Auto    |   Koeajo

Uusi Honda CR-V on hämmentävä katumaasturi: se tekee monta asiaa oikein, mutta kompuroi kaikkein tärkeimmässä

Honda CR-V on miellyttävä katumaasturi, mutta se epäonnistuu hybridinä tärkeimmässä eli kulutuksessa.

Nykyään riittää valinnanvaraa, jos haluaa ostaa jonkinlaisen maasturia muistuttavan auton. Suomessa on myynnissä nopeasti laskettuna ainakin 70 erilaista katumaasturi- tai crossover-automallia. 1990-luvulla tämäntyyppistä henkilö-autoa etsivän ei kovin montaa katalogia tarvinnut plärätä.

Jos oikeita maastureita ei lasketa, niin vaihtoehtoja oli oikeastaan kaksi: Toyota RAV4 ja Honda CR-V. Toyota tuli ensin, mutta Honda myi ainakin Suomessa paremmin. Kymmenen vuotta myöhemmin Nissan Qashqai määritteli taas koko autoluokkaa uusiksi.

Ilmestyessään CR-V oli aidosti erilainen harmaiden sedanien ja farkkujen virrassa.

”Tämähän on ihana auto. Hauskan näköinen, ilmeikäs etupää, takuulla huomiota herättävä väri, hyvät mittasuhteet ja tarpeeksi korkea herättääkseen kunnioitusta”, kirjoitti Tekniikan Maailman päätoimittaja Mauri Salo uudesta Hondasta vuonna 1997.

Lisävarusteena Hondaan sai tuolloin retkipöydän, suihkun ja jääkaapin ulkoilmaseikkailuita varten. Niitä ei nyt enää varustelistalla näy, eikä takaluukussa ole vuosiin ollut maasturimaista varapyöränkoteloa, mutta auton saa yhä nelivetoisena ja maavaraakin on sen verran, etteivät ainakaan kissaa pienemmät kivet raavi pohjaa soratiellä.

Honda CR-V:n pääkilpailija ja lähin verrokki on yhä Toyota RAV4. Autot ovat ulkomitoiltaan liki millilleen saman kokoisia ja sisältäkin yhtä tilavia, joskin RAV4:ssä on hieman isompi kontti. Uusi Toyota RAV4 tuli myyntiin tänä vuonna ja sen nelivetohybridiversio teki allekirjoittaneeseen vaikutuksen tiloillaan, tehoillaan ja maltillisella kulutuksellaan.

Honda CR-V:n tämä sukupolvi on ollut kaupoissa jo kaksi vuotta, ja uutuutena senkin saa nyt hybridinä. Uuden tekniikan pitäisi korjata Hondasta se puute, joka taannoisessa HS-koeajossa nousi bensa-Hondan suurimmaksi ongelmaksi: auto kulutti aivan liikaa jopa kokoisekseen. Koeajossa 1,5-litrainen bensamalli hörppi menovettä peräti 9,2 litraa sadalla.

Valitettavasti ei korjaa, paitsi kaupungissa, jossa CR-V kulkee kiltisti noin 5,5 litran keskikulutuksella kuten myös RAV4. Taajaman ulkopuolella CR-V osoittautuu kuitenkin huomattavan janoiseksi melkein jopa bensamalliin verrattuna. Tästä lisää pian.

Koeajomalli on hinnaston keskitasoa edustava Elegance ilman ylimääräisiä lisävarusteita. Etuvetoisena tämä hybridi maksaisi 42 000 euroa, mutta neliveto nostaa hinnan 49 900 euroon. Toyotan tallissa vastaava RAV4 keskitason varusteilla on miltei tasan saman hintainen.

Hondan varusteet on sidottu varustetasoihin niin, että lisää saadakseen on ostettava seuraavan portaan auto. Elegance on melko riittävä ja pari tonnia kalliimmasta Lifestylestä jää ajossa kaipaamaan lähinnä kuolleen kulman avustinta peileihin. Lämmitettävä ratti on ärsyttävästi jätetty kalleimman, nahkaverhoillun Executive-tason ominaisuudeksi, vaikka sellainen löytyy nykyään jo paljon halvemmistakin autoista.

Hybridi-Honda liikkuu pääosin sähkömoottorin vetämänä, ja 2-litraisen polttomoottorin tehtäväksi jää useimmissa tilanteissa lähinnä syöttää virtaa ajoakkuun. Bensakone on ikään kuin viritetty suurimmalle vaihteelle niin, että se kytkeytyy vetämään pyöriä suoraan vasta maantienopeuksilla. Tehoa järjestelmä tuottaa 184 hevosvoimaa, mikä on tämän kokoisen auton liikuttamiseen riittävä lukema.

Honda lähtee liikkeelle aina sähköllä ja neliveto tuuppaa 1 700-kiloisen auton tukevasti liikkeelle sateen liukastamalla tiellä. CR-V tuntuu ajossa yllättävän paljon täyssähköautolta ja ratissa on niin ikään sähköautoista tutut läpät, joilla säädellään jarruenergian talteenoton voimakkuutta. Niillä pystyy hidastamaan autoa valoihin rullatessa ja alamäissä ilman jarrupolkimen painelua. Poljintuntuma on sitten hybrideille tyypillisesti hieman sienimäinen, mutta siihen tottuu.

Ajoltaan CR-V on tyypillinen, mukavuuspainotteinen katumaasturi. Alustan viritys on pehmeän puoleinen ja auto suodattaa tien röpöt varsin hyvin. Kaarteissa jousituksen pehmeys näkyy sitten pienenä sivuheijaamisena. Ohjaus on ilahduttavan painokas. Rattiin voisi välittyä paremminkin tietoa tiestä, mutta ainakaan CR-V:n pyörittelyyn ei tarvitse kiinnittää erityistä huomiota. Auto kulkee vakaasti ja rauhallisesti erilaisilla tienpinnoilla.

Täyskaasukiihdytys ja nopeuden rivakampi nostaminen varsinkin maantievauhdissa vaatii kuskilta hieman kärsivällisyyttä, ja muiden hybridien tapaan Hondan bensamoottori vaikeroi kuin laihasti vääntävä tehosekoitin, kun oikean jalan painaa aivan lattiaan asti. CR-V:ssä kuitenkin moottorin kärsimykset on varsin hyvin eristetty ohjaamosta kilpailijoihin verrattuna. Honda tuntuu muutenkin tien päällä hiljaisemmalta kuin esimerkiksi RAV4.

220-hevosvoimainen Toyota vie tällä kertaa kuitenkin ajettavuudessa hieman pidemmän korren. Se tuntuu yksinkertaisesti väkevämmältä tehokkaamman moottorinsa ansiosta. Nollasta sataan kiihdytyksessäkin on eroa Toyotan hyväksi peräti sekunti.

Sisältä Honda on avara ja viihtyisä. Muoviset puujäljitelmälistat ovat toki nykyautoissa mielipiteitä jakava ratkaisu, mutta sopivat lopulta mustan sisustan kanssa yhteen.

Ensimmäisenä huomio kiinnittyy kuitenkin vaihdekeppiin, jota siis ei ole. Sen tilalla keskikonsolissa on napit eri vaihteille tai oikeastaan ajosuunnan valinnalle, kun ei portaattomasti välitetyssä hybridiautossa varsinaisesti vaihteitakaan ole.

Mittaristo ja infojärjestelmä ovat hondamaisen sekavat, tosin eivät ne Toyotassakaan markkinoiden kärkeen yllä. Koeajon koomisin hetki oli, kun viisi ihmistä yritti vuorollaan saada radiota päälle.

Valokuvaaja oli valikoita tutkiessaan käynnistänyt aha-nimisen podcast-sovelluksen, joka käynnistyi radiovalikon päälle tivaamaan internet-yhteyttä. Ruudulta sovellusta ei voinut sulkea, mutta jotenkin onnistuin lopulta kikkailemaan sen pois räpläämällä radion säätönappeja ratista. Tämän oivaltamiseen meni vartti.

Suurin syy hybridiauton hankinnalle on varmastikin toive pienestä kulutuksesta, ja tässä Honda nyt valitettavasti kompastuu.

Kaupungissa ja taajamien välillä hiljakseen ajellessa päästään kyllä helposti alle kuuteen litraan, mutta nopeuksien noustessa kulutus kasvaa yllättävän suureksi. Satasen vauhdissa maantiellä keskikulutus nousi lähes kahdeksaan litraan ja edestakainen reissu Helsingistä Kotkaan moottoritietä pitkin tuotti sitten tankatessa koeajon suurimman yllätyksen. Menomatka mentiin kesänopeuksilla, ja takaisin tullessa rajoitukset olivat vaihtuneet talvisiksi. CR-V:n keskikulutus oli hulppeat 11,4 litraa sadalla.

Mikään hybridi ei ole moottoritiellä taloudellinen ja CR-V on kookas, mutta tämä on jo melkoinen lukema. Janoisuus on todettu myös virallisissa mittauksissa. RAV4-hybridin yhdistetty wltp-kulutus on 5,8 ja Hondalla peräti 7,3.

Tämä on harmi, sillä CR-V on mukava auto, mutta moni dieselmaasturikin on lopulta taloudellisempi ja vähäpäästöisempi kuin tämä hybridi.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Honda CR-V Hybrid Elegance 184hv AWD


+ Hybridivoimalinjan toiminta, äänieristys, ajomukavuus

— Kulutus, infojärjestelmän oikut, pieni vetokyky

 Teho 184 hv / vääntö 315 Nm

 Kiihtyvyys: 9,2 sekuntia 0-100 km/h

 Kulutus: koeajolla 5,5–11,4 litraa, yhdistetty 7,3 litraa sadalla (etuveto 6,9)

 CO2-päästöt: 166 g / km

 Suurin sallittu vetopaino jarruilla: 750 kg

 Mitat ja massat: Pituus 4 600 mm, leveys peileillä 2 117 mm, korkeus 1 689 mm, omamassa 1 672 kg

 Tavaratila:

497 / 1 697 litraa

 Hinta: Etuvetohybridi alkaen 40 652, koeajomalli 49 949 euroa

 Kilpailijoita: Hyundai Santa Fe, Kia Sportage, Mazda CX-5, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail, Renault Koleos, Seat Tarraco, Škoda Kodiaq, Toyota RAV4

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    3. 3

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    4. 4

      ”Ei hemmetissä”, sanoi prinsessa Anne sieppaajalle jo 70-luvulla – Suorasanainen prinsessa on tehnyt asiat aina omalla tavallaan, ja se on tehnyt hänestä yhden brittihovin suosituimmista kuninkaallisista

    5. 5

      Maalta kaupunkiin ja peltotöistä peruskouluun – Kuvasarja näyttää itsenäisen Suomen historian lapsen silmin

    6. 6

      Boris Johnsonin uskottavuuden kyseenalaistava video on kerännyt jo yli 4 miljoona näyttöä – Taustalla on pääministerin pakoilu kovasta haastattelusta

    7. 7

      Vakava ja kunnioittava vai vapaapäivä muiden joukossa? HS seurasi itsenäisyyspäivää hautausmaalla ja ostoskeskuksessa

    8. 8

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    9. 9

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    10. 10

      Helmiä, höyheniä ja kantaa­ottavuutta – Näitä trendejä stylistit ja suunnittelijat odottavat näkevänsä Linnan juhlissa tänä vuonna

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Konsulipäällikkö Pasi Tuominen arvostelee HS:n haastattelussa ankarasti ulkoministeri Haavistoa: syyttää pelolla johtamisesta ja lainvastaisesta päätöksestä

    2. 2

      Le Monde: Venäjän salamurhayksikön tukikohta Alpeilla paljastui

    3. 3

      Sota kasvatti selviytyjän, lähiö hissi­terapeutin ja lama menestyjän – HS:n erikois­artikkeli vie matkalle seitsemän sukupolven Suomeen

      Tilaajille
    4. 4

      Perussuomalaiset uhkaa välikysymyksellä, jos Pekka Haavisto jatkaa ulkoministerinä

    5. 5

      Maailma janoaa akkuja, ja niissä kajastaa Kainuun valo – Talvivaaran entisen kaivoksen uumenista nousee nyt uusi aarre

      Tilaajille
    6. 6

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    7. 7

      Katja Meriläinen, 31, pyörittää Helsingissä ja Espoossa kuuden sijoitusasunnon Airbnb-bisnestä – Palkkatöissä hänen ei tarvitse enää käydä

      Tilaajille
    8. 8

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    9. 9

      Netissä leviää tuolihaaste, joka sujuu usein naisilta paremmin kuin miehiltä – Lääkäri selittää, mistä on kyse

    10. 10

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Iltalehden julkaisemien viestien mukaan keskustassa suunniteltiin Rinteen kaatamista jo perjantaina – lue HS:n seuranta politiikan dramaattisesta tiistaista

    2. 2

      Vastahyökkäykseen käynyt Rinne ei aio erota – HS:n tiedot: Rinteen esiintyminen vähensi keskustan luottamusta pää­ministeriin entisestään

    3. 3

      Joanna Jokinen hankki kukon, joka on huonoin koskaan nähty kukko – Martti pelkää kärpäsiä ja omia tipujaan, ja juuri siksi siitä tuli tämän syksyn someilmiö

      Tilaajille
    4. 4

      Anopin lause kiteytti sen, mikä pitää parit yhdessä – Tärkeä palanen voi puuttua, vaikka suhteessa riittäisi luottamusta ja hyvää tahtoa

    5. 5

      Espoon keskuksessa on kaksio, jonne on muuttanut koko Suomen aikoinaan tuntema ufo-mies Juhan af Grann

      Tilaajille
    6. 6

      Kimi Räikkönen erottui muista F1-kuskeista ryhmäkuvassa, sosiaalinen media ihastui

    7. 7

      Pertti Jarla piirsi Fingerporin Espoosta: Hoksaatko tämän nokkelan sanaleikin?

    8. 8

      20 kuvaa kertoo, kuinka Postin työriidasta alkanut kriisi kärjistyi Antti Rinteen dramaattiseen eroon

    9. 9

      Tässä on ensimmäinen Vantaa-aiheinen Fingerpori: Jälki on taattua Pertti Jarlaa

    10. 10

      Helsinki on nyt silkkaa Fingerporia: Mikä saa ihmisen muuttamaan pois Myllypurosta?

    11. Näytä lisää