Auto    |   Koeajo

Ulkoa upea Peugeot 208 on pellin alta hyväksi havaittua ranskalaista peruskauraa

Energiajuomaestetiikalla ahdettua ohjaamoa lukuun ottamatta Peugeot 208 on pirteä pikkuauto, mutta tilaa voisi olla enemmänkin.

Hieman retropyöreää kattolinjaa, komea etumaski, perän muodot yhteen sitova musta poikittaislista. Peugeotin uusi 208 on joka kulmasta todella hyvän näköinen auto.

Erityisesti katse tarttuu keulassa päiväajovalojen virkaa toimittaviin torahampaisiin. Vastaavat löytyvät jo uudesta 508:sta ja hammaslääkärin kautta on käynyt myös tuleva 2008-crossover, joten eiköhän tulevaisuudessa Peugeotit tunnisteta purukalustosta.

Uunituore 208 on poikkeuksellisen kiinnostava julkaisu. Se on ensimmäinen myyntiin tuleva massamalli, joka on kasattu PSA-konsernin uuden pohjalevyn päälle. Jos ranskalaisfirman toimintatapoihin voi luottaa, on esimerkiksi ensi vuonna myyntiin tuleva uusi Opel Corsa hyvin monilta osin 208:aa vastaava auto.

Peugeot on asetettu kärkeen myös konsernin sähköautorintamassa, sillä 208 tulee myyntiin myös täyssähköisenä.

Isolla 50 kilowattitunnin akulla varustetun sähköpainoksen hinnat alkavat alle 34 000 eurosta, joten kyseessä on varsin merkittävä uutuus.

Autosta ei oltu vielä saatu Suomeen koeajokappaletta, mutta testaamme sähkömallin erikseen ensi vuonna.

Palataan vielä tähän fossiileja polttavaan uutuus-Peugeotiin.

Kun ulkokuorta on ihaillut aikansa, päätyy kuljettajan ovesta pyllähtämään melko sporttiselle rallijakkaralle.

Mutta hetkinen, olenko minä ollut täällä ennenkin?

Ranskalaisten kierrätysosaamisen seurauksena ohjaamossa on tuttuja elementtejä monistakin aiemmin koeajetuista saman valmistajan autoista.

Vaihteenvalitsin on sama kuin muun muassa Citroënin lippulaivamalli C5 Aircrossissa, tuttu ohjauspyörä puolestaan löytyi sekä alkuvuonna hurmanneesta Peugeot 508:sta että kesällä ajetusta Rifter-pakettiautosta.

Tämä Peugeotin nykymallien ohjauspyörä on pikkuruinen mikroautonratti. Se on osa Peugeotin i-Cockpit -nimistä ohjaamosuunnittelua, jossa korkealle sijoitettua mittaristoa tähystetään ratin kehän yli. Varsinkin tällaiseen pieneen autoon pieni ohjauspyörä tuntuu näppärältä.

Kauttaaltaan ohjaamo on varsin tyylikäs ja hyvänä yksityiskohtana keskinäyttö on kallistettu kohti kuljettajaa, kuten on tehty esimerkiksi uudessa Audi A1:ssä.

Virrat päälle painaessa alkaa ohjaamossa kuitenkin haista turhan paljon energiajuomilta. Tekonahkapenkeissä on myrkynvihreät tikkaukset ja ovissa sekä kojelaudassa hohkaavat vihertävät valolistat.



Neonväriset tehosteet loimuavat myös keskinäytössä ja mittaristo on suoraan videopelimaailmasta. Mittariston tiedot on heijastettu kahdelle eri tasolle kolmiulotteisen vaikutelman luomiseksi.

Lopputulos on näyttävä, mutta ymmärrettävästi se voi monelle olla aivan liikaa. Onneksi erikoistikkauksista ja erikoisvaloista voi luopua valitsemalla matalamman varustelutason, ne kuuluvat vain 130-hevosvoimaisella moottorilla varustettuun GT Lineen.

Moottorikaan ei ole uusi. Sekä pata että vaihteisto ovat tismalleen samat kuin fetisistisessä DS3 Crossbackissa , mutta kyseinen kolmesylinterinen ja 1,2-litrainen bensakone on ollut tuotannossa jo vuosikymmenen alkupuolelta asti.

208:aan sitä saa 130-hevosvoimaisen GT Linen lisäksi 75- ja 100-hevosvoimaisena.

Lisäksi valikoimasta löytyy 4-sylinterinen 1,5 litran dieselmoottori, josta irtoaa 100 hevosvoimaa. Sekin esiteltiin jo vuonna 2013.

Joku voisi pitää uutuusauton kasaamista näin pitkälle konsernin valmiista osista riman alittamisena, mutta tällä tavalla automaailma yhä enemmän toimii. Kalliimmista ja erikoisemmista malleista teknologia valuu kuluttajatasolle läpeensä testattuna.

Isoimpien autotehtaiden bensiinimoottorit alkavat olla jo niin huippuunsa viritettyjä, että ilman hybriditeknologiaa ei taloudellisuus enää juurikaan parane.

Sen huomaa 208:ssa, joka lähes pelkkää kaupungissa tai ruuhkaletkassa jurnuttamista sisältäneellä talvikoeajolla kulutti pisaran alle 7 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä. Ajoon myös lähdettiin joka kerta kadunvarresta ilman esilämmitystä. Moottoritiellä kulutus oli 5,5 litraa satasella, jota voi pitää kolmesylinteriselle pikkukoneelle jo todella hyvänä lukemana.

Joitakin ärsyttäviä ominaisuuksia on myös periytynyt 208:aan. Esimerkiksi ilmastointia saa konserniveljien tapaan säädettyä edelleen pelkästä kosketusnäytöstä. Pakkasen hidastamaa kosketusnäyttöä jäisillä sormilla tökkiessä ehtii pohtia, onko teknologia mennyt liian pitkälle.

Loskasta täyttyneiden parkkitutkien kohdalla auto ei puolestaan suinkaan käske puhdistamaan anturia, vaan alkaa ehdotella navigaattorin näytöllä lähimpiä merkkihuoltamoita.

Myöskään valikoiden suomennokset eivät ole aivan Kotimaisten kielten keskuksen hyväksymää tasoa. Navigaattorin puheäänen valinnat löytyvät alavalikosta “Laulumusiikki”.

Tien päällä Peugeot 208 osoittautuu varsin napakaksi autoksi. Ohjaus palauttaa mukavan terävästi ja jämäkkä alusta tuo lisää hallittavuuden tunnetta.

Alusta voi olla joidenkin makuun jopa liian kova ja se kannattaa ehdottomasti koeajolla testata.

Kuljettajan ajoasento täytyy asentaa jopa hieman tavallista taaemmaksi, jotta se tuntuu luontevalta. Kuskin jaloille ei myöskään ole turhaan ylimääräistä tilaa ja vasen jalka jää könöttämään ahtaalle jalkatuelle hieman sisäkiertoon.

Noin nelimetrisenä ja hieman alle 175 senttiä leveänä Peugeot on kaupunkiajossa kotonaan.

Kuten lähes kaikissa muissakin tämän hinta- ja kokoluokan autoissa, alkaa rengasmelu ottaa päähän pidempiä vetoja ajaessa. Jos joku autotehtaiden edustaja tätä lukee, voisi seuraavan suunnittelukokouksen asialistalle kirjata, että pikkuautojen kovasti kilpaillulla tontilla kunnon äänieristys saattaisi olla melko kovaa valuuttaa.

Toinen pienissä autoissa tarkkaan syyniin joutuva ominaisuus on tavaratila. Se on Peugeotissa oikein erityisen pieni, vain 265-litrainen. Esimerkiksi Volkswagen Polon kontissa on litroja 351 ja Nissan Micrassakin tasan 300.

Jostain syystä Peugeotin pieni peräluukku ei realisoidu yhtään isompina takapenkin tiloina. Jo 180-senttisellä matkustajalla pää kolisee kattoon.

Lisäksi takatilojen suunnittelussa on epämiellyttävä, joskin jännittävän outo yksityiskohta. Jos autossa on lisävarusteena saatava lasikatto, on takamatkustajien päiden edessä katossa kyhmy, jonka sisään lasin aurinkosuoja rullautuu. Etupenkkien selkänoja puolestaan on muotoiltu siten, että se mukailee takamatkustajan polvia.

Hiemankaan isompi matkustaja loksahtaa katon ja etupenkin selkänojan väliin kuin Lego-palikka, eikä asennossa pysty juurikaan liikkumaan, saati rentoutumaan.

Peugeot osoittautuu puutteineenkin tervetulleeksi uutuudeksi pikkuautojen liigaan. Vaikka se ei pursuilekaan uutuuksia, on se hyväksi jalostetuista paloista rakennettu perusauto. Uutuus on myös tyylikkään näköinen, eikä tätä puolta sovi turhaan väheksyä.

Hinnalla Peugeot ei lähde kilpailemaan, noin 16 000 euron lähtöhinnalla pääsee esimerkiksi Skodan ja Seatin hinnastoissa jo pari pykälää ylemmäs. PSA-konsernin hintakilpailijan rooli langennee myöhemmin myyntiin tulevalle Opel Corsalle.

Jos tulevat sähkömallit jätetään pois laskuista, löytyvät varteenotettavimmat 208:n mallit hieman yli 20 000 euron hintaluokasta. Huippuvarusteltuna lähes 30 000 euron hinta alkaa olla tämän kokoluokan autosta jo turhan paljon, ellei kiikarissa ole premium-merkkejä tai Ford Fiesta ST:n tai Volkswagen Polo GTI:n kaltaisia taskuraketteja.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Peugeot 208 GT Line Puretech 130


+ Hyvä valikoima moottoreita, maltillinen kulutus, tyylikäs muotoilu, napakka ajotuntuma

– Pienet tavaratilat, ahdas takapenkki

 Teho: 96 kW (130 hv)/230 Nm

 Kiihtyvyys 0–100 km/h: 8,7 sekuntia

 Vaihteisto: 8-vaihteinen automaattivaihteisto

 CO2-päästöt: 129 g/km

 Kulutus: 5,7 l/100 km (WLTP yhdistetty), talvikoeajolla 6,5 l/100 km

 Mitat: Pituus 405,5 cm, leveys 174,5 cm, korkeus 143,0 cm

 Paino: 1 233 kg

 Tavaratila: 265 litraa

 Hinta: Alkaen 16 364 euroa (manuaalivaihteistolla), koeajon varustein 29 448,48 euroa.

 Kilpailijoita: Volkswagen Polo, Toyota Yaris, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Nissan Micra, Renault Clio

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Isisin ”kalifaatti” on kaadettu ja sotilaat viruvat vankilassa, mutta Irakin luolissa lymyilee yhä taistelijoita – HS vieraili vuorella, josta kurdisotilaat tarkkailevat Isisin nukkuvia soluja

      Tilaajille
    2. 2

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    3. 3

      Vähentääkö biopolttoaineen tankkaaminen liikenteen päästöjä? Kannattaako bensa-auto ajaa loppuun? HS etsi vastaukset kysymyksiin autoilun ilmasto­vaikutuksista

    4. 4

      Suosituimpien lihankorvikkeiden terveellisyydessä on isoja eroja – Ravitsemusterapeutti kertoo, mihin kannattaa kiinnittää huomiota

      Tilaajille
    5. 5

      Suomi mainittu! Pääministeri Sanna Marin haastateltiin Time-lehteen, jossa halusi poseerata kuin miehet – kiinnitti huomiota tapaan kuvata naisia

    6. 6

      Osalla ihmisistä lihakset eivät kasva kuntosalilla, osalla ne kasvavat hämmästyttävän hyvin: ”On vain yksi keino selvittää, mihin ryhmään itse kuuluu”, sanoo asiantuntija

      Tilaajille
    7. 7

      Helsinkiläisseura vapautti Team Uniquen muodostelmaluistelun päävalmentajan tehtävistään toistaiseksi: ”Olemme järkyttyneitä”

    8. 8

      Kiira Korpi moittii urheilujärjestelmää tuoreessa julkaisussa: ”Tavoitteena on siivota pois tieltä lapset ja nuoret, jotka hajoavat leivontakoneessa”

    9. 9

      ”Mähän asun paratiisissa” – Somessa innostuttiin luettelemaan asioita, jotka suomalaisessa arjessa toimivat: yksi nuppi hanassa, ilmainen wifi, katujen siivous...

    10. 10

      Harry ja Meghan perustivat oman tuotemerkin – Kuinka arvokas on hovin jättävien kuninkaallisten brändi?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    2. 2

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    3. 3

      Suomi mainittu! Pääministeri Sanna Marin haastateltiin Time-lehteen, jossa halusi poseerata kuin miehet – kiinnitti huomiota tapaan kuvata naisia

    4. 4

      Helsinkiläisseura vapautti Team Uniquen muodostelmaluistelun päävalmentajan tehtävistään toistaiseksi: ”Olemme järkyttyneitä”

    5. 5

      Auto teki hätäjarrutuksen Tomi Lamminperän 3-vuotiaan pojan eteen: Nyt isä vaatii kävelyteillä kaahailtavaa ”rallia” kuriin Martinlaaksossa

    6. 6

      The New York Times nimesi poikkeuksellisesti kaksi suosikkiaan Yhdysvaltain presidentiksi, ja tällä kertaa lehden valinnalla voi olla tavallista suurempi merkitys

    7. 7

      Verkossa yllytetään tekemään lastensuojelu­ilmoituksia rasismin vastustajasta – tämä perättömästä ilmoituksesta seuraa

    8. 8

      Lihasten meneminen maitohapoille on myytti, sanoo tutkija – Hapotuksen tunne voi kuitenkin kertoa olennaisen asian treenaajan kunnosta

    9. 9

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    10. 10

      Entisen tavaratalon koko liiketila on ollut tyhjillään Helsingin keskustassa jo kolme vuotta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    3. 3

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    4. 4

      Töölöön valmistui pari vuotta sitten 30 000 neliön pysäköinti­luolasto, mutta nyt se seisoo tyhjänä

    5. 5

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    6. 6

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    7. 7

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trumpin hallinto laittoi Michelle Obaman laatimat kouluruoka­suositukset uusiksi

    9. 9

      Laiskuutta ei ole olemassakaan, sanoo amerikkalaisprofessori – Suomalaispsykologi on samaa mieltä ja listaa todelliset syyt laiskuuden takana

      Tilaajille
    10. 10

      Lentoemännän peukkumerkki bussinkuljettajalle johti yli kolmen metrin pudotukseen – näin Helsinki-Vantaan onnettomuus tapahtui

    11. Näytä lisää