Auto

Järisyttävä muutos näkyy Frankfurtin automessuilla: autojätit jyräävät sähköautoilla, Volkswagen vertaa omaansa jo kuplavolkkariin

Yksikään autojätti ei enää esittele uutta autoa pelkkänä polttomoottoriversiona. Esimerkiksi Volkswagen vertaa uutta täyssähköautoaan jo myydyimpiin malleihinsa Kuplaan ja Golfiin.

Frankfurt

Autobahnien, Volkswagenin, Mercedes-Benzin ja BMW:n maana tunnettu Saksa on mennyt vähän sekaisin.

Autoalan suurtapahtuma, perjantaina yleisölle avautuva Frankfurtin autonäyttely on kutistunut, lukuisat suuret ulkomaiset autovalmistajat ovat jääneet pois, ja mielenosoittajat uhkaavat saartaa näyttelyn viikonloppuna.

Saksalaisten mielipiteet yksityisautoilua kohtaan ovat muuttuneet kriittisemmiksi, vaikka autoteollisuus on ollut merkittävä työllistäjä ja tärkeä maan taloudelle.

Nyt ilmastoaktivistit vaativat Saksan autovalmistajia lopettamaan suurten katumaasturien valmistuksen ja valtiovaltaa laskemaan liikenteen nopeusrajoituksia, lopettamaan suurten autoyhtiöiden tukemisen ja panostamaan enemmän joukkoliikenteeseen.

 

Kaikki paikalla olevat suuret automerkit esittelevät yksinomaan uusia täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä.

Elokuun lopussa Frankfurtin lähellä sijaitsevassa autoliikkeessä murjottiin Jaguareja, Aston Martineja ja Land Rovereja. Poliisin mukaan ilkivallan tekijät olivat autoteollisuutta ja yksityisautoilua vastustavan Sand im Getriebe (Hiekkaa vaihdelaatikossa) -liikkeen edustajia.

Verkossa ja sosiaalisessa mediassa liike on kutsunut ihmisiä perheineen jalkaisin ja polkupyörillä viikonlopuksi mielenosoitukseen Frankfurtin messualueen edustalle.

Vielä tiistaina, jolloin media pääsi tutustumaan näyttelyyn, tunnelma oli hyvin rauhallinen, turvatarkastukset tavanomaisen tarkkoja ja poliisin läsnäolo lähes huomaamatonta.

Frankfurtin hiljentyneissä messuhalleissa kävellessä huomaa, että autovalmistajat yrittävät pysyä mielipiteen muutoksen perässä.

Kaikki paikalla olevat suuret automerkit esittelevät yksinomaan uusia täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä, joilla voi ajaa yhdellä latauksella 50–70 kilometriä, mikä riittää monen kaupungissa asuvan autoilijan päivittäiseen työmatka-ajoon.

Mikään merkki ei halua enää tuoda uutta mallia, joka olisi saatavana ainoastaan bensiini- tai dieselmoottorilla. Perinteiset bensaa polttavat superautot ovat vähissä. Ei ole Ferrareita, ei Paganeja eikä Koenigseggejä.

Suurista saksalaismerkeistä ensimmäisenä nykyajan vaatimuksiin ehti vastaamaan Volkswagen, joka julkisti jo maanantai-iltana ID.3-täyssähkömallinsa.


Tavanomaisen viisiovisen viistoperän kokoinen auto on Volkswagenille tavallista tärkeämpi uutuus. Yhtiö vertaa sitä myydyimpiin malleihinsa eli Kuplaan ja Golfiin. 90-lukulaisen näköisestä nimestään huolimatta ID.3 vaikuttaa potentiaaliselta uuden ajan perussähköautolta.

Halvimmassa perusversiossa ajomatkaa täydellä latauksella on 330 kilometriä ja kalliimman version suuremmalla akulla 550 kilometriä.

Volkswagen odottaa mallille suosiota. Yhtiö on muuttanut kaakkois-Saksassa sijaitsevan Zwickaun tehtaansa kokonaan uuteen sähköautotuotantoon. Aiemmin tehtaassa tehtiin Golfeja ja Passateja, mutta nyt tavoitteena on valmistaa 330 000 ID-kolmosta vuodessa.


Edeltäjiensä veroiseksi kansanautoksi ID.3 ei ehkä heti nouse, sillä auto ei ole erityisen halpa.

Saksassa sen halvimman mallin hinta on vajaat 30 000 euroa. Suomessa auto tulee myyntiin ensi kesän alussa. Hinnat ovat vahvistamatta, mutta todennäköisesti ID.3 asettuu samaan 35 000–40 000 euron hintaluokkaan jo markkinoilla olevien pienten täyssähköautojen kanssa.

Suomessa halvin täyssähköauto on toistaiseksi Renault Zoë, jonka kampanjahinta on ollut aavistuksen alle 30 000 euron. Bensiinikäyttöisen Volkswagen Golfin saa Suomessa halvimmillaan 21 300 eurolla.

 

Mercedes-Benz yrittää mukauttaa perinteisen luksusstatuksensa uuden maailman vaatimuksiin.

Korkeampaa hankintahintaa kompensoi tietysti halvempi käyttövoima, mutta sähkön tuottamisen ympäristövaikutukset kiinnostavat auton ostajia kaikkialla, erityisesti Saksan kaltaisessa suuressa automaassa, jossa sähköä tahkotaan yhä paljon kivihiiltä polttamalla.

Volkswagen, Mercedes-Benz ja BMW esittelevät näyttelyssä uusien sähkö- ja hybridiautojensa lisäksi erilaisia kestävän kehityksen malleja ja tavoitteita, joissa sekä autojen tuotantoon että niiden jakeluun käytettävä energia ei lisäisi hiilidioksidipäästöjä.

Mercedes-Benzin autotuotantoa johtava ruotsalainen Ola Källenius johdatti Frankfurtissa mediaväen eteen pitkän rivin uusia lataushybridimalleja ja valitteli, etteivät kaikki ensi vuoden aikana myyntiin tulevat hybridimersut mahtuisi lavalle.

Mercedes-Benz yrittää mukauttaa perinteisen luksusstatuksensa uuden maailman vaatimuksiin.

”Luksustuotteiden suosio kasvaa, mutta modernin luksuksen pitää olla ekologisesti kestävää”, Källenius sanoo.

Yhtiön tavoitteena on, että vuonna 2030 yli puolet myytävistä Mersuista olisi sähköautoja.

Myös BMW on kertonut kunnianhimoisista ympäristötavoitteista. Yhtiö aikoo saada vuoden kuluessa kaikki 31 eri puolilla maailmaa sijaitsevaa tehdastaan toimimaan uusiutuvalla energialla.

Sähkömalliaan esittelee Frankfurtissa myös Porsche.


Volkswagen-konserniin kuuluva vanha urheiluautomerkki sai maineelleen kovan kolauksen, kun Porsche-katumaasturia ajanut kuljettaja ajoi viime perjantaina Berliinin keskustassa jalkakäytävälle ja surmasi neljä ihmistä.

Onnettomuus on saanut yhä useammat saksalaiset suhtautumaan kriittisesti suurkaupunkien keskustoissa ajaviin raskaisiin, mutta nopeasti liikkuviin katumaastureihin.

Porschen kannalta onnekasta on, että Frankfurtin näyttelyssä esiteltävä uusi malli ei ole panssarivaunumainen katumaasturi, vaan Taycan, joka on täyssähköinen urheiluauto.

Jos Volkswagen yrittää myydä maailmalle sähköllä kulkevan kansanauton, niin Porschella on toisenlainen tavoite.

 

Porschella on asiakkailleen koulutusratoja eri puolilla maailmaa. Talviajoa on opeteltu myös Levillä Suomen Lapissa.

Samaan aikaan, kun Volkswagen ja Mercedes-Benz tuovat mediatapahtumissaan lavalle lapsia ja yhtiön työntekijöitä symboloimaan sähköauton merkitystä tavalliselle ihmiselle, ympäristölle ja tuleville sukupolville, niin 95 kilometriä etelämpänä Hockenheimissa on Porschella työmaa vielä kesken.

Maineikkaan moottoriradan sisälle on valmistumassa Porschen ”Excperience Centre” eli oma lyhyt rata, jossa Porschen ostajat pääsevät harjoittelemaan uuden auton hallintaa.

Porschella on asiakkailleen koulutusratoja eri puolilla maailmaa. Talviajoa on opeteltu myös Levillä Suomen Lapissa.

Hockenheimin uudella pikkuradalla on tarkoitus opettaa 700-hevosvoimaisen Taycanin omistajia ajamaan uutta ajopeliään.

Taycan kiihtyy täyssähköautona huomattavasti nopeammin kuin polttomoottoriauto.

Nollasta sataan kilometriin tunnissa menee vain 2,8 sekuntia, kun esimerkiksi Suomen myydyimmällä autolla, Nissan Qashqailla samaan vauhtiin pääseminen kestää huomattavasti turvallisemmalta tuntuvat kymmenen sekuntia.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Mies porasi ryyppykaveriaan päähän Lohjalla

    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie – sitten joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Jyrki Katainen valittiin Sitran johtoon yhden äänen erolla, yliasia­miehen palkkaa ja etuja heikennettiin

    4. 4

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    5. 5

      Äiti teki Aada Hämäläisestä vahingossa someilmiön, ja pian harrastajapiirtäjälle sateli kymmeniä työtarjouksia – Jotkut kuitenkin yllättyivät, paljonko viikkojen työ maksaa

    6. 6

      Miesten epäillään raiskanneen lapsia ja kuvanneen tekoja suorana verkkoon, poikkeuksellisista epäilyistä nostettiin syytteitä

    7. 7

      Ihmeelliset ”kavennuspömpelit” nostattavat epäuskoa Vantaalla: Edes kaupunki ei osaa selittää, mikä liikennejärjestelyn ajatus on

    8. 8

      Naapuri paljasti aiemman asukkaan omin päin teettämän kylpyhuoneremontin – Voiko asunnon ostaja joutua vastuuseen amatööriasentajan virityksistä?

    9. 9

      Vertailu väittää, että taksilla ajelu tulee halvemmaksi kuin oma auto – voiko se pitää paikkaansa?

    10. 10

      Tavoitteena oli pitää vaatetuotanto kotimaassa ja luoda työpaikkoja, mutta sitten Milla Welling kääntyi ely-keskuksen puoleen: ”Se oli absurdia, ajattelin, että olenko piilokamerassa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    2. 2

      Antti Rinnettä poikkeuksellisesti arvostellut vasemmiston Merja Kyllönen sai heti palautetta pää­ministeriltä – ”En varmaan koskaan enää piiskaa pää­ministeriä”

    3. 3

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    4. 4

      Tervetuloa 1970-luvulle: Vantaalla on autokorjaamo, jota on vaikea uskoa todeksi merkkikorjaamojen aikakautena

    5. 5

      Gravity-elokuvan virhe onkin tahallinen ja vitsi

    6. 6

      Teknologiasivusto: Nokian työn­tekijän virheestä aiheutunut tieto­vuoto paljasti, miten Venäjä valvoo kansalaisiaan yhtiön laitteiden avulla

    7. 7

      Kriitikkona ei voi toimia, jos ei tykkää mistään, sanoi Helena Ylänen – HS julkaisee seitsemän kirjoitusta legendaarisen elokuvatoimittajan kaikkien aikojen parhaista elokuvista

      Tilaajille
    8. 8

      Valtteri Bottas saapui Singaporen F1-varikolle paidassa, jonka teksti ei jätä mitään epäselväksi

    9. 9

      Tutkijat laskivat luontoon geenimuunneltuja hyttysiä ja saattoivat vahingossa kehittää uudenlaisia hybridihyttysiä

    10. 10

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    2. 2

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    3. 3

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    4. 4

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    5. 5

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    6. 6

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    9. 9

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    10. 10

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    11. Näytä lisää