Auto    |   Koeajo

Volvon suurin katumaasturi uudistui – ja sen lataushybridi paljastaa ilmastokikkailun porsaanreiät

Volvon lippulaiva XC90 uudistui. Kahdesta moottorista diesel on pitkällä matkalla taloudellisempi, mutta bensahybridi miellyttävämpi.

Uuden Volvo XC90 T8:n esitteessä on paljon isoja numeroita. 390 hevosvoimaa ja vääntöä 640 newtonmetriä. Istumapaikat seitsemälle ihmiselle ja omapaino 2 330 kiloa. Pituutta viisi metriä ja leveyttä yli kaksi. Hinta alkaen 85 000 euroa. Toimintamatka sähköllä jopa 40 kilometriä.

Yksi lukema on hämäävän pieni. Kulutus. Kolme litraa bensaa sadalla kilometrillä? Tällaisessa mörssärissä?

No, eihän se ihan totta olekaan. Palataan tähän pian.

Volvon lippulaiva XC90 on nyt uudistunut kevyesti. Oli aikakin. XC90 oli Volvon nykyisen sukupolven mallistosta ensimmäinen vuonna 2014, ja kaikki muut mallit ovat jo saaneet kosmeettisia päivityksiä uudelle vuosikymmenelle.

Varusteltuna XC90 maksaa helposti yli 100 000 euroa ja tarjoaa kaikki mukavuudet, joita autoon osaa kaivata. Se on jyhkeä turvalinnake ihmiselle, jolla on varaa ostaa asunnon hintaisia autoja. Tällaisella ovat ajaneet muun muassa Ruotsin kuningas sekä vaatimattomasta luonteestaan tunnettu jalkapalloilija Zlatan Ibrahimovic.

Järkälemäistä kokoa sieventää näennäinen vähäpäästöisyys. Autotehtaille asetettujen päästötavoitteiden täyttämiseksi XC90 on tarjolla enää vain kahdella moottorilla: yllämainitulla T8-lataushybridillä tai uudella B5 -kevythybridillä.

B5 on siis vanha tuttu Volvon D5-dieselkone, johon on lisätty sähköinen apujärjestelmä. Ajoimme molemmat.

Kevythybridijärjestelmä on käytännössä erillisellä 48 voltin akulla pyörivä apulaitehihna, joka keventää moottorin taakkaa hieman. Diesel-Volvo ei kulje metriäkään pelkällä sähköllä, mutta järjestelmä kerää jarrutusenergiaa talteen ja avustaa kiihdytyksissä.

Volvon mukaan tämä säästää dieseliä jopa 15 prosenttia edellismallin D5:een verrattuna. T8 on sitten aito hybridi, jolla on – periaatteessa –mahdollista ajaa lähes nollapäästöillä.

Volvoa saa kolmella varustetasolla, jotka ovat samanhintaisia, mutta erityylisiä. Testimalleista T8:iin on raksittu urheilullinen R-Design eli penkit ovat sporttisen tukevat ja sisusta on läpikotaisin mustaa nahkaa ja muovia. Kokomusta ohjaamo on hintaluokassaan jopa vähän tylsä ja koruton, vaikka materiaalit onkin valittu huolella ja viimeistely on pettämätöntä.

B5-malliin on valittu ylellisempi Inscription-varustelu. Ruskea nahka ja jalopuukoristeet sointuvat kauniisti yhteen ja vaihteenvalitsin on aitoa Orreforsin kristallia. Apukuskin penkin sivuun on ommeltu pieni Ruotsin lippu. Härligt!

Hypätään ensiksi T8:n rattiin. Tämä mainio voimalinja esiteltiin muutama vuosi sitten ensi kertaa juuri XC90:ssä ja sen saa nyt lähes kaikkiin Volvoihin.

T8:ssa tehokkaan bensaturbon kaveriksi on paritettu sähkömoottori vetämään takapyöriä ja yhteensä auto tuottaa siis lähes 400 hevosvoimaa. Se tuntuu jo tarpeettoman paljolta, mutta eihän autolla ole pakko ajaa nilkka suorana. Ennen kaikkea voima tekee ajosta vaivatonta.

Maantiellä vauhti nousee, kun hieman vain tökkää varpaalla kaasupoljinta, ja autoa voi ajaa melkein sukkasillaan. Tuntuma on todella helppo ja pehmeä. Ja jos tarve on, 2 300 kilon mörssäri sinkoutuu liikennevaloista kuin Paatero hallituksesta. Kiihdytys nollasta sataan ottaa ihanneoloissa 5,8 sekuntia.

Silti T8 on mittausten mukaan lähes yhtä vähäpäästöinen kuin lasten polkuauto eli yhdistetyksi kulutukseksi on saatu 2,8 – 3,8 litraa sadalla. Tämä johtuu 11,6 kilowattitunnin vetoisesta akusta, jonka täyteen lataamalla voi ajaa enimmillään 40 kilometriä pelkällä sähköllä.

Päästömittauksissa painottuu sähköajo, joten kaikkien lataushybridien viralliset kulutuslukemat näyttävät todella alhaisilta.

Todellinen kulutus riippuu tietenkin siitä, kuinka usein autoa lataa ja millaisia matkoja ajaa. Niinpä vähäpäästöisten ekoautojen kaistaa XC90:llä ajellessa lähinnä naurattaa, kun tyhjällä akulla auto syö jarruenergian talteenotosta huolimatta yli 10 litraa sadalla ja päästää hiilidioksidia rapiat 240 grammaa virallisen 60–70 gramman sijasta.

Jos autoa ei lataa, tämä 400-hevosvoimainen hybriditankki on pelkkä 2,5 tuhannen kilon päästöverohuijaus.

Jos päivittäiset ajot ovat vain kymmeniä kilometrejä ja jos autoa pystyy lataamaan kotona ja töissä, tilanne on toinen. Tällöin XC90 käy pelkällä sähköllä ja bensankulutus on nolla. Nyt kevyillä pakkasilla täydestä akusta irtosi säännöllisesti 29 kilometriä sähköajoa.

Käytännön kulutusesimerkki: jos nuo ensimmäiset 30 kilometriä ajaa sähköllä ja sen jälkeen 70 kilometriä bensalla, kuluttaa auto tällä satasen pätkällä noin seitsemän litraa bensaa ja akullisen virtaa.

Tavallisesta lämpötolpasta akku täyttyy kuudessa tunnissa ja 16 ampeerin sulakkeesta kolmessa tunnissa. Pikalatausta ei ole ja sähkökantama on muutenkin niin lyhyt, että pitkillä matkoilla mennään pelkällä bensalla, ja kaupungista toiseen ajellessa T8:n tankkiin saa kaataa ämpärillisen fossiilijalostetta jokaista sataa kilometriä kohti.

Tekniikan kehityksestä kertoo toki se, että kymmenen vuotta sitten näin raskas ja tehokas auto olisi juonut toisenkin ämpärillisen.

T8:n jälkeen B5 on lievä pettymys, hieman siinä mielessä kuin jos olisi saanut huippuravintolassa parhaan annoksen ensimmäisenä.

B5:ssä ei vain ole samaa jytyä ja kaasuherkkyyttä kuin väkevässä sähköhybridissä. Maantiellä kabiiniin kantautuu dieselin vaimea murina. T8:ssa moottorin ääni ei tasavauhdissa juuri kuulu. Äänieristys XC90:ssä on kyllä ylipäänsä hyvä. Auton voi pysäköidä suoraan rakennustyömaan viereen, ja möykkä kantautuu korviin vasta kun avaa oven.

Myös B5:n kevythybridijärjestelmä ottaa jarrutuksissa energiaa talteen, mutta ajossa sähkö ei ole mitenkään läsnä toisin kuin T8:ssa.

Valmistajan ilmoitus 15 prosentin kulutussäästöstä vanhaan D5:een verrattuna saattaa keskimäärin pitää paikkansa, mutta ainakin nyt talvikeleillä dieseliä meni seka-ajossa kaksi litraa ilmoitettua enemmän, 8,7 litraa sadalla.

Silläkin lukemalla B5 on T8:ia taloudellisempi auto pitkällä matkalla, vaikka diesel-Volvosta kilahtaa ostaessa valtion kassaan peräti 20 000 euron päästövero. T8:n hinnassa autoveroa on vain noin 3 000 euroa.

Kokonaisuutena uusi XC90 on loistelias auto ja esimerkiksi alustaltaan paljon tasapainoisempi kuin ylipehmeäksi jousitettu BMW X5. Se on juuri niin hyvä kuin tällä hinnalla sopii odottaa. Tilaa on ruhtinaallisesti ja jopa takapenkin lisäistuimille pystyy mahduttamaan pitkän aikuisen tarvittaessa.

Parantamisen varaakin on. Ajotietokoneen lukemia voisi saada selkeämmin näkyville mittaristoon. Nyt esimerkiksi kulutuslukemia pitää kaivella kosketusnäytöstä. Myös ilmastoinnin säätö kosketusnäytöltä on kömpelöä ja vie huomion pois tiestä.

Navigaattorin ääniopastus sekoittaa pään. ”Käänny vasemmalle”, auto kehottaa jo kauan ennen oikeaa risteystä ja vasta hetken päästä korjaa, että eipäs vielä tästä käännytä, vaan vasta 200 metrin päästä.

Kun XC90 seuraavan kerran uudistuu, laimean B5-kevythybridin tilalle voisi toivoa T8:n kaltaista diesellataushybridiä. D8 se vasta olisi jotain.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

Volvo XC90 T8 R-Design AWD & B5 Inscription AWD


+ Ajomukavuus, hiljaisuus, laatuvaikutelma, runsaat sisätilat

– Lyhyt toimintamatka sähköllä, navigaattorin hämäävä ääniopastus

 Teho 390 hv/vääntö 640 Nm (T8), 235 hv/480 Nm (B5)

 Kiihtyvyys: T8 5,8 sekuntia 0–100 km/h, B5 7,4 sekuntia

 Kulutus: T8 wltp-yhdistetty 3,4 litraa sadalla, koeajolla 7–10 litraa, B5 6,7 litraa sadalla, koeajolla 8,7

 Toimintamatka sähköllä (T8): Wltp max. 40 km, koeajolla 29 km, suurin latausteho 3,7 kW

 CO2-päästöt: T8 wltp 76–85 grammaa kilometrillä, B5 175 g / km

 Perävaunumassa jarruilla: 2 700 kg

 Mitat ja massat: Pituus 4 950 mm, leveys peileillä 2 140 mm, korkeus 1 776 mm, omamassa 2 185–2 330 kg

 Tavaratila: 640 litraa T8, 692 litraa B5

 Hinta: Kumpikin malli alkaen 85 000 euroa, koeajomallit varusteltuina 106 000 (T8) sekä 113 000 euroa (B5)

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Linnassa” lyödään muttei tapella – Tampereen keskustassa on Suomen kovin kommuuni

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Puolisottomuus on yleistynyt kolme­kymppisillä lyhyessä ajassa: ”Parisuhteiden dynamiikka vaikuttaa syntyvyyteen”, tutkija sanoo

    4. 4

      Lätkäjätkät edustavat kaikkea, mikä suomalaisessa miehisyydessä on pielessä, sanoo kirjailija Juhani Brander

    5. 5

      Viestintäyrittäjä Tommi Siikaniva vaurastui yrityskaupassa ja päätti jättää työt: Sapattivapaa ei johtanutkaan merkityksellisyyden löytämiseen vaan masennukseen

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    4. 4

      Vihreiden Fatim Diarra uhkaa julkistaa kaikki saamansa peniskuvat: ”Se on seksuaalista häirintää”

    5. 5

      En ole mies, mutta voin vilkaista

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää