Auto

Autoilun seuraava mullistus voi olla jo tulossa: vetyauto olisi sähköäkin ilmastoystävällisempi

Vetyauto voisi olla vielä ympäristöystävällisempi kuin sähköauto. Tosin vedyn lopulliset ympäristövaikutukset riippuvat siitä, millaisella energialla autoihin tarvittava vety tuotetaan.

Sähköautoista kuuluu nyt jatkuvasti uutta.

Hiljattain saatiin lukea muiden muassa, kuinka Pennsylvanian yliopiston akkutekniikan tutkijat ovat rakentaneet akkuihin uudenlaisia kennoja, joiden luvataan lataavan akkuihin sähköä 320 ajokilometrin edestä kymmenessä minuutissa.

Autonvalmistaja toisensa jälkeen on kertonut, kuinka suuri prosentti sen uusista autoista on tulevina vuosina sähköautoja.

Ilmastonmuutoksen – ja useiden tutkijoiden mielestä pian ilmastohätätilan – kourissa olevan maailman kannalta on hyvä, että sähköllä liikkuvia autoja tehtaillaan ja siirrytään pois fossiilisista polttoaineista.

Mutta entä muut vähäpäästöiset voimanlähteet?

Esimerkiksi VTT:n hiljattaisen tutkimuksen mukaan kaikkien ei suinkaan kannata ostaa sähköautoa, jos halutaan vähentää päästöjä mahdollisimman asianmukaisesti.

Tutkimuksen mukaan mikään yksittäinen tapa tai teknologia vähentää päästöjä ei riitä siihen, että liikenteen hiilidioksidipäästöt saataisiin riittävän nopeasti aisoihin kustannustehokkaasti.

Tähän ovat heränneet myös tiukentuvien päästörajojen puitteissa toimivat autonvalmistajat, ja siksi nyt puhutaan taas yhä enemmän polttokenno- eli vetyautoista.

 

Ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.

Polttokennoautot eivät ole mikään uusi juttu. Moni ennusti niiden esiinmarssia lähitulevaisuudessa jo 2010-luvun alussa, mutta jostain syystä – ehkä sähköautojen kovan rummutuksen vuoksi – polttokennoautot eivät ole nousseet suosioon.

Vetyauto on siitä kätevä, että sen tankkaaminen on kuin polttomoottoriauton tankkaamista – se on nopeaa. Autot on myös testeissä havaittu turvallisiksi.

Ongelma vetyautoissa oli osittain sama muna ja kana -juttu kuin täyssähköautojen suhteen: infrastruktuuri eli käytännössä asemat, joilta vetyä saisi tankattua, puuttuivat, ja niiden rakentaminen on kallista.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi – yhteistyöllä.

Riversimple-niminen yhtiö aikoo vuonna 2022 tuoda markkinoille polttokennoauton.

Yhtiön perustaja Hugo Spowers sanoi hiljattain Autocar-uutissivuston mukaan, että polttokennoautoja ja täyssähköautoja ei pitäisi pitää kilpailijoina, vaan ne voisivat elää sovussa, jotta päästäisiin päästöjen kannalta parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen mahdollisimman nopeasti.

”Jotkut tarpeet täyttyvät paremmin täyssähköautoilla ja toiset vedyllä. Tarvitsemme molempia teknologioita. Emmehän me tappele siitäkään, kumpi voittaa energiakisan, aurinko- vai tuulivoima.”

Spowersin mukaan vety ja sähkö kulkevat nätisti rinta rinnan.

”Joillain tavoilla voidaan tuottaa tehokkaammin sähköä ja toisilla vetyä. Esimerkiksi tuulivoimalla voidaan tuottaa paljon tehokkaammin sähköä kuin vetyä. Mutta kun tuulta on liikaa, sähköä ei voi varastoida, vetyä taas voi varastoida. Toisaalta biokaasulla voidaan tuottaa tehokkaammin vetyä kuin sähköä.”


 

Vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.

Sähköautot ja vety- eli polttokennoautot ovat siinäkin mielessä kavereita vihollisten sijaan, että ne molemmat ovat lopulta sähköautoja.

Polttokennoautojen käyttämä energia vain tuotetaan vetykaasusta sähkökemiallisessa reaktiossa. Polttokennoon syötetty vetypolttoaine tuottaa sähköä ja lämpöä.

Myös muiden muassa Hyundain tutkimuspäällikkö Albert Biermann on sanonut, että vety on avainasemassa, kun autonvalmistajat pyrkivät pääsemään päästörajojen alle.

Hyundai on investoinut paljon vetyautoteknologiaan. Polttokennokäyttöisen Hyundai Nexo -katumaasturin lisäksi se kehittää myös vetyteknologiaa linja-autoja, kuorma-autoja ja laivoja silmällä pitäen.

Niin ikään Mercedes-Benz, BMW ja Audi ovat Autocarin mukaan lisänneet investointejaan vetyteknologiaan.

Myös Toyota on ollut jo pitkään vetybisneksessä. Se aikoo muiden muassa tuoda vuoden 2020 Tokion paralympialaisiin urheilijoita kuljettavia vähäpäästöisiä autoja, joista 500 on vetyautoja ja 850 täyssähköautoja.

Kiinassakin investoidaan vetyyn kovalla tahdilla. Siellä rakennetaan jopa vetykaupunkia.

Vety on siis valmistajien mielessä, mutta juuri tällä hetkellä sähkö on paljon trendikkäämpää, joten valmistajat rummuttavat pääosin sitä.

Vety saattaa itse asiassa olla pidemmällä tähtäimellä vielä sähköautoa merkittävämpi juttu, sanoi PSA-yhtymän sähköstä ja yhdistettävyydestä vastaava johtaja Helen Lees.

”Automme on suunniteltu pidemmällä tähtäimellä vetykäyttöisiksi.”

Leesin mukaan vetyautojen suosiota torppaa tankkausinfrastruktuurin puute sekä se, että asiakkaat eivät ole vetyautoista juuri tällä hetkellä kovin innoissaan.

 

Ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.

Jos vetyautot löisivät läpi, sähköautojen valmistamiseen liittyvät erinäiset ympäristöongelmat lievenisivät.

Vetyauto on Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitoksen asiantuntija Pertti Kaurasen mukaan sähköautoa ympäristöystävällisempi valmistettava, hän kertoi hiljattain Tekniikka ja Taloudelle.

Vetyauton valmistaminen aiheuttaisi vähemmän päästöjä ja kuluttaisi vähemmän luonnonvaroja. Lisäksi ainoa kallis tai harvinainen metalli, jota polttokenno tarvitsee, on platina.

”Pian siinäkin päästään vastaavaan platinantarpeeseen kuin normaalin polttomoottoriauton katalysaattorissa. Se on merkittävä etu akkusähköautoon verrattuna”, Kauranen sanoi.

Kuten täyssähköautojen, myös vetyautojen ympäristövaikutukset riippuvat lopulta siitä, miten niiden käyttämä käyttövoima tuotetaan.

Tällä tavalla niiden ympäristöystävällisyys linkittyy koko energiantuotannon murrokseen.

Niin sähköä kuin vetyä voidaan nimittäin tuottaa uusiutuvilla energianlähteillä, mutta myös fossiilisilla. Jos ratkaisu on jälkimmäinen, auton paikallispäästöttömyys ei paljoa ilmastoa lohduta.

Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vetyautojen suosio tulee Suomessakin nousemaan tulevaisuudessa.

Sen ennusteen mukaan hieman ennen vuotta 2030 vetyautot alkavat kasvattaa suosiotaan, ja vuonna 2040 niiden osuus ensirekisteröinneistä olisi reilut kymmenen prosenttia.

Bensiini- ja dieselautojen ensirekisteröintien määräksi vuonna 2040 Autoalan tiedotuskeskus ennustaa noin kolmeakymmentä prosenttia.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Koripallolegenda Kobe Bryant on kuollut helikopteriturmassa

    2. 2

      HS-analyysi: Maailmassa on kaksi Sanna Marinia – yksi supersankari ja yksi kuilun partaalla horjuva pääministeri

      Tilaajille
    3. 3

      Nelivuotias Michael Bornstein selvisi Auschwitzista opettelemalla olemaan näkymätön – Maanantaina hän palaa sinne peloistaan huolimatta

      Tilaajille
    4. 4

      Italialainen yöelämäntutkija käy ydinkeskustassa, Triplassa, Sörnäisissä ja Kontulassa, ja löytää yhden aidon ja monikulttuurisen paikan

      Tilaajille
    5. 5

      Tiger Woods löi täydellisen lyönnin PGA-kiertueen kisassa, sitten tapahtui jotain hämmentävää: pallo tuli ulos reiästä

    6. 6

      ”Olen tuottanut poikkeuksellisen paljon lapsia” – Norjan hiihtotähti Martin Johnsrud Sundby sanoo tilanteensa olevan ”vaativa”

    7. 7

      Kuka päätti, että koulut ovat nyt ”avoimia oppimisympäristöjä” eikä luokkia ja seiniä enää tarvita?

      Tilaajille
    8. 8

      Lasse Lempainen pelastaa miljoonien eurojen urheilu-uria: ”Siinä vaiheessa kun puukko viiltää, suljen kaiken muun pois”

      Tilaajille
    9. 9

      Harvey Weinsteinin asianajaja yllätti valamiehistön yli 20 vuotta vanhoilla nauhoilla, joita David Letterman -fani oli säilyttänyt kotonaan

    10. 10

      Kiinan avaruushallinto julkaisi nipun uusia kuvia Kuun toiselta puolelta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nelivuotias Michael Bornstein selvisi Auschwitzista opettelemalla olemaan näkymätön – Maanantaina hän palaa sinne peloistaan huolimatta

      Tilaajille
    2. 2

      Italialainen yöelämäntutkija käy ydinkeskustassa, Triplassa, Sörnäisissä ja Kontulassa, ja löytää yhden aidon ja monikulttuurisen paikan

      Tilaajille
    3. 3

      Kuka päätti, että koulut ovat nyt ”avoimia oppimisympäristöjä” eikä luokkia ja seiniä enää tarvita?

      Tilaajille
    4. 4

      Lasse Lempainen pelastaa miljoonien eurojen urheilu-uria: ”Siinä vaiheessa kun puukko viiltää, suljen kaiken muun pois”

      Tilaajille
    5. 5

      Arkinen keitetty kananmuna muuttuu uskomattoman makuiseksi, kun sen marinoi yksinkertaisilla aineksilla

    6. 6

      Harvey Weinsteinin asianajaja yllätti valamiehistön yli 20 vuotta vanhoilla nauhoilla, joita David Letterman -fani oli säilyttänyt kotonaan

    7. 7

      Salamurha, jäätelöä ja Rick, jolla on ydinase – Tällainen on Donald Trumpin hämmentävä palatsi, jossa presidentti kestitsee valtiovieraita ja laukaisee ohjuksia

      Tilaajille
    8. 8

      Miksi tavallinen uusi kaksio maksaa 6 000 euroa neliöltä? Grafiikka näyttää, mistä hinta koostuu

      Tilaajille
    9. 9

      HS-analyysi: Maailmassa on kaksi Sanna Marinia – yksi supersankari ja yksi kuilun partaalla horjuva pääministeri

      Tilaajille
    10. 10

      Kim Jong-unin täti palasi julkisuuteen kuusi vuotta miehensä teloituksen jälkeen – ”Tämä muistuttaa, miten outo ja julma Pohjois-Korea on”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    3. 3

      Salamurha, jäätelöä ja Rick, jolla on ydinase – Tällainen on Donald Trumpin hämmentävä palatsi, jossa presidentti kestitsee valtiovieraita ja laukaisee ohjuksia

      Tilaajille
    4. 4

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    5. 5

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    6. 6

      Katri Kulmunin ihastuttava brittienglanti loksautti leuat somessa – kysyimme kielentutkijoilta, olisiko hän ylä- vai alaluokkainen britti

    7. 7

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    8. 8

      Ratkeaako ihmiskunnan kohtalo suomalaisilla keksinnöillä? Suomessa kehitetään nyt laitteita, joissa voi olla avain ilmaston kohtalon­kysymykseen

      Tilaajille
    9. 9

      Deittisovellukset tietävät käyttäjistään kaiken, ja näitä tietoja janoavat vaaralliset ihmiset – HS:n selvitys paljastaa, että massiiviseen tiedonkeruuseen liittyy suuria uhkia

      Tilaajille
    10. 10

      Nelivuotias Michael Bornstein selvisi Auschwitzista opettelemalla olemaan näkymätön – Maanantaina hän palaa sinne peloistaan huolimatta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää