Auto    |   Koeajo

Tuntematon korealaismerkki toi kiinnostavan vaihtoehdon suoraan Suomen myydyimmän auton tontille

Ssangyongin uusi katumaasturi Korando tarjoaa kilpailukykyisen hinnan, hyvän sisustan ja nelivedon.

Toisin kuin läntisen mytologian tulta syöksevät serkkunsa, ovat tarujen korealaiset lohikäärmeet usein luolissa ja vesistöissä temuavaa sorttia. Siksipä suomeksi tuplalohikäärmettä tarkoittava Ssangyong on varsin osuva nimi nelivetoautojen valmistuksessa kunnostautuneelle merkille.

Vaikka eteläkorealaiset Kia ja Hyundai ovat 2000-luvun mittaan saavuttaneet Suomessa erittäin vankan aseman, on Ssangyong jäänyt lähes olemattomalle huomiolle.

Kyseessä on tietysti myös huomattavasti pienempi autonvalmistaja. Merkin tuontia Suomeen kokeili ensimmäisen kerran 1990-luvun puolivälissä Mazdaa maahantuova Inchcape. Pelkkään Musso-malliin keskittynyt tuonti kuivui muutamassa vuodessa.

Vuonna 2015 alkoi uusi yritys Bassadone Automotiven harteilla. Gibraltarilaisen Bassadonen Suomen-konttori hoitelee nykyään laajaa merkkipalettia, johon kuuluvat muun muassa Peugeot, Citroën, Renault, Huyndai ja Suzuki.

Tällä hetkellä Suomessa myydään kahta Ssangyongin mallia, joista viime vuonna uudistui lippulaivamaasturi Rexton.

Jos Rextonin aiempi versio oli 2000-luvun alkuun jämähtänyt, kotikutoinen ja eriparinen kyhäelmä, oli uudistuksessa otettu kunnon harppaus kohti tätä päivää.

“Tehdas on valmistanut auton, joka pärjää vertailussa kaikille kilpailijoilleen ja maksaa jopa kymmeniä tuhansia euroja vähemmän“, kirjoitti koeajotoimittaja Niko Kettunen tällä palstalla.

Nyt päivitysvuorossa on Korando-katumaasturi. Varsin täsmällistä vertailukohtaa Korandon kokoluokalle on vaikea löytää. Yleisimpien verrokkien listalla se on jonkin verran Nissan Qashqaita ja Toyota C-HR:ää suurempi, mutta puolestaan Toyota RAV4:ää ja Volvo XC60:ä pienempi.

Ensituntumalta uudessa Korandossa on otettu samansuuntainen askel nykyaikaan kuin Rextonissa.

Ulkokuoreen on annosteltu isolla kauhalla suorien vaakalinjojen tuomaa jyhkeyttä.

Ryhdikäs linja ulottuu sisälle. Auton sisusta ei ole samanlainen muovipökkelö kuin vanhassa Korandossa. Muovin määrä lienee sama, mutta pökkelöys vähentynyt merkittävästi. Kokonaisuus vaikuttaa nyt aiempaa selvästi mietitymmältä.

Ainoa hassulta vaikuttava yksityiskohta on repsikan kohdalle kojelautaan kiinnitetty musta jalomuovipaneeli. Se on niin kiiltävä, että apukuljettaja voi peilata siitä jatkuvasti omaa naamansa, halusi tai ei.

Erityisen miellyttävä on puolestaan kookas ja selkeä keskinäyttö, joka on upotettu osaksi kojelautaa, eikä muistuta hätäisesti viime tinkaan paikalleen liimattua tablet-tietokonetta, kuten monilla kilpailijoilla.

Sekä keskinäytön että lisävarusteena olevan digimittariston laatu ja selkeys yllättävät, varsinkin kun kyseessä on varsin pieni autonvalmistaja. Navigaattori on ulkoasunsa ja käytettävyytensä puolesta yksi tämänhetkisten markkinoiden parhaista.

Käsi löytää oikeat kytkimet ja valikot Korandossa jopa poikkeuksellisen intuitiivisesti, eikä ohjekirjaa tarvitse selailla. Käytettävyys on laitettu hienostelun edelle siellä, missä kuuluukin. Esimerkiksi ratin viikset ovat rujonjyhkeät pulikat, mutta toiminnot löytyvät heti kertayrittämällä.

Ilmastoinnin puhallussuunnan ja muiden toimintojen ohjaukseen käytettävät painikkeet sisältävät puolestaan ilahduttavan pikkuoivalluksen. Vipunappulat liikkuvat sekä ylös että alas, joten toimintoja on nopeampi käyttää ja nappien määrä pysyy maltillisena.

Hallintalaitteissa varsinaiset moitteet voi kohdistaa ohjauspyörään, joka on melkoinen peliohjain. Keskipuolaan on ympätty kahdeksan painikkeen lisäksi neljä keinukytkintä, jotka saavat kuljettajan raapimaan päätään. Kytkinten järjestystä ei muistanut edes viikon mittaisen koeajon päätteeksi, vaan vähintään kerran päivässä sai hukattua radiokanavan tai nostettua volyymiä vakionopeudensäätimen asettamisen sijaan.

Koeajossa oleva malli on hinnaston yläpäästä löytyvä automaattivaihteinen diesel-neliveto. Kyseessä on ainoa Suomeen tuleva diesel-malli, alempien hintaluokkien Korandoissa on bensiinikone joko etu- tai nelivetoisena.

Koeajon aikaan lokakuussa bensamalleja ei vielä ollut saatavissa edes kokeiltavaksi. Se on suuri harmi, sillä myynti tullee painottumaan niihin.

Tien päälle diesel-lohikäärme pujahtaa mukavasti yli 300 newtonmetrin väännöllä. Ohjaamon ryhdikkään tunnelman nostattamat odotukset tasaantuvat ensimmäisten mutkien jälkeen, sillä Korandon ohjaus on melkoisen tunnoton ja keskialueelta jopa vetelä.

Tuntuma on onneksi linjassa auton mukavuuskeskeisen pehmeyden kanssa. Alusta nielee töyssyjä hyvin eikä rytyytä, mutta kori ei kallistele kaarteissa turhan paljoa.

Ohjauksen ja alustan lopputulos on sellainen, että ratin takaa tuntuma tiehen on varsin viitteellinen.

Erikoisimmillaan Korando on soratiellä, jossa auton ja tien yhteys hämärtyy entisestään. Irtosoralla auto tuntuu pienelläkin vauhdilla kelluvan eteenpäin kuin ilmatyynyalus ja ohjauksesta tulee tunnustelevaa. Onneksi sentään neliveto ja luistonesto karsivat pahimmat yllätykset.

Ajettavuutta ei silti kannata liikaa mollata. Kyseessä on lähtöhinnaltaan 21 990 euron auto ja hintaan nähden mukavuuden voi sanoa olevan kohdallaan.

Nelivedolla ja diesel-koneella Korandon omamassa kohoaa jo 1 700 kiloon. Se on auton koon huomioiden melko jytky lukema. Massasta on kuitenkin etua siinä, että diesel-nelivedon vetokyky on 2 000 kiloa. Kevyemmillä bensamalleilla joutuu tyytymään 1 500 kiloon. Dieseliin pääsee käsiksi 31 990 eurolla.

Loppujen lopuksi Korandosta alkaa hahmottua selkeitä vahvuuksia ja heikkouksia.

Kovin suuri yllätys ei ole se, että noin 140 000 autoa vuodessa valmistavan firman itse kehittämä moottori ei ole markkinoiden pihein, vaikka merkin takana hääriikin intialainen jättikorporaatio Mahindra & Mahindra.

Maantiellä tarkkajalkaisella ajolla Korandolla pääsi 6,4 litran kulutukseen sadalla kilometrillä. Kaupungissa Korando hörppää yli 8 litraa satasella. Moottoritietä päästellään 7,5–8 litralla.

Melko tasapuolisesti erilaista ajoa sisältäneen koeajon keskikulutus nousi 7,3 litraan sadalla kilometrillä. Se on litran verran enemmän kuin isompien firmojen kilpailijoilla.

Diesel-Korando on myös varsin hidas. Valmistajalla ei ole tarjota ollenkaan kiihtyvyyslukuja, mutta takapuolituntumalla nollasta sataan mennään ainakin yli 11 sekuntia. Bensakoneen ripeydestä on vielä paha sanoa yhtään mitään.

Korandon suomujen lomasta löytyy silti muutama valtti, joiden vuoksi se voi osoittautua monille varsinaiseksi tarveautoksi.

Kilpailijoista se eroaa erityisesti edullisella nelivedolla. Esimerkiksi luokkajohtaja Nissan Qashqain halvin nelivetomalli köyhdyttää lähes 35 000 eurolla. Edullisin Toyotan neliveto-RAV4 maksaa jo melkein 38 000 euroa.

Korandon edullisimman nelivetomallin hinta on 26 991 euroa. Koeajossa oleva täyteen ladattu diesel-malli maksaa 35 600 euroa.

Korandon nelivedon saa myös lukittua alle neljänkympin vauhdissa jatkuvalle 50:50 -jaolle. Se on varsin harvinainen, mutta erityisesti vetohommissa käytännöllinen ominaisuus.

Toinen valtti on iso tavaratila. Kontin vetoisuus on 551 litraa. Vertailukohdasta riippuen sitä voi sanoa jopa luokkansa suurimmaksi. Iso osa kontin litroista tosin syntyy siitä, että se on varsin syvä. Myös lastauskynnys on lähes aikuisen miehen haarojen korkeudella, mutta nämä seikat eivät poista sitä faktaa, että kyllä sinne tavaraa mahtuu.

Kolmas valtti on Nissan Qashqain suosio. Suomalaisethan rakastavat japanilaista katumaasturia ja nimenomaan malliston halvemmasta päästä. Pari tonnia Nissania halvempi alkaen-hintainen Korando on suora kilpailija Suomen myydyimmälle autolle.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Ssanyong Korando


+ Hintaan nähden hyvä varustelu, mukava alusta, edullinen neliveto, isot tilat myös takapenkillä

— Ei kovin taloudellinen diesel, ohut tietuntuma, vetelät takapenkit

 Teho: 100 kW (135 hv) / 324 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km / h: ei ilmoitettu

 Vaihteisto: 6-vaihteinen automaatti

 CO2-päästöt: 171 g / km

 Kulutus: 6.5 l / 100 km (WLTP yhdistetty), koeajolla 7,3 l / 100 km

 Mitat: Pituus 445,0 cm; leveys 187,0 cm, korkeus 162,0 cm

 Omamassa: 1 700 kg

 Vetokyky 2 000 kg

 Tavaratila: 551 litraa

 Hinta: Alkaen 21 990

euroa, koeajon varustein 35 612,57 euroa

 Kilpailijoita: Mazda CX-30, Nissan Qashqai, Skoda Karoq, Dacia Duster, Volkswagen Tiguan, Renault Kadjar, Seat Ateca, Toyota RAV4, Toyota C-HR

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tuhannet suomalaiset saavat pian rikos­historian huume­kaupoista pimeässä verkossa – Hakkeri kertoo nyt, miksi tarina verkon anonyymistä huume­keitaasta oli valhetta

      Tilaajille
    2. 2

      Helsingin päättäjissäkin on useamman hitas-asunnon omistajia: ”Olen ostanut asunnot ollessani vielä opiskelija”, kertoo Sdp:n Eveliina Heinäluoma

      Tilaajille
    3. 3

      Huhtanen Capitalin konkurssi muistutti asunto­markkinoiden riskeistä: ”Monia on johdettu harhaan”

    4. 4

      Yhdysvaltojen uusinta Selviytyjät-kautta ravisuttaa #metoo-tapaus – ensimmäistä kertaa kilpailija poistettiin muulla kuin heimoneuvoston äänestyksellä

    5. 5

      Pyllistin hanuritohtorille Thaimaassa – sillä hetkellä en tiennyt, että olin matkailutrendin edelläkävijä

    6. 6

      Mihin tv-toimittaja tarvitsee korkokenkiä? Kirsi Alm-Siira ja Annika Damström kertovat, millaista palautetta katsojilta tulee

    7. 7

      Trump käski Greta Thunbergiä ”chillaamaan”, Thunberg näpäytti takaisin – ja sai tuekseen myös Michelle Obaman

    8. 8

      Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen allekirjoitti al-Holin suomalaisten palauttamista koskevan asia­kirjan, valio­kunnassa hän kiisti tietävänsä suunnitelmasta – näin Kolehmainen kommentoi

      Tilaajille
    9. 9

      Suomalaisten univelka lisääntyy, ja se altistaa sairauksille – Tämä laaja tiede­artikkeli kertoo, miksi sisäinen kellomme sekosi

      Tilaajille
    10. 10

      Elton John on elänyt uskomattoman elämän: Tyranno­saurus Rex taka­pihalla, teehetkiä kuningattaren kanssa, pissat vaipassa keikalla ja kuvaukset, jotka päättyivät kunnon sekoiluun

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kiertueen loppumetreillä Samu Haberin piti pystyssä vain kalja ja salamipitsa – Nyt Haber kertoo kosteista vuosista ja kertyneistä kiloista

      Tilaajille
    2. 2

      Heidän kohtalostaan syntyi poliittinen myrsky – HS:n grafiikka kertoo, miten Sanna ja muut suomalais­naiset päätyivät lapsineen Syyriaan ja al-Holin leirille

    3. 3

      Katri Kulmuni pyysi anteeksi Instagram-kyselyään al-Holin leiriläisistä – Ehti herättää laajaa arvostelua: ”Ihan oikeasti, Suomi?” kysyi ihmis­oikeusjärjestö

    4. 4

      Haavisto nosti esiin vaihto­ehdon, jolla hallitus saattaa ainakin hetkeksi väistää poliittisen kriisin al-Holista

    5. 5

      Toimitusjohtaja hankki Helsingistä kymmenen hitas-asuntoa – Asuntokriisin helpottajaksi luotua järjestelmää käytetään entistä enemmän hyväksi

      Tilaajille
    6. 6

      Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen allekirjoitti al-Holin suomalaisten palauttamista koskevan asia­kirjan, valio­kunnassa hän kiisti tietävänsä suunnitelmasta – näin Kolehmainen kommentoi

      Tilaajille
    7. 7

      Aivotutkija suunnitteli ohjelman, jonka avulla mikä tahansa elämänmuutos helpottuu – Seitsemän neuvoa, joiden avulla pääset eroon tunnesyömisestä tai turhasta valvomisesta

      Tilaajille
    8. 8

      Kommentti: Katri Kulmunin Instagram-äänestys paljastaa, miten hallituksessa jonkun on pian pakko tinkiä periaatteistaan

      Tilaajille
    9. 9

      Suomalaisnainen päätyi Hollywoodin kuumimpien tähtien sijaisnäyttelijäksi, ja nyt edessä on todellinen suurtuotanto

      Tilaajille
    10. 10

      Trump käski Greta Thunbergiä ”chillaamaan”, Thunberg näpäytti takaisin – ja sai tuekseen myös Michelle Obaman

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    5. 5

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    6. 6

      Sanna Marinista tulee Suomen seuraava pääministeri, Sdp valitsi uusia ministereitä – HS:n seuranta kokoaa illan tapahtumat

    7. 7

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun

    9. 9

      Anni Sinnemäki oli rajusti kiusanneen johtajan esimies, mutta ei puuttunut tilanteeseen tarpeeksi: ”Olemme epäonnistuneet”

    10. 10

      Jussi Halla-aho yhdisti Tullin harjoituksen ja al-Holin suomalaisten kotiuttamisen, Tulli kertoi poikkeuksellisen laajasta disinformaatio­kampanjasta – Näin Halla-aho vastaa

    11. Näytä lisää