Auto

Helsingistä Tallinnaan kymmenessä minuutissa – Bugatti rikkoi autojen nopeusennätyksen, mutta miksi autolla pitää päästä viittäsataa?

Tämä on ensimmäinen kerta, kun autonvalmistaja tekee auton, joka rikkoo 300 mailin tuntinopeuden. Mitä järkeä on valmistaa autoja, joilla voi päästellä vain radalla?

Jos Tallinnan ja Helsingin välillä olisi suora tie, sinne pääsisi autolla noin kymmenessä minuutissa.

Ei tosin millä tahansa autolla. Jos matkan haluaisi taittaa tuossa ajassa, pitäisi ohjastaa uutta Bugatti Chironia. Se kulkee nimittäin yli 490 kilometriä tunnissa.

Kyseessä on uusi superautojen nopeusennätys ja ensimmäinen kerta, kun autonvalmistaja tekee auton, joka rikkoo 300 mailin tuntinopeuden.

Tarkalleen ennätys on 304,77 mailia tunnissa eli 490,48 kilometriä tunnissa. Ennätysautolla ajoi brittiläinen kilpa-ajaja Andy Wallace.

Aiemmin ennätys oli ruotsalaisvalmistaja Koenigseggin Agera RS -auton hallussa. Tämä auto päästeli 447,3 kilometrin tuntinopeutta.

Oikeastaan Agera RS on edelleen virallisesti nopein tuotantoauto – sellainen, jonka voi mennä ostamaan kaupasta.

Bugattin 1 578 hevosvoimainen ennätysauto ei nimittäin ole ihan tavallinen, kaupasta ostettava, kolme miljoonaa euroa maksava Bugatti Chiron, vaan siihen on tehty lukuisia muutoksia.

Auto on 25 senttiä pidempi kuin tavallinen Chiron, ja siitä on esimerkiksi poistettu kokonaan takaspoileri. Lisäksi autoa on madallettu ja auton sisätilat oli riisuttu äärimmilleen niin, että autossa ei olisi mitään, mikä saattaisi tehdä siitä hitaamman.

Myös renkaat ovat erikoisvalmisteiset, sillä tavalliset kumit eivät kestä tällaisia nopeuksia kovin kauan: huippunopeudessa auton renkaat pyörähtävät ympäri yli 4 100 kertaa minuutissa.

Kun ennätys oli tehty, Bugattin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann sanoi, että tämä saisi olla viimeinen kerta, kun Bugatti tavoittelee autojen nopeusennätystä.

”Olemme näyttäneet useita kertoja, että valmistamme maailman nopeimpia autoja. Tulevaisuudessa keskitymme muihin osa-alueisiin”, Winkelmann sanoi uutiskanava CNBC:n mukaan.

Lausunto käy järkeen, sillä autojen nopeusennätysten tehtailu on kallista ja aikaa vievää puuhaa, ja mitä kovempaa autot menevät, sitä vaikeammaksi uuden ennätyksen tekeminen käy.

Mutta miksi näitä ennätyksiä edes halutaan rikkoa?

Vuonna 2015 huippunopeita autoja valmistavan Koenigseggin johtaja Christian von Koenigsegg sanoi, että huippunopeus ei ole erityisen merkittävä asia.

”Kuinka merkittävää se todella on?”, Koenigsegg kysyi.

Top Gearin mukaan Koenigsegg sanoi, että huippunopeus oli silloin kehitettävässä One:1 -autossa itse asiassa ”vähiten merkittävä asia”. Ei kukaan aja superautollaan edes neljää saatikka viittäsataa kilometriä tunnissa, hyvä jos kolmea.

Tosin parin vuoden päästä lausunnosta Koenigsegg valmisti sen Agera RS:n, jolla se sitten kuitenkin meni tekemään sen nopeusennätyksen. On sillä siis ilmeisesti ollut merkitystä.

Kysymys on pääasiassa mainostamisesta.

Minkä tahansa tuotteen myynnille tekee hyvää, kun se saa kutsua itseään jollain superlatiivilla, vaikkei sillä olisi käytännössä mitään väliä.

Tällä tavalla tuotteen käyttäjä saa kiillotettua sädekehäänsä ja oikeutettua auton kallista hintaa: minulla ei ole vain nopea auto, vaan nopein auto, ja kyllä siitä kannattaa maksaa.

Huippunopeus on myös helposti käsitettävä asia. Se on paljon kouriintuntuvampi ja vaikuttavampi mittari kuin kiihtyvyys tai se, kuinka nopeasti auto taittaa vaikkapa mailin matkan, puhumattakaan ajettavuudesta – joka on oikeasti se, millä on merkitystä.

Mutta miten mitata auton ajettavuutta absoluuttisesti samalla tavalla kuin huippunopeutta, ja miten siitä saisi samanlaisia otsikoita kuin huippunopeuksista?

Myös käytännöllisyys ajaa huippunopeuden ohi merkityksellisyydessä, sillä Bugatti Chironeja ostetaan myös ihan arkikäyttöön. Siksi auton on syytä olla myös jossain määrin käytännöllinen ja mukava.

Ilmeisesti Bugatti aikookin panostaa muihin kuin huippunopeusseikkoihin tulevaisuudessa.

”Hyperautomme ovat paljon muutakin. Ne tarjoavat absoluuttista yksilöllisyyttä, luksusta, kauneutta ja autoteollisuuden käsityöläisyyttä”, Winkelmann mainosti.

Tämä suunnanmuutos on hyvä ilmoittaa sen jälkeen, kun on ansainnut tittelin valmistajana, joka teki ensimmäisenä yli 300 mailia tunnissa kulkevan auton.

Sitä kunniaa Bugattilta ei voida enää ryövätä, ja jos ja kun joku rikkoo ennätyksen, Bugatti voi puhua kuten kettu puhuu pihlajanmarjoista: ei meitä edes enää kiinnostaisi olla nopein.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      Numeron 42 ratkaisseet matemaatikot yllättivät: Löysivät myös numerolle 3 kauan odotetun ratkaisun

    4. 4

      Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook horjuu konkurssin partaalla: Rahoitusneuvottelut pankkien kanssa jatkuvat

    5. 5

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    6. 6

      Neljä vuotta sitten uusnatsipuolue Kultainen aamun­koitto sai Kreikassa 18 parlamenttipaikkaa, viikko sitten muuttomiehet veivät toimistolta kyltinkin

    7. 7

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    8. 8

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    9. 9

      Kalasatamaan rakennetaan Suomen ensimmäinen toimistopilvenpiirtäjä

    10. 10

      Harvinainen näky: Lähes kerrostalon ulko-ovella mönkivä mäyrä tallentui videolle Herttoniemessä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    4. 4

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    5. 5

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    6. 6

      Televisiosarja M/S Romantic sai oman faniristeilyn: Yllättäen laivalle saapuneet ”Jocke” ja ”Gusu” otettiin vastaan huutomyrskyllä

    7. 7

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    8. 8

      Jos edes holokaustin muisto ei saa ihmisiä järkiinsä, mihin Eurooppa on menossa?

    9. 9

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    10. 10

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    6. 6

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    11. Näytä lisää