Auto

Kesä- ja talvirenkaiden lisäksi on kolmaskin rengastyyppi, ja se olisi testien mukaan monella kelillä turvallisempi

Ensi vuonna voimaan tulevan lain mukaan talvirenkaita pitää käyttää vain liukkaan kelin aikaan. Kesärenkaiden sijasta syksyllä ja keväällä olisi turvallisempaa laittaa alle kolmas rengastyyppi.

Talvi tulee taas, ja talven mukana eri lehtien talvirengasvertailut.

Normaalisti testeissä on mukana nastarenkaita ja kitkarenkaita, mutta Moottori-lehden testissä oli mukana viisi rengastyyppiä: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas.

Mitä autoilijan pitäisi tästä ajatella?

Ensi kesäkuussa tulee voimaan uusi tieliikennelaki, joka muuttaa talvirengaspakon keliperusteiseksi.

Tähän asti talvirenkaita on ollut pakko käyttää joulukuun alusta helmikuun loppuun. Talvirengaspakko on vastaisuudessa edelleen voimassa marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana – mutta vain, jos keli vaatii tavirenkaita.

Ohi on siis aika, jolloin talvirenkaita pitäisi väkisin asennella auton alle, vaikka keli olisi kaukana talvesta, ja hyvä niin.

 

Laki periaatteessa suo mahdollisuuden ajella yksillä renkailla vaikka koko vuoden.

Toisaalta Autoliiton asiakaslehden Moottorin päätoimittajan Eila Parviaisen mukaan asiassa saattaa olla myös mahdollisesti riskialttiita puolia.

”Tämän [lain] voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi ajaa vuoden ympäri”, Parviainen sanoo tiedotteessa.

Uuden lain kynnyksellä Moottori halusi kiinnittää testissään huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin.

Vaikka laki periaatteessa suo mahdollisuuden ajella yksillä renkailla vaikka koko vuoden, Parviainen kysyy, kannattaisiko autoilijan ostaa itse asiassa kaksien renkaiden sijaan kolmet renkaat.

”Jos turvallisuus ratkaisee, rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä”, Parviainen sanoo tiedotteessa.

 

Nasta- ja kitkarenkaat ovat verrattain huonot sulalla ja märällä kelillä.

Perusteena tälle olisi, että niin sanotut välikelin renkaat ovat testien mukaan turvallisemmat niillä välikeleillä.

Tämä johtuu siitä, että esimerkiksi kesärenkaat menettävät paljon ominaisuuksistaan viileällä jo ennen kuin keli menee pakkasen puolelle. Nasta- ja kitkarenkaat ovat verrattain huonot sulalla ja märällä kelillä.

Toisaalta taas oikealla talvikelillä välikelin renkaat ovat paljon turvattomammat kuin ”aidot” talvirenkaat.

Renkaat maksavat usein puolentuhatta euroa per setti. Kannattaisiko ostaa siis välikelin renkaat tai Keski-Euroopan kitkat, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Otto Lahti?

Hän selventää ensin sanastoa: ”Näissä renkaissa nämä termit ovat vähän ympäripyöreitä – puhutaanko Keski-Euroopan kitkoista vai välikelin renkaista”, Lahti sanoo.

Oli termi mikä hyvänsä, idea on se, että kyseessä ei ole pohjoismainen talvi- eikä kesärengas, vaan jotain siltä väliltä.

Kannattaako ostaa kolmet renkaat kaksien sijaan?

 

Kenelle voisi olla hyötyä kolmesta rengassarjasta?

”Se riippuu siitä, millaista oma auton käyttö on – kuinka paljon ja millaisissa olosuhteissa kukin ajaa. Tämän pohjalta se rengasvalinta pitää muutenkin tehdä. Mutta tavallisella autoilijalla, joka ajaa 10 000 – 20 000 kilometriä vuodessa eikä missään ääriolosuhteissa, ei varmaankaan ole tarvetta kolmeen rengassarjaan.”

Kenelle sitten voisi olla hyötyä kolmesta rengassarjasta?

”Itse ostin auton, jossa tuli tällaiset Keski-Euroopan kitkat mukana. Kun mutteripyssy on omassa tallissa, niin mikä siinä oli pelatessa. Keski-Euroopan kitkat olivat ihan hyvät välimallin renkaat pääsiäisen Lapin reissussa, kun etelässä oli melkein kesä ja pohjoisessa vielä ne talven rippeet.”

Lahden mukaan erittäin paljon erilaisissa olosuhteissa ajava saattaa saada hyötyjä siitä, että hänellä olisi yhdet renkaat myös niille välikeleille.

”Se voi olla ihan järkevää.”

Moottorin mukaan kolmessa rengassetissä olisi kyse liikenneturvallisuuden parantamisesta. Lahti ei kiistä, etteivätkö välikelin renkaat voisi parantaa tietyissä olosuhteissa liikenneturvallisuutta, mutta nostaa ensisijaisiksi asioiksi muita seikkoja.

”Jos ajotapa, auto sekä talvi- ja kesärenkaat ovat kunnossa, ollaan jo todella turvallisella tasolla. Mutta miten siitä voi vielä parantaa, niin se Moottori-lehden esitys on yksi keino eikä mikään pöhkö vaihtoehto.”

Asian voi nähdä myös niin, että liikenneturvallisuuskeskustelussa turvallisuuskortin pelaaminen on vähän kuin Musta Maija, jota ei voi kaataa: turvallisuutta voi aina parantaa, kysymys on vain siitä, millä hinnalla ja uhrauksilla.

 

”Suomen oloissa näiden renkaiden turvallisuushyödyt voivat myös mennä hukkaan.”

Tietyllä analogialla voi väittää, että kaikista parhaiten liikenneturvallisuus paranisi, jos koko liikenne kiellettäisiin.

Välikelin renkaista voi olla turvallisuushyötyjä, mutta Lahden mukaan Suomen oloissa näiden renkaiden turvallisuushyödyt voivat myös mennä hukkaan.

”Yhden päivän aikana keli voi muuttua märästä jäähän, ja jossain kohtaa tie voi olla jäässä ja jossain sula. Mikä sellaisessa tilanteessa on sitten se optimaalinen rengas, sitä voi olla vaikeaa punnita.”

Oli rengasvalinta mikä hyvänsä, renkaidenvaihdon osalta laki tosiaan antaa ensi kesästä lähtien harkintavaltaa siinä, milloin talvirenkaat kannattaa laittaa auton alle.

Traficomissa ei ole tehty laajaa arviointia siitä, miten uusi joustavampi laki vaikuttaa liikenneturvallisuuteen. Lahden mukaan todellisuudessa juuri mikään ei kuitenkaan muutu.

”Suurin osa ihmisistä vaihtaa nytkin talvirenkaat ennen ensilumea tai viimeistään silloin, kun se sataa. Tervejärkiselle autoilijalle tässä ei muutu oikein mikään.”

Jos haluaa esimerkkiä siitä, miten keliin perustuva pakko vaikuttaa, voi katsoa naapurimaahan.

Keliperusteinen talvirengaspakko on ollut Ruotsissa voimassa jo 2000-luvun alusta lähtien, ja lain vaikutuksista on tehty runsaasti seurantatutkimusta.

Aamulehden mukaan ruotsalaisautoilijat noudattavat keliin sidottua talvirengaspakkoa esimerkillisesti. Viime vuosina talvirenkaiden osuus talviliikenteessä on ollut yli 99 prosenttia, Keski- ja Pohjois-Ruotsissa jopa sataprosenttista.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ruotsalaiset myivät orjia Kungsgatanin ja Östra Strandgatanin kulmassa – Gustavia oli Ruotsin yritys päästä siirtomaa­vallaksi, ja oli siellä mukana suomalaisiakin

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

      Tilaajille
    3. 3

      Omakotitalolle ei löydy ostajaa edes Järvenpäässä – Kari Sirola kertoo, miten vanhaa taloa voi pitää kunnossa halvalla

      Tilaajille
    4. 4

      Maailman pisin matkustajalento laskeutui Sydneyyn, lento kesti yli 19 tuntia

    5. 5

      Boris Johnson lähetti brexitin lykkäyspyynnön EU:lle, mutta jätti sen allekirjoittamatta

    6. 6

      Voiko pitkä mies ikinä ymmärtää naista?

    7. 7

      Korkeushypyn entinen maailmanmestari Patrik Sjöberg alkoholisoitui ja muutti mökkiin metsän keskelle

    8. 8

      Suomi otti pakolaisina vastaan kolme sieppauksesta syytettyä paraguaylaista vasemmistoaktivistia

    9. 9

      Pirkka-Pekka Petelius lakkasi olemasta hauska ja hakeutui eduskuntaan niin synkistä syistä, että niistä on tuskaista puhua

      Tilaajille
    10. 10

      Väkivalta ja turhautuminen kasvavat Barcelonan öisillä kaduilla: ”Mikään tässä ei ole normaalia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yhä useampi suomalainen asuu täydellisessä eristyksessä – Muoniolainen kalastaja Jopi Saari on asunut vuosi­kymmeniä syrjässä ilman puolisoa tai ystäviä, ensi vuodelle hänellä on yksi toive

      Tilaajille
    2. 2

      Korkeushypyn entinen maailmanmestari Patrik Sjöberg alkoholisoitui ja muutti mökkiin metsän keskelle

    3. 3

      Boris Johnson lähetti brexitin lykkäyspyynnön EU:lle, mutta jätti sen allekirjoittamatta

    4. 4

      Kaupasta voi löytää vaatteita, jotka kestävät jopa eliniän – Näin tunnistat pitkä­ikäisen vaatteen ja vältät virheet, jotka kuluttavat sitä

      Tilaajille
    5. 5

      Eksyykö kävijä Triplaan? Arkkitehti ilahtui ja pettyi uudesta kauppakeskuksesta

    6. 6

      Uusi bisnes rantautuu Tallinnasta Suomeen – ”Jokainen nuori virolais­yrittäjä haluaa Helsinkiin”

    7. 7

      Poliisi otti yhteen Turkki-mielenosoittajien kanssa Helsingin keskustassa ja käytti etälamautinta

    8. 8

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    9. 9

      Unicafen päätös luopua naudanlihasta on huono

    10. 10

      Aivojamme kuormittavat lukemattomat turhat asiat, sanoo neuropsykologi Nina Uusitalo ja kertoo keinon, jonka avulla hän oppi keskittymään olennaiseen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    5. 5

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    6. 6

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    7. 7

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    8. 8

      Kim huijasi itselleen halutun kaupungin vuokra-asunnon läheltä Helsingin keskustaa – Rikosoikeuden professori: ”Moraalitonta tällainen kepulointi ainakin on”

      Tilaajille
    9. 9

      Yrittäjät pakenivat uudesta kauppa­keskuksesta Espoossa, Juha Kumaran liikkeessä kävi päivässä alle kymmenen asiakasta: ”Ihan floppi”

    10. 10

      Junasta noussut muukalainen ojensi Tiia Maria Saarelle yhtäkkiä rakkaudentäyteisen kirjeen: ”Kyllähän minulla kyyneleet tulivat silmiin”

    11. Näytä lisää