Auto    |   Koeajo

Mazda uudistui niin rajusti, että se muistuttaa jo Lexusta – varustelutaso saa kilpailijat kalpenemaan

Jos laiskan moottorin ja haitallisten ohjausavustimien kanssa voi elää, Mazdan uutuus tarjoaa laadukasta vastinetta rahalle.

“Hetken jo mietin, että ei hemmetti, annettiinkohan maahantuojalta väärä auto”, toteaa kuvaaja, kun vaihdamme uuden Mazdan ajovuoroa.

Sekaannus on ymmärrettävä. Porrasperäinen Mazda 3 on venähtänyt niin roimasti, että sitä on jo hankala erottaa kokoluokkaa isommasta Mazda 6:sta.

Pituuseroa kutosella ja uudella kolmosella on edelleen parikymmentä senttiä, mutta kolmosessakin on nyt ehta ison auton tuntu. Etuistuinten välissä on kosolti tilaa, takakontti on kasvanut edeltäjämallista 99 litralla 450 litraan.



Mazda 3 on ensimmäinen Mazdan merkkiuudistuksen mukainen malli. Japanilaisfirma on jo muutamia vuosia hautonut strategiaa, jossa se uudistaa perinpohjaisesti kaikki automallinsa uuden vuosikymmenen alkaessa.

Yksi uudistuksen painopiste on laatu ja mukavuus. Mazda hinkuaa premium-autojen markkinoille ja se näkyy. Ensihetket auton sisällä herättävätkin suurta innostusta.

Musta nahkasisustus näyttää ja tuntuu hyvältä, napakan mutta mukavan istuimen asento löytyy hetkessä. Ohutkehäinen ohjauspyörä on laadukas ja miellyttävä. Jaloille on tilaa.

Jos joku olisi vaihtanut autosta ratin keskiön sekä lattiamatot ja väittäisi sitä Lexuksen uudeksi kuluttaja-sedaniksi, tuskin osaisin heti epäillä mitään. Esitteissä hehkutetaan takumi-artesaanien käsityötä, kuten Lexuksellakin.

Lexusmaisuutta löytyy myös liikkeessä, sillä ohjaustuntumassa on rehellisen herraskaista muhkeutta. Ratin pyörittely on jämäkkää, mutta ei lainkaan raskasta.

Mazda hämmästyttää myös hinnallaan, mutta palataan siihen myöhemmin.

Korkeat kierrokset

Mazdan pellin alle on jemmattu vapaasti hengittävä kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Koska Mazdan moottorinkehitys kulkee aivan omia polkujaan, kaipaa mylly hieman selitystä.

Yhtiö käyttää moottorista nimitystä M-Hybrid Skyaktiv-G. Etuliitteen ei kannata antaa hämätä, sillä se ei ole varsinainen sähkömoottorilla autoa liikuttava hybridivoimalinja.

Kyseessä on mild- eli kevythybridimoottori, joka lyhyesti tarkoittaa tavallista polttomoottoria, jossa on polttoaineenkulutusta vähentäviä apulaitteita.

Mazdan koneessa on apulaitteena käynnistingeneraattori, joka käytännössä on yhdeksi kojeeksi paketoitu starttimoottori ja laturi. Laite kerää hukkaenergiaa ja vapauttaa sitä pyörittämällä hihnaa, joka hieman keventää moottorin työtä.

Matalalla kiertäviin pikkuturbomoottoreihin verrattuna Mazdan kone on aivan toisenlainen ajettava. Moottori saavuttaa vääntöhuippunsa vasta 4 000 kierroksella minuutissa, maksimitehot löytyvät 6 000:sta.


Mazdan moottorit ovat perinteisesti sopineet hyvin yhteen manuaalivaihteistojen kanssa, ja sellaista voi suositella nytkin. Manuaali on myös taloudellisempi kuin Mazdan automaattilaatikko.

Kevythybridivirityksen vaikutus polttoainetalouteen on joitakin desejä sadalla kilometrillä. Esimerkiksi Volkswagenin TSI-moottorit ovat Mazdaa pieniruokaisempia ilman sähköapujakin. Lopputuloksena Mazda syö satasella noin litran enemmän bensiiniä kuin suunnilleen vastaavan tehoinen ja -painoinen Skoda Octavia.

 

Maantiellä ohituspaikat saa tähystää todella tarkkaan.

Liikkeellelähdöissä ja vielä maantienopeuksissa Mazdan kone tuntuu silti ripeältä. Illuusio johtuu siitä, että kaasupolkimen liikkeen pohjille ei ole säästelty juurikaan tehoja. Kun polkimen iskee mattoon, nousevat kierrokset kyllä moottoripyörämäisiin lukemiin, mutta hirveästi muuta ei tapahdu.

Kaikkiaan 122-hevosvoimainen peruskone on melko tuhnuinen esitys, ja maantiellä ohituspaikat saa tähystää todella tarkkaan.

Neljän paketin politiikka

Jos vähätehoisen moottorin kanssa pystyy elämään, tarjoaa Mazda 3 mukavia hetkiä tien päällä. Alusta nielee töyssyt ilman rytinää ja pitää auton kaarteissa mukavan tanakasti tiessä. Tavallista parempi äänieristys rauhoittaa tunnelmaa.

Mazdalla on myös tarjota kouriintuntuvaa vastinetta rahalle. Autoon ei lähes kaikista muista merkeistä poiketen tarvitse kasata alkaen-hinnan päälle kokoelmaa lisämaksullisia lisävarusteita. Saatavilla on neljä eri varustelutasoa ja siinä se.

Jo matalimpaan Vision-pakettiin kuuluu muun muassa led-valot eteen ja taakse, lämmitettävä nahkaratti ja kaksipuolinen automaatti-ilmastointi, navigaattori, älypuhelinliitäntä ja parkkitutka. Tavallisten sähköisten turvallisuusominaisuuksien lisäksi myös mukautuva vakionopeudensäädin, kuolleenkulmanvaroitin ja liikennemerkit tunnistava kamera ovat vakiovarustelua.

Yllättävintä on kuitenkin se, että jo alkaen-hintaiseen autoon kuuluu hud-näyttö, joka ei halvempien toteutusten mukaisesti heijasta mittaritietoja kuljettajan ja tuulilasin välissä olevaan lasinpalaan, vaan suoraan tuulilasiin. Moniin kilpaileviin autoihin moista hävittäjätekniikkaa ei saa edes rahalla.

Noin 1 400 euroa kalliimpaan Vision Plus -settiin on ympätty parkkitutka eteenpäin, peruutuskamera sekä avaimeton käynnistys ja lukitus.

Jos moottori jättää paljonkin toivomisen varaa, on Mazda 3 varustelultaan ehdottomasti hintaluokkansa kärkeä.

Koeajossa oleva huippuvarusteltu Luxury-malli sisältää sitten aivan kaiken mahdollisen. Sähkösäädettävässä kuljettajan penkissä on muistipaikat paitsi jakkaran asennolle, myös peileille ja hud-näytön asemoinnille. Auto osaa tarkkailla kuljettajan vireystilaa ja vahtii peruuttaessa, ettei kukaan aja kylkeen.

Pysäköintikameroista saa näkyviin myös molemmat auton kyljet. Näkymän avulla auton voi pysäköidä vaikeaankin paikkaan millintarkasti vanteita raappimatta.

Alla on 18-tuumaiset metallivanteet ja takakontissa pumppaa 12-kaiuttimisen Bose-audion subwoofer. Koko hoidon hinta jää alle 34 000 euroon.

Täyteen ladatun Volvo V90:n hinnalla näitä saisi tasan kaksi.

Pääosin varusteet ovat laadukkaan ja vertailua kestävän tuntuisia, mutta sähköisiä ajoavustimia ei voi kehua. Mukautuva vakionopeudensäädin aloittaa usein hidastamisen autoletkan perään pelottavan myöhään ja toisinaan myös huutaa kuljettajan jarrujalkaa avuksi.

Liikennevaloihin pysähtyessä Mazda haluaa jättää edessä olevaan autoon puolentoista autonmitan välin ja käy lähemmäs hivuttautuvan kuljettajan hermoille rytkähtävillä jarrutuksilla.

 

Kehitystyö on selvästi jäänyt kesken.

Lähes kaikista muista huippuvarustelluista autoista löytyvä, kaistalle keskittävä ohjausavustin puolestaan on typistetty jonkinlaiseksi ruuhka-avustimeksi. Se toimii ainoastaan alle 60 kilometrin tuntinopeudessa ja tykkää kytkeytyä päälle ja pois miten sattuu.

Koeajon perusteella myös avustimen ohjausliikkeet ovat niin arvaamattomia, että ilman jonkinlaista uudelleenkalibrointia se aiheuttaa lähinnä vaaratilanteita.

Kehitystyö on selvästi jäänyt kesken. Oikukkaat sähköiset avustimet saa kytkettyä pois päältä, eivätkä ne isolle osalle autonostajia ole vielä mikään kynnyskysymys, mikä saattaa koitua Mazdan voitoksi.

Bensasampo tulossa

Penniä venyttävälle varustelufetisistille Mazdan hinnoittelu on sellainen, että muiden merkkien katalogit lentävät lehtikoriin.

Kokoluokkansa porrasperäisten autojen liigassa se on lähes ylhäisessä yksinäisyydessään. Kilpailevat merkit ovat karsineet sedan-mallien tarjontaa rankasti, eivätkä Toyota Corolla, Skoda Octavia tai Honda Civic pärjää oikein mitenkään päin Mazdan muotoilulle.

Heiveröinen ja janoinen voimanpesä voi karkottaa ostajia, sillä tällä hetkellä 122-hummainen G-kone on ainoa valinta.

Ennakkomyynnissä Mazda 3:een on kuitenkin jo uusi 180-hevosvoimainen Skyactiv-X -moottori, jota huikentelevimmat autokynäilijät ovat kutsuneet jopa “moottoreiden graalin maljaksi.” Kyseessä on bensiinimoottori, joka hyödyntää diesel-moottoreissa käytettävää puristussytytystä.

Teknologian on tarkoitus nostaa polttomoottorin hyötysuhdetta merkittävästi ja uutuuskoneelle on huomattavan suuresta tehosta huolimatta lupailtu niukkaa 5,4 litran keskikulutusta.

Tulevissa koeajoissa selvinnee, millainen pata takumien pajassa on taottu.

Koeajo

Mazda 3 Sedan 2.0 M-Hybrid Skyactiv-G Luxury AT


+ Sisätilojen laatu, yleinen mukavuus, varustelutasot

- Ohituskiihtyvyys, sähköiset ajo-ominaisuudet, tehoon nähden iso kulutus

Teho: 90 kW (122 hv)/213 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 10,8 sekuntia

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaattivaihteisto

CO2-päästöt: 149 g/km

Kulutus: 6,6 l/100 km (WLTP yhdistetty), koeajolla 6,2–6,9 l/100 km

Mitat: Pituus 466,0 cm, leveys 179,5 cm, korkeus 144,0 cm

Paino: 1 383 kg

Tavaratila: 450 litraa

Hinta: Alkaen 25 498,07 euroa (manuaalivaihteistolla), koeajon varustein 33 772,49 euroa.

Kilpailijoita: Skoda Octavia, Toyota Corolla Sedan, Honda Civic Sedan

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mies porasi ryyppykaveriaan päähän Lohjalla

    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie – sitten joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Jyrki Katainen valittiin Sitran johtoon yhden äänen erolla, yliasia­miehen palkkaa ja etuja heikennettiin

    4. 4

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    5. 5

      Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Soitimme

    6. 6

      Miesten epäillään raiskanneen lapsia ja kuvanneen tekoja suorana verkkoon, poikkeuksellisista epäilyistä nostettiin syytteitä

    7. 7

      Ihmeelliset ”kavennuspömpelit” nostattavat epäuskoa Vantaalla: Edes kaupunki ei osaa selittää, mikä liikennejärjestelyn ajatus on

    8. 8

      Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

    9. 9

      Vertailu väittää, että taksilla ajelu tulee halvemmaksi kuin oma auto – voiko se pitää paikkaansa?

    10. 10

      Tavoitteena oli pitää vaatetuotanto kotimaassa ja luoda työpaikkoja, mutta sitten Milla Welling kääntyi ely-keskuksen puoleen: ”Se oli absurdia, ajattelin, että olenko piilokamerassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    2. 2

      Antti Rinnettä poikkeuksellisesti arvostellut vasemmiston Merja Kyllönen sai heti palautetta pää­ministeriltä – ”En varmaan koskaan enää piiskaa pää­ministeriä”

    3. 3

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    4. 4

      Tervetuloa 1970-luvulle: Vantaalla on autokorjaamo, jota on vaikea uskoa todeksi merkkikorjaamojen aikakautena

    5. 5

      Gravity-elokuvan virhe onkin tahallinen ja vitsi

    6. 6

      Teknologiasivusto: Nokian työn­tekijän virheestä aiheutunut tieto­vuoto paljasti, miten Venäjä valvoo kansalaisiaan yhtiön laitteiden avulla

    7. 7

      Kriitikkona ei voi toimia, jos ei tykkää mistään, sanoi Helena Ylänen – HS julkaisee seitsemän kirjoitusta legendaarisen elokuvatoimittajan kaikkien aikojen parhaista elokuvista

      Tilaajille
    8. 8

      Valtteri Bottas saapui Singaporen F1-varikolle paidassa, jonka teksti ei jätä mitään epäselväksi

    9. 9

      Tutkijat laskivat luontoon geenimuunneltuja hyttysiä ja saattoivat vahingossa kehittää uudenlaisia hybridihyttysiä

    10. 10

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    4. 4

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    5. 5

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    6. 6

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    9. 9

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää