Auto    |   Koeajo

Ranskalaisen muotoilun tyylinäyte kurkottaa kohti Miniä ja Audia – lopputulos on yllättävä ja älyttömän hintainen

DS 3 Crossback haluaisi kovasti olla premium-auto, mutta siihen vaaditaan muotoilun lisäksi muutakin.

Niin mikä? Onko se joku Sitikka?

Näihin kysymyksiin sai vastailla tuon tuosta DS 3 Crossbackin koeajon aikana.

Eikä ihme. Euroopan markkinoille ilmestyy uusia automerkkejä harvoin, eikä DS Automobiles ole vielä ensimmäisen viiden vuotensa aikana saavuttanut suurinta osaa kansan korvista ja suista.

Asiaa ei helpota se, että merkin nimi on vain kaksi kirjainta ja automallit ovat numeroita. Eikä se, että merkin nimi on otettu Citroënin DS-klassikkomallista. Ja että myös Citroën on valmistanut 2010-luvulla DS-kirjaimilla ja numeroilla nimettyjä autoja.

DS Automobiles kuitenkin on ollut vuodesta 2014 asti oma automerkkinsä. Se on Citroënia, Peugeotia ja Opelia valmistavan PSA-konsernin lippulaivabrändi. Avainsanoja ovat ylellinen, hienostunut ja avant-garde.

DS 3 Crossback on merkin uusi pikku-crossover. Samaa kokoluokkaa ovat muun muassa Hyundai Kona, Renault Captur ja Opel Mokka.

Upea ulkoa, salmiakkia sisällä

Esimmäisenä DS:ssä huomio kiinnittyy muotoiluun. Leveä olemus, isot renkaat ja lyhyet ylitykset keulassa ja perässä tekevät autosta muhkean näköisen. Ulkomuotoon on upotettu paljon yksityiskohtia. Kyljissä ja konepellissä on näyttävät muodot.



Kulman yli venytetyt takavalot on kehystetty kromilla ja edessä jääpallomailan malliset päiväajovalot on asetettu pystysuuntaan. Erottuvimmat piirteet ovat kylkien sisään uppoavat ovenkahvat ja ikkunalinjan rikkovat hainevät, joiden uintisuunta on vastakarvaan auton kanssa.

Pienet crossover-autot ovat useimmiten melko ankean näköisiä, mutta DS 3 Crossback on ehdottomasti yksi luokan kauneimmista. Esimerkiksi tylppään ja lelumaiseen Citroën C3 Aircrossiin verrattuna DS näyttää hienostuneelta ja kiinnostavalta.

Upotettu ovenkahva napsahtaa kyljestä ulos, kun kävelee avainten kanssa tarpeeksi lähelle autoa. Se viimeistään kääntää päitä ja saa ohikulkijat supisemaan.

Omalaatuinen muotoilu jatkuu sisällä. Jos Citroënin malli-ilmettä määrittävät pyöreäkulmaiset nelikulmiot, on DS:n tavaramerkkimuoto salmiakkiruutu.

Reunimmaiset puhaltimen suulakkeet on asennettu kojelaudan sijasta oviin.

Sähköikkunoiden kytkimet on puolestaan siirretty ovista keskikonsoliin, jossa ne muodostavat kromatut kehykset vaihteenvalitsimelle.

Keskinäyttö on venytetty leveäksi ikään kuin korostaen sitä, että autossa on sivusuunnassa aika hyvin tilaa.

Materiaalit ovat pehmeitä ja laadukkaan tuntuisia, sisätilan tunnelma on kauttaaltaan pehmustettu.

Silmään osuu myös vähemmän imartelevia yksityiskohtia. Istuinten salmiakkikuvioiseksi tikattu ryppyinen musta nahka on hieman halvan oloista.

Ovien alaosa on päällystetty rasvaisen näköisellä kiiltävällä muovilla. Vaikka vaihteenvalitsin on mukava käteen ja erittäin sujuva käyttää, se on silti sama musta mutka kuin kaikissa uusissa Citroëneissa, Peugeoteissa ja Opeleissa.

Auto käynnistyy kromireunaisesta salmiakin muotoisesta nappulasta keskikonsolissa ja samalla iso hud-näyttö nousee kuljettajan ja tuulilasin väliin.


Ei teknistä etumatkaa

Crossbackia kuljettaa PSA-konsernin 130-hevosvoimainen kolmesylinterinen bensiinimoottori. Myös automaattivaihteisto on yhtiön vakiopalikoihin kuuluva 8-pykäläinen. Yhdistelmä on eleetön ja riittävän rivakka, mutta vähänkään ripeämmällä kaasujalalla auto hörppää helposti litran ilmoitettua enemmän polttoainetta.

Ajossa DS:n äänieristys herättää huomiota. Rengasääniä ei kuulu juuri lainkaan, mutta moottoritienopeudessa ilmanvastuksen humina yltää ohjaamoon asti.

Ajoasentoa on vaikea löytää. Kuljettajan jalkatila on kapea ja korkeimmallakin varustetasolla käsisäätöistä penkkiä ei saa rentoon asentoon. Erillistä reisitukea ei ole.

Kun siedettävä asento lopulta löytyy, on keskinäyttö niin kaukana kädestä, että siihen joutuu kurkottelemaan. Se on turhauttavaa, koska esimerkiksi ilmastointia voi säätää vain kosketusnäytöstä.

Tien päällä DS 3 on perusnäppärä kaupunkiauto. Ohjaus on hieman keinotekoisen tuntuinen, eikä esimerkiksi kaarreajo-ominaisuuksissa ole kehuttavaa jämäkkyyttä. Jousitus on selvästi säädetty mukavuuden ehdoilla, mutta se on toteutettu tavanomaisella tekniikalla, eikä autoon ole otettu Citroënin uutta Advanced Comfort -iskunvaimennusta. Se on vähän sääli.

DS:n toivoisi olevan huippumalli, joka sisältäisi aikaansa edellä olevia ja jopa hieman kokeellisiakin teknisiä ratkaisuja.

Juuri sellainen auto oli alkuperäinen vuonna 1955 esitelty Citroën DS. Futuristisessa “Isossa kissassa” oli kaasunestejousitus, hydraulinen vaihteensiirrin, automaattikytkin ja ohjaustehostin. Alkuperäinen DS oli myös ensimmäinen massatuotantoauto, jossa käytettiin levyjarruja.

DS 3 Crossback puolestaan on kiinnostavasti muotoiltu, mutta pinnan alta tuikitavallinen ranskalaisauto.

Toivoton hintakilpailu

Mitä tämä sitten maksaa? Ensimmäinen arvaukseni huippuvarustellun Grand Chic -mallin hinnasta oli noin 30 000 euroa. Esimerkiksi samalla moottorilla varustettu Citroën C3 Aircross maksaa parhaalla varustelulla noin 25 000 euroa.

Mutta DS 3 Crossback Grand Chicin lähtöhinta on 37 260 euroa. Lisäksi nahkaistuimet, ajotilavalitsin, parempi äänentoisto, peruutuskamera, automaattiset ajo-ominaisuudet ja metalliväri ovat kaikki maksullisia lisävarusteita, jotka nostavat koeajoauton hinnan lähes 44 000 euroon. Se on älyttömän paljon.

 

Ympäri autoa paistaa jonkinlainen välinpitämättömyys yksityiskohtia kohtaan.

Lehdistömateriaaleissa DS:n kilpailijoiksi on nostettu Audi Q2 ja Mini Countryman. Lähtöhinta ylittää kaikki Audin ei-nelivetomallien hinnat ja koeajoauton hinnalla saisi jo 150-hevosvoimaisen neliveto-dieselin parhaalla varustetasolla. Lähes kolme tonnia jäisi vielä hassattavaksi.

Loputtomasti varustevaihtoehtoja tarjoavan Minin hinnasto sen sijaan jatkuu pitkälle ylöspäin, mutta niilläkin tikkailla DS 3:n hinnalla pääsee jo hyvin korkealle, aina nahkapenkkisiin 190-hevosvoimaisiin Cooper S-malleihin asti.

Pinnan alla ei premiumia

Kiertelemättä sanottuna DS 3 on aivan poskettoman kallis. Vaikutelmaa korostaa se, että ympäri autoa paistaa jonkinlainen välinpitämättömyys yksityiskohtia kohtaan. Laatuvaikutelma on paljon lähempänä 20 000 euron kuin 40 000 euron autoa.

Laatutason huomaa jo auton keulamerkistä. Konepeltiin heppoisen tuntuisesti liimattu logo on karheaa ja viimeistelemätöntä työtä. Myös etusäleikkö on joustavaa, ohutta ja lyhytikäisen tuntuista muovia. Hienoista kahvoistaan huolimatta ovet eivät ole sulavaliikkeisiä ja jämäköitä, kuten laatuautolta odottaisi.

Myös ohjaamon näyttäviin design-ilmasuulakkeisiin liittyy typerä ongelma. Jos tarpeeksi moni räppänöistä on kiinni, purkautuu ilmanpaine suljettujen luukkujen välistä korvia halkovan vihellyksen kera.

Peräkontti on pieni ja sen avausnappi on design-syistä piilotettu rekisterikilven yläpuolelle. Nappiin kerääntyvän kuran määrää voi vain arvailla.

Vararenkaan paikalle takaluukun lattian alle on jemmattu 1 300 euron Focal-äänentoiston bassokaiutin ja vahvistin. Äänivehkeiden ympäristö on pelkkää maalattua peltiä, jota ei ole lähdetty verhoamaan mitenkään. Sähköisesti aukeavaa takaluukkua ei saa edes rahalla.

Haastaakseen Audin ja Minin pitäisi DS:n jämäköityä joka nurkalta. Pelkät lisävarusteet eivät nykyaikana tee autosta premiumia, ja oikeastaan kaikki DS:n kilkkeet saa jo nyt lähes jokaiseen uuteen Kiaan ja Renaultiin.

 

Osaa autojen ostajista menopelin ulkonäkö kiinnostaa paljon teknisiä hienouksia enemmän.

Loppujen lopuksi DS 3:sta jää plussasarakkeeseen lähinnä muotoilu ja hieman keskivertoa parempi äänieristys.

Ne voivat osoittautua yllättävän arvokkaiksi, sillä osaa autojen ostajista menopelin ulkonäkö kiinnostaa paljon teknisiä hienouksia enemmän. Mikäli varustelussa tyytyy tavalliseen ja etenemiseen riittää varsin miedot 100 hevosvoimaa, saa DS 3 Crossbackin halvimman mallin vain hieman yli 25 000 eurolla.

Jos DS olisi jälkiruoka, se olisi köyhä ritari, ranskalaisittain pain perdu eli hukkaleipä. Ihan hyvää, mutta pohjimmiltaan se on kuivaa eilistä pullaa. Ei sellaisesta kannata hirveitä maksaa.

Hainevät ja uppoavat ovenkahvat kuuluvat sentään lähtöhintaan.

Koeajo

DS 3 Crossback PureTech 130 Grand Chic


+ Muotoilu, äänieristys

- Kehnot istuimet, laatu­vaikutelma ei yllä huipputasolle, korkea hinta varusteltuna

Teho: 96 kW (130 hv)/230 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km/h: 9,2 sekuntia

 Vaihteisto: 8-vaihteinen automaattivaihteisto

 CO2-päästöt: 142 g/km

 Kulutus: 6,2 l/100 km (WLTP yhdistetty), koeajolla 7,2 l/100 km

 Mitat: Pituus 411,8 cm, leveys 179,1 cm, korkeus 153,4 cm

 Paino: 1 205 kg

 Tavaratila: 350 litraa

 Hinta: Alkaen 25 336 euroa (manuaalivaihteistolla), koeajon varustein 43 641 euroa.

 Kilpailijoita: Audi Q2, Mini Countryman

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie – sitten joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    2. 2

      Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Jotkut kuitenkin yllättyivät, paljonko viikkojen työ maksaa

    3. 3

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    4. 4

      HS-analyysi: Googlen yli miljardin investoinnit Haminaan palautuvat Suomen talouden polttavimpaan kysymykseen

      Tilaajille
    5. 5

      Ufoturisteja ilmestyi autiomaahan, ja internet seurasi ”rynnäkköä Area 51:een” kaikkialla somessa ja lukuisissa striimeissä

    6. 6

      Helsingin yliopisto tuomittiin maksamaan 64 000 euroa hyvityksiä ja oikeuden­käyntikuluja irtisanomis­kiistassa

    7. 7

      Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

    8. 8

      Tavoitteena oli pitää vaatetuotanto kotimaassa ja luoda työpaikkoja, mutta sitten Milla Welling kääntyi ely-keskuksen puoleen: ”Se oli absurdia, ajattelin, että olenko piilokamerassa”

    9. 9

      Mies porasi ryyppykaveriaan päähän Lohjalla, hovioikeus piti vankeustuomion

    10. 10

      Jyrki Katainen valittiin Sitran johtoon yhden äänen erolla, yliasia­miehen palkkaa ja etuja heikennettiin – näin kansan­edustajien äänet jakautuivat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    2. 2

      Tervetuloa 1970-luvulle: Vantaalla on autokorjaamo, jota on vaikea uskoa todeksi merkkikorjaamojen aikakautena

    3. 3

      Antti Rinnettä poikkeuksellisesti arvostellut vasemmiston Merja Kyllönen sai heti palautetta pää­ministeriltä – ”En varmaan koskaan enää piiskaa pää­ministeriä”

    4. 4

      Gravity-elokuvan virhe onkin tahallinen ja vitsi

    5. 5

      Kriitikkona ei voi toimia, jos ei tykkää mistään, sanoi Helena Ylänen – HS julkaisee seitsemän kirjoitusta legendaarisen elokuvatoimittajan kaikkien aikojen parhaista elokuvista

      Tilaajille
    6. 6

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie – sitten joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    7. 7

      Fanit siirtelivät ”paikallisia spurguja” pommin tieltä, kun 15-vuotias Teemu Pukki kirmasi kentälle – HS löysi historiallisen kuvan supertähden debyyttiottelusta

      Tilaajille
    8. 8

      Valtteri Bottas saapui Singaporen F1-varikolle paidassa, jonka teksti ei jätä mitään epäselväksi

    9. 9

      Miesten epäillään raiskanneen lapsia ja kuvanneen tekoja suorana verkkoon, poikkeuksellisista epäilyistä nostettiin syytteitä

    10. 10

      Google laajentaa Haminan datakeskusta ja investoi kahteen uuteen tuulivoimahankkeeseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    4. 4

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    5. 5

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    6. 6

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    9. 9

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää