset naiset

    5. 5

      Matalatehoinen liikunta on hyväksi – listasimme 10 väitettä aineenvaihdunnasta ja keinot, joilla nopeutat sitä oikeasti

      Tilaajille
    6. 6

      Kasvomaskiin, irtohihoihin ja lippahattuun pukeutunut Wu Jinghua ei ymmärrä, mikseivät ihmiset suojaa ihoaan auringolta kunnolla: ”Ruskettunut iho on niin valtavan ruma”

    7. 7

      Ison pörssiyhtiön johtaja ansaitsee viikossa saman kuin työntekijä koko vuonna – katso, ketkä saivat eniten palkkaa, bonuksia ja eläkemaksuja

    8. 8

      Miksi neuvolassa kysytään rokotteista kuin kyseessä olisi lounasbuffet?

    9. 9

      Venäläinen toimittaja löysi Putinin tyttären ja paljasti Skripalin epäillyt myrkyttäjät – Nyt hän esittää hurjia väitteitä ”Putinin kokista” ja kertoo erikoisesta kaksossynnytyksestä

    10. 10

      Huumeparoni ”El Chapon” tuomio on yhden aikakauden loppu: huumesodan voittaminen voi olla entistä vaikeampaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton ”katkenneiden takajousien” takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät

    2. 2

      Venäläinen toimittaja löysi Putinin tyttären ja paljasti Skripalin epäillyt myrkyttäjät – Nyt hän esittää hurjia väitteitä ”Putinin kokista” ja kertoo erikoisesta kaksossynnytyksestä

    3. 3

      HS tutustui viisi päivää kestävään reservinkieltäytyjien leiriin ja selvitti, mitä siellä tapahtuu

      Tilaajille
    4. 4

      ”Tätä et tiennyt Suomesta”: Unkari jatkoi propagandaansa Suomen mediaa ja oikeuslaitosta vastaan

    5. 5

      Kasvomaskiin, irtohihoihin ja lippahattuun pukeutunut Wu Jinghua ei ymmärrä, mikseivät ihmiset suojaa ihoaan auringolta kunnolla: ”Ruskettunut iho on niin valtavan ruma”

    6. 6

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    7. 7

      Onko tässä Helsingin hienoin kattoterassi? Tavallisen kalliolaisen kerrostalon katolta voi nähdä hyvällä säällä jopa Tallinnaan

    8. 8

      Lisätietoa Luumäen turmasta: Kolme ihmistä nousi autosta selvittämään mahdollisia erimielisyyksiä, kaksi kuoli rekan törmättyä heihin

    9. 9

      Ilmatieteen laitos antaa jo helle­varoituksia: Grafiikka näyttää Suomen tulevien päivien sään

    10. 10

      Keskiajan ”överiyttä” ihannoiva Noora Louhimo toi metalliyhtyeensä Battle Beastin Olavinlinnaan, joka on oiva paikka laulaa miekoista ja kunniasta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    4. 4

      Katsastaja hylkäsi vantaalaismiehen auton ”katkenneiden takajousien” takia, vaikka jouset olivat täysin ehjät

    5. 5

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    6. 6

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    7. 7

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    8. 8

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    9. 9

      Parisuhde loppui Halla-ahon vuoksi, liian vihreitä sukulaisia ja sisällissota aina vain – Näin politiikka riitauttaa suomalaisia

    10. 10

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    11. Näytä lisää