
Hiljattain saatiin lukeahttps://www.hs.fi/tiede/art-2000006297477.html muiden muassa, kuinka Pennsylvanian yliopiston akkutekniikan tutkijat ovat rakentaneet akkuihin uudenlaisia kennoja, joiden luvataan lataavan akkuihin sähköä 320 ajokilometrin edestä kymmenessä minuutissa.
Autonvalmistaja toisensa jälkeen on kertonut, kuinka suuri prosentti sen uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja.
Ilmastonmuutoksen – ja useiden tutkijoiden mielestähttps://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006298076.html pian ilmastohätätilan – kourissa olevan maailman kannalta on hyvä, että sähköllä liikkuvia autoja tehtaillaan ja siirrytään pois fossiilisista polttoaineista.
Mutta entä muut vähäpäästöiset voimanlähteet?
Esimerkiksi VTT:n hiljattaisen tutkimuksen mukaanhttps://www.hs.fi/autot/art-2000006235979.html kaikkien ei suinkaan kannata ostaa sähköautoa, jos halutaan vähentää päästöjä mahdollisimman asianmukaisesti.
Tutkimuksen mukaan mikään yksittäinen tapa tai teknologia vähentää päästöjä ei riitä siihen, että liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin riittävän nopeasti aisoihin kustannustehokkaasti.
Tähän ovat heränneet myös tiukentuvien päästörajojen puitteissa toimivat autonvalmistajat, ja siksi nyt puhutaan taas yhä enemmän polttokenno- eli vetyautoista.
Polttokennoautot eivät ole mikään uusi juttu. Moni ennusti niiden esiinmarssia lähitulevaisuudessa jo 2010-luvun alussa, mutta jostain syystä – ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi – polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.Ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.
Vetyauto on siitä kätevä, että sen tankkaaminen on kuin polttomoottoriauton tankkaamista – se on nopeaa. Autot on myös testeissä havaittu https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen/nain_liikut_viisaasti/valitse_auto_viisaasti/autotyyppi/polttokennoautoturvallisiksi.
Ongelma vetyautoissa oli osittain sama muna ja kana -juttu kuin täyssähköautojen suhteen: infrastruktuuri eli käytännössä asemat, joilta vetyä saisi tankattua, puuttuivat, ja niiden rakentaminen on kallista.
Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi – yhteistyöllä.
Riversimple-niminen yhtiö aikoo vuonna 2022 tuoda markkinoille polttokennoauton.
Yhtiön perustaja Hugo Spowershttps://www.hs.fi/haku/?query=hugo+spowers sanoi hiljattain Autocar-uutissivuston mukaan, että polttokennoautoja ja täyssähköautoja ei pitäisi pitää kilpailijoina, vaan ne voisivat elää sovussa, jotta päästäisiin päästöjen kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen mahdollisimman nopeasti.
”Jotkut tarpeet täyttyvät paremmin täyssähköautoilla ja toiset vedyllä. Tarvitsemme molempia teknologioita. Emmehän me tappele siitäkään, kumpi voittaa energiakisan, aurinko- vai tuulivoima.”
Spowersin mukaan vety ja sähkö kulkevat nätisti rinta rinnan.
”Joillain tavoilla voidaan tuottaa tehokkaammin sähköä ja toisilla vetyä. Esimerkiksi tuulivoimalla voidaan tuottaa paljon tehokkaammin sähköä kuin vetyä. Mutta kun tuulta on liikaa, sähköä ei voi varastoida, vetyä taas voi varastoida. Toisaalta biokaasulla voidaan tuottaa tehokkaammin vetyä kuin sähköä.”

Sähköautot ja vety- eli polttokennoautot ovat siinäkin mielessä kavereita vihollisten sijaan, että ne molemmat ovat lopulta sähköautoja.Vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.
Polttokennoautojen käyttämä energia vain tuotetaan vetykaasusta sähkökemiallisessa reaktiossa. Polttokennoon syötetty vetypolttoaine tuottaa sähköä ja lämpöä.
Myös muiden muassa Hyundain tutkimuspäällikkö Albert Biermannhttps://www.hs.fi/haku/?query=albert+biermann on sanonuthttps://www.autocar.co.uk/car-news/industry/hydrogen-key-meeting-emissions-targets-says-hyundai, että vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.
Hyundai on investoinut paljon vetyautoteknologiaan. Polttokennokäyttöisen Hyundai Nexo -katumaasturin lisäksi se kehittää myös vetyteknologiaa linja-autoja, kuorma-autoja ja laivoja silmällä pitäen.
Niin ikään Mercedes-Benz, BMW ja Audi ovat Autocarin mukaan lisänneet investointejaan vetyteknologiaan.
Myös Toyota on ollut jo pitkään vetybisneksessä. Se aikoo muiden muassa tuoda vuoden 2020 Tokion paralympialaisiinhttps://www.digitaltrends.com/cars/toyota-hydrogen-fuel-cell-vehicles-and-electric-cars-at-2020-tokyo-olympics/ urheilijoita kuljettavia vähäpäästöisiä autoja, joista 500 on vetyautoja ja 850 täyssähköautoja.
Kiinassakin investoidaan vetyyn https://www.energia16.com/china-to-build-a-hydrogen-city-in-wuhan/?lang=enkovalla tahdilla. Siellä rakennetaan jopa vetykaupunkia.
Vety on siis valmistajien mielessä, mutta juuri tällä hetkellä sähkö on paljon trendikkäämpää, joten valmistajat rummuttavat pääosin sitä.
Vety saattaa itse asiassa olla pidemmällä tähtäimellä vielä sähköautoa merkittävämpihttps://www.autocar.co.uk/car-news/industry/both-electric-and-hydrogen-cars-are-crucial-future juttu, sanoi PSA-yhtymän sähköstä ja yhdistettävyydestä vastaava johtaja Helen Leeshttps://www.hs.fi/haku/?query=helen+lees.
”Automme on suunniteltu pidemmällä tähtäimellä vetykäyttöisiksi.”
Leesin mukaan vetyautojen suosiota torppaa tankkausinfrastruktuurin puute sekä se, että asiakkaat eivät ole vetyautoista juuri tällä hetkellä kovin innoissaan.
Jos vetyautot löisivät läpi, sähköautojen valmistamiseen liittyvät erinäiset ympäristöongelmat lievenisivät.Ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.
Vetyauto on Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitoksen asiantuntija Pertti Kaurasen https://www.hs.fi/haku/?query=pertti+kaurasenmukaan sähköautoa ympäristöystävällisempi valmistettava, hän kertoi hiljattain Tekniikka ja Taloudellehttps://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/paljon-etuja-sahkoautoiluun-verrattuna-mutta-vety-tulee-hitaasti-liikenteeseen/2ade1a41-113b-3805-b402-b3927cec69f5.
Vetyauton valmistaminen aiheuttaisi vähemmän päästöjä ja kuluttaisi vähemmän luonnonvaroja. Lisäksi ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.
”Pian siinäkin päästään vastaavaan platinantarpeeseen kuin normaalin polttomoottoriauton katalysaattorissa. Se on merkittävä etu akkusähköautoon verrattuna”, Kauranen sanoi.
Kuten täyssähköautojen, myös vetyautojen ympäristövaikutukset riippuvat lopulta siitä, miten niiden käyttämä käyttövoima tuotetaan.
Tällä tavalla niiden ympäristöystävällisyys linkittyy koko energiantuotannon murrokseen.
Niin sähköä kuin vetyä voidaan nimittäin tuottaa uusiutuvilla energianlähteillä, mutta myös fossiilisilla. Jos ratkaisu on jälkimmäinen, auton paikallispäästöttömyys ei paljoa ilmastoa lohduta.
Autoalan tiedotuskeskuksen mukaanhttp://www.aut.fi/files/1969/Henkiloautojen_kayttovoimat_tiekartta.pdf vetyautojen suosio tulee Suomessakin nousemaan tulevaisuudessa.
Sen ennusteen mukaan hieman ennen vuotta 2030 vetyautot alkavat kasvattaa suosiotaan, ja vuonna 2040 niiden osuus ensirekisteröinneistä olisi reilut kymmenen prosenttia.
Bensiini- ja dieselautojen ensirekisteröintien määräksi vuonna 2040 Autoalan tiedotuskeskus ennustaa noin kolmeakymmentä prosenttia.
- Autot Seuraa
- Jose Riikonen Seuraa
- Päästöt Seuraa
- Sähköautot Seuraa
Kommentit