Auto    |   Koeajo

Jos James Bond ajaisi Opelilla, hän ajaisi tällä – Opel ei ole koskaan kelvannut statussymboliksi, mutta Insignia Grand Sport on kaunis ilmestys

Opel Insignia tarjoaa hyvät varusteet ja ison auton tukevan ajotuntuman järkihintaan.

Erilasten muodottomien crossoverien ja citymaasturien virrassa on virkistävää nähdä perinteinen, kauniisti muotoiltu porrasperä. No, oikeastaan tämä Opel on fastback, mutta eipä halota hiuksia.

Kansanmerkkien sedaneilla tuntuu Suomessa olevan maine vanhempien miesten autoina. Lisääntymisikäiset ajavat mieluummin tilavilla farmareilla. Kiiltävän mustassa ja kromikoristellussa Insigniassa on kieltämättä jotain vanhanaikaisen herrasmiesmäistä. Takaviistosta se muistuttaa hämäävän paljon Mersun E-sarjan coupéta.

Vauhtiperäinen Insignia näyttää hintaluokkaansa arvokkaammalta ja pramea on mallinimikin: Insignia Grand Sport Executive 200 Turbo A. Tulee mieleen, että jos James Bond ajaisi Opelilla, hän ajaisi tällä.

James Bond ei kuitenkaan aja Opelilla. Miksiköhän? Ainakin tässä Insignian johtajamallissa on varusteita ja nappuloita kuin ohjustukikohdan komentokeskuksessa. Takapenkeillekin on erilliset lämmittimet.

Bond-elokuvissa Opel on jäänyt pahisten autoksi. Eräässä takaa-ajokohtauksessa Bemarilla kurvaileva 007 jopa räjäyttää eteensä tunkevan Opel Senatorin raketilla. Onko se jonkinlainen kannanotto?

Sitten asiaan. Tämänkertaista koeajoa ei perustele se, että kyseessä olisi upouusi automalli. Tämän sukupolven Insignia on ollut myynnissä jo pari vuotta ja nyt on tehty vain pieniä muutoksia varustetasoihin. Pikemminkin Insignia on monella tapaa lajinsa viimeinen.

Opelia mainostetaan vielä saksalaisella insinööritaidolla ja tekniikalla, mutta ranskalaiset ovat jo voittaneet tämän pelin.

Peugeotia ja Citroënia valmistava PSA-konserni osti tappiota tehneen Opelin General Motorsilta kaksi vuotta sitten. Tässä Insigniassa on nyt viimeistä kertaa GM-Opelin aikainen, 1.6-litrainen ja 200-hevosvoimainen bensaturbomoottori, ja pian esiteltävässä uudessa Corsassa on ylipäänsä viimeinen Opelin itse kehittämä moottori. Seuraava sukupolvi Insigniasta tulee perustumaan Peugeot 508:aan.

Amerikkalaisen General Motorsin muistona Opel Insignia on rapakon takana Buick Regal. Sama auto, eri logo. Mallinimi herättelee mielleyhtymiä premium-luokkaan ja Insignia onkin erittäin hyvä esitys arvokkaan näköisestä, hyvin varustellusta mutta kuitenkin järkihintaisesta isosta autosta.

Tehokkaimmalla bensakoneella ja parhaalla Executive-varustelulla Insignian hinta on alkaen 37 500 euroa. Muutamalla lisävarusteella ryyditetty koeajomalli maksaa 43 000 euroa ja se sisältää melkein kaikki varusteet, joita nykyautoon osaa kaivata. Tämän kokoluokan mersuista ja bemareista summalla saa ehkä ratin ja vasemman takavalon.

Sisällä ensimmäinen ilonaihe on Opelin mainio, ergonomisesti muotoiltu AGR-istuin. Jatkettava reisituki ja istuimen kunnollinen kaltevuussäätö ovat ainakin allekirjoittaneelle tärkeitä ominaisuuksia.

Toinen yllätys on moderni heijastusnäyttö, joka ei kalliimmissakaan autoissa ole itsestäänselvyys. Opel mainostaa HUD-näyttöä yhtenä markkinoiden tarkimmista ja tarkka se onkin. Nopeus, kierroslukumittari ja navigaattorin reittiohjeet heijastuvat tuulilasiin kirkkaasti ja selkeästi.

Ohjaamon yleisilme on siisti ja toimiva, muttei aiheuta riemunkiljahduksia. Vaalea nahkaverhoilu pehmentää sopivasti Opelille tyypillistä hieman karua muovisuutta. Esimerkiksi vilkunviiksi tuntuu kädessä aika halvalta. Kokonaisuutena sisätilat ovat kuitenkin viihtyisät, varsinkin kun penkistä löytää helposti tanakan ajoasennon.

200-hevosvoimaisen bensaturbon jatkeena on hieman jo vanhempaa tekniikkaa edustava, kuusivaihteinen Aisinin automaattilaatikko. Se toimii kuitenkin pehmeästi ja huomaamattomasti. Erillistä herkistettyä sport-tilaa vaihteistossa ei ole, mutta halutessaan vaihtoja voi tehdä myös itse. Manuaalitila on kankea ja tarpeeton.

Alustan ja ohjauksen jäykkyyttä voi säätää napeista kolmeen asentoon, tour, comfort ja sport. Ohjauksen tehostuksen aistii kaikissa ajotiloissa, mutta perusasennossakin Insignia on jämäkkä ajettava. Sportilla ratti painottuu mukavan tunnokkaaksi ja alusta pitää auton tiukasti kaarteissa olematta kuitenkaan turhan pintakova. Mukavuuspainotteinen tour-asetus sen sijaan on keinotekoisen veltto.

Insignian ratissa meno on tukevaa ja vakaata. Autossa istuu mielellään pidempääkin matkaa. 1.6-litraisesta koneesta puristetut 200 hevosvoimaa liikuttavat Opelia helposti ja eleettömästi. Raskaasta autosta ei silti näillä lukemilla saa varsinaisesti urheilullista. Kiihdytys nollasta sataan ottaa 8,1 sekuntia. Se on kuitenkin kelvollinen lukema tämän kokoiselle autolle.

Korkeahkosti viritetyssä bensaturbossa on kyllä se ongelma, että kakkua menee turhan paljon varsinkin kaupungissa. Kaupunkiajossa turbo-Opel lurputtaa kymmenisen litraa sadalla, kun samantehoinen dieselkone samankokoisessa autossa melkeinpä valmistajaan katsomatta pärjää kuudella-seitsemällä litralla. Kulutus onkin Insignian heikoin lenkki.

Rengasmelua on jonkin verran, mutta ainakin osan siitä voi laittaa koeajomallin peräti 20-tuumaisten, 245/35-profiilisten Continental-renkaiden piikkiin. Näin leveät ja ohutkumiset pyörät eivät ole Suomen teille todellakaan paras valinta. Hinta tippuukin, jos tyytyy 18-tuumaisiin vakiopyöriin.

Sisätilat ovat väljät, vaikka Insignia toki häviääkin esimerkiksi hulppean avaralle Škoda Superbille. Tavaratila myös on mallia pitkä ja matala. Kyllä Insigniaan silti matkalaukkuja mahtuu, ja koeajoviikolla tuli yllättäen tarve saada kuljetetuksi kuusi ravintolatuolia. Käytössä oli vain Opel, joten sinne ne oli tungettava. Takapenkit kaatamalla kaikki kuusi tuolia sai soviteltua sisään. Ei huono saavutus tällaiselle melkein coupe-koriselle autolle.

Matala kattolinja haukkaa hieman näkyvyyttä sekä etu- että takaviistoon. Tätä paikkaavat kuitenkin kuolleen kulman vahtivalot ja muut tutkat ja avustimet, jotka kaikki ovat tässä varustetasossa vakiona. Peruutuskameran resoluutio voisi olla parempi, mutta sillä tulee toimeen. Kojelautaan upotettu kosketusnäyttö on looginen ja tukee myös Android Autoa ja Apple Carplayta.

Lisävarusteena ostettavissa Bosen kaiuttimissa on jyhkeä ääni. Basso-osasto on sijoitettu varapyörän koteloon.

Ainoa moderni vimpain, joka Opelista puuttuu, on kaistalle keskittävä ohjausavustin eli autopilotti. Mukautuva vakionopeudensäädin löytyy ja toimii, mutta auto ei siis osaa itsenäisesti seurailla tien linjoja. Kaistaviivojen vahinkoylityksiä torjuva kaistavahti on vakiona.

Insignia on hyvä auto. Se tarjoaa paljon mukavuutta ja vähän eleganssiakin 40 000 euron hintaan.

Farkkumallien lähtöhinta on varustetasosta riippuen pari tonnia tätä fastbackia kalliimpi. Näillä kaikilla varusteilla ja melko moitteettomalla ajettavuudella Insignia kestää vertailun kilpailijoihinsa, ja fastback-korisena on yksinkertaisesti yksi luokkansa tyylikkäimpiä autoja.

Moottori-lehden kollega ihmetteli taannoisessa koeajossaan, miksei näitä osteta enempää. Viikon testin perusteella on helppoa yhtyä kummasteluun.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Opel Insignia Grand Sport Executive Turbo A


+ Muotoilu, ajettavuus, mukavuus, järkihintainen laatuvaikutelma

– Kulutus, rengasmelu varauksin

 Teho: 200 hv / 280 Nm (1 600–4 500 r/min)

 Kiihtyvyys: 8,1 sekuntia 0–100 km/h

 Kulutus: 6,9–8,0 litraa sadalla (wltp), koeajolla 9,1

 CO2-päästöt: 166 g / km

 Perävaunumassa jarrullinen/jarruton: 1 450/750 kg

 Mitat ja massat: pituus 4 897 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 455 mm, omamassa 1 522 kg

 Tavaratila: 490 / 1 450 litraa

 Hinta alkaen 37 665 euroa, koeajomalli 43 321 euroa

 Kilpailijoita: Ford Mondeo, Kia Optima, Mazda 6, Peugeot 508, Škoda Octavia ja Superb, Toyota Camry

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Ruotsalaiset myivät orjia Kungsgatanin ja Östra Strandgatanin kulmassa – Gustavia oli Ruotsin yritys päästä siirtomaa­vallaksi, ja oli siellä mukana suomalaisiakin

      Tilaajille
    2. 2

      Kuvia Suomesta: Ihminen löytää toisen pikkukaupungin yössä

      Tilaajille
    3. 3

      Suomi otti pakolaisina vastaan kolme sieppauksesta syytettyä paraguaylaista vasemmistoaktivistia

    4. 4

      Omakotitalolle ei löydy ostajaa edes Järvenpäässä – Kari Sirola kertoo, miten vanhaa taloa voi pitää kunnossa halvalla

      Tilaajille
    5. 5

      Väkivalta ja turhautuminen kasvavat Barcelonan öisillä kaduilla: ”Mikään tässä ei ole normaalia”

    6. 6

      Pirkka-Pekka Petelius lakkasi olemasta hauska ja hakeutui eduskuntaan niin synkistä syistä, että niistä on tuskaista puhua

      Tilaajille
    7. 7

      Korkeushypyn entinen maailmanmestari Patrik Sjöberg alkoholisoitui ja muutti mökkiin metsän keskelle

    8. 8

      Anarkisti Suvi Auvinen tapasi Taru Tujusen ja tajusi, että kokoomus­vaikuttajaa on vaikea pitää luokka­vihollisena – Siitä alkoi yhteistyö, ja lopulta Tujunen palkkasi Auvisen

      Tilaajille
    9. 9

      Brittiparlamentin jarrutus pakotti Boris Johnsonin anomaan EU:lta brexit-lykkäystä – EU:n Tusk twiittasi lykkäys­pyynnön saapuneen, Johnson lähetti kaksi eri kirjettä

    10. 10

      Rakennusliitto: Osa ulkomaalaisista rakennustyöläisistä saa viiden euron tuntipalkkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yhä useampi suomalainen asuu täydellisessä eristyksessä – Muoniolainen kalastaja Jopi Saari on asunut vuosi­kymmeniä syrjässä ilman puolisoa tai ystäviä, ensi vuodelle hänellä on yksi toive

      Tilaajille
    2. 2

      Korkeushypyn entinen maailmanmestari Patrik Sjöberg alkoholisoitui ja muutti mökkiin metsän keskelle

    3. 3

      Brittiparlamentin jarrutus pakotti Boris Johnsonin anomaan EU:lta brexit-lykkäystä – EU:n Tusk twiittasi lykkäys­pyynnön saapuneen, Johnson lähetti kaksi eri kirjettä

    4. 4

      Eksyykö kävijä Triplaan? Arkkitehti ilahtui ja pettyi uudesta kauppakeskuksesta

    5. 5

      Kaupasta voi löytää vaatteita, jotka kestävät jopa eliniän – Näin tunnistat pitkä­ikäisen vaatteen ja vältät virheet, jotka kuluttavat sitä

      Tilaajille
    6. 6

      Uusi bisnes rantautuu Tallinnasta Suomeen – ”Jokainen nuori virolais­yrittäjä haluaa Helsinkiin”

    7. 7

      Poliisi otti yhteen Turkki-mielenosoittajien kanssa Helsingin keskustassa ja käytti etälamautinta

    8. 8

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    9. 9

      Unicafen päätös luopua naudanlihasta on huono

    10. 10

      Aivojamme kuormittavat lukemattomat turhat asiat, sanoo neuropsykologi Nina Uusitalo ja kertoo keinon, jonka avulla hän oppi keskittymään olennaiseen

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kaikki Triplasta: HS:n erikoisartikkeli näyttää, miten uudessa Pasilassa liikutaan

    2. 2

      Johanna Huhtamäki, 38, kuuli oudon äänen, eikä tiennyt sen kielivän kuolemasta – Nyt hän toteuttaa unelmiaan, sillä pian saattaa olla liian myöhäistä

      Tilaajille
    3. 3

      Näyttelijä Minna Kivelä kertoo, millaista on asua Suomen suurimmassa taloyhtiössä yli tuhannen naapurin kanssa

      Tilaajille
    4. 4

      Demokraattien Nancy Pelosi kertoi syistä, miksi Trump sai ”hermoromahduksen” Syyria-kokouksessa

    5. 5

      ”Olen 31, enkä ole seurustellut kertaakaan” – Lyhyet miehet kertovat, millaista on elää maailmassa, jossa pituutta pidetään miehen mittana

      Tilaajille
    6. 6

      Keväällä Fazerin asmr-mainos sai monet raivon partaalle, ja nyt myös Mainonnan eettinen neuvosto otti siihen kantaa

    7. 7

      Kotona tehtävä tikkutesti on paljastanut jo monia oireettomia suolistosyöpiä

    8. 8

      Kim huijasi itselleen halutun kaupungin vuokra-asunnon läheltä Helsingin keskustaa – Rikosoikeuden professori: ”Moraalitonta tällainen kepulointi ainakin on”

      Tilaajille
    9. 9

      Yrittäjät pakenivat uudesta kauppa­keskuksesta Espoossa, Juha Kumaran liikkeessä kävi päivässä alle kymmenen asiakasta: ”Ihan floppi”

    10. 10

      Junasta noussut muukalainen ojensi Tiia Maria Saarelle yhtäkkiä rakkaudentäyteisen kirjeen: ”Kyllähän minulla kyyneleet tulivat silmiin”

    11. Näytä lisää