Katoava kansanauto

Italialaisen autoteollisuuden menestynein merkki oli kauan sitten myös suomalaisten suosikki. Nyt Fiateja nähdäkseen on mentävä auton kotikaupunkiin Torinoon, joka on niiden viimeinen turvapaikka.

Julkaistu:

Olen ollut Fiatin kyydissä jo ennen syntymääni.

Raskaana oleva äitini ajoi työmatkat valkoisella Fiat 600:lla, ja vuonna 1963 yhtenä lumisateisena alkutalven päivänä hän suistui tieltä hiekoitusautoa ohittaessaan.

Vauhtia ei ollut onneksi kovin paljon, joten pysähdyimme ojaan emmekä pudonneet alemmas rinteeseen. Äiti kuitenkin säikähti sen verran, ettei ajanut enää sen jälkeen kuin satunnaisesti.

Kun synnyin ja kasvoin pikkupojaksi, ajattelin, että kaikkihan ajavat Fiatilla.

Tätini ajoi kortin yli kolmekymppisenä ja osti ensimmäiseksi autokseen kermanvärisen kuusisatasen.

Nuukuuden ja luksuksen välillä tasapainotteleva pappa hankki komean ja harvinaisen 125 Specialin, tietysti punaisena. Autossa oli mielipuolisen tehokkaalta kuulostava sadan hevosvoiman moottori ja viisi vaihdetta.

Meille kotiinkin hankittiin kolmen Renaultin jälkeen 1970-luvun puolivälissä taas Fiat: turkoosinvärinen 127, joka oli modernisti etuvetoinen, mutta ennen kaikkea pieniruokainen. Elettiin energiakriisin aikaa ja bensa kallistui.

127:lla käytiin kesällä kotimaan lomamatkoilla, mutta myös Ruotsissa, jossa Fiateja oli vähemmän. Paikalliset ajoivat Volvoilla ja Saabeilla.

Ajoin ajokortin heti 18-vuotiaana, ja ostin ensimmäiseksi autokseni postinkeltaisen Fiat 600:n. Auto oli 11 vuotta vanha, mutta näytti hyväkuntoiselta, ja se maksoi vain tuhat markkaa. Sillä oli mukavaa ja helppoa ajaa töihin.

Pieniä vikojakin ilmeni, mutta niistä selvittiin helposti, koska auto oli tekniikaltaan hyvin yksinkertainen. Auton saattoi korjata ajokuntoon pikaliimalla, rautalangalla ja millä nyt kaapista sattui löytymään.

Postinkeltainen kuusisatanen ei ollut kuitenkaan pitkäikäinen, sillä lomamatka Ahvenanmaalle oli sille liikaa. Jo Silja Linen autokannelle ajaessa etupäästä kuului ikävä kolahdus.

Perillä auto luhistui kyläkaupan pihaan etupyörät ulospäin vinksallaan kuin sarjakuvissa. Etupäätä kannattavan lehtijousen siteet olivat ruostuneet poikki.

Päätin myydä auton 400 markalla paikallisen autokorjaamon miehelle ja palasin kotiin tyytyväisenä.

Se oli toistaiseksi ensimmäinen ja viimeinen Fiat, jonka olen omistanut. Sukulaisillakaan niitä ei ole enää ollut.

Eikä kovin monella muullakaan.

Vuonna 2018 Suomessa rekisteröitiin enää 204 uutta Fiatia, ja päättyneenä vuonna jäätiin alle sataan autoon. Myynti on ollut jyrkässä alamäessä jo kymmenen vuotta, sillä vuonna 2008 Fiateja rekisteröitiin yli 3 800 kappaletta.

Parina viime vuonna markkinoilla on ollut yli sata yksittäistä automallia, joita on jokaista myyty enemmän kuin kaikkia uusia Fiateja yhteensä.

Automerkeistä jopa Porsche ja Jaguar ovat Suomessa nykyään suositumpia kuin Fiat.

Fiatilla on Suomessa loistava menneisyys.

Sen suosio oli kovimmillaan 1960-luvun alussa ja 1970-luvun alussa, erityisesti 600-mallin ansiosta. Vaikka vielä pienemmästä 500:sta tuli maailmanlaajuisesti kuuluisin Fiat, niin suomalaiset mieltyivät kuusisataseen.

Niitä myytiin yli 70 000 kappaletta, ja parhaimmillaan joka kymmenes auto oli Fiat 600. Myös 1970-luvun pienet mallit, kuten 127, 128 ja Espanjassa valmistettu 133 tekivät kauppansa.

Vielä vuonna 1990 Fiat oli Suomessa yhdeksänneksi yleisin automerkki.

Pieni Fiat oli pitkään luonnollinen valinta autoilijalle, joka halusi edullisen kulkuneuvon, joka ei ollut neuvostoliittolainen Moskvitš eikä itäsaksalainen Wartburg.

Ahtaita sisätiloja ei ihmetelty, kun ei ollut valinnan varaa: loma-ja mökkireissuilla perhe sullottiin sisään ja matkatavarat kattotelineelle.

Fiatin suuremmat ja ja hienommat mallit eivät koskaan saaneet samanlaista suosiota kuin kuusisataset ja satakaksiseiskat.

Suomi oli muutenkin pitkään pienten ja halpojen autojen maa, koska elintaso oli matalampi kuin monessa muussa Länsi-Euroopan maassa.

Vaikka Fiat on kadonnut Suomesta, niin synnyinsijoillaan Italiassa se hallitsee yhä katukuvaa suvereenisti.

Torinossa, Fiatin kotikaupungissa, on lähes mahdotonta nähdä kadunpätkä, jonka varrella ei olisi pysäköitynä yhtään Fiatia. Tai edes enemmän kuin kolme muun merkkistä autoa peräkkäin.

On vanhoja autoja kauniisti entisöityinä, mutta myös nuhruisen näköisiä ja paljon ajettuja, sekä malleja joita ei koskaan tuotu Suomeen.

Enemmistö on kuitenkin uusia Fiateja, niitä joita ei paljon Suomessa näe.

Katso tästä kuvakooste 120 vuoden aikana tehdyistä Fiateista:

Fiatin ylivoimaiselta näyttävä suosio Torinossa ei perustu välttämättä siihen, että Fiat olisi torinolaisten mielestä teknisesti ylivoimainen muihin autoihin verrattuna. Se on osa kaupungin historiaa: Torino on Italian mittakaavalla vauras kaupunki ja Fiat on ollut sen vaurauden moottori.

Torino on Fiatin nimessäkin: Fiat on lyhenne sanoista Fabbrica Italiana Automobili Torino eli Torinon italialainen autotehdas. Fiat on toki myös latinaa ja tarkoittaa ”tulkoon”.

Yhtiön vanha Lingotton tehdas on nykyisin valtava monitoimirakennus, jossa on muun muassa ostoskeskus, hotelli, konserttisaleja ja teatteri. 500 metriä pitkän kaksiosaisen rakennuksen sisällä on yhä valtava kierreramppi, jota pitkin autot ajettiin aikoinaan testattavaksi katolla sijaitsevalle testiradalle.

Kilometrin mittaisen radan kallistetuissa kaarteissa autoilla voitiin ajaa 90 kilometrin tuntinopeutta. Autoja tehtiin Lingottossa 1920-luvun alusta aina vuoteen 1982.

Fiatin perusti torinolainen Giovanni Agnelli vuonna 1899, ja Agnellin suvun edustajat ovat mukana yhtiön johdossa edelleen. Giovanni Agnellin pojanpoika Gianni nousi 1970-luvulla Italian menestyneimmäksi liikemieheksi.

Kun hän kuoli vuonna 2003, Torinon tuomiokirkon edustalla oleva aukio täyttyi tuhansista torinolaisista, jotka tulivat saattamaan L’Avvocatoa (lakimies), kuten häntä nimitettiin. Rahvaan lisäksi hautajaisiin tulivat kaikki Italian tärkeimmät ihmiset presidentistä ammattiyhdistysjohtajiin.

Fiat on edelleen Italian suurin teollisuusyritys. Viimeiset kymmenen vuotta se on ollut tosin osa italialais-amerikkalaista Fiat Chrysler Automobiles -konsernia, joka työllistää maailmanlaajuisesti yhteensä 198 000 ihmistä. Konsernia johdetaan Lontoosta käsin, mutta italialaisten mielestä Fiat on ilman muuta italialainen.

Kansainvälisessä kilpailussa Fiat on jäänyt kuitenkin pahasti alakynteen. Konsernin sisällä se on heikoin lenkki, ja FCA:n tulos tehdään Pohjois-Amerikan markkinoilla Jeepin nelivetoautoilla ja Ram-avolavoilla.

Viime syksynä kerrottiin, että FCA yhdistyy ranskalaisen PSA-konsernin kanssa. PSA valmistaa muiden muassa Peugeotia, Citroënia ja Opelia. Uudesta suuryhtiöstä tulee maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja.

Fiatin 2000-luvun suurin menestystuote on ollut vuonna 2007 markkinoille tullut 500-retromalli.

Se oli monien uusvanhojen mallien tapaan paljon suurempi kuin alkuperäinen, mutta silti riittävän pieni ja ketterä ihmisille, jotka tarvitsivat edullisen ja näppärän käyttöauton kaupungeissa ja taajamissa liikkumiseen.

Lisäksi uusi viisisatanen oli persoonallisen ja hauskan näköinen. Se menestyi kaikkialla, jopa Suomessa. Viime vuosien kituliaasta myynnistäkin suurin osa on ollut pieniä viisisatasia.

Ironista on, että viisisatasia ei tehdä Torinossa eikä missään muussakaan FCA-konsernin Italian tehtaassa, vaan Puolassa ja Meksikossa.

Ja vaikka torinolaiset ajavat uskollisesti Fiateillaan, niin keskustan liepeillä sijaitsevassa Mirafiorin autotehtaassakaan ei ole tehty Fiateja enää 13 vuoteen. Nyt siellä valmistetaan vain konsernin luksusmerkin eli Maseratin Levante-katumaasturia.

Se ei juuri hetkauta kaksituhatta kilometriä pohjoisempana Suomessa, jossa ajetaan nykyisin saksalaisilla, tšekkiläisillä ja japanilaisilla autoilla.

Yksi syy Fiatin alamäkeen Suomessa on ollut huono maine epäluotettavana autona.

Uusina ja ehjinäkään ne eivät ole kaikkia vakuuttaneet. Menestyksekkäästä uusio-viisisatasesta paisutettu crossover-katumaasturi 500X sai HS:n koeajossa moitteita huonosta viimeistelystä ja hinta-laatusuhteesta.

Suomen suurimmalla käytettyjen autojen myyntisivustolla Nettiautossa Fiatit ovat saaneet silti käyttäjiltä yllättävän suopeita arvioita, erityisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tulleista malleistaan. Katsastustilastoissa Fiateja on löytynyt usein huonommasta päästä, mutta viime aikoina laadun paranemisesta on saatu todisteita.

Saksalaisen GTÜ-katsastusorganisaation tilastossa Fiatille tuli viime vuonna jumbosija enää kahdessa kokoluokassa, mikä oli vähemmän kuin esimerkiksi BMW:llä, Volvolla ja Peugeotilla. Lisäksi Fiat Tipo paljastui pienemmän keskiluokan autoissa vähävikaisimmaksi.

TÜV-katsastuksen listoilla Fiatille tuli viime vuonna myös huonoja sijoituksia. Sekä Fiat 500 että Fiat Panda olivat vikalistan kärjessä 2-3 vuotta vanhojen pikkuautojen sarjassa.

Suomessa Fiatin myyntiä on hidastanut myös se, että merkin maahantuoja on vaihtunut 1990-luvulta lähtien useaan kertaan. Viime syksynä Fiat sai Suomessa taas uuden maahantuojan, kun Kiaa ja Mitsubishia maahantuova Bergé Auto Group otti valikoimaansa FCA-konsernin merkit eli Fiatin, Jeepin ja Alfa Romeon.

1970-luvun menekkiin pääseminen voi olla utopiaa, joten jos haluaa nähdä kadunvarret täynnä Fiateja, on viisainta matkustaa Torinoon.

Mutta laadun paraneminenkaan ei ehkä nosta enää Fiatia entiseen suosioonsa. Koko autoteollisuus pohtii nyt miten selvitä tiukempien päästörajojen maailmassa, ja tässä kamppailussa ensimmäisinä häviäjinä ovat pienet bensiiniautot, kuten Fiat 500.

Päästöjen pienentäminen vaatii uutta ja kalliimpaa tekniikkaa, ja sen kustantamiseen pienimpien automallien pienet myyntikatteet eivät enää riitä.

Marraskuun alussa Fiat Chryslerin pääjohtaja Mike Manley ilmoitti, että Fiat keskittyy tulevaisuudessa tekemään suurempia malleja ja vetäytyy pikkuautojen markkinoilta. Ensimmäinen askel on elvyttää 13 vuotta vanha uusio-viisisatanen entistä tilavammaksi ja täyssähköiseksi.

Sen tuotanto alkaa myöhemmin tänä vuonna, tällä kertaa kotipesässä eli Torinossa Mirafiorin tehtaalla.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    2. 2

      Kommentti: Keskustan toivonvire tyssäsi HS-gallupiin – kannatusahdinko saattaa pakottaa Katri Kulmunin täyttämään lupauksensa tahtopolitiikasta

      Tilaajille
    3. 3

      Kysely hybridien omistajille paljasti hämmästyttäviä lukemia – Nyt ei tarvitse enää pohtia, ajavatko hybridiautoilijat sähköllä vai bensalla

    4. 4

      Puistonpenkin käsinojalla on salakavala tarkoitus: Kuvat näyttävät, kuinka maailman metropolit on suunniteltu kodittomille mahdottomiksi paikoiksi elää

    5. 5

      Tukes varoitti kiipeilylaitteiden riskeistä vain viikkoa ennen Salmisaaren onnettomuutta

    6. 6

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    7. 7

      Turvalaite petti Salmisaaren kiipeilykeskuksessa, mies putosi seinältä maahan

    8. 8

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    9. 9

      Puolueiden kannatus on vakiintunut: Perussuomalaiset selvästi suurin, Marin-ilmiö ei ole nostanut Sdp:tä

    10. 10

      Älä katso tätä yhdessä perheesi kanssa – Hehkutettu nuortensarja Sex Education näyttää loputtomasti seksiä, ja siitä voi oikeasti oppia paljon

      Tilaajille
    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    2. 2

      Ravintolakompleksi konkurssiin Helsingissä, toiminta loppuu välittömästi Kasarmitorilla

    3. 3

      Puistonpenkin käsinojalla on salakavala tarkoitus: Kuvat näyttävät, kuinka maailman metropolit on suunniteltu kodittomille mahdottomiksi paikoiksi elää

    4. 4

      Helsinkiläinen Toffe tarjoutuu siivoamaan alasti ”rouvien ja neitien” koteja: ”Mä haluan rahaa”

    5. 5

      Suomen myydyin punaviini vaihtui vuosien jälkeen – Sen hyvä hinta-laatusuhde yllätti asiantuntijankin

    6. 6

      844 000 suomalaista harkitsee ”vakavasti” maalle muuttamista. Älkää muuttako

    7. 7

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    8. 8

      Puolueiden kannatus on vakiintunut: Perussuomalaiset selvästi suurin, Marin-ilmiö ei ole nostanut Sdp:tä

    9. 9

      ”He ovat hyvin ovelia” – Tässä on Isisin viimeinen tukikohta

      Tilaajille
    10. 10

      Tutkijat löysivät immuunijärjestelmästä uuden hyökkäystien syöpäsoluja vastaan – ”On mahdollista, että tällä voisi hoitaa jokaisen potilaan”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    3. 3

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    4. 4

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    5. 5

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    6. 6

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    7. 7

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trumpin hallinto laittoi Michelle Obaman laatimat kouluruoka­suositukset uusiksi

    9. 9

      Lentoemännän peukkumerkki bussinkuljettajalle johti yli kolmen metrin pudotukseen – näin Helsinki-Vantaan onnettomuus tapahtui

    10. 10

      ”He ovat hyvin ovelia” – Tässä on Isisin viimeinen tukikohta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää