Auto

Ovatko nastarenkaat vaaralliset sulalla ja märällä tiellä? Asiantuntija kertoo, mitä talvirenkaista pitäisi ajatella, kun sää on kuin juhannuksena

Vanha totuus on, että etelässä pärjää kitkoilla ja nastoja tarvitaan vain pohjoisessa. Asia on pikemminkin päinvastoin, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tänä talvena Etelä-Suomessa on kuulunut erityisen paljon rahinaa, kun nastarenkaat raapivat lumetonta ja jäätöntä tietä.

Miten käy tienpintojen ja liikenneturvallisuuden, ja tekeekö renkaillekaan hyvää olla sellaisissa olosuhteissa, joihin niitä ei ole ensinkään suunniteltu? Itse asiassa, ovatko nastarenkaat jo ihan turhat täällä eteläisemmässä Suomessa?

Kysyimme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta, mitä nastoilla edes tekee talvena, joka on lumeton ja jäätön mutta märkä.

Ovatko nastarenkaat turvattomat sulalla ja vetisellä tiellä?

”Tähän ei ole olemassa aivan yksiselitteistä vastausta, koska eri rengasvalmistajien tuotteissa on paljon keskinäisiä eroja. Kuitenkin esimerkiksi viime syksynä Tekniikan Maailman talvirengastestissä oli tuloksia, joissa sekä kuivalla että märällä alustalla ajettavuudeltaan parhaiden talvirenkaiden joukossa oli useita nastarenkaita.”

Lisäksi plussakelejä voi seurata hyvinkin nopeasti pakkaskelit jopa niin, että tienpintojen jäätyminen yhtäkkiä yllättää. En siis missään tapauksessa markkinoisi ajatusta, että nastarenkaat olisivat kitkoja turvattomammat.”

Pärjäisikö näillä keleillä kesärenkaillakin?

”Tietyillä alueilla, satunnaisina päivinä, kyllä – jos autolla ei tarvitse ajaa aamulla, illalla tai yöllä ja sen voi tarvittaessa jättää kotiin. Myöskään kovin pitkälle en lähtisi kesärenkaiden kanssa, koska keliolosuhde voi muuttua hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Liukkaille eli jäälle tai lumelle kesärenkaalla ei ole mitään asiaa.”

Tekevätkö sulat kelit hallaa nasta- ja kitkarenkaille – nehän on suunniteltu pääasiassa pakkasolosuhteisiin?

”Keliä olennaisempaa on kuljettajan ajotapa ja autosta huolehtiminen. Jos kiihdyttelee tai jarruttelee voimakkaasti tai ajaa rampeille ja käännöksiin tarpeettoman suurella tilannenopeudella, renkaat kuin renkaat saa kulumaan nopeasti. Sulat kelit saattavat ehkä herkemmin houkutella tällaiseen hieman reippaampaan ajotapaan.

Ajotavan lisäksi on tärkeää huolehtia siitä, että rengaspaineet ovat oikeat ja auton ohjauskulmat kunnossa.”

Ovatko sulat talvet saaneet ihmiset ostamaan enemmän kitka- kuin nastarenkaita?

”Ainakin Etelä-Suomessa vaikuttaisi siltä, että moni on talvikelien puuttuessa päätynyt ratkaisuun ajaa vanhalla rengassarjalla uusien hankkimisen sijaan. Tämä ei ole turvallisuuden kannalta mitenkään hyvä asia – varsinkaan, jos talvikelit sieltä vielä tulee.

Kyllä tällaiset talvet saavat varmasti ihmiset pohtimaan rengasvalintojaan. Testitulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että kitkarenkaat ovat parantuneet hurjaa vauhtia ja niiden parhaimmisto yltää jopa heikompia nastarenkaita parempiin tuloksiin.”

Kannattaisiko ostaa välikausirenkaat, joita voisi käyttää tällaisilla keleillä?

Ei ole realismia, että ihmiset alkaisivat käyttää kolmea rengassarjaa vuodessa. Vaihtorumba ja varastointiongelmat lisääntyisivät ja autoilijoille aiheutuisi lisää kustannuksia.

Onko sula tienpinta kovilla, kun nastat rouhivat sitä?

”Kyllähän nastarenkaat kuluttavat päällystettä kitkarenkaita enemmän. Päällysteen kuluminen aiheuttaa jonkin verran urautumista. Toki kaikki ajourat eivät ole seurausta nastarenkaiden käytöstä, vaan kyllä esimerkiksi liikenteen painolla on olennainen vaikutus.

Lisäksi tällaisella kelillä tiellä seisova vesi ja lämpötilanvaihtelut vaikuttavat tien kuntoon rapauttavasti.”

Miksi kukaan etelässä edes ostaisi enää nastarenkaita, jos täällä ei ole kelejä niille?

”Usein kuulee puhuttavan, että Lapissa tarvitsee nastoja ja etelässä pärjäilee hyvin kitkoillakin. Oikeastaan asia on ihan toisin päin.

Lapissa keliolosuhteet vaihtelevat talven mittaan vähemmän kuin etelässä. Siellä lisäksi ajetaan valtaosa talvikaudesta juuri niissä olosuhteissa, joissa kitkarenkaat ovat parhaimmillaan.”

Tällaisina etelän talvina autokin kuraantuu. Onko näissä keleissä mitään hyvää autoilijan näkökulmasta?

”Lähtökohtaisesti pohjoisen alueen automarkkinat ovat varsin pienet, eli autoja ei juuri koviin pakkasiin suunnitella. Teknisessä mielessä tällainen leudompi talvi on siis auton kannalta parempi.

Kovien pakkasten moottoria kuormittavia kylmäkäynnistyksiä ei tarvitse tehdä, kun keli on plussalla. Perinteisistä talviautoiluun liittyvistä asioista, kuten pakkasen ja lumen tuomista ongelmista, on muutenkin tullut Autoliittoon vähemmän yhteydenottoja tänä talvena.”
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      ”Linnassa” lyödään muttei tapella – Tampereen keskustassa on Suomen kovin kommuuni

      Tilaajille
    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Lätkäjätkät edustavat kaikkea, mikä suomalaisessa miehisyydessä on pielessä, sanoo kirjailija Juhani Brander

    4. 4

      Löytyykö parisuhde­tilastoista selitys syntyvyyden laskuun? Kolmekymppisistä miehistä jo lähes puolet on vailla puolisoa

    5. 5

      Modernin kirkkorakentamisen helmi seisoo paraatipaikalla tyhjillään: Pappi ja asukkaat palaavat pihalle sisukkaasti, vaikka sisälle ei ole asiaa

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    2. 2

      ”Elämäni hirveimpiä kokemuksia” – Katariina Souri kertoo HS:lle, mitä hänelle tapahtui miljonääri Peter Nygårdin huvilalla

    3. 3

      Jos Samu Hällforsin työntekijä on onneton, hän saa 5 000 euroa – Yrittäjä ratkaisi avokonttorien pahimman piinan, ja se teki hänestä rikkaan miehen

      Tilaajille
    4. 4

      Maria Ohisalon ulosmarssi Kesärannasta, vihreiden yöhön venynyt kriisikokous ja kiista hoitajamitoituksesta – HS selvitti hallituksen sisäiset jännitteet

      Tilaajille
    5. 5

      Vihreiden Fatim Diarra uhkaa julkistaa kaikki saamansa peniskuvat: ”Se on seksuaalista häirintää”

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    3. 3

      Helsingin keskustassa sijaitsevan ruokakaupan paistopisteelle ilmestyy siististi pukeutunut rouva, sitten tapahtuu jotain inhottavaa – HS valvoi paistopisteiden hygieniaa

    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää