Ovatko nastarenkaat vaaralliset sulalla ja märällä tiellä? Asiantuntija kertoo, mitä talvirenkaista pitäisi ajatella, kun sää on kuin juhannuksena - Auto | HS.fi
Auto

Ovatko nastarenkaat vaaralliset sulalla ja märällä tiellä? Asiantuntija kertoo, mitä talvirenkaista pitäisi ajatella, kun sää on kuin juhannuksena

Vanha totuus on, että etelässä pärjää kitkoilla ja nastoja tarvitaan vain pohjoisessa. Asia on pikemminkin päinvastoin, sanoo Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Tieliikennelaki muuttaa talvirengaspakon keliperusteiseksi ensi kesästä alkaen eli kesärenkailla saa ajaa vaikka tammikuussa, jos sää sallii. Kuva: Leif Rosas

Julkaistu: 29.1. 15:13

Tänä talvena Etelä-Suomessa on kuulunut erityisen paljon rahinaa, kun nastarenkaat raapivat lumetonta ja jäätöntä tietä.

Miten käy tienpintojen ja liikenneturvallisuuden, ja tekeekö renkaillekaan hyvää olla sellaisissa olosuhteissa, joihin niitä ei ole ensinkään suunniteltu? Itse asiassa, ovatko nastarenkaat jo ihan turhat täällä eteläisemmässä Suomessa?

Kysyimme Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta, mitä nastoilla edes tekee talvena, joka on lumeton ja jäätön mutta märkä.

Ovatko nastarenkaat turvattomat sulalla ja vetisellä tiellä?

”Tähän ei ole olemassa aivan yksiselitteistä vastausta, koska eri rengasvalmistajien tuotteissa on paljon keskinäisiä eroja. Kuitenkin esimerkiksi viime syksynä Tekniikan Maailman talvirengastestissä oli tuloksia, joissa sekä kuivalla että märällä alustalla ajettavuudeltaan parhaiden talvirenkaiden joukossa oli useita nastarenkaita.”

Lisäksi plussakelejä voi seurata hyvinkin nopeasti pakkaskelit jopa niin, että tienpintojen jäätyminen yhtäkkiä yllättää. En siis missään tapauksessa markkinoisi ajatusta, että nastarenkaat olisivat kitkoja turvattomammat.”

Pärjäisikö näillä keleillä kesärenkaillakin?

”Tietyillä alueilla, satunnaisina päivinä, kyllä – jos autolla ei tarvitse ajaa aamulla, illalla tai yöllä ja sen voi tarvittaessa jättää kotiin. Myöskään kovin pitkälle en lähtisi kesärenkaiden kanssa, koska keliolosuhde voi muuttua hyvinkin nopeasti ja yllättäen. Liukkaille eli jäälle tai lumelle kesärenkaalla ei ole mitään asiaa.”

Tekevätkö sulat kelit hallaa nasta- ja kitkarenkaille – nehän on suunniteltu pääasiassa pakkasolosuhteisiin?

”Keliä olennaisempaa on kuljettajan ajotapa ja autosta huolehtiminen. Jos kiihdyttelee tai jarruttelee voimakkaasti tai ajaa rampeille ja käännöksiin tarpeettoman suurella tilannenopeudella, renkaat kuin renkaat saa kulumaan nopeasti. Sulat kelit saattavat ehkä herkemmin houkutella tällaiseen hieman reippaampaan ajotapaan.

Ajotavan lisäksi on tärkeää huolehtia siitä, että rengaspaineet ovat oikeat ja auton ohjauskulmat kunnossa.”

Ovatko sulat talvet saaneet ihmiset ostamaan enemmän kitka- kuin nastarenkaita?

”Ainakin Etelä-Suomessa vaikuttaisi siltä, että moni on talvikelien puuttuessa päätynyt ratkaisuun ajaa vanhalla rengassarjalla uusien hankkimisen sijaan. Tämä ei ole turvallisuuden kannalta mitenkään hyvä asia – varsinkaan, jos talvikelit sieltä vielä tulee.

Kyllä tällaiset talvet saavat varmasti ihmiset pohtimaan rengasvalintojaan. Testitulosten perusteella vaikuttaisi siltä, että kitkarenkaat ovat parantuneet hurjaa vauhtia ja niiden parhaimmisto yltää jopa heikompia nastarenkaita parempiin tuloksiin.”

Kannattaisiko ostaa välikausirenkaat, joita voisi käyttää tällaisilla keleillä?

Ei ole realismia, että ihmiset alkaisivat käyttää kolmea rengassarjaa vuodessa. Vaihtorumba ja varastointiongelmat lisääntyisivät ja autoilijoille aiheutuisi lisää kustannuksia.

Onko sula tienpinta kovilla, kun nastat rouhivat sitä?

”Kyllähän nastarenkaat kuluttavat päällystettä kitkarenkaita enemmän. Päällysteen kuluminen aiheuttaa jonkin verran urautumista. Toki kaikki ajourat eivät ole seurausta nastarenkaiden käytöstä, vaan kyllä esimerkiksi liikenteen painolla on olennainen vaikutus.

Lisäksi tällaisella kelillä tiellä seisova vesi ja lämpötilanvaihtelut vaikuttavat tien kuntoon rapauttavasti.”

Miksi kukaan etelässä edes ostaisi enää nastarenkaita, jos täällä ei ole kelejä niille?

”Usein kuulee puhuttavan, että Lapissa tarvitsee nastoja ja etelässä pärjäilee hyvin kitkoillakin. Oikeastaan asia on ihan toisin päin.

Lapissa keliolosuhteet vaihtelevat talven mittaan vähemmän kuin etelässä. Siellä lisäksi ajetaan valtaosa talvikaudesta juuri niissä olosuhteissa, joissa kitkarenkaat ovat parhaimmillaan.”

Tällaisina etelän talvina autokin kuraantuu. Onko näissä keleissä mitään hyvää autoilijan näkökulmasta?

”Lähtökohtaisesti pohjoisen alueen automarkkinat ovat varsin pienet, eli autoja ei juuri koviin pakkasiin suunnitella. Teknisessä mielessä tällainen leudompi talvi on siis auton kannalta parempi.

Kovien pakkasten moottoria kuormittavia kylmäkäynnistyksiä ei tarvitse tehdä, kun keli on plussalla. Perinteisistä talviautoiluun liittyvistä asioista, kuten pakkasen ja lumen tuomista ongelmista, on muutenkin tullut Autoliittoon vähemmän yhteydenottoja tänä talvena.”

Jäävätkö autojen talvirenkaat Helsingissä historiaan? Kesärenkailla saa ajaa ensi talvena leudolla kelillä jopa tammikuussa

Kesä- ja talvirenkaiden lisäksi on kolmaskin rengastyyppi, ja se olisi testien mukaan monella kelillä turvallisempi

Seuraa uutisia tästä aiheesta