Auto    |   Koeajo

Ruma ja hidas, mutta silti aika hyvä – Peugeot Rifter on kuin tiellä kulkeva kaappi, jonka tarkoitus on kuljettaa ihmisiä ja tavaraa

Peugeot Rifter on omintakeisen näköinen uutuus, joka hankitaan tarpeeseen. Ratin takana kuljettaja huomaa rauhoittuvansa.

Pakkohan se on heti aluksi todeta: Peugeot Rifter on kaikessa ruskeudessaan kummallisen näköinen auto. Aivan kuin kymmenen vuotta vanhan amerikkalaisen katumaasturin keula olisi hitsattu sen kummempia kyselemättä kiinni pakettiautosta lainattuun perään.

Oikeastaan luonnehdinta onkin melko osuva. Rifter on auto ihmisille, joille SUV:ssä on liian vähän tilaa ja pakettiautossa liian vähän penkkejä. Se on kaappi, jonka tarkoitus on kuljettaa valtavasti ihmisiä ja tavaraa.

Ja siihen tarkoitukseen se on oikein hyvä.



Tavaratilaa on lähes 600 litraa ja takapenkit kaatamalla päästään yli 2 000 litran. Jos myös matkustajan etupenkin kellistää alas, mahtuu kyytiin 2,7 metrin mitalta mitä ikinä haluaakaan.

Ja jos tila tuntuu loppuvan silti kesken, löytyy valikoimasta vielä perusversiota 35 senttiä pidempi korimalli. Siinä tavaratilaa on 850 litraa ja lastauspituutta yli kolme metriä. Kummatkin korit saa myös 7-paikkaisiksi.

Takapenkille kuljetaan molemmin puolin liukuovista, ja auton lähtöhinta on vaivaiset 23 000 euroa. Tunsitko déjà vun?

Entiselämyksestä ei kuitenkaan ole kyse, sillä Peugeot Rifter on lähes sama auto kuin tällä palstalla aiemmin arvioidut Opel Combo Life ja Citroën Berlingo.

Viime vuoden lopuksi eurooppalaisten autotoimittajien konklaavi Autobest palkitsi trion vuoden best buy -eli rahalle vastinetta -palkinnolla.

Mikäli pitää peräkontin litroja ja katon korkeutta parhaana vastineena rahalle, ei näiden kanssa voi oikein kilpailla.

Hyllystö tien päällä

Sisätiloissa huomaa ensimmäisenä, kuinka hulvattoman paljon erilaisia säilytystiloja Rifterissä on. Keskikonsolissa on lokero, kolikkokuppi ja liukukannellinen onkalo. Hansikaslokeron edessä, keskinäytön takana ja jopa mittariston sekä ratin välissä on lokerot. Zenith-nimeä tottelevaan ”monitoimikattoon” kuuluu matkustamon mittainen läpikuultava tavarakouru.

Aurinkolippojen yläpuolisten hyllyjen peräseinää ei käsi löydä. Etupenkkien alla on liukuvat tavarakaukalot ja jopa takajalkatilan maton alle on piilotettu säilytyslokero. Tavaratilan kattoon on kiinnitetty liukuovellinen kaapisto, johon voi ladata romua peräkontin puolelta. Etuistuinten selkänojiin on mahdutettu kirjahylly ja kylpyhuoneen peilikaappi.

Okei, viimeinen kohta oli huumoria, mutta on vaikea kuvitella, kenellä kaikille näille luukuille ja laatikoille on oikeaa tarvetta. Realistisen uhka-arvion mukaan jo muutaman kuukauden käytön jälkeen puolet kodin irtaimistosta ja kaikki lasten lelut ovat hukkuneet autoon. Valaistu kattokourukin on muuttunut villakoirien kilparadaksi.

Kukaan ei tietenkään pakota käyttämään autoa romuvarastona, mutta lokeroiden ja syvennysten määrä haastaa kovemmankin konmarittajan itsekurin.

Istuinten puolesta Rifter on melko karu. Takapenkit ovat kaikki yhtä leveitä. Se tarkoittaa sitä, että aikuisille paikat ovat vähän turhan ahtaita. Istuimen syvyys ei myöskään ole kummoinen, jalkatilaa onneksi piisaa kaikille.

Edessä puolestaan on penkkiä vähän turhankin paljon. Todella leveät istuimet eivät tarjoa tukea oikein mihinkään suuntaan ja kuljettajana huomaa monesti roikkuvansa kainalon varassa käsinojasta, kun autoa pitää kääntää rivakammin.


Vain laiskoja koneita

Auton sisusta on stailattu selkeästi Peugeotin näköiseksi. Mittaristo on korotettu näkökenttään ja tuulilasi on kaukana kuskin naamasta. Istuinta saa laskettua tarpeeksi, jotta ajaessa vältytään pakettiautomaiselta tunnelmalta, jossa kädet ja katse ovat alaspäin.

Vaikka äkkiseltään Rifter vaikuttaa umpitylsältä ajettavalta, on sillä liikkumisessa jotakin omanlaistaan tunnelmaa ja rentoutta. Korkea katto tuo ohjaamoon ilmavuutta ja melutaso on hallinnassa, joten takapenkkiläisten kanssa jutellessa ei tarvitse juuri ääntä korottaa.

Stressitasoja laskee jo sekin, että isoakaan tavaramäärää kyytiin pakatessa jokaista nyssäkkää ei tarvitse tarkasti asetella.

Kuljettaja tuntee istuvansa komentokeskuksessa, jossa mikään ei ole liian lähellä, mutta kaikki on kuitenkin ulottuvilla. Ohjaamoasettelu on toimiva.

Ohjaamon keskipiste on Peugeotin mikroautomaisen pieni ohjauspyörä, joka sopii hyvin käteen. Automaattivaihteistoa käytetään kepin sijaan eleettömästi keskikonsolin pyöritettävästä kiekosta.


Koeajoautossa on 130-hevosvoimainen diesel-moottori, jonka vääntö riittää kaupunkiajossa mallikkaasti. Kun auton omamassa on yli 1 600 kiloa, alkaa teho-painosuhteen surkeus tuntua kovemmissa kiihdytyksissä. Jos moottoritiellä joutuu hidastamaan rekan perässä, pitää matkanopeuteen kiihdyttämiseen vaadittava aika katsoa kalenterista.

Mallistosta löytyy kaksi vielä tehottomampaa konevaihtoehtoa. Kummalla tahansa niistä varustettuna pitkäkorinen Rifter on yksi laiskimmista nykyään myytävistä henkilöautoista.

Noin 3 500 euron investointi ripauksen tehokkaampaan ja paremmin vääntävään BlueHDi 130 -dieseliin on ehdottoman suositeltavaa. Päästöissä diesel-koneiden keskinäiset erot ovat marginaalisia.

Rifterillä ajamisessa huomionarvoista on se, että auto on näppärämpi kuin alkuun olettaisi. Kääntösäde on pitkälläkin korimallilla varsin maltillinen. Ahtaissa paikoissa ajamista helpottaa myös se, että auto on paljon kapeampi kuin miltä se tuntuu. Ilman peilejä Rifter on vain kolmisen senttiä Skoda Octaviaa leveämpi.

Peilit voisivat kyllä Rifterissä olla paljon suuremmat. Korkeasta ja isoikkunaisesta autosta on helppo tarkkailla ympäristöä, mutta jostain syystä peilien kuva on leveyssuunnassa todella kapea. Oikealle suojatien yli kääntyessä pitää kevyttä liikennettä tähystää tosissaan, kun peiliin jää iso katvealue. Pienten peilien valinta on varmasti pelkkä tyyliseikka, mutta totuuden nimissä Rifteriin olisi voinut suosiolla ruuvata kiinni isot norsunkorvat auton ulkonäön siitä mitenkään kärsimättä.

Kokoisekseen taloudellinen

Lopuksi on todettava, että Rifter on hyvin käytännöllinen ja kokoisekseen myös taloudellinen auto. Sen lähtöhinta on melko alhainen, mutta erityisesti pitkäkorisen mallin kanssa tehokkain kone on puolipakollinen. Puutteeksi on laskettava se, että automaattivaihteistoa ei saa pienempiin moottoreihin. Sama koskee Opelin ja Citroënin sisarmalleja.

Varusteisiin saa upotettua tonneja, mutta halvimmallakin varustelulla suosittelen investoimaan noin 300 euroa keskikonsoliin, jonne saa sullottua vaikka muovikassillisen matkaeväitä käden ulottuville. Samaan pakettiin kun kuuluu myös sähköinen käsijarru ja usb-latausliitäntä takapenkeille.

Vaikka Rifterin ilmeisin kohderyhmä ovat suurperheet ja harrastuksissaan valtavasti tavaraa tarvitsevat ihmiset, voi tämän mallisille autoille olla kysyntää myös hyötyajoneuvopuolella.

Ensimmäisenä mieleen tulevat esimerkiksi catering-firmat, joissa tavaran lisäksi pitää välillä saada kulkemaan myös paljon henkilöstöä. Veroseikkoineen ratkaisut ovat tietysti aina tapauskohtaisia, mutta tilojensa puolesta auto soveltuisi tällaiseen käyttöön paremmin kuin hyvin.

Rifteriä halajavan kannattaa ehdottomasti lisätä harkintalistalle myös Opel Combo Life sekä Citroën Berlingo. Autot ovat keskenään niin samanlaisia, että järkevä ostopäätös syntyy todennäköisesti kampanjatarjousten ja varustelun nyanssierojen perusteella eikä ratin keskiötä koristavan merkin perusteella.

Koeajo

Peugeot Rifter GT Line BlueHDi 130 L2 (pitkä)


+ Tilavat ja helposti muokattavat sisätilat, mittaristo, melko hiljainen

- Moottorivaihtoehdot, automaattivaihteiston saatavuus, kapea peilinäkymä, tuettomat etuistuimet

 Teho: 96 kW (130 hv)/300 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km/h: 11,1 sekuntia

 Vaihteisto: 8-vaihteinen automaattivaihteisto

 CO2-päästöt: 156 g/km

 Kulutus: 5,9 l/100 km (WLTP yhdistetty), koeajolla 6,2 l/100 km

 Mitat: Pituus 475,3 cm, leveys 184,8 cm, korkeus 188,2 cm

 Paino: 1 615 kg

 Tavaratila: 850 litraa

 Hinta: Alkaen 22 701 e (manuaalivaihteistolla), koeajon varustein 36 107 e

 Kilpailijoita: Citroën Berlingo, Dacia Lodgy, Ford Tourneo Connect, Opel Combo Life, VW Caddy

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ikoninen keittiökaappi luotiin ennen kaikkea kestämään, ja siksi tuhannet keittiöt ympäri Suomea ovat toistensa kopioita

    2. 2

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    3. 3

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    4. 4

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    5. 5

      Miksi koirankakkaa pusseineen ei saa panna biojätteisiin?

    6. 6

      Pulaa ruuasta ja lääkkeistä, ruuhkia ja mielenosoituksia: vuodettu salainen asiakirja ”Operation Yellowhammer” paljastaa brittihallituksen valmistautumisen kovaan brexitiin

    7. 7

      Britannia vei kansalaisuuden Isisin joukkoihin liittyneeltä ”Jihadi-Jackilta”

    8. 8

      Kuljettaja kuoli kiihdytysajoissa Lappeenrannassa: ajoi onnettomuushetkellä 300 kilometrin tuntivauhtia

    9. 9

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    10. 10

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tutkimuksissa on löydetty ylivertainen päästövähennyskeino, mutta ilmastotekolistoilta se puuttuu kokonaan

      Tilaajille
    2. 2

      Jyrki Sukula pani kuppiloita kuntoon, mutta sitten hän sai ikäviä uutisia – Nyt Sukula kertoo, miksi suosikkisarja päättyi

      Tilaajille
    3. 3

      Maria Tuominen haluaa murtaa romaneja koskevia stereo­typioita, mutta yksi niistä pitää hänen mukaansa paikkansa: ”Telkkari huutaa, urut huutaa, koirat huutaa ja lapset huutaa”

    4. 4

      Kävelyvauhti saattaa paljastaa, millainen on ikääntyneen kuolemanriski

    5. 5

      Uusi miesihanne on peräkamarinpoika, joka pukeutuu haudassakin rippipukuun

    6. 6

      Helsinkiin ilmestyi uusia kaupunkipyöriä, joilla voi ajaa yli 40 kilometrin tuntivauhtia ympäri vuoden

    7. 7

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    8. 8

      ”Hullu maalishow – hysteriaa Suomessa”: Näin jalkapalloilija Teemu Pukin hattutempusta kirjoitettiin Ruotsissa ja Englannissa

    9. 9

      Juha Rautaheimo on selvittänyt satoja henkirikoksia: ”Täydellinen rikos pitäisi tehdä yksin”

    10. 10

      70-luvulla rakennettu omakotitalo voi olla riskiostos, mutta Anu Turklinin tasakattoinen punatiilitalo hurmasi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kalle Oikari jätti Audinsa Helsinki-Vantaalle pysäköitynä, ja loman aikana joku oli ajanut sillä 130 kilometriä

    2. 2

      Festareiden silmiinpistävät: Helsinkiläinen Otto, joka laittoi Flow-festivaalille ihan tavalliset vaatteet

    3. 3

      Jalkapallo. Kielletty. Farkut. Kielletty. Seurustelu. Kielletty – Nuoret naiset kertovat, miten heidän elämäänsä rajoitetaan Suomessa perheen kunniaan vedoten

      Tilaajille
    4. 4

      HS matkusti Sea Islands -saarille, joilla Yhdysvaltain orjuuden perintö yhä elää: ”On vastenmielistä, että ihmiset tulevat tänne eivätkä edes tiedä, että me olemme olemassa”, kuningatar Quet sanoo

      Tilaajille
    5. 5

      Suomalainen kauppa löysi maailman­laajuisen asiakas­kunnan: ”Meillä on paljon asiakkaita, joilla ei ole puutetta rahasta”

      Tilaajille
    6. 6

      Tuomas Rajala erosi, kun perheen toisen lapsen syntymään oli kaksi kuukautta – Nyt hänellä on eronneille miehille yksi elintärkeä neuvo

      Tilaajille
    7. 7

      Vain viisivuotiaan kerrostalon keittiökalusteet näyttävät ikivanhoilta – lykkäävätkö valmistajat sekundaa hitas-taloihin?

    8. 8

      Internetissä leviää video, joka näyttää bisneseliitin ”hupimetsästyksen” järjettömyyden – kokoomuksen ex-johtaja Pertti Salolainen raivostui: "Oksennan. Te tyhmät!"

    9. 9

      Näistä merkeistä tietää, että ystävyys kannattaa lopettaa

      Tilaajille
    10. 10

      Washington Post: Monimiljonääri Epsteinin ruumiinavauksessa todettiin kieliluun murtuma, joka herättää kysymyksiä

    11. Näytä lisää