Auto

Tutkimus selvitti, mikä on halvin tapa vähentää liikenteen päästöjä: Kaikkien ei kannata hankkia sähköautoa

Tutkimus selvitti, mikä on paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä. Ei ole yhtä keinoa, vaan kaikkia pitää kehittää rinta rinnan.

Liikenteen päästövähennyskeskustelulla on paha tapa polarisoitua.

Yksi sanoo, että sähkössä on tulevaisuus, panostetaan siihen. Toinen sanoo, että biopolttoaineet määräävät, kun ei sähköauto kuitenkaan yleisty. Kolmas sanoo, että turha teidän on tapella, kun sähköpolttoaineet jo kohta lyövät läpi.

Yhteisymmärryksen olisi syytä löytyä, kertoo VTT:n ja Cambridgen yliopiston yhteistyössä tekemä tutkimus.

Juuri julkaistussa tutkimuksessa vertailtiin sähköautojen ja erilaisten kestävien polttoaineiden päästövähennyskustannuksia tieliikenteessä: mikä olisi paras ja kustannustehokkain tapa vähentää liikenteen päästöjä?

Polttoaineiden osalta vertailtiin synteettisiä biopolttoaineita ja sähköpolttoaineita. Sähköpolttoaineilla tarkoitetaan polttoainetta, jota valmistetaan sähköenergian voimin hiilidioksidista ja vedestä.

”Vertailimme kunkin vaihtoehdon aitoja hintoja, eli hintoja ilman veroja ja muita kilpailuasetelmaa vääristäviä maksuja tai tukia”, sanoo erikoistutkija ja tutkimuksen vastaava kirjoittaja Ilkka Hannula VTT:ltä.

Tulos ei ollut kestävien käyttövoimien kannalta mairitteleva. Ne kaikki ovat merkittävästi kalliimpia tapoja liikkua kuin perinteiset, öljystä jalostettavat fossiiliset polttoaineet.

 

Yksityisautoilussa sähkö saattaa olla jo nopeasti paras vaihtoehto.

Kestävien ratkaisujen hintoja täytyy siis saada alas tukemalla kestäviä teknologioita. Mutta mihin teknologiaan kannattaisi panostaa?

Ei mihinkään yksittäiseen.

Tutkimuksen mukaan nimittäin mikään yksittäinen tapa tai teknologia vähentää päästöjä ei riitä siihen, että liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin riittävän nopeasti aisoihin kustannustehokkaasti.

Sen sijaan, että väiteltäisiin ”oikeasta” teknologiasta ja ikään kuin valittaisiin, mitä hevosta veikata, pitäisi tarkastella, miten erilaiset päästövähennystavat voisivat tukea toisiaan.

Liikennettä kun on monenlaista, ja eri ratkaisut toimivat kussakin muodossa eri tavalla.

Hannulan mukaan esimerkiksi lento- ja meriliikenteessä kestävät polttoaineet ovat vielä pitkälle tulevaisuuteen paras tapa vähentää päästöjä. Yksityisautoilussa taas sähkö saattaa olla jo nopeasti paras vaihtoehto.

Sähköpolttoaineet – ne hiilidioksidista ja vedestä elektrolyysin avulla valmistettavat – ovat lyhyellä aikavälillä erittäin kalliita, mutta pidemmälle tulevaisuuteen katsoessa niilläkin voi olla oma roolinsa.

”Tämän vuoksi kaikkia tapoja pitäisi kehittää rinta rinnan. Näin löydettäisiin kustannustehokkaat kombinaatiot, joilla liikenteen päästöjä kokonaisuudessaan saataisiin alas.”

Jos jostain syystä päätettäisiin, että panostetaan vain sähköön, vain biopolttoaineisiin tai vain sähköpolttoaineisiin, on riski, että se tietty tapa osoittautuukin vääräksi.

”Jos se ei olekaan se halvin ja järkevin tapa, syntyy hyvinvointitappiota. Pitäisi keskustella vain päästövähennyksistä teknologiariippumattomasti, mutta keinoissa olisi tyyli vapaa”, Hannula sanoo.

 

”Jos sähköpolttoainetta tehdään – tai jos sähköautoa ladataan – sähköllä, joka on tehty fossiilisilla polttoaineilla, se ei ole erityisen ympäristöystävällistä.”

Erilaisia tapoja tarvitaan myös resurssipulan vuoksi. Jos liikenne halutaan vain sähköistää, mistä saadaan kaikki akut kestävällä tavalla?

Ja jos halutaan käyttää vain biopolttoaineita, mistä saadaan tarvittava biomassa? Kestävälle biomassalle kun on kilpaileviakin käyttökohteita.

Ja jos halutaan panostaa vain sähköpolttoaineisiin, kuka sen maksaa, kun niiden tuottaminen on niin kallista?

Lisäksi samalla, kun kehitetään eri ratkaisuja liikenteeseen, myös kestävän sähköntuotannon täytyy ottaa harppauksia eteenpäin.

”Jos sähköpolttoainetta tehdään – tai jos sähköautoa ladataan – sähköllä, joka on tehty fossiilisilla polttoaineilla, se ei ole erityisen ympäristöystävällistä. Kaikki sähköistämiseen liittyvät toimenpiteet edellyttävät samalla merkittävää panostusta vähähiiliseen sähköntuotantoon”.

 

Sähköautoilta halutaan vähän turhaan pitkää toimintamatkaa.

Tutkimuksen viestin voi nähdä masentavan monimutkaisena: kaikki liittyy kaikkeen, eikä yksittäistä, oikeaa ja simppeliä ratkaisua tunnu löytyvän.

Hannula kuitenkin sanoo, että tutkimusta voi lukea myös positiivisella mielellä.

”Voidaan ajatella, että kaikkia eri tapoja tarvitaan, ja kaikilla on mahdollisuus antaa oma osansa kokonaisuuteen. Näin toivottavasti saadaan liikenteen päästöt kurssille, jota Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttaminen edellyttää.”

Ja kun demokraattisessa markkinataloudessa eletään, myös yksittäinen ihminen voi vaikuttaa päätöksillään siihen, että teknologiaa kehitetään vähäpäästöiseen suuntaan.

Esimerkiksi Helsingissä asuva ihminen ei välttämättä tarvitse autoa, tai jos sellaisen tarvitsee, voi harkita vähäpäästöisen auton ostamista. Hannulan mukaan esimerkiksi sähköautojen yleistymisessä pullonkaulana on kuitenkin edelleen usein paitsi hinta, myös ihmisten tottumukset.

”97 prosenttia tehtävistä automatkoista on alle 100 kilometriä, mutta autonhankkijan asenne on edelleen usein se, että sillä samalla autolla täytyy päästä pysähtymättä myös vuoden ainoa pidempi lomamatka.”

Siksi sähköautoilta halutaan – vähän turhaan – pitkää toimintamatkaa. Pitkän toimintamatkan sähköauto on kallis kapistus, jolloin sitä ei ehkä tule ostettua, mikä taas vaikuttaa siihen, kuinka paljon autonvalmistajat panostavat sähköautotuotantoon.

Sähköauto näyttäytyy siis kalliina vaihtoehtona, mutta se saattaa olla harha.

”Jo tällä hetkellä kaupunkimaisessa ympäristössä asuvalle pieni sähköauto on järkevä vähäpäästöinen tapa autoilla. Jos asuu haja-asutusseudulla, parempi tapa saattaa sitten olla biokaasuauto tai energiatehokas dieselauto”, Hannula sanoo.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää



    HS:n kommentointien äänestäminen on muuttunut: nyt vain kirjautuneet käyttäjät voivat antaa kommentille hyvin argumentoitu -äänen.
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      Valtion tuki maanviljelijöille kasvaa: Järjestelmän ansiosta viljelijät maksavat eläkkeistään muita yrittäjiä vähemmän

    3. 3

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    4. 4

      Numeron 42 ratkaisseet matemaatikot yllättivät: Löysivät myös numerolle 3 kauan odotetun ratkaisun

    5. 5

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    6. 6

      Neljä vuotta sitten uusnatsipuolue Kultainen aamun­koitto sai Kreikassa 18 parlamenttipaikkaa, viikko sitten muuttomiehet veivät toimistolta kyltinkin

    7. 7

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    8. 8

      Tjäreborgin emoyhtiö Thomas Cook horjuu konkurssin partaalla: Rahoitusneuvottelut pankkien kanssa jatkuvat

    9. 9

      Emil Ruusuvuori murskaavan ylivoimainen Glasgow’n haastajaturnauksen loppuottelussa: ”Tämä oli yksi parhaista viikoistani”

    10. 10

      Johannes Yrjöstä tuli vaivihkaa julkkisten luottokampaaja – Tanssii tähtien kanssa -kilpailijan vaalentaminen oli uran toistaiseksi vaikein työtehtävä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Seitsemän päivää ja kymmeniä miljoonia kuolleita – HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten itäblokki aikoi laittaa läntisen Euroopan polvilleen ydinaseilla

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie matkalle yhteen maailman syrjäisimmistä paikoista, jossa juodaan sulavien jäävuorten vettä ja syödään raakaa hylkeenmaksaa

      Tilaajille
    3. 3

      ”En olisi voinut kuvitella, että vielä joskus asun noiden jättiläisten kanssa”, paljastaa Saija Saarela ajatelleensa miehensä Ilkka Mattilan 400 kiloa painavasta kaiutinparista

    4. 4

      Yhdysvalloissa muhii poliittinen skandaali, johon kytkeytyvät Trump, Ukraina ja sala­peräinen ilmi­antaja – Tästä on kyse

    5. 5

      Häiriköintiä kesällä Vuosaaressa tutkinut ylikomisario: Monissa tapauksissa aikuiset hakivat itse konfliktia nuorten kanssa

    6. 6

      Jos edes holokaustin muisto ei saa ihmisiä järkiinsä, mihin Eurooppa on menossa?

    7. 7

      Miksi Suomessa ei osata puhua raiskausten syistä? Monika Fagerholm haluaa rikkoa hiljaisuuden uhrien ympäriltä

      Tilaajille
    8. 8

      Amerikkalaisten erot ovat miljardien toimiala, ja nyt sen surulliseksi mannekiiniksi on noussut Trumpin omin­takeinen lähi­piiriläinen

      Tilaajille
    9. 9

      Palvelukeskuksen dementoitunut asukas ei enää tunnista omaisiaan, mutta tämän 230-kiloisen ja karvaisen vakiovieraan hänkin muistaa tavanneensa

    10. 10

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ihmisen ei kuulu olla väsynyt – Uni­lääkärin mukaan moni uneton tekee illalla saman virheen

      Tilaajille
    2. 2

      Huippututkija keräsi mainetta ja hänestä tehtiin jopa Barbie, kunnes joku keksi käydä läpi ansio­luetteloa

    3. 3

      Suomalaistutkimus: Masennuslääke vaikuttaa ihmisen elämään arvaamattomammin kuin tähän asti on ymmärretty

      Tilaajille
    4. 4

      Suomalaiset saavat liian vähän folaattia, vaikka se saattaa torjua Alzheimerin tautia ja masennusta – Nämä ovat tärkeimmät folaatin lähteet

    5. 5

      ”Pirtua suoneen”, ”verinäyte krapulassa” – lääkäriopiskelijoiden alkoholikeskeinen bilekulttuuri yllätti uuden opiskelijan

    6. 6

      Miljonääri liittyi perus­suomalaisiin Jussi Halla-ahon perässä, ja nyt ”Tampereen Trump” ilmentää puolueen muutosta

    7. 7

      Hyvätuloiset ystävättäreni asuvat kaupungin vuokra-asunnoissa puoli-ilmaiseksi

    8. 8

      Sänkyyn kelpaa kuka vain, mutta puolisoksi mies haluaa terävän naisen – Laaja tiede­artikkeli kertoo, mikä on älyn merkitys parin­muodostuksessa

      Tilaajille
    9. 9

      Neljä vuotta sitten Vantaan Kivistö herätti innostusta: tuhansittain asuntoja ja Redin kokoinen kauppa­keskus – Vaan miten kävi?

      Tilaajille
    10. 10

      Toimittaja Sanna Ukkola ilmoitti irtisanoutuvansa Ylestä, jatkaa kuitenkin juontajana vuoden loppuun asti: ”On tiettyjä asioita, jotka ovat kumuloituneet”

    11. Näytä lisää