Auto

Sähköautoissa piilee monelle ikävä yllätys: kaikkiin autoihin ei saa vetokoukkua

Suomalaiset haluavat autoonsa vetokoukun, mutta rakenteeltaan kevennetyissä moderneissa autoissa ei aina ole paikkaa, johon koukun voi kiinnittää. Peräkärry saattaisi myös yllättäen vahingoittaa tai tyhjentää sähköauton akun.

Sähköauton hankintaa harkitseville suomalaisille tulee usein yllätyksenä, että monilla sähköautoilla ei voi vetää minkäänlaista perävaunua. Vetokoukkua ei saa myöskään kaikkiin hybridiautoihin.

Koukkuongelma on hämmentänyt auton ostajia ja jopa joitakin autokauppiaita. Moni on tulkinnut asian niin, että koukun puute on kaikkien sähkö- ja hybridiautojen ei-toivottu ominaisuus.

Viranomaisen mukaan rekisteröinnissä määritelty vetokyky perustuu ensisijaisesti auton rakenteeseen, ei käyttövoimaan. Monissa pienissä sähkö- ja hybridiautoissa rakennetta on kevennetty kulutuksen vähentämiseksi, ja siksi auton korissa ei ole välttämättä paikkaa, johon vetokoukun voi kiinnittää.

”Autosta on karsittu turhaa rautaa pois. Tavaratilan pohjassa voi olla vain lujitemuovia, ja silloin auton vetopaino on nolla, eikä siihen voi laittaa mitään koukkua”, johtava asiantuntija Otto Lahti Liikenne- ja viestintävirasto Traficomista sanoo.

Kevennettyä rakennetta on hyödynnetty myös perinteisissä polttomoottoriautoissa silloin kun tavoitellaan pientä kulutusta tai erityisen hyvää suorituskykyä. Perusautojen suuritehoisissa urheiluversioissa suurin sallittu vetopaino voi olla nolla kiloa.

Lahti sanookin, että vetokoukun puuttuminen liittyy laajemmin uuteen ja valtavirrasta poikkeavaan autotekniikkaan.

”Kannattaa olla tarkkana esimerkiksi kaasuautojen kohdalla, koska auton takapäässä voi olla kaasusäiliö, ja lattiarakenne on erilainen.”

Valmistajien näkökulmasta veto-ominaisuus liittyy suurempiin autoihin. Pieniin kaupunkiautoihin se ei kuulu.

”Katumaastureita markkinoidaan kautta Euroopan autoina, joissa on vetopainot.”

 

Suomessa on rekisteröitynä noin 900 000 kevyttä perävaunua.

Henkilöautojen tyyppihyväksynnässä selvitetään autolle suurin sallittu perävaunupaino ja auton ja perävaunun suurin sallittu yhteispaino. Auton pitää pystyä tekemään täydessä kuormassa perävaunun kanssa peräkkäin viisi mäkilähtöä 12 prosentin ylämäkeen.

”Se vastaa jyrkkää parkkihallin ramppia”, Lahti sanoo.

Ensimmäisten markkinoille tulleiden hybridien puhti ei tähän riittänytkään.

”Siihen aikaan valmistajat katsoivat, että sellaisen ajoneuvomallin globaalisti oleellinen ominaisuus ei ollut, että sillä saa vetää perävaunua.”

Henkilöauton perässä vedettävä kevyt perävaunu saa painaa kuormineen enintään 750 kiloa. Jarrullisen vaunun painoraja on korkeampi. Maksimipainoissa on eroja automallista riippuen ja ne on syytä tarkistaa autoa hankittaessa aina tapauskohtaisesti.

Jos koukun asentaa autoonsa jälkiasennuksena, kannattaa myös varautua siihen, että suurin sallittu vetopaino on silloin hieman pienempi kuin auton valmistajan alkuperäisessä vetokoukussa.

Useimmissa maissa on harvinaista, että autoilija haluaisi tavalliseen pieneen henkilöautoonsa vetokoukun. Suomalaisille taas kevyt jarruton peräkärry on hyvin suosittu työkalu, jolla kuljetetaan monenlaista tavaraa mökille, kotipihaan ja harrastuksiin.

Suomessa on rekisteröitynä noin 900 000 kevyttä perävaunua, joista toki osa makaa jo pihan perällä unohtuneena ja sateiden pieksämänä. Määrä on silti hurja, sillä se tarkoittaa yhtä kärryä joka kolmatta rekisteröityä henkilöautoa kohti.

Eikä perävaunua tarvitse hankkia omaksi. Tilapäistä käyttöä varten kärryn voi vuokrata vaikka huoltoasemalta, kunhan autossa on vetokoukku.

Valmius perävaunun vetämiseen on suomalaiselle autoilijalle tärkeää. Autokauppaketju Kamuxin vuonna 2018 teettämän kyselytutkimuksen mukaan 60 prosenttia auton ostajista pitää vetokoukkua tärkeänä lisävarusteena.

Ei ole siis ihme, että epätietoisuus sähköautojen ja hybridien vetokoukkuvalmiudesta on hämmentänyt auton ostoa suunnittelevia.

 

Valmistajat tarjoavat vetokoukkua lähinnä tehokkaimpiin täyssähkömalleihin.

Vaikka ensimmäisistä hybridiautoista ei ollut vetohommiin, moni nykyinen täyshybridi soveltuu kevyen perävaunun vetäjäksi. Suomalaisten rakastaman Toyota Corollan uuteen hybridimalliin koukun saa lisävarusteena siinä missä bensamalliinkin.

Ladattavissa hybrideissä valmistajan vetokoukku on tarjolla osaan autoista. Volvolla sen saa kaikkiin ladattaviin malleihin, samoin Suomen suosituimpiin pistokehybrideihin kuuluvaan Mitsubishi Outlanderiin, Kia Niroon ja Volkswagenin ladattaviin hybrideihin, mutta esimerkiksi Toyota Priukseen taas ei.

Täyssähköautoissa vetokoukku on toistaiseksi vielä harvinaisempi varuste, ja pienimpiin sähköautoihin sellaista on turha kuvitellakaan.

Valmistajat tarjoavat vetokoukkua lähinnä tehokkaimpiin täyssähkömalleihin. Teslalla sen saa jo Model 3:een, joka on noussut Suomen suosituimmaksi sähköautoksi.

Suuremmalla Model X:llä voi vetää jopa 2 250 kilon jarrullista perävaunua. Audin nelivetoisessa e-tronissa vetokyky on maksimissaan 1 800 kiloa. Myös Volvon sähköiseen XC40-katumaasturiin saa koukun.

Sähköauton vetokyky on pohjimmiltaan parempi kuin polttomoottorissa, koska sähkömoottorissa täysi vääntö on käytettävissä välittömästi, kun taas polttomoottorilla sen saa vähitellen vaihteiston ja kytkimen avulla ja kierroksia lisäämällä. Samalla virrankulutus kuitenkin kasvaa tuntuvasti ja auton toimintasäde lyhenee.

Valtaosa tähän mennessä eurooppalaisille markkinoille tulleista sähköautoista on suunnattu autoilijoille, jotka eivät tarvitse autonsa perään minkäänlaista kärryä.

Tyyppihyväksynnässä määriteltyä vetopainorajaa on syytä uskoa. Liian suuren kuorman kiskominen liian pienellä polttomoottoriautollakin voi johtaa kalliiseen korjaamokäyntiin, jos kytkin hajoaa. Vielä suurempaa tuhoa voi tulla, jos yrittää samaa sähköautolla, jota ei ole hyväksytty vetämään perävaunua.

 

On mahdollista, että sähkömoottori ylikuumenee ja vaurioituu, jos vedettävä kuorma on liian suuri.

Viime vuosikymmenen alussa Nissan varoitti Leaf-sähköauton omistajia vetämästä autollaan minkäänlaista perävaunua, koska auton moottori saattaa vaurioitua. Leafin nykymalliinkaan ei saa vetokoukkua.

Jotkut autovalmistajat ovat myös muistuttaneet, että sähköauton akun latausta tarkkaileva järjestelmä ei välttämättä tunnista perävaunun ja sen lastin vaikutusta virrankulutukseen. Lopputuloksena voi olla, että akku tyhjenee yllättäen ja autoilija jää kärryineen tielle.

Periaatteessa on mahdollista, että sähkömoottori ylikuumenee ja vaurioituu, jos vedettävä kuorma on liian suuri, ja auton pyörät eivät lähde pyörimään, jolloin myöskään moottori ei pyöri.

Todennäköisempi riski syntyy kuitenkin silloin, jos vetoautoksi sopimattomalla sähköautolla jarrutetaan raskaan perävaunun kanssa, jolloin jarrutuksessa vapautuu paljon tavallista enemmän akun lataamiseen johdettavaa liike-energiaa. Tämä voi vahingoittaa akkua.

Sähköautojen yleistyessä ja autojen ominaisuuksien kehittyessä markkinoille odotetaan lisää perävaunujen vetämiseen soveltuvia sähköautoja.

20.1. klo 9:35. Jutusta korjattu virheellinen tieto Kia Niron vetokoukkuvalmiudesta. Niron hybridimalleihin vetokoukun saa lisävarusteena, täyssähköiseen e-Niroon sitä ei saa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    2. 2

      Tutkijat selvittivät, miksi stressi harmaannuttaa hiukset

    3. 3

      Älä katso tätä yhdessä perheesi kanssa – Hehkutettu nuortensarja Sex Education näyttää loputtomasti seksiä, ja siitä voi oikeasti oppia paljon

      Tilaajille
    4. 4

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    5. 5

      HS-analyysi: Hallituksen taloustavoite karkaa, koska julkisen talouden tilinpidossa on kansallinen erikoisuus

    6. 6

      Mirjami Penttisen hyllytys repi hänen valmentamiensa luistelu­joukkueiden vanhemmat kahteen leiriin: toiset haluavat erottaa Penttisen, toiset puolustavat

    7. 7

      ”Nacci” Tranbergia ja Helvetin enkeleiden johtohahmoa koskeva huumevyyhti laajenee: Nyt syytettynä myös maajoukkuetason kilpapurjehtija

    8. 8

      Kymmenet vanhemmat vaativat hyllytetyn luistelu­valmentajan Mirjami Penttisen työvelvoitteen palauttamista heti: ”Pidetty ja arvostettu valmentaja”

    9. 9

      Kysely hybridien omistajille paljasti hämmästyttäviä lukemia – Nyt ei tarvitse enää pohtia, ajavatko hybridiautoilijat sähköllä vai bensalla

    10. 10

      Löytyykö kaapistasi vohvelirauta? Entinen turhake on nyt trendikapistus – Näillä vinkeillä valmistat paljon muutakin kuin vohveleita

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Puistonpenkin käsinojalla on salakavala tarkoitus: Kuvat näyttävät, kuinka maailman metropolit on suunniteltu kodittomille mahdottomiksi paikoiksi elää

    2. 2

      Kampissa kaupataan niin pientä asuntoa, ettei sellaisia saa Helsinkiin enää edes rakentaa

    3. 3

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    4. 4

      Moni hinkkaa elämän pieniä yksityiskohtia täydellisiksi – Heiltä jää huomaamatta, missä aito hyvinvointi piilee

    5. 5

      Älä katso tätä yhdessä perheesi kanssa – Hehkutettu nuortensarja Sex Education näyttää loputtomasti seksiä, ja siitä voi oikeasti oppia paljon

      Tilaajille
    6. 6

      Kysely hybridien omistajille paljasti hämmästyttäviä lukemia – Nyt ei tarvitse enää pohtia, ajavatko hybridiautoilijat sähköllä vai bensalla

    7. 7

      Puolueiden kannatus on vakiintunut: Perussuomalaiset selvästi suurin, Marin-ilmiö ei ole nostanut Sdp:tä

    8. 8

      Turvalaite petti Salmisaaren kiipeilykeskuksessa, mies putosi seinältä maahan

    9. 9

      ”Nacci” Tranbergia ja Helvetin enkeleiden johtohahmoa koskeva huumevyyhti laajenee: Nyt syytettynä myös maajoukkuetason kilpapurjehtija

    10. 10

      Idyllisessä peltomaisemassa seisoo surkea näky: Upea mökkialue rapistui Espoossa rötiskökyläksi, jota asukkaatkin välttelevät

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lentokapteeni Aleksi Aho kertoo ammattinsa glamour­vuosista ja niiden katoamisesta – HS seurasi, mitä lento­koneen ohjaamossa todella tapahtuu

      Tilaajille
    2. 2

      HS:n erikoisartikkeli vie Intian kaasu­kammioon: ”Hiljainen tappaja” uhkaa koko ihmis­kuntaa, ja Delhissä ongelma on äärimmäinen

      Tilaajille
    3. 3

      Perinteinen kaurapuuro on kehno aamupala – ravitsemusterapeutti kehitti ravintoarvoiltaan ”täydellisen puuron”

      Tilaajille
    4. 4

      Hyllytetty luisteluvalmentaja Mirjami Penttinen pyysi vanhempia allekirjoittamaan tukiadressin itselleen – HS:n haastattelussa hän kiistää lähes kaiken

    5. 5

      Italialaisen neurokirurgin näkemys F1-legenda Michael Schumacherin tilasta: ”Hän on täysin eri henkilö”

    6. 6

      Lapsisotilas Rajkumar Sabanadesan sai Suomesta turva­paikan, perusti perheen ja eteni urallaan – ja nyt hänellä on teräviä havaintoja suomalaisista

      Tilaajille
    7. 7

      Katin mies ei tiedä, mitä kouluja heidän lapsensa käyvät – Tyhjän liiton ainoa liima on raha

      Tilaajille
    8. 8

      Donald Trumpin hallinto laittoi Michelle Obaman laatimat kouluruoka­suositukset uusiksi

    9. 9

      ”He ovat hyvin ovelia” – Tässä on Isisin viimeinen tukikohta

      Tilaajille
    10. 10

      Lentoemännän peukkumerkki bussinkuljettajalle johti yli kolmen metrin pudotukseen – näin Helsinki-Vantaan onnettomuus tapahtui

    11. Näytä lisää