Auto

Esa Schroderus halusi alkaa myydä Ferrareita, vaikkei kukaan ollut tilannut niitä tehtaalta moneen vuoteen – alkoi monimutkainen prosessi, mutta nyt liike on auki

Esa Schroderus paiski kuusi vuotta töitä ennen kuin sai firmalleen Ferrarien myynnin lisäksi myös niiden huollon. Italialaisen brändin alla kaikki on pilkuntarkkaa automyyjien huoneita myöten.

Punainen mainospylväs seisoo yritysalueella Lempäälässä Pirkanmaalla. Pylvään keltaisessa logossa on monille tuttu musta, takajaloilleen noussut hevonen. Ferrarin logoa ei Suomessa – eikä maailmallakaan – kovin usein näe autoliikkeen pihalla.

Ollaan yhdessä Suomen suurimmista autokaupan keskittymistä, mutta liikkeen pihalla ei italialaisia superautoja näy. Ne ovat sisällä Luxury Collection Automobiles Oy:n autotalon showroomissa, joka heinäkuusta alkaen on ollut virallinen Ferrari-edustaja Suomessa.

”Vaikka olemme myyneet vuosia Ferrareita, joitain toimintoja jouduimme ostamaan ulkoa. Osa asiakkaista haluaa esimerkiksi Ferrarin huollolle sen virallisen leiman, mikä on ihan ymmärrettävää. Sitä emme ole aiemmin pystyneet tarjoamaan”, Luxury Collection -autotalon johtaja Esa Schroderus sanoo.

Schroderuksen mukaan virallisuus on bisneksen ja pitkän asiakassuhteen näkökulmastakin merkittävää, koska uuteen Ferrariin kuuluu seitsemän vuoden ilmaiset huollot.

”Se, että pystymme tekemään kaiken nyt itse, tarkoittaa meille myös kustannussäästöä”, Schroderus toteaa.

Suomessa vain yhdessä toisessa paikassa, Helsingin Malmilla Vaunula Premiumin pihassa, on Ferrari-kyltti. Vaunula Premium on vuosia ollut tähän saakka Suomen ainoa virallinen Ferrareiden jälleenmyyjä ja huolto.

Ferrari on maailman vahvin brändi. Tuotemerkkejä tutkiva ja listaava Brand Finance listasi tammikuussa, että siitäkin huolimatta, että italialaismerkki on laajentanut toimintaansa muun muassa Ferrari-teemaisiin huvipuistoihin, se ei ole menettänyt vetovoimaansa.

Schroderuksen mukaan Ferrari ei ole vain auto, vaan siihen liittyy myös elämäntapa. Ferrari-omistajat verkostoituvat keskenään, osallistuvat yhdessä erilaisiin tapaamisiin ja tapahtumiin sekä Suomessa että ulkomailla.

 

Räätälöimme auton sisätilat Louis Vuittonin laukun sävyn mukaan.

Myös tehdas edellyttää jälleenmyyjältä, että se järjestää asiakkailleen tapahtumia. Asiakkaat voivat ostaa jälleenmyyjän kautta muun muassa rata-ajoon liittyviä koulutuksia. Korkein taso, jonka voi hankkia, on virallisen kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n kilpailulisenssi.

”Tyypillinen Ferrarin omistaja on hyvin menestynyt yrittäjä tai konsernin johtaja. He ovat hyvin samanhenkisiä keskenään ja tuntevat yhteenkuuluvuuden tunnetta Ferrarin omistamisen kautta. He saattavat verkostonsa kautta neuvoa ja auttaa toisiaan eri liike-elämän alueilla eteenpäin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin”, Schroderus sanoo.

Schroderuksen mukaan asiakas pyrkii monesti myös siihen, että Ferrari olisi mahdollisimman oman näköinen.

”Värimaailma tai vaikka auton sisätilan materiaalit valitaan esimerkiksi lempilaukun mukaan. Meillä on ollut sellainen naisasiakas, jonka Louis Vuittonin laukun sävyn mukaan räätälöimme auton sisätilat”, Schroderus sanoo.

Muutama vuosi sitten Ferrarilla ei ollut Suomessa naisasiakkaita juuri lainkaan. Nyt 6–7 prosenttia uusien Ferrareiden ostajista on naisia.

Kun Schroderus vajaa kuusi vuotta sitten ehdotti Italian Maranellossa sijaitsevaan Ferrarin päämajaan, että hänellä olisi kiinnostusta ryhtyä myymään Ferrareita myös Suomessa, ajatukseen suhtauduttiin hieman skeptisesti.

”Silloin edelliseen kolmeen vuoteen Suomeen ei oltu myyty yhtään uutta tehdastilattua Ferraria”, Schroderus sanoo.

 

Saimme puoli vuotta aikaa ja parissa viikossa myimme ensimmäisen tehdastilatun Ferrarin.

Hänellä oli kuitenkin pitkä kokemus Ferrareista, mikä auttoi luomaan luottamusta. Schroderus on vuodesta 1995 saakka ollut eri tavoin tekemisissä Ferrareiden kanssa. Hän on muun muassa ajanut kilpaa Porsche GT3 -cupissa, Finnish GT3 -sarjassa, Ferrari Challenge -sarjassa sekä Sport 2000 -luokassa.

Kilpa-autojen, myös Ferrareiden, huolto on ollut hänen yritykselleen tuttua vuodesta 2003 saakka. Vuonna 2006 Schroderus ryhtyi tuomaan maahan käytettyjä Ferrareita.

Vaikka virallista jälleenmyyjän lupaa ei vielä tuolloin heltinyt, tehdas antoi luvan lähteä myymään Ferrareita vuonna 2015. Samalla Schroderuksen erikoisautojen huoltotoiminnat ja niiden myynti yhdistettiin Luxury Collection Automobiles Oy:n alle.

”Saimme puoli vuotta aikaa ja parissa viikossa myimme ensimmäisen tehdastilatun Ferrarin, avo-mallisen California T:n. Puolen vuoden aikana myimme seitsemän tai kahdeksan Ferraria”, Schroderus muistelee.

Se, että Suomessa on nyt kaksi maailman vahvimman brändin logon edustusta, on Schroderuksen mukaan tarkoittanut rankkaa työtä. Autoja on pitänyt saada kaupaksi, että usko Maranellossa säilyy.

Tänä vuonna Luxury Collection on tehnyt sopimuksia uusista Ferrareista reilusti yli 30, viime vuonna liikkeen kiintiössä oli 24 Ferraria.

”Kaikki mitä tehtaalta saadaan, ollaan myyty. Ensi vuodeksi kiintiötä ollaan todennäköisesti nostamassa”, Schroderus sanoo.

Kiintiö on se määrä, jonka Luxury Collection tehtaan tuotantokapasiteetista vuodessa saa. Ferrarin toimitusajat mallista riippuen ovat yhdestä kolmeen vuotta.

”Myimme vähän aikaa sitten uuden Ferrarin SF90 -mallin ja sen toimitus asiakkaalle menee vuoden 2023 lopulle.”

Schroderus sanoo, että tehtyjen kauppojen määrä ei näy suoraan esimerkiksi Trafin tilastoissa. Monet Suomesta autonsa ostavat saattavat viedä sen Eurooppaan, missä heillä voi olla myös asunto. Auto ei päädy välttämättä lainkaan Suomen kilpiin.

Vaikka Luxury Collectionilla ei olekaan tähän mennessä ollut virallista Ferrarin jälleenmyyjän ja huollon viittaa, Schroderuksen mukaan asiat on hoidettu jo melkein kuusi vuotta Ferrarin virallisen ohjeistuksen mukaan.

 

Henkilöstön taustojen ja koulutuksen täytyy olla kunnossa.

”On tämä pitkä prosessi ollut, paperityötä on ollut valtavasti. Asiat on pitänyt tehdä tehtaan ohjeiden mukaan jo kuusi vuotta, muuten emme olisi saaneet virallista jälleenmyyjän statusta”, Schroderus kuvailee.

Autotalon ulkomuoto, sisätilojen valaistus, lattiamateriaalit, myyjien toimistohuoneiden lasiseinät, kaikki on tehty Ferrarin standardien mukaisesti jo siinä vaiheessa, kun autotaloa muutama vuosi sitten rakennettiin Lempäälään. Tiloissa näyttää samanlaiselta kuin missä tahansa Ferrari-myymälässä maailmalla.


”Henkilöstön taustojen ja koulutuksen täytyy olla kunnossa. Lisäksi kaiken dokumentaatio tapahtuu tietyn protokollan mukaan”, Schroderus sanoo.

Schroderuksen mukaan tehdas edellyttää, että asiakkaisiin pidetään säännöllisesti yhteyttä ja heille järjestetään tapahtumia. Lisäksi Luxury Collection ryhtyy Ferrarin toiveesta dokumentoimaan koko Suomessa olevaa Ferrari-kantaa.

 

Ei näitä voi pelkästään esitteitä näyttämällä myydä.

Suomeen on kasvanut Ferrari-harrastajien joukko, ja esimerkiksi osa Luxury Collectionin asiakkaista on vuosien aikana ostanut jo useammankin Ferrarin. Ferrarin suomalaisista omistajista noin 250 on aktiivisia ja osallistuu vähintään kerran vuodessa tapahtumiin.

Schroderus sanoo, että autokauppiaan näkökulmasta toiminta on vaatinut aikamoista riskinottoa.

”On pitänyt luoda edellytykset, kuten rakentaa toimitilat ja myös hankkia mallisto autotalon lattialle esille. Ei näitä voi pelkästään esitteitä näyttämällä myydä”, Schroderus sanoo.

Schroderuksen mukaan se on johtanut siihen, että yhä useampi uskaltaa ostaa erikoisauton.

 

Uusien superautojen myynti on keskittynyt Suomessa harvoille.

”Autojen ostajat osaavat myös olla ylpeitä siitä, että voivat palkita itsensä kovasta työstä esimerkiksi Ferrarilla. Harva näitä kerskuakseen ostaa, kyllä siinä on kysymys intohimostakin”, Schroderus sanoo.

Schroderus uskoo, että superautojen kauppa kasvaa Suomessa. Luxury Collection myy uusia tehdastilattavia Ferrareita Suomessa noin 30 vuodessa, muutaman vuoden päästä määrä voi olla 50 tai jopa enemmän, Schroderus arvioi.

Halvimmillaan, ilman varusteita, uusi tehdastilattu Ferrari maksaa veroineen 336 000 euroa.

Ferrareiden lisäksi Suomessa myydään myös muita superautoja koko ajan enemmän. Luxury Collectionin myynnistä Ferrareiden osuus on selvä enemmistö.

Uusien superautojen myynti on keskittynyt Suomessa harvoille. Ferrareiden lisäksi Luxury Collection ja Vaunula Premium ovat myös italialaisen Maseratin myyjiä, niiden lähin virallinen huolto on Tallinnassa.

Ferrarin ja Maseratin lisäksi Luxury Collection myy tehdastilattavia Lamborghineja ja McLareneita. Myös Bentley kuuluu Luxury Collectionin valikoimaan, mutta Keskon K Auto on aloittanut sen virallisena maahantuojana.

Porschen maahantuonti on myös nykyään K Auton omistuksessa, kun Kesko osti Porschea pitkään maahantuoneen Oy Auto Carrera Ab:n.

Käytettyjä superautoja maahan tuovat monet toimijat, joista yksi suurin on Sports Car Center. Se myy myös uusia Jaguar- ja Land Rover -autoja.

Oikaisu 20.8. klo 14.30: Tehdastilattu Ferrari maksaa veroineen 336 000 eurosta ylöspäin, ei 600 000 eurosta ylöspäin.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    4. 4

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    5. 5

      Jos edes holokaustin muisto ei saa ihmisiä järkiinsä, mihin Eurooppa on menossa?

    6. 6

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    7. 7

      Amerikkalaisten erot ovat miljardien toimiala, ja nyt sen surulliseksi mannekiiniksi on noussut Trumpin omin­takeinen lähi­piiriläinen

      Tilaajille
    8. 8

      Sydänlihastulehduksen voi saada vuodelevossakin, lääkärin mukaan valtaosa tulehduksista on oireettomia

    9. 9

      Kiskurihintaiset huijaritaksit vaanivat suomalaisia Tallinnan satamassa

    10. 10

      Valkoposkihanhet ovat Helsingille aarre ja turistinähtävyys, mutta kaupunki ei tajua sitä – fanien mielestä helsinkiläisten olisi korkea aika oppia elämään hanhien kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    4. 4

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    5. 5

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    6. 6

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    7. 7

      Jennifer Lopez käytti niin tyrmäävää mekkoa, että Googlen oli pakko kehittää kuva­haku­palvelu – nyt laulaja kohahdutti samassa asussa Milanon muoti­viikoilla

    8. 8

      Onko Sitra jälleen uusi todiste poliittisista virka­nimityksistä? Kataiselle hävinnyt Wilenius ihmettelee, miksi haku piti järjestää, jos paikalle haluttiin poliitikko verkostoineen

    9. 9

      Televisiosarja M/S Romantic sai oman faniristeilyn: Yllättäen laivalle saapuneet ”Jocke” ja ”Gusu” otettiin vastaan huutomyrskyllä

    10. 10

      Aalto-yliopiston professori nimitti korkeakoulua arvostelleita opiskelijoita ”kaheleiksi”, yliopiston mukaan kommentit ovat asiattomia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    6. 6

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    11. Näytä lisää