
Jos oikeita maastureita ei lasketa, niin vaihtoehtoja oli oikeastaan kaksi: Toyota RAV4 ja Honda CR-V. Toyota tuli ensin, mutta Honda myi ainakin Suomessa paremmin. Kymmenen vuotta myöhemmin Nissan Qashqai määritteli taas koko autoluokkaa uusiksi.
Ilmestyessään CR-V oli aidosti erilainen harmaiden sedanien ja farkkujen virrassa.
”Tämähän on ihana auto. Hauskan näköinen, ilmeikäs etupää, takuulla huomiota herättävä väri, hyvät mittasuhteet ja tarpeeksi korkea herättääkseen kunnioitusta”, kirjoitti Tekniikan Maailman päätoimittaja Mauri Salohttps://www.hs.fi/haku/?query=mauri+salo uudesta Hondasta vuonna 1997.
Lisävarusteena Hondaan sai tuolloin retkipöydän, suihkun ja jääkaapin ulkoilmaseikkailuita varten. Niitä ei nyt enää varustelistalla näy, eikä takaluukussa ole vuosiin ollut maasturimaista varapyöränkoteloa, mutta auton saa yhä nelivetoisena ja maavaraakin on sen verran, etteivät ainakaan kissaa pienemmät kivet raavi pohjaa soratiellä.
Honda CR-V:n pääkilpailija ja lähin verrokki on yhä Toyota RAV4. Autot ovat ulkomitoiltaan liki millilleen saman kokoisia ja sisältäkin yhtä tilavia, joskin RAV4:ssä on hieman isompi kontti. Uusi Toyota RAV4 tuli myyntiin tänä vuonna ja sen nelivetohybridiversio teki allekirjoittaneeseen vaikutuksen tiloillaan, tehoillaan ja maltillisella kulutuksellaan.

Valitettavasti ei korjaa, paitsi kaupungissa, jossa CR-V kulkee kiltisti noin 5,5 litran keskikulutuksella kuten myös RAV4. Taajaman ulkopuolella CR-V osoittautuu kuitenkin huomattavan janoiseksi melkein jopa bensamalliin verrattuna. Tästä lisää pian.
Koeajomalli on hinnaston keskitasoa edustava Elegance ilman ylimääräisiä lisävarusteita. Etuvetoisena tämä hybridi maksaisi 42 000 euroa, mutta neliveto nostaa hinnan 49 900 euroon. Toyotan tallissa vastaava RAV4 keskitason varusteilla on miltei tasan saman hintainen.

Hybridi-Honda liikkuu pääosin sähkömoottorin vetämänä, ja 2-litraisen polttomoottorin tehtäväksi jää useimmissa tilanteissa lähinnä syöttää virtaa ajoakkuun. Bensakone on ikään kuin viritetty suurimmalle vaihteelle niin, että se kytkeytyy vetämään pyöriä suoraan vasta maantienopeuksilla. Tehoa järjestelmä tuottaa 184 hevosvoimaa, mikä on tämän kokoisen auton liikuttamiseen riittävä lukema.

Ajoltaan CR-V on tyypillinen, mukavuuspainotteinen katumaasturi. Alustan viritys on pehmeän puoleinen ja auto suodattaa tien röpöt varsin hyvin. Kaarteissa jousituksen pehmeys näkyy sitten pienenä sivuheijaamisena. Ohjaus on ilahduttavan painokas. Rattiin voisi välittyä paremminkin tietoa tiestä, mutta ainakaan CR-V:n pyörittelyyn ei tarvitse kiinnittää erityistä huomiota. Auto kulkee vakaasti ja rauhallisesti erilaisilla tienpinnoilla.

220-hevosvoimainen Toyota vie tällä kertaa kuitenkin ajettavuudessa hieman pidemmän korren. Se tuntuu yksinkertaisesti väkevämmältä tehokkaamman moottorinsa ansiosta. Nollasta sataan kiihdytyksessäkin on eroa Toyotan hyväksi peräti sekunti.
Sisältä Honda on avara ja viihtyisä. Muoviset puujäljitelmälistat ovat toki nykyautoissa mielipiteitä jakava ratkaisu, mutta sopivat lopulta mustan sisustan kanssa yhteen.
Ensimmäisenä huomio kiinnittyy kuitenkin vaihdekeppiin, jota siis ei ole. Sen tilalla keskikonsolissa on napit eri vaihteille tai oikeastaan ajosuunnan valinnalle, kun ei portaattomasti välitetyssä hybridiautossa varsinaisesti vaihteitakaan ole.
Mittaristo ja infojärjestelmä ovat hondamaisen sekavat, tosin eivät ne Toyotassakaan markkinoiden kärkeen yllä. Koeajon koomisin hetki oli, kun viisi ihmistä yritti vuorollaan saada radiota päälle.

Suurin syy hybridiauton hankinnalle on varmastikin toive pienestä kulutuksesta, ja tässä Honda nyt valitettavasti kompastuu.
Kaupungissa ja taajamien välillä hiljakseen ajellessa päästään kyllä helposti alle kuuteen litraan, mutta nopeuksien noustessa kulutus kasvaa yllättävän suureksi. Satasen vauhdissa maantiellä keskikulutus nousi lähes kahdeksaan litraan ja edestakainen reissu Helsingistä Kotkaan moottoritietä pitkin tuotti sitten tankatessa koeajon suurimman yllätyksen. Menomatka mentiin kesänopeuksilla, ja takaisin tullessa rajoitukset olivat vaihtuneet talvisiksi. CR-V:n keskikulutus oli hulppeat 11,4 litraa sadalla.

Tämä on harmi, sillä CR-V on mukava auto, mutta moni dieselmaasturikin on lopulta taloudellisempi ja vähäpäästöisempi kuin tämä hybridi.
Koeajo
Honda CR-V Hybrid Elegance 184hv AWD
+ Hybridivoimalinjan toiminta, äänieristys, ajomukavuus
— Kulutus, infojärjestelmän oikut, pieni vetokyky
Teho 184 hv / vääntö 315 Nm
Kiihtyvyys: 9,2 sekuntia 0-100 km/h
Kulutus: koeajolla 5,5–11,4 litraa, yhdistetty 7,3 litraa sadalla (etuveto 6,9)
CO2-päästöt: 166 g / km
Suurin sallittu vetopaino jarruilla: 750 kg
Mitat ja massat: Pituus 4 600 mm, leveys peileillä 2 117 mm, korkeus 1 689 mm, omamassa 1 672 kg
Tavaratila:
497 / 1 697 litraa
Hinta: Etuvetohybridi alkaen 40 652, koeajomalli 49 949 euroa
Kilpailijoita: Hyundai Santa Fe, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Seat Tarraco, Škoda Kodiaq, Toyota RAV4
Kommentit