Auto    |   Koeajo

Mini JCW:n takakonttiin mahtuu hädin tuskin pizzalaatikko, mutta tämä auto ei olekaan järkiautoa hakevan hankinta

Minin tehoversio sopii välttävästi katuköröttelyyn, mutta kaipaa ratapäiviä.

Jos henkilöautot asetettaisiin janalle, jonka ääripäät olisivat ”järkevä” ja ”jännittävä”, olisi Mini John Cooper Works ehdottomasti lähempänä jälkimmäistä.

Kun takaluukun syvyys riittää hädin tuskin pizzalaatikolle, istumapaikkoja on teoriassakin vain neljälle ja 42 000 euron lähtöhinnalla varusteluun kuuluu lähinnä takaspoileri ja peruutustutka, ovat järkiperusteet hankinnalle melko ohuita.

John Cooper Works on Minin joka kulmalta urheilulliseksi trimmattu ja kiristelty huippuversio, englanniksi “hot hatchback”.


Varsinainen juju on luonnollisesti konepellin alla. Keulalle on nostettu BMW:n kaksilitrainen Twin Power -turbomoottori, joka tuottaa 231 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä vääntöä. Etuvetoisessa, lyhyessä ja alle 1300 kiloa painavassa autossa lukemat ovat jännittävät.

Tehoversiota rakentaessa Minin ulkomuotoon ei ole kovin paljoa kajottu. Maltillisen kokoisia John Cooper Works -merkkejä on liimailtu niin perään, keulaan, vilkkuihin kuin vanteisiinkin, mutta keskivertosilmään se näyttää tismalleen samanlaiselta brittiläiseltä bulldogilta kuin muutkin Minit.



Päitä kääntävin yksityiskohta ovat Ison-Britannian lipulla kuvioidut takavalot, jotka löytyvät kaikista uuden vuosimallin Mineistä. Vaikka merkki on ollut BMW:n omistuksessa jo parikymmentä vuotta, pitää se silti tiukasti kiinni juuristaan. Onhan Mini ehkä mustien taksien ja E-Type Jaguarin ohella historian ikonisimpia brittiautoja.

Vaikka teknisesti kyse onkin BMW:n alamerkistä, on Minillä perintönsä ja ulkonäkönsä vuoksi edelleen selkeästi oma, hieman erikoinen persoonansa. Myös valtaosa tuotannosta tapahtuu edelleen Englannissa, millä on varmasti harrastajille suuri henkinen merkitys.

Onkin paljon helpompi ymmärtää Miniin kohdistuvaa intohimoista fanitusta kuin tulenpalavaa rakkautta esimerkiksi Hyundaita tai Volkswagenia kohtaan. Ja asiaan vihkiytyneille John Cooper Works on se “paras Mini”.


Britannian kruununjalokivi

Nykyisessä Minin katalogissa Cooper-nimi on otettu malliston yleisnimeksi, vaikka ennen Cooperit olivat nimenomaisesti tehokkaimpia versioita. Nykyään JCW on perinyt saman roolin.

Hieman turhankin arkiseen käyttöön päätyneen Cooperin nimen taakse kätkeytyy kuitenkin merkittävä luku moottoriurheilun historiassa.

Autonrakentaja John Cooperin yhdessä isänsä kanssa perustama Cooper Motor Company oli formulaluokkiin kilpa-autoja koonnut paja, joka teki 1950-luvun alussa mullistavan keksinnön: auton moottori sijoitettiin kuljettajan selän taakse.

Ratkaisu oli painojakauman kannalta niin ylivertainen, että siitä tuli nopeasti maailmanlaajuinen formula-autoilun standardi. Cooperin autoilla ajoivat vuosien varrella muun muasssa Stirling Moss, Jack Brabham, Bruce McLaren, Ken Tyrrell ja Bernie Ecclestone.


Kun formulat oli mullistettu, innostui John Cooper brittiläisistä Mini-autoista, joita valmistettiin Austinin ja Morrisin merkkien alla.

Auton suunnittelija Sir Alec Issigonis suhtautui aluksi penseästi tehoversion rakentamiseen, mutta John Cooper sai lopulta tahtonsa läpi.

Kehitystyön lopputulos oli Mini Cooper, joka saavutti roppakaupalla menestystä niin rata-autoilussa kuin rallissa läpi 1960-luvun.

Minin ratin takaa voi nähdä alkaneen myös suomalaisten nousun autourheilun maailman­kartalle.

“Lentäväksi suomalaiseksi” tituleerattu Timo Mäkinen voitti Mini Cooperilla Monte Carlon rallin vuonna 1965.

Kahta vuotta myöhemmin Mäkisen Minin konepellin etureunan kiinnitys petti Jyväskylän rallissa kesken Ouninpohjan erikoiskokeen. Loppu on suomalaista sankaritarustoa, sillä Mäkinen ajeli tutun pätkän pelti pystyssä maaliin asti ja sijoittui kolmanneksi.

BMW-konserni hankki oikeuden Minin mallinimeen ja aloitti uusien Mini-autojen valmistuksen vuonna 2000.

Cooperin nimi herätettiin taas henkiin.


Rähinää ja tuntumaa

Mini JCW:n ratin takana saa huomata, että John Cooperin perintöä on vaalittu varsin kunniakkaasti. Auton kehittelyssä ei ole tyydytty ainoastaan tehojen repimiseen koneesta.

Automaattivaihteilla Mini ampaisee nollasta sataan varsin vakuuttavasti 6,1 sekunnissa. Käsilaatikko on 0,2 sekuntia hitaampi. Auto vastaa kaasuun jopa hämmästyttävän hyvin, ja kun urku on auki, tarjoaa pakoputkisto sellaista rähinää, jota on tottunut kuulemaan täysiverisemmissä urheiluautoissa.


Ohjaus välittää auton asennon ratin taa poikkeuksellisen hyvin. Kun tavallisesta perheautosta hyppää Miniin, tuntuukin ohjaus aluksi todella jäykältä. Sama koskee alustaa, joka on tehty pitämään auto tiessä myös kovemmassa ajossa.

Moottorin tehoja hallitaan keskikonsolin kytkimestä, josta päälle saa taloudellisen tai sport-ajotilan, tai näiden väliin sijoittuvan mid-tilan. Kaupunkiajossa sport-asetus on erittäin rauhaton ja midilläkin ajaminen on jäykkää pintakaasulla köröttelyä.

Tehoa tuntuu olevan vähän turhankin paljon, mutta onneksi taloudelliseen ajotilaan vaihtaminen rauhoittaa konetta.

Mini haluaa kaupungista isomman tien päälle, mutta sekään ei ehkä riitä. Totta puhuen John Cooper Worksin ostaminen pelkästään maantieajoon tuntuisi vähän haaskaukselta.

Auton ajettavuus ja tehot eivät tunnu pääsevän kunnolla oikeuksiinsa kuin äärimmäisen mutkaisella maantiellä. Siitäkin Mini selviää vaivatta, sillä nopeusrajoitusten puitteissa auto on lähes naurettavan helppo ja tarkka ajettava. Tällainen peli kaipaisi ehdottomasti ratapäivillä käyntiä.


Luokkaansa aikuisempi ote

Kuten jo aluksi tuli todettua, ei Mini ole kokonsa ja hintansa puolesta järkiostos. Samalla rahalla saa muualta paljon enemmän hevosvoimia, mutta toisin kuin monet hatchback-mallien tehoversiot, ei Mini JCW näytä 12-vuotiaille suunnitellulta.

Sisätilat ovat yhdistelmä BMW:n teknologiaa ja hauskoja Mini-yksityiskohtia. Yliampuvan naurettavalta sporttikikkailulta on vältytty ja halutessaan auton saa myös ilman ralliraitoja.


Nykyinen Mini JCW on ollut kutakuinkin samalla tekniikalla myynnissä jo vuosimallista 2015 alkaen. Jonkinlaisella insinöörivoodoolla se on kuitenkin nyt saatu täyttämään uusimmat päästönormit ilman, että tehoissa on tarvinnut tinkiä.

Nätisti ajamalla myös kulutus pysyy aisoissa. Kaasujalkansa kuriin saava voi rallatella maantiellä noin viidellä litralla sata kilometriä.

Yhdistetyksi kulutukseksi on ilmoitettu 7,0–7,3 litraa sadalle. Suhteettoman paljon revitystä sisältänyt yli 500 kilometrin koeajolenkki yllätti eniten bensapumpulla, kun keskikulutus asettui 7,37 litraan. Olosuhteisiin nähden lukema on käsittämättömän pieni.

Mini on mahdollista saada myös manuaalivaihteisena, mikä on monille ajamista arvostaville yhä kynnyskysymys. Siksi hauskaa ja rivakkaa, mutta jossain määrin myös arkikäyttöön soveltuvaa kakkosautoa etsivälle Mini voi olla nappivalinta.

Peräkonttiin mahtuu kauppakassi ja takapenkillä voi ainakin tilapäisesti kuljettaa ihmisiä.

Normaalia arkiajoa miettien alusta ei ole aivan kamalimmasta päästä, ja rengasmelua saa varmasti tiputettua jättämällä BMW:n rakastamat runflat-renkaat suosiolla kauppaan.


Mini ei missään nimessä ole täydellinen auto.

Matalasta etuikkunasta näkee tavallista huonommin ulos ja monesti oman kaistan liikennevaloja joutuu etsimään taustapeilin tai ikkunankarmien takaa.

Ohjaamossa keskikäsinoja tuntuu puolestaan olevan koko ajan tiellä, vilkun viiksi on ärsyttävän herkkä ja navigaattorin näkymä niin sekava, että ilman ääniopastusta ei perille löydä ikinä. Myös radion ja puhelimen Bluetooth-yhteispeli toimii heikosti.

Nämä seikat tuskin silti kääntävät kaikkien ostajien päitä, sillä pohjimmiltaan John Cooper Works on intohimoauto. Se on auto, jolla ajamista tulee ajateltua silloinkin, kun se seisoo tallissa. Sellaisilta ollaan valmiita sietämään paljon isompiakin puutoksia.

Koeajo

Mini John Cooper Works


+ Ajo-ominaisuudet, suorituskyky, kulutus, kerrankin hyödyllinen ajotilavalitsin

– Hinta, mukavuus arkikäytössä, pikkuseikat ohjaamossa

 Teho: 170 kW (231 hv)/320 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km/h:

6,1 sekuntia

 Vaihteisto: 8-vaihteinen automaattivaihteisto

 CO2-päästöt: 165 g/km

 Kulutus: 7,0–7,3 l/100 km (WLTP yhdistetty), koeajolla 7,37 l/100km

 Mitat: Pituus 387,4 cm, leveys 172,7 cm, korkeus 141,4 cm

 Paino: 1 295 kg

 Tavaratila: 211 litraa

 Hinta: Alkaen 41 990,69 (manuaalivaihteistolla), koeajon varustein 52 646,29 euroa.

 Kilpailijoita: Ford Focus ST, Hyundai i30N, Volkswagen Golf R ja Golf GTI, Honda Civic Typer R

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

    2. 2

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    3. 3

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    4. 4

      Kaksi tutkijaa jäi loukkuun Puolan syvimpään luolaan: Pelastajat pelkäävät tutkijoiden hengen puolesta ja varautuvat jopa viikkojen operaatioon

    5. 5

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    6. 6

      Pulaa ruuasta ja lääkkeistä, ruuhkia ja mielenosoituksia: vuodettu salainen asiakirja ”Operation Yellowhammer” paljastaa brittihallituksen valmistautumisen kovaan brexitiin

    7. 7

      Miksi koirankakkaa pusseineen ei saa panna biojätteisiin?

    8. 8

      Britannia vei kansalaisuuden Isisin joukkoihin liittyneeltä ”Jihadi-Jackilta”

    9. 9

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    10. 10

      Kuljettaja kuoli kiihdytysajoissa Lappeenrannassa: ajoi onnettomuushetkellä 300 kilometrin tuntivauhtia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    2. 2

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    3. 3

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    4. 4

      Kävelyvauhti saattaa paljastaa, millainen on ikääntyneen kuolemanriski

    5. 5

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    6. 6

      Helsinkiin ilmestyi uusia kaupunkipyöriä, joilla voi ajaa yli 40 kilometrin tuntivauhtia ympäri vuoden

    7. 7

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      ”Hullu maalishow – hysteriaa Suomessa”: Näin jalkapalloilija Teemu Pukin hattutempusta kirjoitettiin Ruotsissa ja Englannissa

    9. 9

      Juha Rautaheimo on selvittänyt satoja henkirikoksia: ”Täydellinen rikos pitäisi tehdä yksin”

    10. 10

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

    2. 2

      Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet

    3. 3

      Jalkapallo. Kielletty. Farkut. Kielletty. Seurustelu. Kielletty – Nuoret naiset kertovat, miten heidän elämäänsä rajoitetaan Suomessa perheen kunniaan vedoten

      Tilaajille
    4. 4

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

      Tilaajille
    6. 6

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    7. 7

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    8. 8

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    9. 9

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    10. 10

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    11. Näytä lisää