Auto

Tutkimus selvitti, mikä on halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä: Kaikkien ei kannata hankkia sähköautoa

Tutkimus selvitti, mikä on paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole yhtä keinoa, vaan kaikkia pitää kehittää rinta rinnan.

Liikenteen päästövähennyskeskustelulla on paha tapa polarisoitua.

Yksi sanoo, että sähkössä on tulevaisuus, panostetaan siihen. Toinen sanoo, että biopolttoaineet määräävät, kun ei sähköauto kuitenkaan yleisty. Kolmas sanoo, että turha teidän on tapella, kun sähköpolttoaineet jo kohta lyövät läpi.

Yhteisymmärryksen olisi syytä löytyä, kertoo VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemä tutkimus.

Juuri julkaistussa tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä: mikä olisi paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä?

Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja sähköpolttoaineita. Sähköpolttoaineilla tarkoitetaan polttoainetta, jota valmistetaan sähköenergian voimin hiilidioksidista ja vedestä.

”Vertailimme kunkin vaihtoehdon aitoja hintoja, eli hintoja ilman veroja ja muita kilpailuasetelmaa vääristäviä maksuja tai tukia”, sanoo erikoistutkija ja tutkimuksen vastaava kirjoittaja Ilkka Hannula VTT:ltä.

Tulos ei ollut kestävien käyttövoimien kannalta mairitteleva. Ne kaikki ovat merkittävästi kalliimpia tapoja liikkua kuin perinteiset, öljystä jalostettavat fossiiliset polttoaineet.

 

Yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nopeasti paras vaihtoehto.

Kestävien ratkaisujen hintoja täytyy siis saada alas tukemalla kestäviä teknologioita. Mutta mihin teknologiaan kannattaisi panostaa?

Ei mihinkään yksittäiseen.

Tutkimuksen mukaan nimittäin mikään yksittäinen tapa tai teknologia vähentää päästöjä ei riitä siihen, että liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin riittävän nopeasti aisoihin kustannustehokkaasti.

Sen sijaan, että väiteltäisiin ”oikeasta” teknologiasta ja ikään kuin valittaisiin, mitä hevosta veikata, pitäisi tarkastella, miten erilaiset päästövähennystavat voisivat tukea toisiaan.

Liikennettä kun on monenlaista, ja eri ratkaisut toimivat kussakin muodossa eri tavalla.

Hannulan mukaan esimerkiksi lento- ja meriliikenteessä kestävät polttoaineet ovat vielä pitkälle tulevaisuuteen paras tapa vähentää päästöjä. Yksityisautoilussa taas sähkö saattaa olla jo nopeasti paras vaihtoehto.

Sähköpolttoaineet – ne hiilidioksidista ja vedestä elektrolyysin avulla valmistettavat – ovat lyhyellä aikavälillä erittäin kalliita, mutta pidemmälle tulevaisuuteen katsoessa niilläkin voi olla oma roolinsa.

”Tämän vuoksi kaikkia tapoja pitäisi kehittää rinta rinnan. Näin löydettäisiin kustannustehokkaat kombinaatiot, joilla liikenteen päästöjä kokonaisuudessaan saataisiin alas.”

Jos jostain syystä päätettäisiin, että panostetaan vain sähköön, vain biopolttoaineisiin tai vain sähköpolttoaineisiin, on riski, että se tietty tapa osoittautuukin vääräksi.

”Jos se ei olekaan se halvin ja järkevin tapa, syntyy hyvinvointitappiota. Pitäisi keskustella vain päästövähennyksistä teknologiariippumattomasti, mutta keinoissa olisi tyyli vapaa”, Hannula sanoo.

 

”Jos sähköpolttoainetta tehdään – tai jos sähköautoa ladataan – sähköllä, joka on tehty fossiilisilla polttoaineilla, se ei ole erityisen ympäristöystävällistä.”

Erilaisia tapoja tarvitaan myös resurssipulan vuoksi. Jos liikenne halutaan vain sähköistää, mistä saadaan kaikki akut kestävällä tavalla?

Ja jos halutaan käyttää vain biopolttoaineita, mistä saadaan tarvittava biomassa? Kestävälle biomassalle kun on kilpaileviakin käyttökohteita.

Ja jos halutaan panostaa vain sähköpolttoaineisiin, kuka sen maksaa, kun niiden tuottaminen on niin kallista?

Lisäksi samalla, kun kehitetään eri ratkaisuja liikenteeseen, myös kestävän sähköntuotannon täytyy ottaa harppauksia eteenpäin.

”Jos sähköpolttoainetta tehdään – tai jos sähköautoa ladataan – sähköllä, joka on tehty fossiilisilla polttoaineilla, se ei ole erityisen ympäristöystävällistä. Kaikki sähköistämiseen liittyvät toimenpiteet edellyttävät samalla merkittävää panostusta vähähiiliseen sähköntuotantoon”.

 

Sähköautoilta halutaan vähän turhaan pitkää toimintamatkaa.

Tutkimuksen viestin voi nähdä masentavan monimutkaisena: kaikki liittyy kaikkeen, eikä yksittäistä, oikeaa ja simppeliä ratkaisua tunnu löytyvän.

Hannula kuitenkin sanoo, että tutkimusta voi lukea myös positiivisella mielellä.

”Voidaan ajatella, että kaikkia eri tapoja tarvitaan, ja kaikilla on mahdollisuus antaa oma osansa kokonaisuuteen. Näin toivottavasti saadaan liikenteen päästöt kurssille, jota Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää.”

Ja kun demokraattisessa markkinataloudessa eletään, myös yksittäinen ihminen voi vaikuttaa päätöksillään siihen, että teknologiaa kehitetään vähäpäästöiseen suuntaan.

Esimerkiksi Helsingissä asuva ihminen ei välttämättä tarvitse autoa, tai jos sellaisen tarvitsee, voi harkita vähäpäästöisen auton ostamista. Hannulan mukaan esimerkiksi sähköautojen yleistymisessä pullonkaulana on kuitenkin edelleen usein paitsi hinta, myös ihmisten tottumukset.

”97 prosenttia tehtävistä automatkoista on alle 100 kilometriä, mutta autonhankkijan asenne on edelleen usein se, että sillä samalla autolla täytyy päästä pysähtymättä myös vuoden ainoa pidempi lomamatka.”

Siksi sähköautoilta halutaan – vähän turhaan – pitkää toimintamatkaa. Pitkän toimintamatkan sähköauto on kallis kapistus, jolloin sitä ei ehkä tule ostettua, mikä taas vaikuttaa siihen, kuinka paljon autonvalmistajat panostavat sähköautotuotantoon.

Sähköauto näyttäytyy siis kalliina vaihtoehtona, mutta se saattaa olla harha.

”Jo tällä hetkellä kaupunkimaisessa ympäristössä asuvalle pieni sähköauto on järkevä vähäpäästöinen tapa autoilla. Jos asuu haja-asutusseudulla, parempi tapa saattaa sitten olla biokaasuauto tai energiatehokas dieselauto”, Hannula sanoo.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    2. 2

      ”Pukki Pukki Pukki, sinä sinä sinä” – Teemu Pukki noussut Englannin jalka­pallon ykkös­puheen­aiheeksi, ikoninen britti­näyttelijäkin riehaantui

    3. 3

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    4. 4

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    5. 5

      Historian suurin tutkimus­hanke tapahtuu napajään keskelle jäätyneessä laivassa

    6. 6

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    7. 7

      Kersti Juva keksi suomen kieleen sanan örkki, ja nyt hän kertoo, miksi yksin­kertaistenkin sanojen kääntäminen englannista suomeen on usein moni­mutkaista

    8. 8

      HS:n jakelussa häiriöitä – lue päivän näköis­lehti ilmaiseksi täältä

    9. 9

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    10. 10

      Vantaalla on hautausmaa, jonka puutarhuri Heli Hyystinmäki ei ole nähnyt yhtään omaista 20 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Juutalaisvainoista kertova elokuva järkytti festivaalikatsojia, kymmeniä ihmisiä käveli ulos kesken näytöksen

    2. 2

      Ratsastajat ovat aiempaa isompia, ja moni talli on päätynyt asettamaan paino­rajoja: ”Aihe on monelle yli 40-vuotiaalle naiselle hirvittävän herkkä”

      Tilaajille
    3. 3

      Metsässä sammaloituvien betoni­rakennelmien mysteeri ratkesi Vantaalla HS:n lukijoiden avulla

    4. 4

      Käänne alkoi sala­kavalasti, ja nyt Stockmann on uppoamassa – Miten kriisin­ratkaisija Lauri Ratia aikoo pelastaa perinteisen tavara­talon?

      Tilaajille
    5. 5

      Venäläiskylään lentää koko ajan kärpäsiä tuntemattomasta syystä, epä­toivoiset asukkaat tekivät raadoista ”apua” -kyltin

    6. 6

      Jeffrey Epsteinin menestyksen salaisuus oli pieni musta muisti­kirja – Seksi­rikos­skandaali paisuu yhä, ja se voi tahria kaksi presidenttiä

    7. 7

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    8. 8

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    9. 9

      Teemu Pukki rankaisi tällä kertaa Manchester Cityä ja nousi nimekkääseen joukkoon, Norwich kaatoi hallitsevan mestarin maalein 3–2

    10. 10

      Veikkauksen johtaja pyytää anteeksi vanhaa puhettaan, jonka taltiointi on kuohuttanut somessa: ”Nyt kun kahden vuoden jälkeen sitä katsoo, niin kyllä hävettää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Teini-ikäinen kilpauimari hylättiin liian paljastavan uima­puvun vuoksi Yhdys­valloissa – käytti samaa asua kuin kaikki muutkin

    2. 2

      Sadattuhannet kodit uhkaavat menettää arvonsa – Suomeen on kehittynyt kahdet asunto­markkinat, ja asian­tuntijan mukaan enää kolme aluetta on turvassa

      Tilaajille
    3. 3

      15-vuotias Inka otti hatkat vuosi sitten, eikä häntä etsi enää kukaan – osa laitoksesta karanneista lapsista jää täysin heitteille

      Tilaajille
    4. 4

      Joukko suomalaisnaisia riisuuntui kameralle kertoakseen kehohäpeästä ja sen kukistamisesta – ”Olen yhä keskeneräinen, mutta sairaudesta olen päässyt”

      Tilaajille
    5. 5

      Seitsemän vuoden parisuhdekriisi on vanhentunut käsite: On olemassa toinen hetki, jolloin eroriski kasvaa selvästi

      Tilaajille
    6. 6

      Maailman parhaat luontokuvat valitaan taas kymmenientuhansien kuvien joukosta: HS näyttää 14 huippuotosta

    7. 7

      Elämme viheliäistä ja mitätöntä aikakautta, sanoo historioitsija Teemu Keskisarja – ”Hävettävää elää näin typerässä ajassa”

      Tilaajille
    8. 8

      Suoliston bakteerit määrittävät, miten ihminen voi, ja niitä ohjaa ravintomme – Suomalainen huippu­tutkija kertoo, millaista ruoka­valiota bakteerit janoavat

      Tilaajille
    9. 9

      Suomella on työhullu ulkoministeri, joka lähettää alaisille sähköpostia keskellä yötä ja joka puuhasi ensitöikseen yhden rauhansopimuksen

    10. 10

      Postin toimitusjohtajan ökypalkkaan löytyy selitys pienestä tuppukylästä, jossa kaikki lapset ovat keskimääräistä lahjakkaampia

    11. Näytä lisää