Auto

Jos sähköauto syttyy pysäköintihallissa, palokunnalla on ongelma – ”Pahimmillaan ainoa keino jäähdyttää on upottaa auto veteen”

Sähköautopaloja sattuu hyvin harvoin, mutta niitä on vaikea sammuttaa.

Tammikuun alussa Norjassa Stavangerin lentokentän pysäköintitalossa syttyi vakava tulipalo.

Vanha dieselauto oli syttynyt palamaan, ja koska hallissa ei ollut automaattista sammutusjärjestelmää, tuli levisi nopeasti. Henkilövahingoilta vältyttiin, mutta palo tuhosi lopulta liki 300 pysäköityä autoa.

Sammutustöitä hidasti se, että tuli levisi myös sähkö- ja hybridiautoihin, joita Norjassa on paljon enemmän kuin muissa Pohjoismaissa.

Jos tuli tarttuu auton litiumakkuihin, se palaa sitkeästi.

Akkupalojen vaara on otettu vakavasti Suomessakin.

Joulukuussa Ylen haastattelema paloturvallisuussuunnittelija ehdotti, että sähköautojen latauspisteitä ei rakennettaisi maanalaisiin parkkihalleihin lainkaan.

Myös viranomaiset kantavat huolta sähköautojen paloturvallisuudesta. Vaara ei tosin ole latauspisteessä eikä itse lataamisessa, vaan sähköauton litiumakuissa.

Palava sähköauto on palokunnalle ongelma, oli syttymissyy mikä tahansa.

Erikoisasiantuntija Jarkko Häyrinen sisäministeriön pelastustoimesta sanoo, että sähköauton tulipalossa ensimmäisenä vaikeutena on itse palon sammuttaminen, joka on työläämpää kuin polttomoottoriauton palossa.

”Uudemmat akustot sisältävät sekä happea että palavaa ainetta, jolloin ainoa sammutuskeino on jäähdyttäminen”, Häyrinen sanoo.

”Akusto saattaa sijaita niin syvällä autossa, että pahimmillaan ainoa keino jäähdyttää on upottaa auto veteen. Sitä ennen auto pitäisi saada ulos rakennuksesta, ja se muodostaa oman ongelmansa.”

Toinen ongelma liittyy pelastushenkilökunnan työturvallisuuteen, sillä palavista akuista vapautuu aineita, joilta suojaavia varusteita ei ole vielä markkinoilla.

”Sen takia tällaista paloa joudutaan sammuttamaan ulkokautta, sen verran mitä pystytään.”

Häyrinen muistuttaa, että riskit eivät perustu siihen, että tulipalot alkaisivat sähköautoista.

Todennäköisempi tilanne on, että pysäköintihallissa syttyisi tulipalo jostakin muusta syystä, ja tuli leviäisi halliin pysäköityihin sähköautoihin, kuten kävi Stavangerin palossa.

 

Sähköauton palokuorma ei ole suurempi kuin polttomoottoriauton.

Rakennusten paloturvallisuusmääräykset laaditaan ympäristöministeriössä, mutta sisäministeriön pelastusasiantuntijat ovat mukana valmistelutyössä.

Valmistelu on kesken, eikä Häyrinen halua spekuloida, mihin uudet määräykset mahdollisesti johtaisivat käytännössä.

Rakennusneuvos Jorma Jantunen ympäristöministeriöstä sanoo, että sähköautojen paloturvallisuudessa pysäköintihallien ongelmat liittyvät nimenomaan operatiiviseen toimintaan eli sammutustöihin.

”Rakenteellisessa paloturvallisuudessa ei ole mitään suuria uhkia. Sähköauton palokuorma ei ole suurempi kuin polttomoottoriauton.”

Paloturvallisuussäännösten uudistamista valmistellaan koko ajan. Jantusen mukaan mitään konkreettisia toimia ei ole odotettavissa vielä lähitulevaisuudessa.

Muutoksilla ei ole ollut toistaiseksi kiire, sillä Suomessa sähkö- ja hybridiautojen paloja on tapahtunut hyvin harvoin.

Tarkkaa lukumäärää niistä ei ole, sillä tulipalotilastoissa ei ole eritelty palaneen auton käyttövoimaa. Tilastoja keräävän Pelastusopiston tietoon on tullut vain yksittäisiä autopaloja, jossa pelastushenkilökunta on kirjannut erikseen lisätiedoksi, että kyseessä oli sähköauto.

Tällaisia tapauksia on kertynyt viimeisen viiden vuoden aikana neljä. Kaikkiaan henkilöautopaloja on kirjattu samana aikana yhteensä 6 680.

”Norjassa oli tehty tilasto, jonka mukaan sähköautot syttyvät tuleen harvemmin kuin polttomoottoriautot”, Johannes Ketola Pelastusopistosta sanoo.

Norjan pelastustoimen tilastojen mukaan vuosina 2016–2019 sattuneista henkilöautopaloista vain 2,2 prosentissa oli kyse sähkö- tai hybridiautosta. Sähkö- ja hybridiautojen osuus koko Norjan autokannasta on 10,7 prosenttia.

Yhdysvalloissa liikenneturvallisuusvirasto on arvioinut, että sähköauton paloturvallisuus ei ole huonompi kuin polttomoottoriauton. Akun sisältämien kemikaalien syttymismahdollisuus on sama tai vähän pienempi kuin bensiinin tai dieselöljyn.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

    2. 2

      Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

      Tilaajille
    3. 3

      Saksassa ainakin kahdeksan ihmistä on kuollut ampumisissa kahdessa vesipiippu­kahvilassa, poliisin mukaan epäilty ampuja ja toinen henkilö ovat löytyneet kuolleina

    4. 4

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    5. 5

      Jatkuva nahistelu miehistä, naisista ja sukupuolirooleista alkaa uhata uskottavuuttani kasvattajana

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Kimi Räikkönen teki sen taas: erottuu formulakuljettajien yhteiskuvassa hilpeästi edukseen

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää