Auto    |   Kommentti

Mikael Jungner haluaa korottaa Helsingin pysäköintimaksuja 650 eurolla, ja ajatus on pääosin loistava

Ei ole kenenkään etu, että kantakaupungin katujen varsilla makaa autoja, joita käytetään vain satunnaisesti, kirjoittaa Jose Riikonen.

Mikael Jungner ehdotti, että asukaspysäköinnin hintaa nostettaisiin Helsingissä 650 eurolla.

Kepin lisäksi ajatuksessa on porkkana: jokainen tunnuksen hankkija saisi pysäköintioikeuden lisäksi myös Helsingin seudun liikenteen (HSL) vuosilipun AB-vyöhykkeelle.

Jungnerin mukaan tällainen toimi nopeuttaisi turhista autoista luopumista sekä houkuttelisi käyttämään julkisia oman auton sijaan.

Asun kantakaupungissa, minulla on auto ja maksan asukaspysäköinnistä. Mielestäni Jungnerin ehdotus on pääosin järkevä ja perusteltu.

Asukaspysäköinnin (ja toisaalta julkisen liikenteen) hinnan pitää ohjata siihen, että ihmiset luopuvat turhista autoista.

Ei ole nimittäin kenenkään etu, että kadulla on puoli-ilmaista roikottaa autoa, jota tulee käytettyä hyvin harvoin. Verrattuna muihin suurkaupunkeihin Helsingin 312 euron vuosimaksu asukaspysäköinnistä on älyttömän alhainen.

Ja toisaalta, jos se auto siinä on, sitä tulee käytettyä usein silloinkin, kun voisi mennä julkisilla, koska se tuntuu helpommalta. Tämäkään ei ole toivottavaa, sillä runsas autoilu kaupungissa on saastehaitta sekä tekee kaupunkiympäristöstä epämiellyttävämmän esimerkiksi melun vuoksi.

Asukaspysäköinnin hinnan korottaminen ja julkisten liikennevälineiden kehittäminen ja hinnan alentaminen ovat mahdollisia ohjaimia suuntaan, jossa autoa tarvitsemattomat luopuvat autoistaan.

 

Jos peruste on, että auto on hyvä olla siltä varalta, että joskus sattuu tarvitsemaan autoa, luvan pitäisi maksaa maltaita.

Asukaspysäköinnin hintapolitiikassa voisi olla myös luovempia ratkaisuja, sillä osa oikeasti tarvitsee sitä autoa, eikä heitä soisi liikaa sorsittavan.

Lupia voisi esimerkiksi pantata nykyistä enemmän: jos haluaa luvan, pitäisi perustella, miksi tarvitsee autoa Helsingissä.

Jos peruste on, että auto on hyvä olla siltä varalta, että joskus sattuu tarvitsemaan autoa, luvan pitäisi maksaa maltaita. Jos autoaan oikeasti tarvitsee, luvan pitäisi olla halvempi.

HS:n jutun kommenttikentässä lukijalla oli myös hyvä, pohjoismaisen hyvinvointivaltion arvoja mukaileva ehdotus asukaspysäköintimaksun hinnoittelulle:

”Entä jos tasapuolisuuden nimissä se (asukaspysäköintimaksu) olisi kiinteä 2 prosenttia vuoden tuloista per auto (pää- ja ansiotulo), eikä mikään 650 euron summa? Ja auton romutustodistusta vastaan saisi vuoden ABC-aluelipun. Kannustaisi hyvätuloisempiakin luopumaan autoista.”

Ei mikään hölmö ajatus.

Joskus sanotaan, että asukaspysäköinnin hintojen korottaminen saisi autoilevat veronmaksajat muuttamaan pois Helsingistä.

Jos joku autoileva helsinkiläinen muuttaa toiselle paikkakunnalle siksi, että hän joutuu maksamaan autoilustaan joitain kymppejä enemmän kuussa kuin aiemmin, hän ei ehkä olisi kaupungissa viihtynyt muutenkaan.

Joskus sanotaan myös, että hyvätuloiset ovat muutenkin nettomaksajia yhteiskunnassa ja erilaiset progressiot syövät jo nyt heidän rahoistaan leijonanosan.

Se on totta, mutta toisaalta: jos tienaa vaikka 70 000–200 000 euroa vuodessa ja joutuu maksamaan erinäisistä asioista tulojensa mukaan, ei elämä silti mitenkään pennin venyttämistä ole.

 

Minä olen syyllinen: roikotan autoa kadulla, koska asukaspysäköinti on puoli-ilmaista, vaikka en juuri autoa tarvitse.

Jungner sanoo, että hänen ehdotuksensa taustalla on myös se, että hän haluaa kannustaa ihmisiä ajattelemaan liikkumista palveluna.

Olen aina ollut sitä mieltä, että tämän ajatuksen konsepti on hyvä, mutta se ei ole minua varten, sillä minä tykkään omistaa asioita ja autoni on minulle tärkeä.

Onko näin?

Minä olen syyllinen: roikotan autoa kadulla, koska asukaspysäköinti on puoli-ilmaista, vaikka en juuri autoa tarvitse.

Jos roikottaminen olisi paljon kalliimpaa, harkitsisin vakavasti autosta luopumista.

Itse asiassa harkitsen sitä jo nyt, sillä ostin pitkästä aikaa AB-vyöhykkeen kausilipun. Jos liikkuu pääosin Helsingin kantakaupungin alueella kuten minä, julkinen liikenne toimii suurimman osa ajasta – ei tosin aina – paremmin kuin auto.

(Ja kyllä, tiedän, että kaikki eivät liiku pääosin kantakaupungin alueella, mutta meitäkin on paljon, ja monilla meistä on se auto.)

Jos joskus autoa tarvitsee (itse matkustan kehyskuntaan noin kerran viikossa ja töiden takia silloin tällöin vaikeasti julkisilla saavutettaviin paikkoihin), sen saa jo nykyisillä palveluilla tarvittaessa haltuunsa erinäisten yhteiskäyttöautopalveluiden kautta. Suureen osaan paikoista voi mennä myös julkisilla, jos jaksaa nähdä vähän vaivaa. Onko liikaa vaadittu, että jaksaa nähdä vähän vaivaa?

Mikäli autoista luopuneet ihmiset käyttäisivät enemmän yhteiskäyttöpalveluita ja julkista liikennettä, niitä toivottavasti kehitettäisiin entistä helpommiksi ja paremmiksi.

 

Peräänkuulutan päättäjiltä vastuuta: uskaltakaa vaikeuttaa toimia, jotka ovat isossa mittakaavassa haitallisia ja joista meidän pitäisi luopua.

Tiedän kokemuksesta, että jos autoa on mahdollisuus käyttää, sitä tulee usein käytettyä aika paljon, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi. Itsekin toimin edelleen näin.

Ihminen on nimittäin kuten vesi, eli se menee sieltä, mistä sen on – ainakin näennäisesti – helpoin ja mukavin mennä. Siksi peräänkuulutan päättäjiltä vastuuta: uskaltakaa vaikeuttaa toimia, jotka ovat isossa mittakaavassa haitallisia ja joista meidän pitäisi luopua. Meille se on vapaaehtoisesti usein liian vaikeaa, koska olemme laiskoja ja mukavuudenhaluisia ihmisiä, joiden on vaikeaa luopua saavutetuista eduista.

Ja kun näin teette, perustelkaa se hyvin ja konkreettisesti – esimerkiksi verojen maksu on monille siksi niin vastenmielistä puuhaa, koska ihmiset eivät tiedä, mihin heidän rahansa käytetään.

Ja antakaa mahdollisuuksien rajoissa kepin lisäksi myös porkkana, jotta emme liiaksi suutu ja nouse barrikadeille. Antakaa vaikka se AB-lippu.

Parasta autotta liikenteessä olossa on se, että hermot säästyvät, kun ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja ja huolehtia koko ajan siitä, missä auto on.

Auto antaa vapautta, mutta myös sitoo, olen huomannut. Ilman autoa on vapaampi ja huolettomampi olo. Kannattaa kokeilla. Voi käydä kaljallakin koska vain.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      HS-analyysi: Hallitus viritti itselleen ansan, joka voi pakottaa sen leikkaamaan pienituloisilta

    2. 2

      Poliisi aloittaa esitutkinnan: Helsingin kotihoito unohti vanhuksen, löytyi kuolleena kotoaan vuonna 2018

    3. 3

      Kirjailija Veijo Baltzar on vangittu epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta – avustajan mukaan Baltzar kiistää syyllistyneensä tekoon

    4. 4

      Helsinki aloitti uuden tavan auttaa vanhuksia – miksi suuri joukko hoitajia irtisanoutui heti?

      Tilaajille
    5. 5

      Essi Syrjälän työpaikka oli vaarassa, kun passi ja viisumi olivat Postin lakon takia jumissa – Mitä tehdä, jos matkustus­asiakirjat jäävät saamatta?

    6. 6

      Helsinkiläinen uimaopettaja havahtui lasten jäykistymiseen: ”Todella huolestuttavaa”

    7. 7

      Sirpa Paatero: Postin umpi­solmu selvitysryhmän setvittäväksi, mukana neljä työmarkkina­konkaria

    8. 8

      Tallipäällikkö Tommi Mäkinen joutuu maksumieheksi, kun Sébastien Ogier vaihtaa tallia; Citroëniä uhkaa miljoonien eurojen sopimussakko ja maksaa Esapekka Lapin palkan Fordilla

    9. 9

      Tavallinen flunssa tai kaatuminen voivat laukaista toiminnallisen häiriön, jonka syytä lääketiede ei tunne kunnolla

      Tilaajille
    10. 10

      Martin Scorsesen mammuttimainen uutuuselokuva kertoo ay-pomo ja tappokone Frankista, joka ”maalasi taloja” verellä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinki aloitti uuden tavan auttaa vanhuksia – miksi suuri joukko hoitajia irtisanoutui heti?

      Tilaajille
    2. 2

      Trump jäi ensi kertaa verekseltään kiinni, sanoo tutkija EU-lähettilään todistuksesta – ”Mies joka näki läheltä, mitä tapahtui, kertoo nyt kaiken”

    3. 3

      Kirjailija Veijo Baltzar on vangittu epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta – avustajan mukaan Baltzar kiistää syyllistyneensä tekoon

    4. 4

      Tavallinen flunssa tai kaatuminen voivat laukaista toiminnallisen häiriön, jonka syytä lääketiede ei tunne kunnolla

      Tilaajille
    5. 5

      Hallituksen budjetti vie laskelman mukaan Suomesta 5 000 työpaikkaa – ”En muista koskaan nähneeni tällaista”, sanoi kokoomuskonkari Ben Zyskowicz

    6. 6

      Uutissuomalainen: Omistaja­ohjaus­ministeri Paatero väläyttää Postin pilkkomista

    7. 7

      Suomen maahan­muutto­politiikassa on mennyt viime aikoina pieleen lähes kaikki mahdollinen, nyt on aika korjata virheet

    8. 8

      Kirjeenvaihtajan analyysi: Virkarikos­tutkinnassa kuultiin järisyttävä todistus – Miten republikaanit puolustavat presidentti Trumpia?

      Tilaajille
    9. 9

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    10. 10

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    6. 6

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    7. 7

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    8. 8

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    9. 9

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    10. 10

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    11. Näytä lisää