Auto    |   Kolumni

On monta syytä, miksi yksityisautoilu kiellettäisiin, jos se keksittäisiin nyt

Yksityisautoilu on monin tavoin haitallista, mutta sitä on vaikeaa suitsia, koska se on ihmisten oikeus, eikä oikeuksista haluta luopua – ja moni meistä yksinkertaisesti nauttii ajamisesta, kirjoittaa autotoimittaja Jose Riikonen kolumnissaan.

Kielletäänkö yksityisautoilu vielä joskus?

Tällainen keskustelu on viime aikoina herännyt, ja perusteluina ovat ilmastonmuutos ja liikenneturvallisuus.

Viimeisimpänä Volvo ennusti, että jossain vaiheessa autoilu jää ammattiautoilijoiden puuhaksi ainakin kaupungeissa, koska yksityisautot ovat meluavia ja saastuttavia.

Siitäkin on puhuttu, kielletäänkö ihmisen ajaminen sitten, kun ihmistä kenties turvallisemmat, itse ajavat autot alkavat olla valtavirtaa.

Robottiautolla kun ei ole ihmisautoilijan heikkouksia, kuten väsymys, raivo, piittaamattomuus tai päihtymys.

Jos yksityisautoilu keksittäisiin nyt, kiellettäisiinkö se hengenvaarallisena ympäristörikkeenä?

Tieliikenteessä kuoli 2 38 henkilöä vuonna 2017. Loukkaantuneita oli yli 5 500.

Onko se paljon vai vähän? Kun asiaa ajattelee, on tavallaan ihme, ettei liikenteessä kuole enempää ihmisiä:

Vain painava syy, kuten erityisen vakava sairaus, estää mahdollisuuden saada ajaa autoa 120 kilometriä tunnissa lyhyen ajokoulutuksen päätteeksi. Lisäksi ihmiset ajavat väsyneinä, vihaisina, kiireessä, krapulassa, mieli maassa.

 

Pitää olla tosi huonossa kunnossa, että menettää oikeuden ajaa.

Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo kertoi muutama vuosi sitten HS:n haastattelussa, kuinka jotkut lääkärit eivät aina pyri rajoittamaan potilaan ajamista, vaikka ajokyky on lääkkeiden ja sairauksien johdosta taatusti merkittävästi heikentynyt.

Tämä siitä huolimatta, että kuljettajan tila on suurin onnettomuusriski liikenteessä.

”Yleisin riski kuolemaan johtavassa onnettomuudessa on kuljettajan tilaan liittyvä riski. Toiseksi suurin riski on nopeus, mutta nopeus ei esiinny riskinä yksin. Ylinopeustapauksissa yli kolmessa neljästä mukana on kuljettajan tilan riski eli päihteet, sairaus, väsymys, lääkkeet, itsemurha ynnä muita”, Tervo sanoi.

Silti pitää olla tosi huonossa kunnossa, että menettää oikeuden ajaa.

Ihmisiä kuolee ja sairastuu myös liikenteestä johtuvien päästöjen vuoksi. Kuinka moni kuolema tai sairaus johtuu nimenomaan liikenteen päästöistä, on vaikeasti mitattava asia, mutta tutkimusten mukaan määrä on merkittävä.

Lisäksi autoliikenteestä johtuvat päästöt vaikuttavat ilmaston lämpenemiseen. Yli 80 prosenttia liikenteen päästöistä tulee tieliikenteestä. Joukkoliikenne tuottaa vain pienen osan päästöistä, kertoo Ilmasto.org.

 

Autoilu on monille täysin välttämätöntä.

Autoteollisuus (ja polttoaineteollisuus) ovat ympäristöä myös monin muin tavoin kuormittavia, kun raaka-aineita kaivetaan, öljyä pumpataan ja sademetsää hakataan biopolttoaineeksi.

Liikenteen päästöjä voidaan alentaa esimerkiksi vähentämällä liikennettä ja edistämällä teknologiaa, joka vähentää liikenteen päästöjä. Tämä vaatisi myös erinäisiä ohjauskeinoja eli poliittisia päätöksiä.

Mutta jos tällaisia päätöksiä esitetään, kansa nousee helposti vastarintaan – ymmärrettävästi monikaan autoilija ei polttoaineveron kiristämistä kannata.

Autoilun rajoittaminen tuntuu miltei mahdottomalta siksikin, että autoilu on monille täysin välttämätöntä, ja ihmiset kokevat sen myös saavutetuksi edukseen ja oikeudekseen.

Jos autolla ajamista haluttaisiin joskus rajoittaa esimerkiksi itse ajavien autojen turvallisuuden perusteella, moni vastustaisi sitä yksinkertaisesti siksi, että haluaa ajaa itse. Moni meistä nauttii ajamisesta.

Jos autoilua pyritään rajoittamaan ympäristönsuojelun vuoksi, moni vastustaisi siksi, että autoilu on kätevää ja helppoa.

Osalle autoilu on varmasti välttämätöntä. Suomessa on valtavasti alueita, joissa ei ole enää minkäänlaista joukkoliikennettä.

 

Oikeus johonkin on kuitenkin lopulta suhteellinen juttu.

Välttämätöntä ei kuitenkaan ole ajaa erityisen suurella ja tehokkaalla autolla, joka kuluttaa sumeilelematta fossiilista polttoainetta. Mutta monen on myönnettävä, että tehokkaalla autolla ajaminen on mahdottoman mukavaa ja vieläpä lain suoma oikeus.

Eihän sellaista voi kieltää.

Oikeus johonkin ja saavutettu etu ovat monille ihmisille kuin luonnonlakeja ja kivisiin tauluihin hakattuja ikuisia asioita.

Oikeus johonkin on kuitenkin lopulta suhteellinen juttu.

Yksityisautoilu on oikeus käytännössä kaikkialla maailmassa. Mutta jos maailmassa olisi valtio, jossa yksityisautoilua ei olisi koskaan ollut, siellä saatettaisiin ihmetellä autoilua yhtä suurella hämmästyksellä kuin moni nyt kummastelee esimerkiksi Yhdysvaltain kansalaisten oikeutta kantaa asetta mukanaan.

Jotkut oikeudet ovat ajattomia ja valideja aina ja kaikkialla, kuten oikeus siihen, ettei joudu kärsimään väkivaltaa.

Toiset oikeudet, kuten vaikkapa laaja aseenkanto-oikeus ja autolla ajamisen oikeus (tai vaikkapa orjan omistaminen) sen sijaan ovat juttuja, joita pitäisi voida tarkastella kussakin maailmantilanteessa uudelleen.

Oikeuksiin ei kuitenkaan voi poliittisessa päätöksenteossa kajota, sillä ihmiset suuttuvat, eivätkä äänestä enää sellaista poliitikkoa, joka hankaloittaa heidän elämäänsä.

Tai vielä oikeammin: ihmiset haluavat, että esimerkiksi liikennekuolemat vähenevät ja että ilmastonmuutos pysäytetään. Mutta keinot, joilla näitä asioita edistetään, eivät saa rajoittaa oikeuksia.

 

Autoilijoita voi syystä pitää yhteiskuntaa kannattelevana voimana.



Tieliikenteessä kuolee ihmisiä, mutta ei liikennettä pidä sen vuoksi kieltää.

Se on mahdoton ja järjetön ajatus. Tällaisella logiikalla – jos siinä on riski, se pitää kieltää – pitäisi kieltää saman tien pyöräily, juokseminen, käveleminen ja kaikki muukin, mikä voi olla vaarallista.

Kaikki voi olla vaarallista.

Yksityisautoilua ei myöskään pidä kieltää nyt heti siksi, että se on ympäristölle haitallista. Sekin on mahdoton ja järjetön ajatus, vaikka toki samaan aikaan etsitään uusia keinoja ympäristöystävälliseen autoiluun ja autoilun vähentämiseen.

Joskus on hyvä muistaa myös, että me autoilijat maksamme erinäisiä veroja niin paljon, että meitä voi syystä pitää yhteiskuntaa kannattelevana voimana huolimatta siitä, että auto aiheuttaa syntilistaa.

Hyvin suurella todennäköisyydellä monista mukavista ja jopa välttämättömiltä tuntuvista asioista pitää tulevaisuudessa luopua.

Jos ymmärtää, miksi niin pitää tehdä ja miksi se on lopulta omaltakin kannalta hyvä juttu, asian kanssa on helpompi elää.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Helsingistä voi saada puolihitas-asuntoja, jotka kuulostavat lottovoitoilta – kaupunki kuitenkin näkee asian toisin

    2. 2

      Ay-liike suuttui kirjoitusvirheitä myöten samanlaisista esityksistä – EK ei kiistä yhteisiä tavoitteita työehtoneuvotteluissa

    3. 3

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    4. 4

      Marie Kondo kehitti tavaroista luopumiseen kannustavan konmarittamisen, nyt hän myy tavaraa omassa verkkokaupassa

    5. 5

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    6. 6

      Mitä jos jättää auton huoltamatta, tankkaa väärää polttoainetta tai ajaa kytkin pohjassa? Autoiluun liittyy kysymyksiä, joita et ehkä kehtaa kysyä – kokosimme vastauksia

    7. 7

      Postin työkiistassa ei ratkaisua, työntekijäpuoli hylkäsi sovintoesityksen

    8. 8

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    9. 9

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    10. 10

      Alfa-tv nousi otsikoihin kun se hermostui ohjelmansa trans-vieraasta – katsoimme kanavaa viikon putkeen, ja tältä se näytti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    2. 2

      Suomi mainittu! BBC kirjoitti sympaattisen jutun suomalaisesta ”kuolevasta kaupungista”, jossa on asiat niin huonosti että se on jo hienoa

    3. 3

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    4. 4

      Laulaja Whitney Houstonin pitkäaikainen avustaja vahvistaa vuosikymmenten huhut: ”Olimme rakastavaisia”

    5. 5

      Treenin jälkeen moni tekee virheen, joka voi hidastaa kehitystä – Tästä on kyse aktiivisessa palautumisessa, joka hyödyttää jokaista treenaajaa

      Tilaajille
    6. 6

      Nesteiden pakkaaminen muovipusseihin loppuu Helsinki-Vantaalla luultavasti jo lähitulevaisuudessa

    7. 7

      John Irvingin teos käsittelee seksuaalisuutta ja uskontoa niin rajusti, että se on yhä kielletty joissakin kouluissa – Taustalla on kirjailijan nuoruuden trauma

      Tilaajille
    8. 8

      Vantaalle rakennettiin jalkakäytävä, joka on kymmeniä senttejä talojen pihoja korkeammalla: ”En tiedä, miten sitä ei ole huomattu”

    9. 9

      Postin työkiistassa ei ratkaisua, työntekijäpuoli hylkäsi sovintoesityksen

    10. 10

      Alfa-tv nousi otsikoihin kun se hermostui ohjelmansa trans-vieraasta – katsoimme kanavaa viikon putkeen, ja tältä se näytti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Kaikkien aikojen kovin suomalaisbiisi täyttää 20 vuotta ja siksi radiokanava soittaa vuorokauden pelkästään sitä

    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Emma Watson kuvaili elämäntilannettaan ja keksi käsitteen, jota koko internet on kaivannut mutta jota ei ole suomennettu – sinkkuuden käsite on yhä kapea

    5. 5

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    10. 10

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    11. Näytä lisää