Auto

Uusi laskuri paljastaa viimein, missä ajassa sähköautosta tulee polttomoottoria halvempi ja ympäristöystävällisempi

Suomen ilmastopaneeli kehitti laskurin, jonka avulla kuka tahansa voi laskea ja vertailla autojen eri käyttövoimia. Nykyisillä hinnoilla sähkö tuo keskivertoautoilijalle säästöä vasta 15 vuoden jälkeen.

Kun puhutaan liikenteen päästöistä ja käyttövoimista, kiistan aiheena on usein sähköautojen ja fossiilisilla polttoaineilla käyvien autojen kokonaispäästöt.

Osa sanoo, että ei se sähköauto ole juurikaan päästöttömämpi kuin fossiilisilla käyvä, sillä sähköauton valmistuksessa syntyy paljon päästöjä ja sähkön tuottamisesta tulee päästöjä.

On totta, että akkujen vuoksi sähköautojen valmistuksen päästöt ovat suuremmat kuin samankokoisen polttomoottoriauton päästöt.

Mutta kuinka paljon nämä seikat vaikuttavat lopullisiin, koko auton elinkaaren aiheuttamiin päästöihin?

Vastaus on nyt saatu.

Suomen ilmastopaneeli on nyt kehittänyt laskurin, jonka avulla kuka tahansa voi laskea ja vertailla eri käyttövoimien autojen päästöjä ja kustannuksia.

 

Laskuri paljastaa konkreettisesti vastauksen ikuiseen kiistakysymykseen.

Laskurissa voi määrittää vuosittaiset ajokilometrit, valita vertailtavat autotyypit ja seurata, miten päästöt ja kustannukset kehittyvät käyttövuosien kuluessa.

Se paljastaa konkreettisesti vastauksen ikuiseen kiistakysymykseen.

Kuten usein, tämäkään asia ei ole ihan yksiselitteinen.

Koska kukin autoilee omalla tavallaan, täydellistä totuutta kunkin ihmisen kohdalla on mahdotonta antaa. Muuttujia on paljon: kuinka paljon ajaa, kuinka paljon auto kuluttaa ja niin edespäin.

Silti yleisellä tasolla tulos on Ilmastopaneelin mukaan selvä. Sähköauto on huomattavasti ilmastoystävällisempi – ja itse asiassa myös lompakkoystävällisempi – kuin fossiilisilla käyvä auto.

Esimerkkilaskelmassa on käytetty suomalaisen autoilijan keskimääräistä 14 000 kilometrin vuosittaista ajoa.

Keskikokoinen bensiiniauto aiheuttaa jo kolmen vuoden kohdalla suuremmat päästöt kuin vastaavan autotyypin sähköauto, jolla voi ajaa kesäolosuhteissa vajaat 300 kilometriä latauksella.

 

Onko vähäruokainen dieselauto päästöttömämpi kuin täyssähköauto?

Kun autoa on käytetty 15 vuotta, sähköauton aiheuttamat päästöt ovat 59 prosenttia pienemmät kuin bensiiniauton päästöt. Mitä enemmän ajaa, sitä ilmastoystävällisemmäksi sähköauto käy.

Kun ajokilometrit ovat 30 000 kilometriä vuodessa, sähköauton päästöt ovat viidentoista vuoden jälkeen 67 prosenttia pienemmät kuin bensiiniautossa.

Entä diesel? Usein sanotaan, että vähäruokainen dieselauto on itse asiassa päästöttömämpi kuin täyssähköauto.

Ei ole, jos Ilmastopaneelia on uskominen.

Keskikokoiseen diesel-autoon verrattuna sähköauton päästövähennys on viidentoista vuoden jälkeen 62 prosenttia, jos ajaa vuosittain sen 14 000 kilometriä. Sähköauto alkaa olla ilmastoystävällisempi kolmen vuoden omistamisen jälkeen, kuten bensa-autokin.

Kaasuautoon verrattuna päästövähennys on 47 prosenttia, kun puolet kaasusta on biokaasua, ja ladattavaan hybridiin – tuohon viime aikojen suureen menestyjään – verrattuna sähköauton päästövähennys on 44 prosenttia.

Myöskään etanoli ei pärjää täyssähköautolle, vaan sekin käy laskurin mukaan jo kolmen vuoden kohdalla suuremmaksi päästäjäksi.

 

Jos sähköautot yleistyvät akkujen kierrätystoiminta paranee.

Suomen ympäristökeskuksen professori ja Ilmastopaneelin jäsen Jyri Seppälä kertoo tiedotteessa, että laskurista on helppoa tehdä päätelmät siitä, mikä käyttövoima on ilmastoystävällisin.

”Laskuri tuo selkeästi esiin sähköauton päästöedut ja biopolttoaineista etanolin ja biodieselin rajallisuuden vähähiilisen liikkumisen ratkaisussa”, Seppälä sanoo.

Tätä puoltaa se, että sähköauton elinkaaripäästöt tulevat todennäköisesti pienenemään tulevaisuudessa entisestään.

Ilmastopaneelin mukaan sähkön tuotannon päästöjen on nimittäin ennustettu pienenevän suurimmassa osassa akkuja valmistavista maista.

Sähkö on mahdollista saada vähäpäästöiseksi uusiutuvien energianlähteiden ja ydinvoiman avulla. Sen määrää ei myöskään rajoita kestävän raaka-ainepohjan rajallisuus.

Kaiken tämän vuoksi tiedotteen mukaan sähköauto on varteenotettava osaratkaisu päästöttömään henkilöautoliikenteeseen.

Jos sähköautot yleistyvät, Ilmastopaneelin mukaan akkujen kierrätystoiminta paranee. Tehostuvan kierrätyksen on arvioitu pienentävän akkujen elinkaaripäästöjä noin 7–17 prosenttia, tiedote kertoo.

Autokäytön jälkeen akut voivat saada myös ”toisen elämän” sähkövarastoina, tiedote kertoo.

Myös akkuteknologian uskotaan kehittyvän. Tulevaisuudessa akkujen energiatiheys voi kasvaa 50 prosenttia alle kymmenessä vuodessa. Myös akkujen käyttöikä kasvaa tulevaisuudessa.

 

Kustannukset halpenevat sitä nopeammin mitä enemmän ajaa.

Jos päästöt eivät kiinnosta, kustannukset saattavat kiinnostaa.

Laskurin mukaan asetelmassa, jossa autolla ajetaan 14 000 kilometriä vuodessa ja jossa bensiiniauto maksaa 22 790 euroa ja sähköauto 37 270 euroa, sähköauto käy halvemmaksi neljäntoista vuoden kohdalla. Dieselautolla tämä tapahtuu viidentoista vuoden kohdalla.

Tässäkin laskelmassa kustannukset käyvät yhä nopeammin alhaisemmaksi, mitä enemmän ajaa. 20 000 kilometriä vuodessa ajamalla edellä mainituilla esimerkkihinnoilla bensiiniauto käy halvemmaksi kymmenen vuoden kohdalla, ja 30 000 kilometriä vuodessa viidessä vuodessa.

Ilmastopaneelin tiedotteen mukaan tietyillä parametreilla sähköauto on jo tällä hetkellä bensiiniautoa edullisempi jo viiden vuoden käytön jälkeen.

Täyssähköautojen hinnat tulevat suurella todennäköisyydellä laskemaan entisestään, joten täyssähköauton kustannukset ovat tulevaisuudessa todennäköisesti vielä edullisemmat kuin tämän hetken laskelmissa.

”Sähköautojen hankintahinnan lasku tulee voimistamaan jatkossa kustannushyötyä merkittävästi”, Tampereen yliopiston apulaisprofessori ja Ilmastopaneelin jäsen Heikki Liimatainen sanoi tiedotteessa.

Sähköautojen hinnat ovat jo viime aikoina laskeneet.

Esimerkiksi Seat on tuonut Suomen automarkkinoille ensimmäisen halvimman hintaluokan sähköauton. Loppuvuoden ajan Seat Mii -sähköauton voi saada ennakkotilauksella alle 16 000 eurolla.

Myös Skodalta on tulossa mahdollisesti alle 20 000 euron hintainen sähköauto.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Linda Lampenius kuvaili medialle Peter Nygårdin juhlia, ja siitä käynnistyi pitkä oikeusprosessi – Nyt Lampenius kertoo, miten taistelu vei rahat ja terveyden

    2. 2

      Tällainen on dash-ruokavalio, joka edistää terveyttä monipuolisesti – Sitä voi suositella ”ihan kaikille”, sanoo asiantuntija

      Tilaajille
    3. 3

      Jäytävä häpeä – Olli Taskinen antoi kasvot tunteelle, josta harva uskaltaa puhua

    4. 4

      Vangit pelkäävät toisiaan Sukevan vankilassa – tuore raportti luo synkän kuvan Suomen neljänneksi suurimman vankilan tilanteesta

    5. 5

      Tutkimus: Suomalaisten arki on muuttunut ikävystyttävämmäksi ja raskaammaksi 2000-luvulla

    6. Näytä lisää
    1. 1

      ”Ovi avattiin, ja esiin työntyi pistin” – Toimittaja Jussi Konttisen isä joutui kuusi­vuotiaana venäläisten vanki­leirille, jolta moni lapsi ei selvinnyt

      Tilaajille
    2. 2

      Moni tekee vatsalihasliikkeet aina makuu­asennossa tai istuen, vaikka ei kannattaisi – Asian­tuntija neuvoo viisi vatsalihas­liikettä, jotka ovat selvästi tehokkaampia

      Tilaajille
    3. 3

      ”Hän saalistaa köyhien ihmisten pikkutyttöjä” – The New York Times julkaisi laajan selvityksen raiskaussyytösten kohteeksi joutuneesta Peter Nygårdista

    4. 4

      Kuvia Suomesta, osa 48: Akseli Valmunen otti maisemakuvia paikoista, joissa höntsäillään

    5. 5

      Pessimistin elimistö sairastuu herkästi, ja ominaisuus on hyvin pysyvä – Testaa, onko sinussa pessimistin piirteitä

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    5. 5

      Moni säilyttää vihanneksia ja hedelmiä väärin, ja se voi johtaa turhaan hävikkiin – asiantuntija kertoo helpot korjausliikkeet

      Tilaajille
    6. Näytä lisää