Auto

Helsinkiläismies tilasi Teslan kohutun Cybertruckin, vaikka ei ole edes kiinnostunut sähköautoista – Näistä syistä autojen kummajainen on Teslalta nerokas veto

Janne Kieselbachia viehätti avolava-auton omintakeinen rumuus. Pienen ennakkovarausmaksun takia osa innokkaista varaajista jättänee auton lunastamatta.

rac
Helsinkiläinen Janne Kieselbach oli myyty, kun hän näki Teslan uuden Cybertruck-auton.

”Heitin heti varauksen sisään. Se on niin ruma, että se on jo hieno”, Kieselbach sanoo ja nauraa.

Hänen kaverinsa oli jo varannut auton, minkä jälkeen Kieselbach varasi auton, ja sen jälkeen vielä kolmas kaveri teki saman tempun.

Kysymys ei siis ole siitä, että Kieselbach olisi Tesla-fani, kuten moni nykyään on. Pikemminkin päinvastoin.

”En ole ikinä välittänyt Tesloista. Tesla-kuskit ovat niin fiksoituneita siihen, että Tesla on ainoa oikea auto maailmassa. En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että olisi joku yksi ainoa oikea automerkki.”

 

”Se on niin jäätävän erikoisen näköinen.”

Kysymys ei ole siitäkään, että Kieselbach olisi varsinainen sähköautojen puolestapuhuja.

”Ei se minua sillä tavalla kiinnosta. Onhan se eksoottista, että siinä on niin paljon voimaa ja että sähkön kautta se on välittömästi käytössä, siinä mielessä se sähköisyys kiinnostaa.”

Kysymys on siitä, että Cybertruck on niin älytön – niin ruma, että se on jo hieno.

”Se herätti huomioni. Se on niin jäätävän erikoisen näköinen.”

Kaikki tämä kertoo paljon siitä, miksi Teslan uusin auto on ollut yhtiöltä älykäs veto monella tasolla.

Teslalla on erityinen suhde asiakkaisiinsa.

Kieselbachin huomioiden perusteella monet Tesla-kuskit ovat hyvin merkkiuskollisia. Yhden ihmisen kokemus asiasta ei ole tutkimustulos, mutta asiaa on myös tutkittu.

Bloombergin hiljattaisen laajan tutkimuksen mukaan Tesla Model 3 -kuljettajat ovat tietoisia siitä, että heidän autoissaan on useita erinäisiä vikoja. Mutta vaikka monilla ihmisillä oli autoista valitettavaa, lähes kaikki ylistivät siitä huolimatta autoaan.

Tesla on siis onnistunut sitouttamaan asiakkaansa vähän samalla tavalla kuin ihminen sitoutuu talvitakkiin, joka on kylmä ja epämukava, mutta jota hän silti jostain syystä rakastaa.

Hän ei rakasta tuotetta sen funktionaalisuuden vaan sen tuottaman mielihyvän vuoksi, millä ei tarvitse olla tekemistä funktionaalisuuden kanssa.

Tesla tekee kyllä verrattain hyviä autoja, mutta paljolti sitouttaminen on tapahtunut hyvällä brändäämisellä: Tesla on cool.

 

Se on Teslan sähköauto sellaisille ihmisille, joita Teslan sähköauto ei kiinnosta.

Lisäksi sitouttaminen on onnistunut karismaattisen johtajan Elon Muskin johdolla sekä tarinalla siitä, että sähköautot ovat osa ilmastonmuutoksen torjumista.

Teslalla ajaminen on muutakin kuin autolla ajamista. Se on vahvasti niin sanottu lifestyle-tuote, jolla sen omistaja viestii itsestään jotain.

Ongelma tällaisessa markkinointipolitiikassa on, että se jättää valtaosan ihmisistä asiakaskunnan ulkopuolelle: on enemmän niitä, jotka eivät halua olla osa Teslan maailmaa kuin niitä, jotka haluavat.

Tätä ongelmaa Tesla ratkaisee nyt Cybertruckilla. Se on Teslan sähköauto sellaisille ihmisille, joita Teslan sähköauto ei kiinnosta.

Cybertruck ei ole mikään – kuten jotkut asian ilmaisevat – vihervasemmistoeliitin tuote, vaan kulmikas, 5,89 metriä pitkä ja älyttömän voimakas pick-up, joka on tehty erikoiskovasta teräksestä.

Niin kovasta, että jos sitä yrittää stanssata pyöreämpään muotoon, stanssauslaite menee rikki.

Sen kori on niin kova, että se kestää lekan iskun. Se kiihtyy nollasta sataan parhaimmillaan 2,9 sekunnissa.

Cybertruck on tavallaan sähköauto ihmiselle, joka rakastaa räyhäkästä polttomoottoriautoa.

Cybertruckin ikkunankin piti kestää teräskuulan isku, mutta se ei kestänyt.

Se, että lasi hajosi ”nolosti” julkistamistilaisuudessa, oli Teslan mukaan vahinko, mutta toimi Teslan eduksi: kaikki mediat kirjoittivat tästä sattumuksesta.

Auton vaikuttavin ominaisuus on itse asiassa jäänyt kaiken muun kohun alla erikoisenkin vähälle huomiolle. Jos on totta, että autolla pääsee yli 800 kilometriä latauksella, se voi olla käänteentekevä asia sähköautoilun yleistymisessä.

Lisäksi siihen voi lastata puolentoista tonnin kuorman ja sillä voi vetää yli kuuden tonnin perävaunua.

Auto ei kuitenkaan ole pelkkää hauistenpullistelua.

Se vetoaa paitsi raakaa voimaa ja maskuliinista estetiikkaa arvostaviin, myös postmodernia ”ruma on kaunista” -estetiikkaa arvostaviin älyköihin.

Lisäksi sen DeLorean-autoa muistuttava ulkokuori ja 1980-luvun scifiestetiikka vetoavat tieteiselokuvanörtteihin. Millenniaalit auto voittaa puolelleen siksi, että siitä saa tehtyä helposti meemejä – milloin mistään uudesta autosta on tehtailtu yhtä paljon meemejä?

Lisäksi se vetoaa ihan vaan individualisteihin, jotka haluavat erottautua. Esimerkiksi Kieselbachiin vetosi auton eksoottinen estetiikka ja ajatus siitä, millaisia ajatuksia auto herättäisi muissa ihmisissä liikenteessä.

Kyseessä ei ole järkiostos – ei hän autoa sinänsä tarvitse. Mutta se on tuotteena niin kiehtova, että hän haluaa sellaisen.

Tosin auto ei todennäköisesti olisi hänellä arkiajossa.

”Pikaisen keskustelun lopputuloksena oli, että parempi puolisko ajaisi Teslalla, ja minä jatkaisin Range Roverin maailmassa”, Range Rover Sportilla tällä hetkellä ajava Kieselbach sanoo.

 

”Jos hinnat jäävät oletetulle tasolle, niin todennäköisesti sen lunastan.”

Auton julkistaminen ja koko konsepti on ollut jälleen esimerkki siitä, miten hyvin Tesla taitaa huomiotalouden kikat. Osaaminen on tuottanut myös tulosta.

Teslan johtaja Elon Musk on kertonut, että autoja on varattu jo 200 000 kappaletta ennakkoon.

Tämä on onnistunut paitsi huomion, myös pienen ennakkovarausmaksun ansiosta. Auton voi varata vain 100 dollarin hintaan, ja varauksen voi perua koska vaan, jolloin rahansa saa takaisin.

Tämä on johtanut hyvin todennäköisesti siihen, että monet ovat varanneet auton ilman minkäänlaista toteuttamiskelpoista ajatusta siitä, että koskaan lunastaisivat autonsa. Sen on voinut tehdä vaikka kännissä ja läpällä, eikä siitä koituisi mitään ongelmia.

Tämä sataa Teslan pussiin: on hienoa päästä sanomaan, että autoa on varattu ennakkoon jo näin ja näin paljon, vaikka ennakkovaraukset eivät koskaan realisoituisi myydyiksi autoiksi.

Kieselbach tosin aikoo myös lunastaa autonsa.

”Haluan ensin nähdä sen oikeasti livenä. Lisäksi hinnoista ei ole vielä tarkkaa tietoa. Mutta jos hinnat jäävät oletetulle tasolle, niin todennäköisesti sen lunastan.”

Autosta tullaan tarjoamaan kolmea erilaista mallia. Suomen hintoja ei ole vielä tiedossa, mutta Yhdysvalloissa auto maksaa alimmillaan 39 900 dollaria ja kalleimmillaan 69 900 dollaria.

Kieselbach tilasi kalleimman version. Hänen mukaansa asiaan vihkiytyneet ovat arvioineet, että sen hinta Suomessa saattaisi olla jossain 90 000 euron korvilla.

Lopullista ostopäätöstä voi tosin miettiä vielä tovin, sillä auto on tulossa tuotantoon aikaisintaan vuonna 2021.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Suomen asuntomarkkinoiden kahtiajako vaati ison uhrin: ”Monia on johdettu harhaan”

    2. 2

      Kotka yritti pyydystää mustekalan Kanadassa – video näyttää, kuinka kotka ja mustekala kelluivat vyyhtinä vedessä

    3. 3

      Tuhannet suomalaiset saavat pian rikos­historian huume­kaupoista pimeässä verkossa – Hakkeri kertoo nyt, miksi tarina verkon anonyymistä huume­keitaasta oli valhetta

      Tilaajille
    4. 4

      Näin Kiina taistelee länsimaistumista vastaan: Väärät kirjat poltetaan, yliopistot opettavat oikeanlaista naiseutta ja miesten korvakorut kiellettiin televisiossa

    5. 5

      Hitas-rekisteristä paljastuu myös Helsingin päättäjiä: Eveliina Heinäluoma ja Dennis Pasterstein omistavat kaksi asuntoa

      Tilaajille
    6. 6

      140-kiloinen painonnostaja Teemu Roininen ryhtyi vegaaniksi parantaakseen tuloksiaan – Miten siinä kävi?

      Tilaajille
    7. 7

      Trump käski Greta Thunbergiä ”chillaamaan”, Thunberg näpäytti takaisin – ja sai tuekseen myös Michelle Obaman

    8. 8

      YK:n ilmasto­neuvottelut venyvät reilusti yliajalle, kun Brasilia haraa vastaan – ”Puheen­johtajamaa Chile on neuvoton ja epävarma”

    9. 9

      Mihin tv-toimittaja tarvitsee korkokenkiä? Kirsi Alm-Siira ja Annika Damström kertovat, millaista palautetta katsojilta tulee

      Tilaajille
    10. 10

      Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen allekirjoitti al-Holin suomalaisten palauttamista koskevan asia­kirjan, valio­kunnassa hän kiisti tietävänsä suunnitelmasta – näin Kolehmainen kommentoi

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen asuntomarkkinoiden kahtiajako vaati ison uhrin: ”Monia on johdettu harhaan”

    2. 2

      Poliisiylijohtaja Seppo Kolehmainen allekirjoitti al-Holin suomalaisten palauttamista koskevan asia­kirjan, valio­kunnassa hän kiisti tietävänsä suunnitelmasta – näin Kolehmainen kommentoi

      Tilaajille
    3. 3

      Trump käski Greta Thunbergiä ”chillaamaan”, Thunberg näpäytti takaisin – ja sai tuekseen myös Michelle Obaman

    4. 4

      Kommentti: Katri Kulmunin Instagram-äänestys paljastaa, miten hallituksessa jonkun on pian pakko tinkiä periaatteistaan

      Tilaajille
    5. 5

      HS:n piparikisassa ei pelätty ottaa kantaa ajankohtaisiin tapahtumiin – Äänestä omaa suosikkiasi pipariteoksista

    6. 6

      Tuhannet suomalaiset saavat pian rikos­historian huume­kaupoista pimeässä verkossa – Hakkeri kertoo nyt, miksi tarina verkon anonyymistä huume­keitaasta oli valhetta

      Tilaajille
    7. 7

      Hitas-rekisteristä paljastuu myös Helsingin päättäjiä: Eveliina Heinäluoma ja Dennis Pasterstein omistavat kaksi asuntoa

      Tilaajille
    8. 8

      Kiertueen loppumetreillä Samu Haberin piti pystyssä vain kalja ja salamipitsa – Nyt Haber kertoo kosteista vuosista ja kertyneistä kiloista

      Tilaajille
    9. 9

      Aivotutkija suunnitteli ohjelman, jonka avulla mikä tahansa elämänmuutos helpottuu – Seitsemän neuvoa, joiden avulla pääset eroon tunnesyömisestä tai turhasta valvomisesta

      Tilaajille
    10. 10

      9-vuotiasta tyttöä lyötiin kadulla Soukassa – poliisi etsii epäiltyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Joonas Lahti, 24, on Suomen paras puhelinliittymäkauppias ja tienaa enemmän kuin toimitusjohtaja

      Tilaajille
    2. 2

      HS pääsi harvinaiselle vierailulle syyrialaiseen vankilaan, jossa pidetään Isisin taistelijoita – ”Meilläkin on oikeuksia”, sanoo ruotsalainen Farhad

      Tilaajille
    3. 3

      Triplassa kiusallinen suunnitteluvirhe: uudelta asemalaiturilta näkee pimeällä sisään kauppakeskuksen vessoihin

    4. 4

      HS-analyysi: Kulmunin vaatimukset ajoivat vasemmistolaisen Sanna Marinin heti ahtaaseen rakoon

      Tilaajille
    5. 5

      Valta on nyt kolmikymppisillä naisilla: Hallitusta johtaa viisi naista, joista neljä on alle 35-vuotiaita

    6. 6

      Sanna Marinista tulee Suomen seuraava pääministeri, Sdp valitsi uusia ministereitä – HS:n seuranta kokoaa illan tapahtumat

    7. 7

      Olot vapautuivat Jari Aarnion suljetulla selliosastolla – sekä vangit että vartijat ihmettelevät yllättävää muutosta

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun

    9. 9

      Anni Sinnemäki oli rajusti kiusanneen johtajan esimies, mutta ei puuttunut tilanteeseen tarpeeksi: ”Olemme epäonnistuneet”

    10. 10

      Jussi Halla-aho yhdisti Tullin harjoituksen ja al-Holin suomalaisten kotiuttamisen, Tulli kertoi poikkeuksellisen laajasta disinformaatio­kampanjasta – Näin Halla-aho vastaa

    11. Näytä lisää