Auto

Helsingistä Tallinnaan kymmenessä minuutissa – Bugatti rikkoi autojen nopeusennätyksen, mutta miksi autolla pitää päästä viittäsataa?

Tämä on ensimmäinen kerta, kun autonvalmistaja tekee auton, joka rikkoo 300 mailin tuntinopeuden. Mitä järkeä on valmistaa autoja, joilla voi päästellä vain radalla?

Jos Tallinnan ja Helsingin välillä olisi suora tie, sinne pääsisi autolla noin kymmenessä minuutissa.

Ei tosin millä tahansa autolla. Jos matkan haluaisi taittaa tuossa ajassa, pitäisi ohjastaa uutta Bugatti Chironia. Se kulkee nimittäin yli 490 kilometriä tunnissa.

Kyseessä on uusi superautojen nopeusennätys ja ensimmäinen kerta, kun autonvalmistaja tekee auton, joka rikkoo 300 mailin tuntinopeuden.

Tarkalleen ennätys on 304,77 mailia tunnissa eli 490,48 kilometriä tunnissa. Ennätysautolla ajoi brittiläinen kilpa-ajaja Andy Wallace.

Aiemmin ennätys oli ruotsalaisvalmistaja Koenigseggin Agera RS -auton hallussa. Tämä auto päästeli 447,3 kilometrin tuntinopeutta.

Oikeastaan Agera RS on edelleen virallisesti nopein tuotantoauto – sellainen, jonka voi mennä ostamaan kaupasta.

Bugattin 1 578 hevosvoimainen ennätysauto ei nimittäin ole ihan tavallinen, kaupasta ostettava, kolme miljoonaa euroa maksava Bugatti Chiron, vaan siihen on tehty lukuisia muutoksia.

Auto on 25 senttiä pidempi kuin tavallinen Chiron, ja siitä on esimerkiksi poistettu kokonaan takaspoileri. Lisäksi autoa on madallettu ja auton sisätilat oli riisuttu äärimmilleen niin, että autossa ei olisi mitään, mikä saattaisi tehdä siitä hitaamman.

Myös renkaat ovat erikoisvalmisteiset, sillä tavalliset kumit eivät kestä tällaisia nopeuksia kovin kauan: huippunopeudessa auton renkaat pyörähtävät ympäri yli 4 100 kertaa minuutissa.

Kun ennätys oli tehty, Bugattin toimitusjohtaja Stephan Winkelmann sanoi, että tämä saisi olla viimeinen kerta, kun Bugatti tavoittelee autojen nopeusennätystä.

”Olemme näyttäneet useita kertoja, että valmistamme maailman nopeimpia autoja. Tulevaisuudessa keskitymme muihin osa-alueisiin”, Winkelmann sanoi uutiskanava CNBC:n mukaan.

Lausunto käy järkeen, sillä autojen nopeusennätysten tehtailu on kallista ja aikaa vievää puuhaa, ja mitä kovempaa autot menevät, sitä vaikeammaksi uuden ennätyksen tekeminen käy.

Mutta miksi näitä ennätyksiä edes halutaan rikkoa?

Vuonna 2015 huippunopeita autoja valmistavan Koenigseggin johtaja Christian von Koenigsegg sanoi, että huippunopeus ei ole erityisen merkittävä asia.

”Kuinka merkittävää se todella on?”, Koenigsegg kysyi.

Top Gearin mukaan Koenigsegg sanoi, että huippunopeus oli silloin kehitettävässä One:1 -autossa itse asiassa ”vähiten merkittävä asia”. Ei kukaan aja superautollaan edes neljää saatikka viittäsataa kilometriä tunnissa, hyvä jos kolmea.

Tosin parin vuoden päästä lausunnosta Koenigsegg valmisti sen Agera RS:n, jolla se sitten kuitenkin meni tekemään sen nopeusennätyksen. On sillä siis ilmeisesti ollut merkitystä.

Kysymys on pääasiassa mainostamisesta.

Minkä tahansa tuotteen myynnille tekee hyvää, kun se saa kutsua itseään jollain superlatiivilla, vaikkei sillä olisi käytännössä mitään väliä.

Tällä tavalla tuotteen käyttäjä saa kiillotettua sädekehäänsä ja oikeutettua auton kallista hintaa: minulla ei ole vain nopea auto, vaan nopein auto, ja kyllä siitä kannattaa maksaa.

Huippunopeus on myös helposti käsitettävä asia. Se on paljon kouriintuntuvampi ja vaikuttavampi mittari kuin kiihtyvyys tai se, kuinka nopeasti auto taittaa vaikkapa mailin matkan, puhumattakaan ajettavuudesta – joka on oikeasti se, millä on merkitystä.

Mutta miten mitata auton ajettavuutta absoluuttisesti samalla tavalla kuin huippunopeutta, ja miten siitä saisi samanlaisia otsikoita kuin huippunopeuksista?

Myös käytännöllisyys ajaa huippunopeuden ohi merkityksellisyydessä, sillä Bugatti Chironeja ostetaan myös ihan arkikäyttöön. Siksi auton on syytä olla myös jossain määrin käytännöllinen ja mukava.

Ilmeisesti Bugatti aikookin panostaa muihin kuin huippunopeusseikkoihin tulevaisuudessa.

”Hyperautomme ovat paljon muutakin. Ne tarjoavat absoluuttista yksilöllisyyttä, luksusta, kauneutta ja autoteollisuuden käsityöläisyyttä”, Winkelmann mainosti.

Tämä suunnanmuutos on hyvä ilmoittaa sen jälkeen, kun on ansainnut tittelin valmistajana, joka teki ensimmäisenä yli 300 mailia tunnissa kulkevan auton.

Sitä kunniaa Bugattilta ei voida enää ryövätä, ja jos ja kun joku rikkoo ennätyksen, Bugatti voi puhua kuten kettu puhuu pihlajanmarjoista: ei meitä edes enää kiinnostaisi olla nopein.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Syyskuussa tuli 40 000 työllistä lisää, joista 39 000 oli naisia

    2. 2

      Henriikka Virtanen, 16, meni autokouluun suorittamaan kevytautoilijan kursseja ja hämmästyi – ”En kyllä liikenteeseen lähtisi”

    3. 3

      Cheyenne Järvinen kyllästyi ravinto­lisien tyrkyttämiseen – Seurasi palaute­vyöry, josta paljastuivat some­markkinoinnin kyseenalaiset käytännöt

    4. 4

      Väärä uskomus itsestä voi paljastaa itsetunto-ongelman, sanoo asiantuntija – Moni puhuu huonosta itsetunnosta, vaikka tarkoittaa aivan toista asiaa

    5. 5

      Hiilihydraattien välttely on usein turhaa, sillä kehon voi totuttaa käyttämään niitä tehokkaammin, sanoo ravitsemus­terapeutti ja antaa kolme vinkkiä

      Tilaajille
    6. 6

      Suomella oli ”käsittämätön runsaudensarvi”, ja nyt se on ajamassa meitä turmioon, julistaa Björn Wahlroos

      Tilaajille
    7. 7

      Ministeri Paatero puolusti Veikkauksen toimintaa A-studiossa – HS kysyi asian­tuntijoilta, pitävätkö väitteet paikkaansa

    8. 8

      Miehet katoavat työmarkkinoilta, eikä kukaan tiedä minne – olisiko syynä miehen kunnia?

    9. 9

      Oslon ambulanssi­kaappaus: Molemmat epäillyt saatu kiinni, varastetusta ambulanssista löytyi haulikko ja kone­pistooli

    10. 10

      Helsinki aikoo selvittää, ketkä saavat kaupungin vuokra-asuntoja ja miksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Cheyenne Järvinen kyllästyi ravinto­lisien tyrkyttämiseen – Seurasi palaute­vyöry, josta paljastuivat some­markkinoinnin kyseenalaiset käytännöt

    2. 2

      Suomella oli ”käsittämätön runsaudensarvi”, ja nyt se on ajamassa meitä turmioon, julistaa Björn Wahlroos

      Tilaajille
    3. 3

      Jopa miljoonalla suomalaisella on tietämättään esidiabetes, joka voi jatkua vuosia – Neljällä muutoksella sairastumisen voi estää lähes varmasti

      Tilaajille
    4. 4

      Mitä jos keinotekoiset aivot tajuavat olevansa olemassa? Tutkijat huolestuivat laboratorioissa kasvatetuista miniaivoista

    5. 5

      Ravitsemustieteen professori hätkähti lentokentällä kaadettua aamu­konjakkia – Onko aamu­juominen erityisen suomalainen ilmiö?

    6. 6

      Hiilihydraattien välttely on usein turhaa, sillä kehon voi totuttaa käyttämään niitä tehokkaammin, sanoo ravitsemus­terapeutti ja antaa kolme vinkkiä

      Tilaajille
    7. 7

      EU:n komissio huolestui Rinteen hallituksen rahankäytöstä

    8. 8

      Miksi kuollut läheinen voi ilmestyä terveellekin ihmiselle? Tutkijan mukaan harha­näkyihin liittyy vaarallinen tabu

      Tilaajille
    9. 9

      Oslon ambulanssi­kaappaus: Molemmat epäillyt saatu kiinni, varastetusta ambulanssista löytyi haulikko ja kone­pistooli

    10. 10

      Hukkaako säästeliäs rahansa? Nollakorkojen maailma kurittaa vanhoihin oppeihin nojaavia kotitalouksia

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    3. 3

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

    4. 4

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    5. 5

      Nuori lääkäri avautui uuvuttavasta työstään ja sai aikaan vastausten tulvan: ”Haluan, että ihmiset ymmärtävät, miksi lääkärit eivät jää terveyskeskuksiin”

    6. 6

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    7. 7

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    8. 8

      Kim huijasi itselleen halutun kaupungin vuokra-asunnon läheltä Helsingin keskustaa – Rikosoikeuden professori: ”Moraalitonta tällainen kepulointi ainakin on”

      Tilaajille
    9. 9

      Uudet liikuntasuositukset muuttavat koko liikunnan käsitteen – Testaa laskurilla, liikutko riittävästi

    10. 10

      Cheyenne Järvinen kyllästyi ravinto­lisien tyrkyttämiseen – Seurasi palaute­vyöry, josta paljastuivat some­markkinoinnin kyseenalaiset käytännöt

    11. Näytä lisää