Auto    |   Koeajo

Isuzun iso avolava on karu ja janoinen työkalu, joka sopii vain tositarpeeseen

Isuzu D-Maxin kaltaiset autot ovat tarpeen vetokykyä tai maavaraa kaipaaville. Muuhun ajoon niiden hankkiminen on kallista ja saastuttavaa hupia.

Isuzu on suurimmalle osalle melko tuntematon automerkki. Se ei ole ihme, sillä nykyään hyötyajoneuvoja valmistavan japanilaisfirman ainoa myyntiartikkeli Suomessa on D-Max -avolava.

Kun lava-autojen syntymäkodissa Yhdysvalloissa valtaosa niistä myydään yksityisautoiksi, niin Suomessa pickupeja hankitaan lähes yksinomaan työkäyttöön. Varsinkin kiinteän lavakatteen kanssa lopputulos on jonkinlainen kompromissi maastoauton ja pakettiauton väliltä.

Testissä oleva Isuzu-yksilö on varusteltu maastorenkailla ja alustasarjalla, jonka seurauksena laitos on varsin vakuuttavasti yli miehen korkuinen. Koeajon aluksi pitää kamppailla itsensä kuljettajan penkille, joka on navan korkeudella. Parhaaksi taktiikaksi osoittautuu hypätä penkille perä edellä ja sitten kääntää jalat polkimille. Vähän kuin ratsaille nousisi, jii-haa!

Kun avaimesta kääntää, herää turbodiesel rolottamaan leppoisasti. Rokki soimaan, isosta kepistä ajovaihde silmään ja liikenteeseen.

Henkilöautoihin verrattuna pickupien teknologia kuulostaa ikivanhalta. Alla on tikapuurunko ja jäykällä taka-akselilla on lehtijouset ja rumpujarrut. Kilpailijoistaan eroten Isuzulla ei ole henkilöautomalleja, joista voisi lainailla ohjaamoon mukavuuksia ja hienouksia, ja sen huomaa.

Ohjauspyörän ainoat napit ovat vakionopeudensäädintä varten. Ilmastointi on käsisäätöinen. Keskinäytöstä näkee lähinnä radiokanavan, tai jos puhelin on yhdistettynä, soittajan nimen. Navigaattoria ei ole eikä tule. Keskikonsolissa tönöttää mukitelineeseen laitettava tuhkakuppi.

Kaikki säätimet ja nappulat ovat myös mukavan jämäköitä, eikä autossa tunnu olevan hirveästi rikki menevää.

Isuzu D-Max on tänä vuonna ollut Suomen neljänneksi myydyin avolava-auto 10,9 prosentin markkinaosuudella.

Tässä joukossa Isuzun valtti on edullisuus. Kaksipaikkaisena hinnat alkavat 31 000:sta ja viisipaikkaisena 45 000 eurosta. Molemmat ovat luokkansa halvimmat. Lähtöhinnalla D-Maxiin ei tosin kuulu juuri mitään varusteita. Ei peruutuskameraa, vakionopeudensäädintä eikä edes kuskin penkin korkeussäätöä.

Koeajoautossa on automaattivaihteet ja keskimmäinen LS-varustepaketti, johon edellä listatut sisältyvät. Paketin pohjahinta on 36 000 euroa, mutta lisävarustelu nostaa kokonaishintaa vielä 12 000 eurolla.

Varustelistan silmäily auttaa ymmärtämään, miten auton hinta lopulta muodostuu. Vetokoukku: 791 euroa. Karjapuskuri: 834 euroa. BF Goodrichin maastorenkaat: 2 160 euroa. 40 millimetrin korotussarja alustaan: 2 990 euroa. Keskuslukittava lavakate: 3 684 euroa.

Avolava on kuin rakennussarja, jossa alkaen-hinnan päälle läjitetään vielä useita tonneja sen mukaan, mihin käyttöön auto on tarkoitettu.

Kun Isuzua on vielä erikseen korotettu kohtuullisen ronskisti ja renkaiksi on valittu Goodrichin valtavat kuranakit, en aseta maantieominaisuuksille varsin korkeita odotuksia.

Moottoritiellä yllätys onkin melkoinen, kun auto pitää suuntansa hyvin eikä kaistaviivojen välissä pysyminen tunnu ­kamppailulta.

Jotain on selvästi tehty oikein myös äänieristyksessä. D-Max on tälläkin rengastuksella jopa hiljaisempi kuin halvimmat pikkuautot.

Isoimmiksi murheenkryyneiksi ajossa nousevat kaasupoljin ja vaihteisto. Pedaalin tuntuma tukevan kengän alla on olematon, kuin maiharinpohjalla litistelisi pesusientä. Polkimen asentoa pitää vähän väliä tunnustella nostelemalla jalkaa.

Automaattivaihteisto puolestaan haluaa vaihtaa pienemmälle lähes aina, kun kaasua polkee. Välillä moottorin kierrokset nousevat ikään kuin vaihde ei olisi edes silmässä.

Ikävimmillään ominaisuus on liikkeelle lähtiessä. Menee kotva, ennen kuin auto edes reagoi kaasupolkimeen ja sen jälkeen vaihteisto koettaa paikata uinahdustaan päästämällä koneen karjumaan.

Näihin ominaisuuksiin tosin tottuu melko pian.

Pienellä peltolenkillä D-Max osoittaa myös, että se on täysiverinen maastoauto. Vaikka tasauspyörästöissä ei ole lukkoja, pääsee nelivedon hitaalla asetuksella etenemään sellaisissakin paikoissa, joihin ei kävellen mielellään menisi.

Soraista rinnettä auto haluaisi kiivetä enemmänkin kuin kori antaa myöten. Vedon ja pidon riittävyys ei mäen jyrkkyyttä määrää, vaan sen tekee maahan ottava vetokoukku.

Esitteen mukaan autolla ­pystyy ajamaan sivuttain kaa­tumatta jopa 49 asteen kul­massa. Yhtään maastoajoa kokeilleet luultavasti tietävät, että se on aivan hirvittävän jyrkkä kallistus.

Henkilöautojen parissa autonostajia on hemmoteltu jo pari vuotta uusilla kulutus- ja päästömittaustuloksilla. Uudella WLTP-mittaustavalla otetut kulutuslukemat ovat monesti hyvinkin lähellä autojen todellista kulutusta.

Mutta Isuzu D-Max on rekisteröity kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi, kuten suurin osa Suomen lava-autoista.

Pitkähyttinen Space Cab -malli on lähtenyt tehtaalta nelipaikkaisena, mutta taaemmat istuimet on Suomeen tuodessa poistettu. Takapenkin turvavyöt sen sijaan ovat yhä paikallaan muistuttamassa maakohtaisten ajoneuvoluokkien yhteentörmäyksestä.

Pakettiautoihin WLTP-mittaus on tullut vasta tänä syksynä ja siksi Isuzun lukemat on mitattu vielä vanhalla menetelmällä. Sinällään 7,8 litran keskikulutus ei kuulosta pahalta.

D-Maxin koeajoon mahtui kaupunki- ja maantieajoa yhteensä yli 400 kilometriä ja keskikulutus asettui 10,4 litraan satasella. Tämä siis tyhjällä autolla ja neliveto pois kytkettynä. Kun lavalle saisi kasata vielä yli tuhat kiloa tavaraa, nousisi lukema väistämättä useilla litroilla.

Pakettiauton korvikkeeksi se käy myös lähinnä välttävästi, vaikka moisia ratkaisuja näkee välillä esimerkiksi rakennus- ja putkiliikkeillä. Kovalla lavakatteella tavaratilasta saa umpinaisen, mutta lastauskynnys on korkea, lokasuojat vievät lavalta tilaa ja tavaratilassa joutuu konttaamaan. Yleensä pakettiautoissa on myös yksi istumapaikka enemmän.

Jäljelle jäävät lähinnä maasto-ominaisuuksia oikeasti työssään tarvitsevat, kuten koneurakoitsijat ja metsurit sekä paljon vetokykyä halvalla haluavat. D-Maxilla saa vetää 3 500 kilon perävaunua ja autossa on vakiona myös perävaunun heittelehtimistä estävä TSC-järjestelmä.

Oikaisu 15.11. klo 13.55: Toisin kuin jutussa aiemmin mainittiin, Isuzu on tänä vuonna ollut Suomen neljänneksi, ei kuudenneksi myydyin avolava-auto 10,9 prosentin markkinaosuudella. Moottoritieajon kulutus ilmoitettiin jutussa virheellisesti. Kulutus on 8-10 litraa 100 kilometrillä. Pakettiautoksi rekisteröidyn auton suurin sallittu nopeus on 100 kilometriä tunnissa, ei 120.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Isuzu D-Max Space Cab 1.9 TDi LS


+ Äänieristys, vakaa ajotuntuma, iso ohjaamo, hitaan alueen neliveto

- Kulutus, automaattivaihteisto, kaasupoljin, ei navigaattoria

Teho: 120 kW (164 hv)/ 360 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h 13 sekuntia

Vaihteisto: 6-vaihteinen automaattivaihteisto

CO2-päästöt: 205 g/km (vanha mittaustapa)

Kulutus: Koeajolla yhdistetty 10,4 l/100 km.

Paino: 1 885 kg, kantavuus 1 115 kg

Vetokyky: 3 500 kg

Lavan mitat: p 179,5 cm, l 153 cm, k 46,5 cm

Hinta: Alkaen 30 995

euroa, koeajon varustein 48 027,19 euroa.

Kilpailijoita: Toyota Hilux, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Nissan Navara, Mitsubishi L200.

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Vahva meikki estää Eeva-Kaisa Metsolaa saamasta töitä, sanovat tuttavat – ”Meikki on osa identiteettiäni, en ole valmis luopumaan siitä työn vuoksi”

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin keskustan arvoasunnot jäävät tyhjilleen nopeaa vauhtia: Jo joka kolmas on vailla vakituista asukasta

    3. 3

      Pääkaupunkiseudun bussi­liikenne halvaantuisi, risteily­laivoja jäisi satamaan – Näin lakot uhkaavat laajentua maanantaina

    4. 4

      Kauniit ovat huonompia pari­suhteissa, ja nainen on haluttavin 22-vuotiaana, väittää evoluutio­psykologi Markus J. Rantala – Provosoiko hän tahallaan?

      Tilaajille
    5. 5

      Tasan kymmenen vuotta sitten 34-vuotias helsinkiläinen tutkija perusti Facebookiin ”soinin­vaaralaisten homma­forumin” – Se muutti Helsinkiä lopullisesti

    6. 6

      HS-analyysi: Postin työehto­sotku on Sdp:n painajainen

      Tilaajille
    7. 7

      Helsingin seutua odottaa maanantaina liikennekaaos – Nämä alueet lakko rampauttaa pahiten

    8. 8

      Trumpin erikoiset käsinkirjoitetut muistilaput tallentuivat kameralle, pian niiden pohjalta tehtiin biisi – Internet riemastui emorock-videosta

    9. 9

      Helsinkiläinen uimaopettaja havahtui lasten jäykistymiseen: ”Todella huolestuttavaa”

    10. 10

      Kirjailija Veijo Baltzar on vangittu epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta – avustajan mukaan Baltzar kiistää syyllistyneensä tekoon

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinki aloitti uuden tavan auttaa vanhuksia – miksi suuri joukko hoitajia irtisanoutui heti?

      Tilaajille
    2. 2

      Kirjailija Veijo Baltzar on vangittu epäiltynä törkeästä ihmiskaupasta – avustajan mukaan Baltzar kiistää syyllistyneensä tekoon

    3. 3

      HS-analyysi: Hallitus viritti itselleen ansan, joka voi pakottaa sen leikkaamaan pienituloisilta

    4. 4

      Helsinkiläinen uimaopettaja havahtui lasten jäykistymiseen: ”Todella huolestuttavaa”

    5. 5

      Tavallinen flunssa tai kaatuminen voivat laukaista toiminnallisen häiriön, jonka syytä lääketiede ei tunne kunnolla

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisin Karhu-ryhmän entinen varajohtaja tuomittiin ehdottomaan vankeuteen: ylikonstaapeli huijasi rikoskumppaninsa kanssa poliisilaitokselta yli 150 000 euroa

    7. 7

      Kirjeenvaihtajan analyysi: Virkarikos­tutkinnassa kuultiin järisyttävä todistus

      Tilaajille
    8. 8

      Suomen maahan­muutto­politiikassa on mennyt viime aikoina pieleen lähes kaikki mahdollinen, nyt on aika korjata virheet

    9. 9

      Mannerheimintien varteen suunnitellaan valtavaa rakennushanketta: 2 500 uutta asukasta ja jopa 14-kerroksinen talo

    10. 10

      Poliisi aloittaa esitutkinnan: Helsingin kotihoito unohti vanhuksen, löytyi kuolleena kotoaan vuonna 2018

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Moni tuntee ihmisen, joka haluaa olla aina oikeassa – Psykoterapeutti neuvoo, miten pätijän kanssa pärjää

      Tilaajille
    6. 6

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    7. 7

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    8. 8

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    9. 9

      Japanilaiset ovat pakkautuneet miljoona­kaupunkeihin, mutta niiden ulkopuolella avautuvat valtavat metsät – HS:n erikoisartikkeli vie japanilaiseen metsäterapiaan

      Tilaajille
    10. 10

      Jari Sillanpää saa syytteen lapsen seksuaalisesta hyväksi­käytöstä – ”Elämä jatkuu ja minulla on puhtaat jauhot pussissa”, laulaja kommentoi Iltalehdelle

    11. Näytä lisää