Auto

Ford Focuksen tehomalli ST on lähes 300-hevosvoimainen pieni, pörisevä perheauto, jonka ajaminen on nautinto

Ford Focuksen uusitussa tehomallissa murisee Mustangin moottori. Auto yhdistää mainiosti arjen tarpeet ja urheilullisuuden. Tehoa löytyy, mutta sitä ei ole pakko käyttää.

Räikeä oranssi Ford herättää koeajoviikolla yllättävän paljon ihmetystä. Eräskin paikallisen kesätapahtuman rentouttama mies tulee iloisesti juttusille parkkipaikalla.

”Sulla on hieno peli! Onko tuossa se kolmipyttyinen moottori”, mies tiedustelee.

”Ei kun nelipyttyinen”, vastaan.

”Ei kestä kolmipyttyinen moottori 50 000 kilometriä”, mies jatkaa.

”Niin, siis tässä on neljä sylinteriä.”

”Ei pääse Lappiin kolmipyttyisellä”, hän väittää.

Keskustelu etenee junnaavasti, mutta olennaiset faktat uudesta Ford Focus ST:stä tulevat kysyttäessä kerrottua. Tämä on etuvetoinen, tässä on 280 hevosvoimaa ja tämä kiihtyy 5,7 sekunnissa nollasta sataan.

Tällä pääsee 250 kilometriä tunnissa, jos joskus vaikka Saksan autobaanoille eksyy. Ja Lappiinkin voi ajaa.

Fordin mainion Focuksen tehomalli ST on nyt uudistunut. Se edustaa autoluokkaa, jolle englanninkielinen autolehdistö on keksinyt termin ”hot hatch”, vapaasti käännettynä ”tehotötterö”.



Kyse on siis pienestä töppöperäisestä perusautosta, johon on ahdettu kokoonsa nähden huomattava määrä hevosvoimia. Tämän trendin aloitti vuonna 1975 esitelty Volkswagen Golf GTI. Siinä oli 110 hevosvoimaa ja se kiihtyi nollasta sataan yhdeksässä sekunnissa. Se oli siihen aikaan paljon.

Fossiiliöljystä on polttomoottoreissa sittemmin opittu imemään niin paljon tehoa irti, että uudessa Volkkarin GTI-mallissa on 245 hevosta ja vielä tehokkaammassa R-mallissa 310. Focuksella vastaavat ovat ST ja nelivetoinen RS, jossa on jopa 350 hepoa.

Useilla valmistajilla on tarjota vastaava tehoversio pikkuautostaan, virkeimpänä tulokkaana Hyundain riehakas i30N, joka rähisee, pörisee ja paukkuu niin, että naapurit varmasti heräävät.

Uusi Focus ST on juuri sopiva yhdistelmä tämän autoluokan ääripäistä. Ford on tarvittaessa rauhallinen ja hillitty.

Kun kaasupoljinta sitten painaa hieman syvemmälle, pakoputkistosta alkaa kuulua miellyttävä ääni ja maisemat vaihtuvat yllättävän nopeasti.

Kun Focuksen oven avaa, suurin ero huomattavasti halvempaan perusmalliin on urheilullisesti muotoillut, nahkaiset kuppi-istuimet. Niiden sivussa lukee Recaro ja selkänojassa ST.

Tukeva penkki imaisee kuljettajan välittömästi syleilyynsä ja mukava ajoasento löytyy muutamalla sähkökytkimen hipaisulla. Sivupuristus ei ole säädettävissä eli jos keskivartalossa on paljon ylimääräistä rasvaa, juuri tämä penkkimalli ei ehkä ole mukavin.

Sitten luodaan katse kuljettajan työtilaan. Jaloille on kolme poljinta ja pieni vilkaisu alaoikealle paljastaa, että autossa on kuusi vaihdetta sekä pakki.

Fordin tiedotteen mukaan vaihdekepin liike on nyt seitsemän prosenttia lyhyempi kuin tavallisen Focuksen manuaalivaihteistossa eli ranneliike tapahtuu entistä sujuvammin.

Ratti on perusmallista poiketen nahkaa valkoisilla tikkauksilla, ja alareunassa lukee punaisilla kirjaimilla ST. Ratin oikealla puolella on käynnistysnappi. Painetaanpas sitä.

Sportti-Focus hörähtää käyntiin mureasti ja tien päällä äänimaailma on mukava sekoitus muhevaa murinaa ja kireää ärinää. Moottorin ääniä on jonkin verran tehostettu kaiuttimien kautta ohjaamoon, mutta amerikkalaisesta Mustangista ja vanhasta Focus RS -mallista tuttu 2,3-litrainen Ecoboost-moottori laulaa kuuluvasti myös ohikulkijoille.

Ympäristöystävälliseltä kuulostava Ecoboost ei tarkoita nyt sitä, että moottoriin syötetään kedon kukkasia ja kauniita ajatuksia, jotta auto kulkisi kovempaa. Se on Fordin markkinanimi turbomoottoreilleen.

ST:ssä moottori on viritetty tuottamaan 280 hevosvoimaa 5 500 kierroksella. Ford on kehittänyt siihen oman versionsa turboahtimen viivettä vähentävästä anti-lag -järjestelmästä.

Se pitää kaasuläpän auki vaihdetta vaihtaessa ja pitää turbon pyörimässä, vaikka jalan nostaa hetkeksi kaasulta. Kaasuvaste säilyy siis välittömänä, kun turbon ahtopaine ei pääse välissä liiaksi laskemaan.

Focuksen madallettu alusta ja tunnokas ohjaus on hiottu aivan nappiin teholukemien kanssa. Auto imeytyy kurveihin ja tuntuu pysyvän näpeissä melkein millä tahansa nopeudella.

Focus on jopa niin jämäkkä ajettava, että se saa kuljettajan helposti luulemaan itsestään liikoja. Ratin takana vauhti ei juuri tunnu.

Illuusiota lisää vielä lisävarusteena saatavilla oleva kierrostentasausjärjestelmä, eli pienemmälle vaihtaessa auto osaa itse nostaa kierroksia, jotta vaihdot eivät töksähdä. Tästä on aitoa hyötyä rata-ajossa, jos kuski ei hallitse oikean jalan tanssittamista yhtä aikaa kaasulla ja jarrulla. Koeajomallissa tätä avustinta ei ollut.

Vielä yksi rallitekninen juttu. Kun etuvetoautoon ladataan näin paljon tehoa, tarvitaan jonkinnäköisiä järjestelmiä hillitsemään ohjauksen vetelyä kiihdytyksissä ja estämään aliohjautumista mutkissa.

Fordin ratkaisu on eräänlainen sähköinen tasauspyörästön lukko, joka pystyy jakamaan voimaa vaikka pelkästään toiselle etupyörälle. Sivuvääntöä on yhä jonkin verran, mutta se pysyy kohtalaisen hyvin kurissa.

Teho ei tule ilmaiseksi. Vaikka ajelisi maltillisesti, kulutus huitelee helposti kymmenen litran hujakoilla. Tuhannen kilometrin testiajolla keskikulutus oli nyt välillä 8,8–11,2 litraa sadalla.

Tällainen lähinnä radalle viritetty auto voi usein olla arkiajossa epämukava, mutta Focus yhdistää mainiosti käytännöllisyyden ja urheilun. Perusajossa Focus käyttäytyy kiltisti eikä ole äkkiväärä. Tehoa löytyy, mutta sitä ei ole pakko käyttää.

Ajotilaa ja auton käytöstä voi säätää ratin napista. Normaaliasetus sopii yleiskäyttöön. Sport-tilassa autosta otetaan kaikki irti ja kaasutuntuma herkistyy.

Sitten on vielä liukkaan kelin asetus ja lisävarusteena radalle tarkoitettu track-tila, jota ei ­koeajomallissa nyt osannut kaivata.

Kytkin- ja vaihdetuntuma on loistava, ja Focusta osaa ajaa äkkinäinenkin. Toki alusta on kovanpuoleinen ja renkaat jylisevät suomalaisella asfaltilla kohtalaisen äänekkäästi. Kompromisseja on tällaisessa autossa kuitenkin tehtävä.


Sisältä auto on yhtä tilava kuin perusmallin Focus. Neljä aikuista mahtuu kyytiin aika väljästi ja tavaratila on tässä kokoluokassa riittävä.

Kokonaisuutena uusi Focus ST on hyvin onnistunut paketti hupia ja hyötyä. Kilpailijoihin verrattuna siinä ei ole mitään ilmeisiä puutteita paitsi ehkä hinta.

Koeajomallin varusteilla ST maksaa 50 000 euroa, kun pitkälti samaa tarjoava ja yhtä hyvin varusteltu Hyundai i30N lähtee kaupasta 41 000 eurolla. Focus on toki tuntumaltaan hiotumpi.

Volkkareihin verrattuna Focus asettuu hinnaltaan Golf GTI:n ja R:n välimaastoon. Teho-Fordin saa myös farmarina, mikä on piristävä poikkeus.

Vaikka tällaiset tehopöristimet tuntuvat lähinnä nuorempien kuskien makuun suunnitelluilta, niin halpoja ne eivät Suomessa ole. Tehomallit lienevät ainakin uutena enemmänkin toimihenkilöluokan taskuraketteja kuin nuorison vehkeitä.

Koeajo

Ford Focus ST 2.3 EcoBoost


+ Suorituskyky, ajettavuus, sopii hyvin myös arkikäyttöön

– Pintakova jousitus, äänieristys varauksin

 Teho: 280 hv (5 500 rpm), vääntö 420 Nm (3 000–4 000 rpm)

 Kiihtyvyys: 5,7 sekuntia 0–100 km/h

 Kulutus: Yhdistetty 8 litraa sadalla

 CO2-päästöt: 187 g/km

 Mitat ja massat: Pituus 4 388 mm, leveys 1 979 mm, korkeus 1 458 mm, paino 1 508 kg

 Hinta alkaen 44 990

euroa, koeajomalli 49 800 (malliston halvin Focus 1.0 alkaen 21 500 euroa)

 Kilpailijoita: Honda Civic Type R, Hyundai i30N, Mini JCW, Peugeot 308 GTi, Renault Megane RS, Seat Leon Cupra, Volkswagen Golf GTI & R

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    2. 2

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    4. 4

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    5. 5

      Jos edes holokaustin muisto ei saa ihmisiä järkiinsä, mihin Eurooppa on menossa?

    6. 6

      Sydänlihastulehduksen voi saada vuodelevossakin, lääkärin mukaan valtaosa tulehduksista on oireettomia

    7. 7

      Kiskurihintaiset huijaritaksit vaanivat suomalaisia Tallinnan satamassa

    8. 8

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    9. 9

      Amerikkalaisten erot ovat miljardien toimiala, ja nyt sen surulliseksi mannekiiniksi on noussut Trumpin omin­takeinen lähi­piiriläinen

      Tilaajille
    10. 10

      Valkoposkihanhien ystävien mielestä hanhikeskustelu on järkyttävää ja rohkaisee kaupunkilaisia tekemään linnuille pahaa – hanhistahan pitäisi tehdä Helsingin brändi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    4. 4

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    5. 5

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    6. 6

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    7. 7

      Jennifer Lopez käytti niin tyrmäävää mekkoa, että Googlen oli pakko kehittää kuva­haku­palvelu – nyt laulaja kohahdutti samassa asussa Milanon muoti­viikoilla

    8. 8

      Onko Sitra jälleen uusi todiste poliittisista virka­nimityksistä? Kataiselle hävinnyt Wilenius ihmettelee, miksi haku piti järjestää, jos paikalle haluttiin poliitikko verkostoineen

    9. 9

      Televisiosarja M/S Romantic sai oman faniristeilyn: Yllättäen laivalle saapuneet ”Jocke” ja ”Gusu” otettiin vastaan huutomyrskyllä

    10. 10

      Sen piti olla tavallinen opinnäyte: Järven­pääläinen Ilja Oikarinen, 25, repäistiin suoraan koulusta Maseratin huippu­suunnittelijaksi Italiaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    6. 6

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    11. Näytä lisää