Auto

Ylinopeus ei ehkä olekaan suurin auto-onnettomuuksien aiheuttaja, sanovat asiantuntijat – Tässä ovat 20 vaarallisinta asiaa, joihin kuljettajat voivat sortua

Mitkä ovat suurimmat liikenneturvallisuuden riskit? Asiaa on tutkittu paljon, ja lista on vain pidentynyt.

Kun seuraa suomalaista liikenneturvallisuuskeskustelua, voisi päätellä, että suurin liikenneturvallisuusriski on ylinopeus.

Kaahailu esimerkiksi nousee usein otsikoihin, kun onnettomuuksista uutisoidaan. Myös liikenneturvallisuuspolitiikka näyttäytyy usein julkisessa keskustelussa ylinopeuden kautta, sillä kameratolpista puhutaan paljon.

Kameratolppiin eli automaattiseen, ylinopeuksiin keskittyneeseen liikennevalvontaan onkin panostettu viime vuosina roimasti.

Joidenkin asiantuntijoiden mielestä keskustelu on vääristynyt. Jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että ylinopeus – etenkin vähäinen sellainen – ei ole niin suuri turvallisuusriski kuin julkista keskustelua seuratessa voisi kuvitella.

Liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervo on puhunut asiasta paljon myös HS:n sivuilla. Jo pari vuotta sitten hän sanoi aihetta käsittelevässä artikkelissa:

”Suomessa on keskitytty jankuttamaan yhtä helposti mitattavissa olevaa asiaa eli nopeutta ja etenkin automaattista nopeudenvalvontaa ja unohdettu tärkeämmät asiat”, Tervo sanoi HS:lle.

 

”Keskustelussa keskitytään helppouden nimissä vääriin asioihin.”

Tervon mukaan ylinopeus on kyllä riski, muttei suinkaan suurin riski, joka liikenteessä on.

Hänen mukaansa henkilöautojen ylinopeudet – siis se asia, joita kameratolpilla valvotaan – valtateillä, kehäteillä ja moottoriteillä eivät ole onnettomuustilastojen valossa kovin merkittävä liikenneturvallisuusriski, jos kuski on ajokunnossa.

Muiden muassa ajokunto, ikä, terveys ja mielenterveys ovat Tervon mukaan merkittävämpiä riskejä, mutta koska niitä on hankalampaa valvoa kuin nopeuksia, niihin ei puututa yhtä hanakasti. Tällä tavalla Tervon mielestä liikenneturvallisuuskeskustelussa ja -politiikassa keskitytään helppouden nimissä vääriin asioihin.

Lisäksi joihinkin liikenneturvallisuusasioihin liittyy asioita, jotka ovat poliittisesti herkkiä. Jos ikääntynyt kuljettaja ei enää ole täydessä terässä ratissa, onko oikein, että häneltä viedään kortti?

Ja jos se olisikin liikenneturvallisuuden näkökulmasta oikein, kuka poliitikko uskaltaa sanoa sen ääneen pelkäämättä äänestäjien reaktioita?

 

Vakuutusyhtiön mukaan kuljettajan huomion keskittyminen muuhun kuin ajamiseen on merkittävin turvallisuusriski.

Mikä sitten on suurin riski liikenteessä – siis se, mihin pitäisi ylinopeuksien ohella puuttua?

Sitä on tutkittu paljon.

Esimerkiksi vakuutusyhtiö Lähi-Tapiola tutki asiaa viime vuonna. Yhtiön mukaan kuljettajan huomion keskittyminen muuhun kuin ajamiseen on merkittävin liikenneturvallisuutta heikentävä seikka.

Tutkimuksessa havaittiin myös se, että nuoret kykenevät havainnoimaan asioita ketterämmin kuin vanhemmat. Alustavien tulosten mukaan nuoret eli 18–34-vuotiaat havaitsevat asioita tyypillisesti noin 2–3 sekuntia vanhempien ikäryhmien edustajia nopeammin.

Tämä tosin ulosmitataan usein muiden muassa vähäisellä kokemuksella, sanoi Lähi-Tapiolan liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen:

”Vanhemmat kuljettajat kompensoivat kokemuksella hiukan hitaampaa havainnointiaan.”

Niemisen mukaan selkein yksittäinen liikenneturvallisuusriski on kännykän käyttö ajon aikana.

 

Onnettomuuksia sattuu pääasiassa silloin, kun eri riskit kasaantuvat yhteen.

Brittilehti Autocar teki niin ikään aiheesta tutkimusta erinäisten turvallisuusorganisaatioiden aineistojen pohjalta ja listasi, mitkä asiat ovat vaarallisimpia toimia liikenteessä.

Artikkeli vahvistaa käsitystä siitä, että liikenneturvallisuudessa ei kannattaisi keskittyä yksittäisiin asioihin, sillä riskejä on paljon ja onnettomuuksia sattuu pääasiassa silloin, kun eri riskit kasaantuvat yhteen.

Tai kuten Timo Tervo on sanonut:

”Kameratolpilla viedään kohtuuttomasti resursseja poliisin muulta toiminnalta. Se on kuin olisi sodassa ja keskittyisi ampumaan muutamaa jalkamiestä, kun tullaan helikoptereilla ja tankeilla päälle.”

Seuraavassa 20 vaarallisinta asiaa, joita ajaessaan voi Autocarin mukaan tehdä.

Humalassa ajaminen

Hyvä uutinen on se, että alkoholirattijuopumusten määrä laski viime tammi-kesäkuun välisenä aikana edellisvuodenvastaavaan aikaan verrattuna.

Ajaminen huumeiden vaikutuksen alaisena

Viime aikoina Suomessa huumausaineista kiinni jääneiden kuskien määrä on lisääntynyt. Viime vuoden tammi-kesäkuun aikana jo yli 40 prosenttia kirjatuista rattijuopumuksista johtui pelkästään huumeista.

Väsyneenä ajaminen

Kaikille on selvää, että kännissä ei ajeta. Mutta erittäin väsyneenä ajaminen voi olla yhtä vaarallista. Siksi esimerkiksi poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja Dennis Pasterstein on ehdottanut, että poliisi ottaisi käyttöönsä reaktioaikaa mittaavan testin sen sijaan tai oheen, että poliisi yksinkertaisesti puhalluttaisi ihmisiä ja tarkastelisi promillemäärää.

Turvavöittä ajaminen

Tämän pitäisi olla itsestään selvää sekä etu- että takapenkkiläisille.

Ajaminen huonoissa sääoloissa

Etenkin talviaikaan saattaa olla sellaisia kelejä, että mikäli ei ole ihan pakko ajaa, kannattaa jättää se sikseen. Sääolosuhteet ovat luonnollisesti merkittävä liikenneturvallisuusriski etenkin, jos tilanteeseen yhdistää vielä kiireen.

Ylinopeus

Ylinopeus on liikenneturvallisuusriski.

Alinopeus

Merkittävä alinopeus saattaa myös olla riski, sillä jos ajaa moottoritiellä vaikkapa 120 kilometrin tuntivauhtia ja edessä on auto, joka ajaa 70 kilometrin tuntivauhtia, edessä olevan auton takapuskuri saattaa tulla yllättävänkin nopeasti vastaan. Yleensä kuitenkin oletetaan, että ihmiset ajavat ainakin suurin piirtein rajoitusten mukaan.

Tieraivo

Kuten väsyneenä tai humalassa on vaarallista ajaa, myöskään äärimmäisen ärtyneenä ei pitäisi ajaa. Kiukkuinen kuljettaja tekee äkkipikaisia päätöksiä ja liikkeitä, jotka saattavat johtaa vaaratilanteisiin.

Sokea luottaminen turvallisuusvarusteisiin

Autojen turvallisuusvarusteet kaistavahdista kuolleen kulman varoittajaan ja vastaaviin parantavat liikenneturvallisuutta, mikäli niitä käytetään oikein eli avustimina. Kuljettajan ei pidä luottaa niihin sokeasti, sillä järjestelmät eivät ole täydellisiä.

Ajaminen kuulokkeet päässä

Ei ole yllättävää, että kun liikenteen havainnoinnista poistetaan kokonaan yksi aisti, siitä tulee haastavampaa. Kuulokkeet päässä ajaessa kun ei pysty kuulemaan tööttäyksiä, hälytysajoneuvoja eikä mitään muutakaan, mitä sietäisi kuunnella.

Ohjaaminen polvilla

Rattia ohjataan vain ja ainoastaan käsillä.

Tietoviihdejärjestelmän käyttö ajon aikana

Käytännössä kaikissa uusissa autoissa on tietoviihdejärjestelmä valikoineen ja toimintoineen. Liian monessa autossa järjestelmän käyttö ei kuitenkaan ole järin intuitiivista, vaan valikoiden pläräämiseen ja vaikka navigaatiojärjestelmän käyttöön pitää oikeasti keksittyä, mikä ei ole hyvä asia ajaessa. Vedä siis tien sivuun ja pysähdy, jos järjestelmän käyttö vaatii vähänkään enemmän keskittymistä.

Edellä olevan puskurissa roikkuminen

Turvaväli kannattaa pitää, etenkin tähän aikaan vuodesta, kun on pimeää ja liukastakin.

Kännykän käyttö ajon aikana

Kuten Lähi-Tapiolan tutkimuksessa todettiin, kännykän käyttö on erittäin vaarallista ajaessa. Puhelin kannattaa laittaa vaikka kokonaan pois näkyvistä ja äänettömäksi, sillä ihmisellä on kova kiusaus tarkastaa ajonkin aikana puhelinta, mikäli se kertoo viestin saapuneen.

Takaisinkutsujen huomiotta jättäminen

Aina silloin tällöin auton omistaja saa valmistajalta kirjeen, jossa kerrotaan, että auto on takaisinkutsuttu jonkin mahdollisesti vaarallisen vian vuoksi. Viime vuosina takaisinkutsuja on järjestetty laajalti esimerkiksi turvatyynyjen takia, kun useat valmistajat ovat käyttäneet Takata-yhtiön viallisia turvatyynyjä.

Jos saat takaisinkutsukirjeen, toimi kirjeen ohjeiden mukaan. Jos epäilet, että postilakko hukkasi takaisinkutsukirjeesi, autojen käynnissä olevat takaisinkutsut voi käydä katsomassa Traficomin sivuilta.

Lemmikin pitäminen vapaana autossa

Koira ei aina kysele, jos se yhtäkkiä hyppää syliin – ja aiheuttaa tieltä suistumisen.

Syöminen ajaessa

Tähän suuri osa ihmisistä lienee sortunut: hakemaan drive-in-ravintolasta vaikkapa hampurilaisen ja yrittämään hankalalla tavalla ajaa, syödä ja tarkkailla, etteivät vaatteet sotkeennu samalla. Ei hyvä. Yhdysvaltain liikenneturvallisuusviranomaisen NHTSA:n mukaan syöminen ajaessa lisää onnettomuusriskiä 80 prosentilla.

Huoltamattomalla autolla ajaminen

Auto kannattaa huoltaa ajallaan, jotta se on turvallinen.

Jalat kojelaudalle pelkääjän paikalla

Jos apukuskin paikalla laittaa jalat ylös kojelaudalle rentoutuakseen, saattaa käydä hassusti. Mikäli – ja yleensä kun – autossa on turvatyyny juuri siinä kohdalla, syntyy pahaa jälkeä, jos turvatyyny laukeaa jostain syystä.

Valoitta ajaminen pimeässä

Tämä ei yleensä ole Suomessa ongelma, sillä meikäläisessä liikenteessä valoja pidetään päällä kirkkaallakin säällä. Nykyään monissa autoissa on kuitenkin niin sanottuja päiväajovaloja, joita jotkut käyttävät hämärälläkin. Se ei ole suotavaa, sillä ne eivät valaise riittävän tehokkaasti.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Tukes varoitti kiipeilylaitteiden riskeistä vain viikkoa ennen Salmisaaren onnettomuutta

    2. 2

      Kysely hybridien omistajille paljasti hämmästyttäviä lukemia – Nyt ei tarvitse enää pohtia, ajavatko hybridiautoilijat sähköllä vai bensalla

    3. 3

      Puistonpenkin käsinojalla on salakavala tarkoitus: Kuvat näyttävät, kuinka maailman metropolit on suunniteltu kodittomille mahdottomiksi paikoiksi elää

    4. 4

      Turvalaite petti Salmisaaren kiipeilykeskuksessa, mies putosi seinältä maahan

    5. 5

      Älä katso tätä yhdessä perheesi kanssa – Hehkutettu nuortensarja Sex Education näyttää loputtomasti seksiä, ja siitä voi oikeasti oppia paljon

      Tilaajille
    6. 6

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    7. 7

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    8. 8

      Sophie Mannerheim käveli Kalliossa ja järkyttyi: Sitten hän keksi ovelan juonen, jolla koko Suomi saatiin syytämään apua äärimmäisessä köyhyydessä eläville lapsille

    9. 9

      Jussi-ehdokkaat julki, eniten ehdokkuuksia Auroralle

    10. 10

      Tiesitkö, että ysärillä tehtiin suomalainen tv-sarja Sormusten herrasta, ja tätä kulttuurin merkkipaalua on nyt mahdotonta enää nähdä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    2. 2

      Helsinkiläinen Toffe tarjoutuu siivoamaan alasti ”rouvien ja neitien” koteja: ”Mä haluan rahaa”

    3. 3

      Ravintolakompleksi konkurssiin Helsingissä, toiminta loppuu välittömästi Kasarmitorilla

    4. 4

      Puistonpenkin käsinojalla on salakavala tarkoitus: Kuvat näyttävät, kuinka maailman metropolit on suunniteltu kodittomille mahdottomiksi paikoiksi elää

    5. 5

      Suomen myydyin punaviini vaihtui vuosien jälkeen – Sen hyvä hinta-laatusuhde yllätti asiantuntijankin

    6. 6

      844 000 suomalaista harkitsee ”vakavasti” maalle muuttamista. Älkää muuttako

    7. 7

      ”He ovat hyvin ovelia” – Tässä on Isisin viimeinen tukikohta

      Tilaajille
    8. 8

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    9. 9

      Puolueiden kannatus on vakiintunut: Perussuomalaiset selvästi suurin, Marin-ilmiö ei ole nostanut Sdp:tä

    10. 10

      Isisin uuden johtajan oikea henkilöllisyys selvisi: ”Professorilla” on yliopisto­tutkinto ja järjestön johto­hahmoksi harvinainen tausta, kertoo The Guardian

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    3. 3

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    4. 4

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    5. 5

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    6. 6

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    7. 7

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trumpin hallinto laittoi Michelle Obaman laatimat kouluruoka­suositukset uusiksi

    9. 9

      Lentoemännän peukkumerkki bussinkuljettajalle johti yli kolmen metrin pudotukseen – näin Helsinki-Vantaan onnettomuus tapahtui

    10. 10

      ”He ovat hyvin ovelia” – Tässä on Isisin viimeinen tukikohta

      Tilaajille
    11. Näytä lisää