Auto    |   Kolumni

Kysely hybridien omistajille paljasti hämmästyttäviä lukemia – Nyt ei tarvitse enää pohtia, ajavatko hybridiautoilijat sähköllä vai bensalla

Sähköllä ajaminen ja akkujen lataaminen on yleistä, varsinkin jos autoilijalla on mahdollisuus ladata autoa kotonaan.

Näin puhuu niin sanottu realisti:

”Eivät ne ladattavat hybridit mitään hiili­dioksidi­päästöjä vähennä, kun eivät ihmiset viitsi niitä ladata – etenkin, kun suurin osa niistä autoista on työsuhdekäytössä ja firma maksaa bensat.”

Kommentti käy ensi silmäyksellä järkeen.

Ladattavat hybridiautot ovat paperilla usein vähän hiilidioksidia päästäviä autoja, koska niillä voi ajaa fossiilisen polttoaineen sijaan myös sähköllä.

Näin päästömittaustesteissä saadaan alhaisia lukemia. Se tekee ladattavista hybrideistä verotuksellisesti edullisia.

Todellisuudessa hiilidioksidipäästöjen määrä voi kuitenkin olla yhtä suuri kuin tavallisen fossiilisella kulkevan auton. Sähköllä kun ei tarvitse ajaa metriäkään, jos ei halua ja jos ei jaksa ladata, kun autosta löytyy polttomoottorikin. Lisäksi lähes puolet uusista ladattavista hybrideistä päätyy työsuhdekäyttöön. Jos työnantaja maksaa bensat, miksi ladata?

Miksi nähdä vaivaa?

Ihminen on usein laiska ja mukavuudenhaluinen, ja hän on sitä usein sekä oman että muiden hyvinvoinnin kustannuksella. Usein pienikin asia voi tuntua ylitsepääsemättömän vaikealta vaikkapa raskaan työpäivän jälkeen.

Miksi alkaa pelata piuhojen kanssa ja laittaa auto lataukseen, kun ei ole pakko?

En ole ollut järin optimistinen sen suhteen, että ihmiset jaksaisivat kerkeästi ladata hybridejään. Olen ajatellut, että ladattavat hybridit ovat edistystä, mutta lähinnä paperilla ja puheissa. Olen ylipäänsä ollut verrattain synkkämielinen sen suhteen, että ihmiset valitsisivat mukavuuden sijaan hyveellisyyden.

Joskus on kivaa huomata olleensa väärässä.

Autoalan tiedotuskeskus tutki sähköautojen käyttö- ja lataustapoja posti- ja nettikyselynä toteutetulla haastattelututkimuksella.

Otokseen poimittiin satunnaisesti 5 000 ladattavan auton haltijaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin liikenneasioiden rekisteristä. Kyselyaineisto kerättiin loka-, marras- ja joulukuussa 2019. Tutkimuksen vastausprosentti oli 44.

Tutkimuksen mukaan niin minä kuin ”realistit” ovat olleet väärässä. Yli puolet ladattavien hybridien kilometreistä ajetaan nimittäin sähköllä. Tarkalleen ottaen ladattavien hybridien sähköllä ajon osuus on keskimäärin 53 prosenttia.

Erityisesti yllätti, että myös työsuhdehybridistit ovat ahkeria lataajia. Lähes puolet työsuhdeautojen kilometreistä ajetaan sähköllä.

Autojen haltijat ovat ahkeria lataajia: lähes 85 prosenttia ladattavien hybridien haltijoista lataa autoaan kotona vähintään kolmesti viikossa. Päivittäin autoaan lataa yli 70 prosenttia.

Luvut ovat hämmästyttäviä.

Kyse voi olla oikeasti siitä, että ihmiset näkevät vaivaa ympäristön eteen. Tätä puoltaa se, että tutkimuksen mukaan merkittävin syy ladattavan auton ostoon oli vähäpäästöisyys.

Toisaalta kyse lienee myös siitä, että ihmiset ovat pihejä: sähköllä ajaminen on merkittävästi halvempaa kuin fossiilisilla polttoaineilla ajaminen.

Monet ihmiset rynnistävät sankoin joukoin kauppaan, jos sieltä saa kaksi kahvipakettia yhden hinnalla. On siis ihan luonnollista, että he kotiuttavat säästöt myös autoillessaan.

Myös autonvalmistajat yrittävät tehdä sähköllä ajamisesta kivaa. Joidenkin autojen tietoviihdejärjestelmät kannustavat kuskia ajamaan sähköllä, jolloin ajamisesta tulee vähän kuin koukuttava peli.

Nämä esimerkit osoittavat, miten ihmisen luontaiset taipumukset valjastetaan päästövähennystalkoisiin ilman, että ihmisen pitäisi luopua tai tinkiä jostain. Pikemminkin he saavat jotain, kun toimivat ekologisesti.

Se on mainiota. Sillä sama kai se on, millä motiiveilla ihminen päästöjään vähentää, kunhan vähentää.

Kysymys lienee osittain myös siitä, että autoilun suhteen toisilla ihmisillä on paremmat mahdollisuudet olla ekologisia kuin toisilla. Ladattavat hybridit ovat nimittäin tutkimuksen mukaan suurelta osin sellaisten ihmisten herkkua, joilla on mahdollisuus ladata autoaan kotona.

Julkisia latauspisteitä käytetään tutkimuksen mukaan harvakseltaan. 90 prosenttia ladattavan auton hankkineista arvioi kotilatausmahdollisuuden tärkeäksi auton käyttövoiman valintakriteeriksi. Ei siis ole yllätys, että noin kaksi kolmasosaa ladattavien autojen haltijoista asuu omakotitalossa.

Näiden tietojen perusteella on helppoa alkaa rakentaa mielessään kuvaa itsetyytyväisistä ylemmän keskiluokan hyvällä asuinalueella asuvista kansalaisista, joilla on varaa ostaa itselleen hyvää omatuntoa ladattavan hybridiauton turvin.

Mutta ei nyt aleta taas katkeriksi ja kyynisiksi.

Tänä vuonna markkinoille on tulossa runsaasti uusia ladattavia hybridiautoja ja täyssähköautoja, joten sähköllä ajettavien kilometrien määrä lisääntynee. Se lisääntynee myös siksi, että uudemmissa ladattavissa hybrideissä on mahdollisuus ajaa sähköllä pidempiä matkoja kuin aiemmin.

Ladattavien hybridien omistajat arvioivat kyselyssä, että he pääsevät säästä ja ajoympäristöstä riippuen sähköllä 30–40 kilometriä. Tänä vuonna markkinoille tulevien ladattavien hybridien toimintamatkat ovat pääosin jo yli 60 kilometriä.

Lisäksi markkinoille on tulossa paljon uusia täyssähköautoja, ja niin ladattavien hybridien kuin täyssähköautojen hinnat todennäköisesti laskevat, kun autonvalmistajat ovat pakotettuja myymään niitä tiukkenevien päästörajojen vuoksi.

Sähköistetyt autot päätynevät yhä enenevissä määrin ihan tavallisten ihmisten ulottuville sen sijaan, että ne olisivat paremman väen omantunnonpuhdistajia.

Maailma ei kuitenkaan ole valmis, vaan ladattavien autojen käyttäjillä oli Traficomin tutkimuksen mukaan parannusehdotuksia siihen, miten sähköllä ajettavia kilometrejä saataisiin vielä lisää.

Ainakin julkista latausinfrastruktuuria pitäisi parantaa. Latauspisteverkoston pitäisi olla laajempi etenkin päätieverkon varrella.

Julkisten latauspisteiden maksujärjestelmiä pidettiin tutkimuksessa työläinä ja hankalina. Tämä johtuu siitä, että kullakin lataustoimijalla on erilliset kirjautumista edellyttävät sovelluksensa, ja latausta ei voi maksaa tavanomaisella maksukortilla.

Täyssähköauton käyttäjien ensisijainen toive oli pikalatausasemien rakentaminen siten, että myös pitkiä matkoja olisi vaivatonta tehdä sähköautolla. Lisäksi toivottiin kotilatausmahdollisuuksien parantamista.

Toivokaamme, että päättäjät ovat kuulolla.

Kaikki tässä kirjoitettu on kuitenkin helppoa kumota ”realismilla”:

”Suomen osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on promillen luokkaa ja liikenteen päästöjen osuus Suomen päästöistä on parikymmentä prosenttia. Sillä ei kuulkaas ole mitään väliä maailman mittakaavassa, millä me täällä ajetaan ja maailma ei sillä pelastu.”

Todellisuudessa yhteiskunnat ja maailma rakentuvat yksittäisistä ihmisistä ja maista ja heidän yksittäisistä päätöksistään. Niillä on merkitystä.

Siksi ”ei meidän päästöillä ole väliä” -puhe ei ole realismia.

Se on haitallista ja ilotonta puhetta. Siinä väistetään vastuuta ja rakennetaan pattitilanne: asetutaan poteroihin odottamaan, kuka lähtee sammuttamaan ympärillä roihuavaa tulipaloa ensin, kun ei itse viitsi eikä uskalla.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    3. 3

      Tampereen yliopisto puuttui sen logosta tehtyyn pilaversioon ”uhittelevalla” kirjeellä – Some reagoi omilla versioillaan ”tuninaamasta”

    4. 4

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    5. 5

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      Pariskunta osti huonokuntoisen hirsitalon Vantaalta: Sitten vintiltä löytyi salahuone ja talon ainutlaatuinen historia alkoi valjeta

    3. 3

      Syöpäpotilaille ruokavalio­hoitoa antanut lääkäri Antti Heikkilä sai varoituksen

    4. 4

      Näin teet täydellisen perunamuusin: pieni niksi nostaa muusisi uudelle tasolle

    5. 5

      Valtava valonheitin pystytettiin ilmoittamatta Paula Arteksen ikkunan alle, eikä kokonainen kortteli ollut saada unta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Jopa 70 prosenttia suomalaisista syö liian vähän hiilihydraatteja – asiantuntija kertoo yllättävät merkit, joista tunnistat hiilarivajeen

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    5. 5

      Kun ikuisesti reipas uupuu, kukaan ei huomaa – On väärin luulla, että jokainen pystyy pyytämään apua

    6. Näytä lisää