Auto    |   Kolumni

Sähkö- ja hybridiautojen varjossa markkinoille tulee entistä ahnaammin bensaa polttavia loistoautoja

Ilmastotalkoiden keskellä autonvalmistajat toimivat kuin lääkäri, joka tarjoaa syöpäpotilaalle lääkkeeksi entistä myrkyllisempiä savukkeita

Ajatellaan, että ihmisellä on syöpä.

Lääkäri sanoo, että tupakointi pitää lopettaa, sillä tupakointi edistää syöpää. Usein ihminen lopettaa silloin tupakoinnin.

Jos maapallo olisi potilas, joka menisi lääkäriin, lääkäri sanoisi, että olisi pitänyt tulla tarkastukseen jo paljon aiemmin, linjasi YK:n hiljattainen raportti. Syöpä ilmastonmuutoksen ja biodiversiteetin kutistumisen muodossa on edennyt jo pitkälle.

Siksi tuntuu paradoksaaliselta, että sairastavassa maailmassa autonvalmistajien lääke on tarjota entistä voimakkaampia savukkeita.

Viime aikoina useat autonvalmistajat ovat julkistaneet tai ilmoittaneet julkistavansa autoja, jotka näyttävät nykyisessä maailmantilanteessa nurinkurisilta.

Ne ovat suuria ja hienoja ja kalliita autoja, eikä näissä määreissä sinänsä ole moitittavaa.

Ongelma on, että ne kuluttavat valtavasti fossiilista polttoainetta.

Esimerkkejä: Uusi BMW X7 on siirtolohkareen kokoinen luksusmaasturi ja suurin BMW koskaan. Uusi 8-sarja on ison sedanin ja urheiluauton yhdistävä nautiskeluauto.

Audi suunnittelee uudenlaista A8-autoa, joka olisi Mercedes-Maybachin kilpailija ja isoin Audi koskaan. Audilta tuli myös hiljattain maasturijätti Q8.

Myös urheilu- ja luksusautomerkit ovat ryhtyneet tekemään myyntiä lisätäkseen valtavia katumaastureita. Lamborghinilla on Urus, Rolls Roycella Cullinan ja Bentleylla Bentayga. Aston Martinkin suunnittelee katumaasturia.

Näille kaikille yhteistä on, että ne ovat ensisijaisesti isoja ja polttoainejanoisia autoja.

Kun tiedeihmiset sanovat, että alentakaa päästöjä, ajakaa mahdollisimman vähän ja tehkää vähemmän kuluttavia autoja, jotta maailman syöpä paranisi tai menisi ainakin remissioon, valmistajat tekevät entistä tehokkaampia, suurempia ja enemmän polttoainetta kuluttavia autoja.

Jos rahaa on, kiusaus ostaa se isoin ja kaunein on toki suuri. Vähän kuin tupakoinnin lopettavalla olisi varmasti kiusaus ostaa se entistäkin rentouttavampi ja nautinnollisempi savuke, jos sitä hänelle vallan tuputettaisiin.

Toki vähäpäästöisten autojen ja sähköautojen valmistus on lisääntynyt hurjasti. Käytännössä kaikilla autonvalmistajilla alkaa olla mallistossaan täyssähköautoja ja vähintään ladattavia hybridiautoja. Tämä on trendinä suurempi kuin isojen fossiilisten katumaastureiden tehtailu.

Silti herää kysymys:

Miksi juuri nyt – epäsopivimmalla mahdollisella hetkellä – valmistajat tehtailevat ympäristöystävällisyyden antiteesejä?

Osa näistä uusista autoista on kyllä sähköistettyjä, mutta kysymys on silmänlumeesta.

Esimerkiksi Audin Q8-maasturin 286-hevosvoimaisessa 3-litraisessa nelisylinterisessä dieselmallissa polttomoottorin parina on 48 voltin sähkömoottori. Se on siis hybridi – se on siis ympäristöystävällinen!

Ei ihan.

Hybridijärjestelmän ansiosta auto pystyy rullaamaan moottori sammuksissa tietyssä nopeudessa. Järjestelmä antaa lisätehoja kiihdytyksiin. Stop-start -järjestelmä voi sammuttaa polttomoottorin jo ennakolta ennen pysähtymistä.

Se ei ole kovin paljon.

Tehtaan ilmoittama keskikulutus autolle on 8,5 litraa satasella. Vaikka se on verrattain totuudenmukaisen WLTP-mittauksen mukaan ilmoitettu, kulutus lienee usean kuskin käsissä lähempänä 10 litraa satasella.

Se on aika paljon.

Tällaisen auton ympäristöystävälliseksi tai sähköiseksi kutsuminen on vähän kuin sanoisi, että tupakka on terveellistä, kun siinä on 0,8 milligramman sijaan 0,7 milligrammaa nikotiinia.

Isot, janoiset maasturit ja luksusautot ja niiden lisääntynyt tehtailu ovat osa ongelmaa, mutta ne saattavat itse asiassa olla myös osa ratkaisua.

Ne ovat vähän kuin sädehoitoa: hoitokeinot ovat tuhoisia, mutta saattavat johtaa kokonaisuudessa parempaan lopputulokseen.

Esimerkiksi Audin Maybach-kilpailijaksi asettuvan A8-mallin yhdeksi syyksi on arvioitu sitä, että autoa voisi myydä kalliilla hinnalla ja hyvällä katteella. Tämä taas auttaisi Audia siinä, että se saisi rahaa kalustonsa sähköistämiseen, mikä on hirveän kallista.

Kaikki autonvalmistajat yrittävät juuri nyt käyttövoimamurroksen aattona keksiä, miten ihmisille saataisiin myytyä sähköautoja riittävän halvalla, jotta ihmiset haluaisivat ostaa niitä.

Jos hinta on liian korkea, ihminen ei osta sähköautoa, mutta ei niitä kamalalla tappiollakaan voi tehdä – paitsi jos tuotantokustannuksia voi kattaa valtavien katteiden luksuspolttomoottoriautoilla.

Erittäin suurten ja kalliiden bensa- ja dieselautojen kiihtyvässä tehtailussa on siis mahdollisesti osasyynä se, että siitä saatavat rahat investoidaan vähäpäästöisempään teknologiaan.

Mutta tässä asiassa valmistajan ensisijainen motivaatio ei ole ympäristöystävällisyys, vaan sakkojen välttäminen. Autonvalmistajat tekevät sähköautoja tavallaan ase ohimolla.

EU:n alueella uuden auton päästöjen tulisi vuoteen 2021 mennessä olla korkeintaan 95 g/km. Säännössä on paljon koukeroita, mutta viime kädessä kysymys on siitä, että raja on tiukka ja ehdoton: jos menet yli, saat sakkoja ja paljon.

Esimerkiksi BMW X7 päästää mallista riippuen 218–258 g/km, Audi Q8 päästää 216 g/km ja Lamborghini Urus 290 g/km. Jos mallistossa on paljon päästöhirmuja, niitä täytyy kompensoida vähäpäästöisillä autoilla kuten sähköautoilla ja ladattavilla hybridiautoilla.

Muuten autonvalmistaja ei mitä todennäköisimmin pääse tiukkoihin päästörajoihin.

Yksi tapa hivuttaa kulutuslukemia alaspäin ja näin päästä lähemmäs päästörajoja on se kevythybridijärjestelmä.

Mutta kannattaako tehdä valtava 300-hevosvoimainen auto ja leikata sen päästöistä juustohöylällä, vai pitäisikö tehdä saman tien vaikkapa pienempi 150-hevosvoimainen auto, jossa päästöt olisivat alun perinkin huomattavasti pienemmät?

Ehkä pitäisi, mutta ostaisivatko ihmiset sellaisia koruttomampia autoja, kun ovat tottuneet 300-hevosvoimaiseen jättimaasturiin?

Ja jos eivät ostaisi, mistä saataisiin rahat siihen, että päästäisiin kehittämään sähköautoja – puhumattakaan siitä, mitä tapahtuisi, kun autonvalmistajat ryhtyisivät talouskurimuksessaan pistämään ihmisiä kilometritehtaille tuhansien, kymmenien tuhansien ja satojen tuhansien mittakaavassa?

Kaaoshan siitä tulisi.

Kalliita bensasyöppöjä kannattaa toki valmistaa yhä enemmän myös siksi, että nykyään ihmisillä on varaa ostaa niitä enemmän kuin koskaan.

Kiina saa kaksi uutta miljardööriä joka viikko, ja muutenkin maksukykyisten ihmisten määrä niin Kiinassa kuin vaikkapa Intiassa kasvaa koko ajan.

Jos erittäin kalliille ja suuripäästöisille autoille on kysyntää, niille on myös tarjontaa. Kysyntää riittää niin kauan, kuin ihmisillä on rahaa ja suuripäästöisellä autolla ajaminen on helppoa, mukavaa ja ihailtavaa.

Palataan vielä tupakkaan. Sen polttaminen on vähentynyt.

Se, että tupakointi on vähentynyt Suomessa murto-osaan aiemmasta, ei johdu kuitenkaan tupakkayhtiöiden äkillisestä moraalinpuuskasta.

Se johtuu pitkäjänteisestä politiikasta, jota valtiovalta on harjoittanut, sekä siitä, että ihmisiä on aktiivisesti valistettu siitä, että tupakointi on turmiollista.

Tupakka-askissa on iljettäviä kuvia suusyövästä ja sen sellaisista, eikä tupakkaa sovi mainostaa. Tupakasta on tullut inhottava tuote. Tupakka ei ole cool.

Näin ei aina ollut. Tupakkamainoksissa oli menneisyydessä hyvin samanlaista kuvastoa kuin nykyajan automainoksissa – menestyviä, kauniita ja varmasti myös seksuaalisesti kyvykkäitä ihmisiä jännittävillä seikkailuillaan.

Nämä mielikuvat mielessään on mukavaa käydä tankkaamassa ja huristaa sitten tehokkaalla ja ärisevällä autolla auringonlaskuun.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Sähkökaappien sotkeminen oli jatkuva ongelma Vantaalla, kunnes kaappeihin ilmestyi kiinalaisten rakastama Matti

    2. 2

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    3. 3

      Rosa Meriläistä nöyryytettiin kansanedustajana julkisesti, ja niitä traumoja hän työstää vielä 15 vuoden jälkeen: ”Yritin kestää sen kaiken yksin”

      Tilaajille
    4. 4

      ”Isäni mielestä ilmastonmuutos on yksi iso vitsi, ja vuosi vuodelta etäännymme entisestään” – Näin politiikka saa suomalaiset riitautumaan ja jopa eroamaan

    5. 5

      Keinotekoisella kielellä esperantolla on maailmanlaajuisesti vain noin tuhat äidinkielistä puhujaa, mutta lahtelaisessa perheessä sitä puhutaan kotikielenä

    6. 6

      Helmikuussa 1945 syntyi natsien keskitysleirissä suomalainen tyttö – Lea Kulonurmi kertoo HS:n haastattelussa, miten hän selviytyi

      Tilaajille
    7. 7

      ”Laitoin lopulta avioeron vireille ja muutin pois” – Yli 250 lukijaa kertoi HS:lle politiikan aiheuttamista riidoista

    8. 8

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    9. 9

      Trump aikoo soittaa Ruotsin pääministerille auttaakseen Tukholmassa vangittuna olevaa räppäri Asap Rockya

    10. 10

      Nopeiden junayhteyksien rakentaminen lähivuosina ei ole realismia, sanoo liikenneministeri Sanna Marin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    2. 2

      Käräjäoikeus määräsi fitnessmalli Sofia Belórfin vangittavaksi epäiltynä tuottamuksellisesta rahanpesusta

    3. 3

      Ruoveden perussuomalaisten osoitteeksi merkityn talon ikkunassa roikkui natsilippuja

    4. 4

      Stora Enson toimitusjohtaja varoittaa: ”Jokin Kiinan luvuissa ei täsmää”

    5. 5

      Puolustusasianajaja: Puoliso elätti fitnessmalli Sofia Belórfia, poliisi tulkitsi sen rahanpesuksi – oikeus käsittelee vangitsemista tänään

    6. 6

      Hylätty Lastenlinna ränsistyy Töölössä keskellä aavemaista hiljaisuutta

    7. 7

      Faceapp-sovelluksen vanhuusfiltteri on taas kaikkien kasvoilla – sen yksityisyyden­suojassa ei ole kuitenkaan mitään poikkeavaa, venäläisyydestä huolimatta

    8. 8

      Oodin vessojen ovista näkee läpi, henkilökunta kannustaa kuvaamaan siluettivideoita

    9. 9

      Kilpailukykysopimuksen odottamaton lasku: Valtio kustantaa yrityksille pysyvän satojen miljoonien eurojen maksualen

    10. 10

      Moni eroaa loman jälkeen, mutta sen voi estää: ”Parisuhteen laatuun voi lähes aina vaikuttaa”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    4. 4

      Frendit ja Seinfeld ikääntyivät – toinen teki sen arvokkaasti, toinen on niin homofobinen, että sitä katsoessa täytyy irvistää

      Tilaajille
    5. 5

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    8. 8

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    9. 9

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    10. 10

      Tarja Myllyrinne asuu ensimmäisessä kerroksessa yhdellä Helsingin meluisimmista kaduista: Tällainen on hänen kotinsa

      Tilaajille
    11. Näytä lisää