Auto

Autoilun seuraava mullistus voi olla jo tulossa: vetyauto olisi sähköäkin ilmastoystävällisempi

Vetyauto voisi olla vielä ympäristöystävällisempi kuin sähköauto. Tosin vedyn lopulliset ympäristövaikutukset riippuvat siitä, millaisella energialla autoihin tarvittava vety tuotetaan.

Sähköautoista kuuluu nyt jatkuvasti uutta.

Hiljattain saatiin lukea muiden muassa, kuinka Pennsylvanian yliopiston akkutekniikan tutkijat ovat rakentaneet akkuihin uudenlaisia kennoja, joiden luvataan lataavan akkuihin sähköä 320 ajokilometrin edestä kymmenessä minuutissa.

Autonvalmistaja toisensa jälkeen on kertonut, kuinka suuri prosentti sen uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja.

Ilmastonmuutoksen – ja useiden tutkijoiden mielestä pian ilmastohätätilan – kourissa olevan maailman kannalta on hyvä, että sähköllä liikkuvia autoja tehtaillaan ja siirrytään pois fossiilisista polttoaineista.

Mutta entä muut vähäpäästöiset voimanlähteet?

Esimerkiksi VTT:n hiljattaisen tutkimuksen mukaan kaikkien ei suinkaan kannata ostaa sähköautoa, jos halutaan vähentää päästöjä mahdollisimman asianmukaisesti.

Tutkimuksen mukaan mikään yksittäinen tapa tai teknologia vähentää päästöjä ei riitä siihen, että liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin riittävän nopeasti aisoihin kustannustehokkaasti.

Tähän ovat heränneet myös tiukentuvien päästörajojen puitteissa toimivat autonvalmistajat, ja siksi nyt puhutaan taas yhä enemmän polttokenno- eli vetyautoista.

 

Ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.

Polttokennoautot eivät ole mikään uusi juttu. Moni ennusti niiden esiinmarssia lähitulevaisuudessa jo 2010-luvun alussa, mutta jostain syystä – ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi – polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.

Vetyauto on siitä kätevä, että sen tankkaaminen on kuin polttomoottoriauton tankkaamista – se on nopeaa. Autot on myös testeissä havaittu turvallisiksi.

Ongelma vetyautoissa oli osittain sama muna ja kana -juttu kuin täyssähköautojen suhteen: infrastruktuuri eli käytännössä asemat, joilta vetyä saisi tankattua, puuttuivat, ja niiden rakentaminen on kallista.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi – yhteistyöllä.

Riversimple-niminen yhtiö aikoo vuonna 2022 tuoda markkinoille polttokennoauton.

Yhtiön perustaja Hugo Spowers sanoi hiljattain Autocar-uutissivuston mukaan, että polttokennoautoja ja täyssähköautoja ei pitäisi pitää kilpailijoina, vaan ne voisivat elää sovussa, jotta päästäisiin päästöjen kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen mahdollisimman nopeasti.

”Jotkut tarpeet täyttyvät paremmin täyssähköautoilla ja toiset vedyllä. Tarvitsemme molempia teknologioita. Emmehän me tappele siitäkään, kumpi voittaa energiakisan, aurinko- vai tuulivoima.”

Spowersin mukaan vety ja sähkö kulkevat nätisti rinta rinnan.

”Joillain tavoilla voidaan tuottaa tehokkaammin sähköä ja toisilla vetyä. Esimerkiksi tuulivoimalla voidaan tuottaa paljon tehokkaammin sähköä kuin vetyä. Mutta kun tuulta on liikaa, sähköä ei voi varastoida, vetyä taas voi varastoida. Toisaalta biokaasulla voidaan tuottaa tehokkaammin vetyä kuin sähköä.”


 

Vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.

Sähköautot ja vety- eli polttokennoautot ovat siinäkin mielessä kavereita vihollisten sijaan, että ne molemmat ovat lopulta sähköautoja.

Polttokennoautojen käyttämä energia vain tuotetaan vetykaasusta sähkökemiallisessa reaktiossa. Polttokennoon syötetty vetypolttoaine tuottaa sähköä ja lämpöä.

Myös muiden muassa Hyundain tutkimuspäällikkö Albert Biermann on sanonut, että vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.

Hyundai on investoinut paljon vetyautoteknologiaan. Polttokennokäyttöisen Hyundai Nexo -katumaasturin lisäksi se kehittää myös vetyteknologiaa linja-autoja, kuorma-autoja ja laivoja silmällä pitäen.

Niin ikään Mercedes-Benz, BMW ja Audi ovat Autocarin mukaan lisänneet investointejaan vetyteknologiaan.

Myös Toyota on ollut jo pitkään vetybisneksessä. Se aikoo muiden muassa tuoda vuoden 2020 Tokion paralympialaisiin urheilijoita kuljettavia vähäpäästöisiä autoja, joista 500 on vetyautoja ja 850 täyssähköautoja.

Kiinassakin investoidaan vetyyn kovalla tahdilla. Siellä rakennetaan jopa vetykaupunkia.

Vety on siis valmistajien mielessä, mutta juuri tällä hetkellä sähkö on paljon trendikkäämpää, joten valmistajat rummuttavat pääosin sitä.

Vety saattaa itse asiassa olla pidemmällä tähtäimellä vielä sähköautoa merkittävämpi juttu, sanoi PSA-yhtymän sähköstä ja yhdistettävyydestä vastaava johtaja Helen Lees.

”Automme on suunniteltu pidemmällä tähtäimellä vetykäyttöisiksi.”

Leesin mukaan vetyautojen suosiota torppaa tankkausinfrastruktuurin puute sekä se, että asiakkaat eivät ole vetyautoista juuri tällä hetkellä kovin innoissaan.

 

Ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.

Jos vetyautot löisivät läpi, sähköautojen valmistamiseen liittyvät erinäiset ympäristöongelmat lievenisivät.

Vetyauto on Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitoksen asiantuntija Pertti Kaurasen mukaan sähköautoa ympäristöystävällisempi valmistettava, hän kertoi hiljattain Tekniikka ja Taloudelle.

Vetyauton valmistaminen aiheuttaisi vähemmän päästöjä ja kuluttaisi vähemmän luonnonvaroja. Lisäksi ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.

”Pian siinäkin päästään vastaavaan platinantarpeeseen kuin normaalin polttomoottoriauton katalysaattorissa. Se on merkittävä etu akkusähköautoon verrattuna”, Kauranen sanoi.

Kuten täyssähköautojen, myös vetyautojen ympäristövaikutukset riippuvat lopulta siitä, miten niiden käyttämä käyttövoima tuotetaan.

Tällä tavalla niiden ympäristöystävällisyys linkittyy koko energiantuotannon murrokseen.

Niin sähköä kuin vetyä voidaan nimittäin tuottaa uusiutuvilla energianlähteillä, mutta myös fossiilisilla. Jos ratkaisu on jälkimmäinen, auton paikallispäästöttömyys ei paljoa ilmastoa lohduta.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vetyautojen suosio tulee Suomessakin nousemaan tulevaisuudessa.

Sen ennusteen mukaan hieman ennen vuotta 2030 vetyautot alkavat kasvattaa suosiotaan, ja vuonna 2040 niiden osuus ensirekisteröinneistä olisi reilut kymmenen prosenttia.

Bensiini- ja dieselautojen ensirekisteröintien määräksi vuonna 2040 Autoalan tiedotuskeskus ennustaa noin kolmeakymmentä prosenttia.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    2. 2

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    3. 3

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    4. 4

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    5. 5

      Yli viisikymmentä jääkarhua vaelsi venäläiskylään

    6. 6

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    7. 7

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    8. 8

      Elon Muskin oikeuteen haastama sukeltaja kieltäytyy pyytämästä anteeksi, tyrmäsi Muskin avuntarjouksen alatyylisesti

    9. 9

      HS:n kysely Sdp:n puoluevaltuustolle osoittaa: Pääministerikisa on erittäin tiukka

    10. 10

      Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    2. 2

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    3. 3

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    4. 4

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    5. 5

      Kommentti: Keskusta on syvemmässä kuopassa kuin koskaan, ja Katri Kulmunin haparoiva esiintyminen kertoi kaiken puolueen tilasta

    6. 6

      12-vuotias tyttö tuli raskaaksi – Käräjäoikeus ei nähnyt asiassa rikosta, hovioikeus päätti toisin

    7. 7

      Moni etsii kumppania pitkään eikä tajua, että sopiva ihminen on ihan lähellä, sanoo parisuhdekouluttaja – Asiantuntijat neuvovat, miten löytää kumppani ja tehdä vaikutus

      Tilaajille
    8. 8

      Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

    9. 9

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    10. 10

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Vastahyökkäykseen käynyt Rinne ei aio erota – HS:n tiedot: Rinteen esiintyminen vähensi keskustan luottamusta pää­ministeriin entisestään

    3. 3

      Joanna Jokinen hankki kukon, joka on huonoin koskaan nähty kukko – Martti pelkää kärpäsiä ja omia tipujaan, ja juuri siksi siitä tuli tämän syksyn someilmiö

      Tilaajille
    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Espoon keskuksessa on kaksio, jonne on muuttanut koko Suomen aikoinaan tuntema ufo-mies Juhan af Grann

      Tilaajille
    6. 6

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    7. 7

      Helsinkiin rakennetaan vanhanajan kerrostalo, jossa seinät ovat tiiltä ja ilmanvaihto painovoimainen

    8. 8

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    9. 9

      Merin on saatava olla huomion keskipiste, koska silloin hän tuntee olevansa olemassa – Tällaista on huomiohakuisen ihmisen arki

      Tilaajille
    10. 10

      Moni nainen istuu väärin, ja siitä voi seurata yllättäviä vaivoja, sanovat asiantuntijat – ”Äijähaaralle” on olemassa vieläkin parempi vaihtoehto

    11. Näytä lisää