Auto

Liukkaalla tiellä pätevät omat lainalaisuudet, jotka autoilija herkästi unohtaa – ”Kun raja tulee vastaan, kuljettajasta tulee väistämättä matkustaja”

Puolen vuoden kesäkelien jälkeen on taas syytä palauttaa mieleen, miten talviolosuhteissa ajettiinkaan. Asiantuntija listaa talviautoilun vaaranpaikat.

Kun Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen pitää talviajokoulutusta, hän kysyy aina yhden kysymyksen:

Mitä eroa on hyvällä ja taitavalla kuljettajalla?

Kysymys ja sen vastaus on erityisen relevantti nyt, kun talvi on saapunut erinäisine hankaline keleineen.

Mutta palataan vastaukseen myöhemmin. Pohditaan ensin Vesalaisen johdolla, millaisista keleistä niin hyvät kuin taitavatkin kuljettajat joutuvat taas selviämään, ja miten se onnistuu.

Lumi ja loska liukastavat, heikentävät näkyvyyttä ja halvaannuttavat teknisiä järjestelmiä

Lumi yhdessä pakkasen kanssa tekee paitsi tien pinnasta liukkaan, myös haittaa näkyvyyttä sataessaan ja pölistessään tiestä. Näkyvyysongelmaan Vesalaisella on hyvä nyrkkisääntö:

”Jos itsestä tuntuu siltä, että on vaikea erottaa edellä ajavaa autoa lumen pölistessä, kannattaa paitsi lisätä turvaväliä, myös kytkeä takasumuvalo päälle. Takana ajava nimittäin todennäköisesti taistelee juuri samojen ongelmien kanssa.”

Pienikin lumisade saattaa aiheuttaa haasteita auton teknisille järjestelmille. Esimerkiksi kaista-avustimen toiminta edellyttää, että tiemerkinnät ovat näkyvissä. Jos näin ei ole, avustin kytkeytyy pois päältä.

Nykyään autoissa on runsaasti erilaisia tutkia ja kameroita. Ne muuttuvat usein toimintakyvyttömiksi vähäisessäkin lumisateessa.

Kun etututka peittyy, monessa autossa etäisyysvaroitus, automaattinen hätäjarrutus ja mukautuva vakionopeudensäädin halvaantuvat. Peruutustutkan antureiden peittyessä tutka on hyödytön. Pöllyävä lumi peittää herkästi myös peruutuskameran ja auton takavalot.

Jos lunta tulee ihan kunnolla – tai tie on kovasti loskainen – tielle kertyy valleja keskiviivan päälle, ajourien väliin ja pientareelle. Niihin osumista kannattaa välttää, sillä vallin päällä kuskista tulee äkkiä matkustaja.

”Jos esimerkiksi eturengas pääsee haukkaamaan pientareella olevaan paksuun lumikerrokseen, se imaisee helposti koko auton pois tieltä.”

Tien keskellä oleva valli taas tuo ohitustilanteisiin haastetta.

”Suosittelen miettimään kahdesti, onko ohittaminen lumisen ja jäisen keskivallin yli varmasti tarpeellista ja perusteltua. Mikäli on, siirtyminen vallin yli on tehtävä tasaisella nopeudella, lähes ajatuksen voimalla eli hyvin pienillä ohjausliikkeillä.”

Muut lumen ja loskan tuomat ongelmat

Auton puhdistamiseen lumesta ja jäästä täytyy varata riittävästi aikaa – älä ole se, joka ajaa lumipalloautolla. Siitä voi saada sitä paitsi sakot.

Lumikinokset puolestaan vaikeuttavat havainnointia risteyksissä, ja tien reunalla olevat lumikinokset vaikeuttavat pysäköintiä.

Tiemerkintöjä on vaikea havaita, kun lumi peittää ne.

Jää

Jäätä on huomattavasti vaikeampaa havaita kuin lunta, etenkin jos kyseessä on pahamaineinen musta jää.

Mustalla jäällä tarkoitetaan asfaltin pintaan muodostuvaa ohutta, läpinäkyvää ja erittäin liukasta jääkerrosta. Mustalle jäälle tyypillistä on, että sitä muodostuu usein samoihin, tiettyihin tienkohtiin.

”Mustaa jäätä on varsin hankala, ellei mahdotonta havaita. Jos siis tulee pohdiskeltua, onko tien pinta märkä vai jäinen, kannattaa toimia kuin se olisi jäinen.”

Eli?

”Koska kitka on jäisellä tiellä merkittävästi huonompi, sitä pitää kompensoida keliin sopivalla nopeudella, jäisellä pinnalla mahdollisimman hyvin toimivilla laadukkailla talvirenkailla, rauhallisilla ohjausliikkeillä, riittävällä turvavälillä ja tekemällä havainnot mahdollisimman ajoissa”, Vesalainen luettelee.

Kannattaa muistaa, että liukkautta saattaa esiintyä hyvinkin paikallisesti, eli vaikka tie olisi pääosin sula, se saattaa yhtäkkiä jostain paikasta olla jäinen.

Sade

Suomen talvi etenkin etelässä ei aina ole luminen ja jäinen vaan synkeän sateinen.

Sateella vesi heikentää näkyvyyttä. Pidä siis huolta, että pyyhkijänsulat ovat kunnossa. Myös tien pinnasta nouseva vesi vaikeuttaa edellä ajavan havaitsemista.

”Käyttämällä takasumuvaloa helpotat takana ajavan mahdollisuuksia havaita autosi.”

Valoista on muutenkin syytä pitää huolta pimeissä talvikeleissä.

”Kuten kaikissa haasteellisissa keleissä ja hämärässä, myös sateella on olennaista, että kuljettaja tuntee oman autonsa valojen toimintaperiaatteen ja huolehtii valokatkaisijan sellaiseen asentoon, että autossa palavat ajovalojen lisäksi myös takavalot. Valitettavan monessa nykyautossa päiväajovaloilla ajettaessa takavalot eivät pala.”

Sateella myös vesiliirron riski kasvaa. Parhaat keinot vesiliirron torjumiseksi ovat hyvät renkaat ja kelin huomioiva riittävän alhainen ajonopeus. Kannattaa myös välttää vetisissä urissa ajamista.

Entä rengasvalinnat? Onko esimerkiksi nastarengas paljon huonompi sulalla kelillä kuin kitka, ja tekeekö kitkalla mitään jäisessä kelissä?

Vesalaisen mukaan vetinen jää on kitkarenkaalle ongelmallinen. Siksi hän luottaa nastarenkaisiin.

”Hyvä, laadukas nastarengas toimii tasaisen hyvin kaikissa talvisissa olosuhteissa. Usein kuulee kitkarenkailla ajavien hehkuttavan sitä, kuinka huonosti nastarengas pysähtyy ja on hallittavissa sulalla tai märällä asfaltilla kitkoihin verrattuna. Rengastestien valossa kuitenkin sanoisin, että ero ei ole kitkojen hyväksi niin suuri kuin yleisesti oletetaan.”

Näissä tilanteissa kannattaa olla erityisen varovainen

Erityisen liukasta on silloin, jos:

Jään päällä on vettä.

Jään päälle sataa pakkaslunta.

Pakkanen lauhtuu nopeasti.

Pakkaslumi ”hioo” tien pintaa: talvella näkee välillä pakkaslumen ikään kuin leijuvan aivan asfaltin tuntumassa tuulen tai ajoviiman vaikutuksesta. Se on hyvä varoitus autoilijalle siitä, että tien pinta on todella liukas.

Sataa alijäähtynyttä vettä.

Tien pinnassa on mustaa jäätä.

Erityisen pahoja paikkoja voivat olla:

Risteysten edustat, jotka ikään kuin kiillottuvat todella liukkaiksi, kun autoilijat jarruttavat ja kiihdyttävät samassa paikassa.

Tietyt tienkohdat, joissa asfaltin pintaan tulee mustaa jäätä. Tätä esiintyy yleisimmin silloilla, rampeilla, rantateillä ja ajettaessa soratieltä asfaltille tai peltoaukealta metsän varjoon.

Yleisesti ottaen talviajon merkittävin niksi ei ole rakettitiedettä:

”Liukkaalla ja muutoin huonolla kelillä nopeus suhteutetaan keliin sopivaksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ajonopeus on pidettävä riittävän alhaisena ja vauhtia hiljennetään riittävästi ja hyvissä ajoin ennen risteystä tai mutkaa.”

Vaikka erilaiset turvallisuusteknologiat ovat liukkaalla hyödyksi, niihin ei pidä luottaa sokeasti.

”Uusi ajoneuvotekniikka on hyvä apu ja antaa kuljettajan tekemiä virheitä anteeksi tiettyyn rajaan saakka. Kun raja tulee vastaa, kuljettajasta tulee väistämättä matkustaja. Juuri tämän, ettei tekniikka voita fysiikan lakeja, pyrin osoittamaan joka talvi järjestettävillä Autoliiton talviajokursseilla.”

Oman elämänsä rallikuskit saattavat toki selvitä pahoistakin paikoista auto luistellen. Mutta parasta olisi, jos näitä taitoja ei koskaan joutuisi käyttämään.

”Keskeiset virheet on jo tehty, jos auto lähtee sivuluisuun tai alkaa puskea saati heittelehtiä. Taitava kuljettaja saattaa kuitenkin vielä selvitä näistäkin tilanteista tiettyyn rajaan saakka toimimalla oikein.”

Niin – mikä olikaan hyvän ja taitavan kuljettajan ero?

”Hyvä kuljettaja ei joudu sellaiseen tilanteeseen, josta taitava selviää.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Komissio: Suomi uhkaa rikkoa Euroopan taloussääntöjä ensi vuonna

    2. 2

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    3. 3

      Yli sata vuotta vanhat Signe Branderin Helsinki-kuvat loistavat nyt väreissä, algoritmin ehostamia teoksia ilmestyy päivittäin automaattisesti Twitteriin

    4. 4

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    5. 5

      C-hepatiittia sairastava mies käytti seksuaalisesti hyväkseen 13-vuotiasta lasta Vantaalla, sai yli kahden vuoden vankeustuomion

    6. 6

      Testissä kymmenen tuhtia amaroneviiniä – Kärkeen kiilasi yksi halvimmista

      Tilaajille
    7. 7

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    8. 8

      Trumpin virkarikostutkinnassa koetaan tänään odotetuimmat hetket, mutta harva amerikkalainen on muuttanut ajatteluaan presidentin syrjäyttämisestä

    9. 9

      Markku Laurila vaihtoi diesel-Volvon ladattavaan hybridiin: nyt hän säästää polttoaineessa satoja euroja kuukaudessa

      Tilaajille
    10. 10

      Massiivisesta Triplasta jopa kolmannes on varattu ravintoloille, joita on 60 – testasimme mielenkiintoisimmat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Raamattu-siteeraus voi olla rikos, sanoo valtakunnan­syyttäjä: ”Ei pyhien kirjojen avulla saa loukata toisen ihmisarvoa”

    2. 2

      Helpoimmat uuniruoat syntyvät lähes itsestään – Näin valmistat ”yhden pellin ihmeen”

    3. 3

      HS:n valokuvaaja seurasi Hongkongin rajuja yhteenottoja: Kuvakooste välittää uhkaavan ja arvaamattoman tunnelman

    4. 4

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    5. 5

      BBC väittää Puolankaa ”kuolevaksi kaupungiksi”, mutta Suomessa on yksi kunta, joka kutistuu vielä nopeammin

    6. 6

      Tutkimus: Vääränlaiset suolisto­bakteerit ja viina ovat vaarallinen yhdistelmä

    7. 7

      Entä jos natsit olisivat voittaneet toisen maailmansodan? Amazonin tieteissarja kertoo kylmäävää vaihtoehtohistoriaa

      Tilaajille
    8. 8

      Piraattipuolueen rivit rakoilevat: puheenjohtaja haluaa lakkauttaa puolueen ja liittää sen toiseen

    9. 9

      Kristiina Sandberg vapautui vankilasta mutta törmäsi digitaaliseen muuriin: ”Tuli sellainen olo, että ei tästä mitään tule”

    10. 10

      ”Pystyn hymyilemään, vaikka olen romahduspisteessä” – Neljän lapsen isä Mika Tukiainen sairastaa masennusta ja pitää perheen arjen pyörimässä

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Natalia Salmela seisoi teininä leipä­jonossa mutta omistaa nyt 31-vuotiaana hulppean loft-asunnon Helsingistä

      Tilaajille
    2. 2

      Jätkäsaaren palkituista taloista muutetaan pois mystisten oireiden vuoksi, omistaja kiistää ongelmat

      Tilaajille
    3. 3

      Kenelle kehittyy hallitsematon himo? Riippuvuus­tutkija Joonas Majuri tietää, millainen tausta altistaa tuhoisille addiktioille

      Tilaajille
    4. 4

      Amsterdamilainen Laurent Simons, 9, valmistuu maailman nuorimpana ihmisenä yliopistosta

    5. 5

      Noituudesta on tullut osa uutta feminismiä – selvitimme miksi

      Tilaajille
    6. 6

      Puolet suomalaisista saa liian vähän tiamiinia – Jos puutos jatkuu pitkään, se voi aiheuttaa joukon sekalaisia oireita

    7. 7

      Heini Maksimaisen laskut jäivät maksamatta ja pyykit pesemättä, vaikka töissä kaikki sujui hyvin – Tällaista on arjenhallintauupumus, josta moni millenniaali kärsii

      Tilaajille
    8. 8

      KHO: Vantaa saa lunastaa 300 vuotta saman suvun omistuksessa olleen tilan asuntojen rakentamista varten

    9. 9

      Patologina Auschwitzissa toiminut juutalaislääkäri kuvaa Josef Mengelen toiminnan järjettömyyden ja säälimättömyyden rehellisesti

    10. 10

      ”Anteeksi, äitini on ulkomaalainen”: HS:n kirjeenvaihtajan lapsi muutti Pekingiin ja on jo joutunut rauhoittelemaan paikallisia kiinaksi

    11. Näytä lisää