Auto

Auto jarrutti yhtäkkiä moottoritiellä ja päätyi sivukaiteeseen – Suomessakin yleistyvä turvallisuusvaruste on aiheuttanut vaaratilanteita Yhdysvalloissa

Liikenne kasvaa, mutta onnettomuuksissa kuolee vähemmän ihmisiä kuin ennen. Uusien autojen turvajärjestelmät eivät ole silti täysin luotettavia.

Liikennekuolemat ovat vähentyneet tasaisesti vuosikymmeniä.

Esimerkiksi Suomen synkimpänä vuotena 1972 ihmisiä kuoli liikenteessä selvästi yli tuhat. Vuonna 2017 liikenteessä kuoli 238 ihmistä.

Tämä siitä huolimatta, että liikenteessä on nykyään ajoneuvoja kolminkertainen määrä suhteessa vuoteen 1972.

Kehitys on paljolti valistuksen, rajoitusten ja liikennesuunnittelun ansioita. Tärkeää on ollut myös se, että autot ovat turvallisempia kuin koskaan, kun erinäiset turvajärjestelmät ovat tulleet pikkuhiljaa vakiovarusteiksi tai pakollisiksi uusissa autoissa.

Aina uusien turvajärjestelmien yleistyminen ei kuitenkaan suju ongelmitta.

Yhä useammassa uudessa autossa on nykyään esimerkiksi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä eli AEB.

Järjestelmä varoittaa kuljettajaa ensin törmäysvaarasta, ja jos törmäys on väistämätön, auto jarruttaa itsekseen viime hetkellä osuman välttämiseksi. Osassa autoista automaattinen hätäjarrutus toimii kaupunkinopeuksissa, osassa maantienopeuksissa ja osassa molemmissa.

Järjestelmä on tulossa EU:n alueella asteittain pakolliseksi ensi vuodesta alkaen kaikissa uusissa autoissa.

 

”Auto alkaa pyytämättä ja yllättäen jarruttaa 120 kilometrin tuntinopeudessa.”

The Wall Street Journal uutisoi, että järjestelmän kanssa on ollut ongelmia.

Lehden mukaan yhdysvaltalaiset viranomaiset ovat saaneet yli neljäsataa valitusta kolmen viime vuoden aikana automaattisista hätäjarrutusjärjestelmistä. Valitusten mukaan ne saattavat esimerkiksi aktivoitua, vaikka törmäysriskiä ei ole.

Näin on WSJ:n mukaan käynyt moottoritienopeuksissakin: auto alkaa pyytämättä ja yllättäen jarruttaa 120 kilometrin tuntinopeudessa. Yhdessä tapauksessa kuljettaja menetti yhtäkkisen jarrutuksen vuoksi autonsa hallinnan ja törmäsi kaiteeseen.

Järjestelmät eivät uutisen mukaan ole aiheuttaneet kuolonuhreja, mutta kolme ihmistä on loukkaantunut, ja kahdeksassatoista tapauksessa äkkijarrutukset ovat satuttaneet ihmisiä.

Suomessa asiasta uutisoi Tekniikan Maailma, joka on myös testannut kyseisiä järjestelmiä. Niistä on löytynyt puutteita.

Tekniikan Maailman testeissä esimerkiksi navigaattorilla tai navigaattorivalmiudella varustettujen Volkswagen-konsernin autojen AEB toimi kunnolla vain, jos auto oli karttaan merkityllä tiellä.

Lisäksi pimeys saattaa haitata AEB:n toimintaa, mikäli järjestelmä perustuu pelkkään kameraan.

 

Suomessa järjestelmä on todennäköisesti pelastanut huomattavan määrän ihmisiä kolareilta, loukkaantumisilta ja kuolemilta.

Suomessa ei voitane puhua ilmiöstä, jossa AEB-järjestelmiä täytyisi alkaa varoa. Liikenneturvan viestintäpäällikön Kaisa Haran tietoon ei ainakaan ole tullut tapauksia, joissa Suomessa AEB-järjestelmät olisivat aiheuttaneet onnettomuuksia.

Itse asiassa järjestelmä on todennäköisesti pelastanut huomattavan määrän ihmisiä kolareilta, loukkaantumisilta ja kuolemilta. Hätäjarrutusjärjestelmän on arvioitu vähentävän jalankulkija- ja peräänajo-onnettomuuksia yli 40 prosentilla.

Myös Yhdysvaltain liikenneturvallisuusvirasto sanoo WSJ:n mukaan, että automaattinen hätäjarrutus voi vähentää kolareiden vakavuutta ja säästää ihmishenkiä.

AEB-järjestelmien ongelmissa lienee kysymys lähinnä uuden teknologian kasvukivuista. Yhdysvaltalaisviranomaisten mukaan teknologia ei nimittäin ole johdonmukaisesti määriteltyä alan sisällä, ja järjestelmien ominaisuuksia ei ole standardisoitu.

 

Suuri osa turvallisuusjärjestelmistä on onneksi toiminut kuten pitääkin.

AEB ei ole ainoa turvallisuusjärjestelmä, joka kärsii epäjohdonmukaisuuksista ja standardisoinnin puutteesta.

Esimerkiksi kaistavahti, jonka tarkoitus on pitää auto kaistalla, toimii kussakin automallissa usein vähän eri tavalla. Jotkut kuljettajat ovat kokeneet järjestelmän häiritseväksi, liian herkäksi tai muuten vaan hankalaksi.

Yhdessä automaailman kuuluisimmista skandaaleista on niin ikään ollut kysymys turvallisuusjärjestelmästä.

Takata-niminen japanilaisyritys on joutunut korjauttamaan viallisia turvatyynyjä kymmeniin miljooniin eri merkkisiin autoihin. Ainakin 20 ihmisen kuolema ja 180 ihmisten loukkaantuminen on todettu Takatan turvatyynyn aiheuttamaksi.

Suuri osa turvallisuusjärjestelmistä on onneksi toiminut kuten pitääkin. Sellainen on esimerkiksi turvavyö.

Turvavyöt tulivat autoihin 1950-luvun lopussa. Ensimmäinen auto, jossa turvavyöt olivat vakiovarusteena, oli Saab GT750. Turvavyöpakko auton etuistuimilla tuli Suomessa voimaan 1975.

Niin ikään vuonna 2011 pakolliseksi tullut ajonvakautusjärjestelmä eli ESC sekä vuonna 2005 pakolliseksi tulleet ABS-jarrut ovat osoittautuneet merkittävästi liikenneturvallisuutta parantaviksi. Pelkästään ESC:n on arvioitu vähentävän yksittäisonnettomuuksia noin 50 prosentilla.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Selvitysmies tuhoaisi Juha Sipilän luomuksen: valtio saisi kahden miljardin euron varat takaisin

    2. 2

      Boris Johnsonille täydellinen nöyryytys Luxemburgissa: jätti tiedotustilaisuuden väliin ilmeisesti siksi, ettei olisi buuaukselta saanut ääntään kuuluviin

    3. 3

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    4. 4

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    5. 5

      Poliisi julkaisi kuvan: Miehet murtautuivat asuntoon ja kävivät omistajan päälle keskellä päivää Sipoossa

    6. 6

      Avaruudesta löytyi pääkaupunkiseudun kokoinen kuollut tähti, joka painaa niin paljon, etteivät sen atomit pysy kasassa

    7. 7

      Ratikkakuski Dane Jozsefin oivallus johti upeaan hääkuvaan: ”Tuli aivan positiivinen fiilis, että nyt tein oikein”

    8. 8

      Mol.fi-työpaikkasivusto jäi ajastaan jälkeen, lähiaikoina avattavan uuden palvelun luvataan mullistavan suomalaisen työelämän

    9. 9

      Hallituksessa on viriämässä kova poliittinen taisto Kelan johtajasta

    10. 10

      Facebook esitteli keskus­pankkiireille virtuaali­valuuttaansa, Suomen Pankin edustaja ei vakuuttunut: ”Puolivillainen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    3. 3

      Poliisi julkaisi kuvan: Miehet murtautuivat asuntoon ja kävivät omistajan päälle keskellä päivää Sipoossa

    4. 4

      Ratikkakuski Dane Jozsefin oivallus johti upeaan hääkuvaan: ”Tuli aivan positiivinen fiilis, että nyt tein oikein”

    5. 5

      Lankku on teho­liike, mutta nämä 5 muunnelmaa ovat vielä tehokkaampia

      Tilaajille
    6. 6

      Nämä kuvat osoittavat, että iskut Saudi-Arabian öljy­laitoksiin tehtiin Iranin tai Irakin suunnasta, sanoo Yhdysvallat – Mutta kuvista ilmenee myös risti­riitaisuus

    7. 7

      Näin kodin viikko­siivous sujuu kahdeksan sijaan 1,5 tunnissa – Kansalais­opistojen opettajat kertovat, miten arkea voi helpottaa

    8. 8

      Alkavalla viikolla on luvassa yöpakkasia, mustaa jäätä ja jopa lumikuuroja

    9. 9

      Kasperi Saari, 67, harrastaa hotellien omistamista, ja pian hän avaa Helsinkiin maailman suurimman ketjun huippu­hotellin

      Tilaajille
    10. 10

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    3. 3

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    4. 4

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    5. 5

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    6. 6

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    7. 7

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    8. 8

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää