Auto    |   Kolumni

Sähkö- ja hybridiautojen varjossa markkinoille tulee entistä ahnaammin bensaa polttavia loistoautoja

Ilmastotalkoiden keskellä autonvalmistajat toimivat kuin lääkäri, joka tarjoaa syöpäpotilaalle lääkkeeksi entistä myrkyllisempiä savukkeita

Ajatellaan, että ihmisellä on syöpä.

Lääkäri sanoo, että tupakointi pitää lopettaa, sillä tupakointi edistää syöpää. Usein ihminen lopettaa silloin tupakoinnin.

Jos maapallo olisi potilas, joka menisi lääkäriin, lääkäri sanoisi, että olisi pitänyt tulla tarkastukseen jo paljon aiemmin, linjasi YK:n hiljattainen raportti. Syöpä ilmastonmuutoksen ja biodiversiteetin kutistumisen muodossa on edennyt jo pitkälle.

Siksi tuntuu paradoksaaliselta, että sairastavassa maailmassa autonvalmistajien lääke on tarjota entistä voimakkaampia savukkeita.

Viime aikoina useat autonvalmistajat ovat julkistaneet tai ilmoittaneet julkistavansa autoja, jotka näyttävät nykyisessä maailmantilanteessa nurinkurisilta.

Ne ovat suuria ja hienoja ja kalliita autoja, eikä näissä määreissä sinänsä ole moitittavaa.

Ongelma on, että ne kuluttavat valtavasti fossiilista polttoainetta.

Esimerkkejä: Uusi BMW X7 on siirtolohkareen kokoinen luksusmaasturi ja suurin BMW koskaan. Uusi 8-sarja on ison sedanin ja urheiluauton yhdistävä nautiskeluauto.

Audi suunnittelee uudenlaista A8-autoa, joka olisi Mercedes-Maybachin kilpailija ja isoin Audi koskaan. Audilta tuli myös hiljattain maasturijätti Q8.

Myös urheilu- ja luksusautomerkit ovat ryhtyneet tekemään myyntiä lisätäkseen valtavia katumaastureita. Lamborghinilla on Urus, Rolls Roycella Cullinan ja Bentleylla Bentayga. Aston Martinkin suunnittelee katumaasturia.

Näille kaikille yhteistä on, että ne ovat ensisijaisesti isoja ja polttoainejanoisia autoja.

Kun tiedeihmiset sanovat, että alentakaa päästöjä, ajakaa mahdollisimman vähän ja tehkää vähemmän kuluttavia autoja, jotta maailman syöpä paranisi tai menisi ainakin remissioon, valmistajat tekevät entistä tehokkaampia, suurempia ja enemmän polttoainetta kuluttavia autoja.

Jos rahaa on, kiusaus ostaa se isoin ja kaunein on toki suuri. Vähän kuin tupakoinnin lopettavalla olisi varmasti kiusaus ostaa se entistäkin rentouttavampi ja nautinnollisempi savuke, jos sitä hänelle vallan tuputettaisiin.

Toki vähäpäästöisten autojen ja sähköautojen valmistus on lisääntynyt hurjasti. Käytännössä kaikilla autonvalmistajilla alkaa olla mallistossaan täyssähköautoja ja vähintään ladattavia hybridiautoja. Tämä on trendinä suurempi kuin isojen fossiilisten katumaastureiden tehtailu.

Silti herää kysymys:

Miksi juuri nyt – epäsopivimmalla mahdollisella hetkellä – valmistajat tehtailevat ympäristöystävällisyyden antiteesejä?

Osa näistä uusista autoista on kyllä sähköistettyjä, mutta kysymys on silmänlumeesta.

Esimerkiksi Audin Q8-maasturin 286-hevosvoimaisessa 3-litraisessa nelisylinterisessä dieselmallissa polttomoottorin parina on 48 voltin sähkömoottori. Se on siis hybridi – se on siis ympäristöystävällinen!

Ei ihan.

Hybridijärjestelmän ansiosta auto pystyy rullaamaan moottori sammuksissa tietyssä nopeudessa. Järjestelmä antaa lisätehoja kiihdytyksiin. Stop-start -järjestelmä voi sammuttaa polttomoottorin jo ennakolta ennen pysähtymistä.

Se ei ole kovin paljon.

Tehtaan ilmoittama keskikulutus autolle on 8,5 litraa satasella. Vaikka se on verrattain totuudenmukaisen WLTP-mittauksen mukaan ilmoitettu, kulutus lienee usean kuskin käsissä lähempänä 10 litraa satasella.

Se on aika paljon.

Tällaisen auton ympäristöystävälliseksi tai sähköiseksi kutsuminen on vähän kuin sanoisi, että tupakka on terveellistä, kun siinä on 0,8 milligramman sijaan 0,7 milligrammaa nikotiinia.

Isot, janoiset maasturit ja luksusautot ja niiden lisääntynyt tehtailu ovat osa ongelmaa, mutta ne saattavat itse asiassa olla myös osa ratkaisua.

Ne ovat vähän kuin sädehoitoa: hoitokeinot ovat tuhoisia, mutta saattavat johtaa kokonaisuudessa parempaan lopputulokseen.

Esimerkiksi Audin Maybach-kilpailijaksi asettuvan A8-mallin yhdeksi syyksi on arvioitu sitä, että autoa voisi myydä kalliilla hinnalla ja hyvällä katteella. Tämä taas auttaisi Audia siinä, että se saisi rahaa kalustonsa sähköistämiseen, mikä on hirveän kallista.

Kaikki autonvalmistajat yrittävät juuri nyt käyttövoimamurroksen aattona keksiä, miten ihmisille saataisiin myytyä sähköautoja riittävän halvalla, jotta ihmiset haluaisivat ostaa niitä.

Jos hinta on liian korkea, ihminen ei osta sähköautoa, mutta ei niitä kamalalla tappiollakaan voi tehdä – paitsi jos tuotantokustannuksia voi kattaa valtavien katteiden luksuspolttomoottoriautoilla.

Erittäin suurten ja kalliiden bensa- ja dieselautojen kiihtyvässä tehtailussa on siis mahdollisesti osasyynä se, että siitä saatavat rahat investoidaan vähäpäästöisempään teknologiaan.

Mutta tässä asiassa valmistajan ensisijainen motivaatio ei ole ympäristöystävällisyys, vaan sakkojen välttäminen. Autonvalmistajat tekevät sähköautoja tavallaan ase ohimolla.

EU:n alueella uuden auton päästöjen tulisi vuoteen 2021 mennessä olla korkeintaan 95 g/km. Säännössä on paljon koukeroita, mutta viime kädessä kysymys on siitä, että raja on tiukka ja ehdoton: jos menet yli, saat sakkoja ja paljon.

Esimerkiksi BMW X7 päästää mallista riippuen 218–258 g/km, Audi Q8 päästää 216 g/km ja Lamborghini Urus 290 g/km. Jos mallistossa on paljon päästöhirmuja, niitä täytyy kompensoida vähäpäästöisillä autoilla kuten sähköautoilla ja ladattavilla hybridiautoilla.

Muuten autonvalmistaja ei mitä todennäköisimmin pääse tiukkoihin päästörajoihin.

Yksi tapa hivuttaa kulutuslukemia alaspäin ja näin päästä lähemmäs päästörajoja on se kevythybridijärjestelmä.

Mutta kannattaako tehdä valtava 300-hevosvoimainen auto ja leikata sen päästöistä juustohöylällä, vai pitäisikö tehdä saman tien vaikkapa pienempi 150-hevosvoimainen auto, jossa päästöt olisivat alun perinkin huomattavasti pienemmät?

Ehkä pitäisi, mutta ostaisivatko ihmiset sellaisia koruttomampia autoja, kun ovat tottuneet 300-hevosvoimaiseen jättimaasturiin?

Ja jos eivät ostaisi, mistä saataisiin rahat siihen, että päästäisiin kehittämään sähköautoja – puhumattakaan siitä, mitä tapahtuisi, kun autonvalmistajat ryhtyisivät talouskurimuksessaan pistämään ihmisiä kilometritehtaille tuhansien, kymmenien tuhansien ja satojen tuhansien mittakaavassa?

Kaaoshan siitä tulisi.

Kalliita bensasyöppöjä kannattaa toki valmistaa yhä enemmän myös siksi, että nykyään ihmisillä on varaa ostaa niitä enemmän kuin koskaan.

Kiina saa kaksi uutta miljardööriä joka viikko, ja muutenkin maksukykyisten ihmisten määrä niin Kiinassa kuin vaikkapa Intiassa kasvaa koko ajan.

Jos erittäin kalliille ja suuripäästöisille autoille on kysyntää, niille on myös tarjontaa. Kysyntää riittää niin kauan, kuin ihmisillä on rahaa ja suuripäästöisellä autolla ajaminen on helppoa, mukavaa ja ihailtavaa.

Palataan vielä tupakkaan. Sen polttaminen on vähentynyt.

Se, että tupakointi on vähentynyt Suomessa murto-osaan aiemmasta, ei johdu kuitenkaan tupakkayhtiöiden äkillisestä moraalinpuuskasta.

Se johtuu pitkäjänteisestä politiikasta, jota valtiovalta on harjoittanut, sekä siitä, että ihmisiä on aktiivisesti valistettu siitä, että tupakointi on turmiollista.

Tupakka-askissa on iljettäviä kuvia suusyövästä ja sen sellaisista, eikä tupakkaa sovi mainostaa. Tupakasta on tullut inhottava tuote. Tupakka ei ole cool.

Näin ei aina ollut. Tupakkamainoksissa oli menneisyydessä hyvin samanlaista kuvastoa kuin nykyajan automainoksissa – menestyviä, kauniita ja varmasti myös seksuaalisesti kyvykkäitä ihmisiä jännittävillä seikkailuillaan.

Nämä mielikuvat mielessään on mukavaa käydä tankkaamassa ja huristaa sitten tehokkaalla ja ärisevällä autolla auringonlaskuun.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Perheenisä Kim Holvialan silmien alla liikkui vuosia huumeita – Nyt hän kertoo, miten Tor-verkon pimeä huumekauppa toimii

      Tilaajille
    3. 3

      ”Merkittävin päätös, minkä Kone on koskaan tehnyt” – Suomalaisella hissijätillä on edessään valtava valinta, joka ei ole vain yhtiön omissa käsissä

    4. 4

      67 kylmän sodan ydinpommia jätti jälkensä: Marshallinsaarilla säteilee paikoin voimakkaammin kuin Tšernobylin alueella

    5. 5

      Yhdysvaltain edustajainhuone vaatii selvitystä siitä, onko punkkien kantaman borrelioosin leviämisen syynä Pentagonin bioaseohjelma

    6. 6

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    7. 7

      Pyöräilijöiden suosima Pohjoisbaana kärsi vauriosta heti ensimmäisenä talvenaan: nyt uudehkon pyörätien kunto on paikoitellen karmea

    8. 8

      Rankan treenin jälkeen seuraava tunti on palautumisen kannalta tärkein, ja silloin kylmästä suihkusta voi olla haittaa

    9. 9

      Mitä jos kahdeksan­vuotiailla olisi äänioikeus tai valtio myisi kaikki talousmetsänsä? HS pyysi asiantuntijoita pohtimaan kahdeksaa tulevaisuudenkuvaa Suomesta

    10. 10

      Hallitus kaavailee jälleen uutta kielistrategiaa, mutta mitä tapahtui alle kymmenen vuotta sitten laaditulle ”kärkihankkeelle”?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    2. 2

      Bloggari Maria Nordin aiheutti sukupuoliristiriitaa käsittelevällä Pride-päivityksellään somemyrskyn, soitimme riidan osapuolille

    3. 3

      Kaiken nähnyt kaupunkitutkija jättää Helsingin yliopiston ja sanoo viimeisen sanansa: Helsinki ei ole vieläkään oikea kaupunki

    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Pahan olon tunnustaminen ihmissuhteessa on hyvä merkki

    6. 6

      Brittilehti The Guardian lyttää tylyin sanakääntein suomalaisten rakastaman Helene Schjerfbeckin näyttelyn: ”Kylmä suihku kakkoslaatuista taidetta”

    7. 7

      Yhdysvaltain edustajainhuone vaatii selvitystä siitä, onko punkkien kantaman borrelioosin leviämisen syynä Pentagonin bioaseohjelma

    8. 8

      Kaksi olutta päivässä nostaa painoa jopa pari kiloa kuukaudessa

      Tilaajille
    9. 9

      Venäjä-trollien vainoama Ylen toimittaja Jessikka Aro oli Yhdys­valtain alahuoneen kuultavana Venäjän informaatio­sodasta

    10. 10

      HS selvitti Rinteen hallituksen avustajien taustat: Tässä ovat hallituksen näkymättömät vallankäyttäjät

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Parisuhde etenee kolmessa vaiheessa ja yhdessä niistä on suurin riski erota – ongelmia voi ehkäistä, kun tekee muutaman asian ajoissa

      Tilaajille
    2. 2

      Synkkä puhelu sai päivystäjän itkemään kesken hätäpuhelun: Saana Välimaa kertoo vaativasta mutta kiittämättömästä työstä luolassa Uudellamaalla

      Tilaajille
    3. 3

      Tunteiden välttely voi johtaa elämään, jota ei halua elää – Psykologi Arto Pietikäisellä on siihen ratkaisu, jota moni ei halua kuulla

      Tilaajille
    4. 4

      VR vaihtoi kesäkuussa siivousyhtiötä, nyt likaiset junat ihmetyttävät niin matkustajia kuin henkilökuntaakin

    5. 5

      Harri Virtasen elämä särkyi, kun äiti pysäytti auton keskellä metsätietä: vasta aikuisena Virtanen toipui, ja nyt hän auttaa myös toisia pois trauman kierteestä

      Tilaajille
    6. 6

      Kotona ei ole vessaa eikä jääkaappia – Tiina Malinen muutti itse rakentamaansa minivaunuun vuonna 2016 ja on pärjännyt vähemmällä kuin luuli    

    7. 7

      Töölönlahdelle rakennettiin kymmenen jalkapallokentän kokoinen puisto, jossa ei viihdy oikein kukaan

    8. 8

      Töölöläinen Liisa Eskelinen etsii Facebookissa kumppania pitkän kriteerilistan avulla: lapseton, äänestänyt kaikissa vaaleissa ja prioriteettina yhteinen aika

    9. 9

      Tässä yksinkertainen ohje, jonka avulla jokainen voi laihtua pysyvästi 5–10 kiloa

    10. 10

      Finnair oli jättää yksin matkustavan nuoren ulos koneesta ylivarauksen takia – Lentoyhtiö kertoo, miten ylivaraustilanteet ratkaistaan

    11. Näytä lisää