Auto    |   Koeajo

Volkswagenin Passat GTE -lataushybridi on äärimmäisen mukava ja taloudellinen, mutta lisätehoa tuottava urheilunappula herättää hilpeyttä

Passatin uudella lataushybridillä pääsee häkellyttävän pitkän matkan käymättä bensapumpulla.

Muistatteko vielä Spinal Tapin? 1980-luvun puolivälissä tehty vitsi­dokumentti naureskeli oman aikansa heviyhtyeiden ylilyönneille. Kuuluisassa kohtauksessa kitaristihahmo Nigel Tufnel selittää, kuinka hänen bändinsä vahvistimissa on enemmän potkua kuin muilla.

”Nämä menevät yhteentoista.”

Kun kitaravahvistimissa tai vanhan ajan radioissa kovin ääni saavutettiin yleensä kääntämällä volyyminappula kymppiin, Tufnelin laitteistossa äänekkäin asetus oli 11. Hyvä kysymys on, miksei siitä kymppiasetuksesta vain voitu tehdä tehokkainta.

Tätä nyt mietin, kun katson uuden Volkswagen Passat GTE:n mittaristoa. Kun mittariston vasemmassa kiekossa yleensä näkyy moottorin kierrosluku, tämä auto haluaa sen sijaan kertoa käytössä olevan tehon prosenttiasteikolla nollasta sataan. Sadan prosentin yläpuolella on vielä erillinen ”boost”-alue. Miten voi moottori työntää tehoa vielä täyden voiman yli?

Eihän se voikaan, mutta kun lataushybridi nyt on kyseessä, voidaan kikkailla bensakoneen ja sähkömoottorin yhdessä tuottamalla väännöllä. Kahden moottorin maksimitehot on säästetty vaihdekepin vieressä olevan nappulan taakse. Siinä lukee GTE.

”Eihän kukaan tule hyvälle tuulelle nappia painamalla”, kertoo VW:n esite. Niin no, ei tämä Passatin ohjaamo kieltämättä suuria tunteita herätä.

”Paitsi sinä”, jatkaa viestintämateriaali. Ai jaa! No painetaan.

Vaihdelaatikko miettii hetken, kun polkaisen kaasun lattiaan. Sitten alkaa tapahtua.

Työntö kiihdytyksessä on selvästi voimakkaampaa, kun kaksi moottoria antaa kaikkensa 218 hevosen ja 400 newtonmetrin edestä. Sähkömoottorin välittömän väännön aistii, vaikkei Passat mikään urheiluauto olekaan.

7,6 sekunnin kiihtyvyys nollasta sataan on hyvä lukema isolle perhefarmarille. Parhaimmillaan Volkswagenin uusi lataushybridi on kuitenkin rauhallisemmin ajettuna.

Kun akkua latailee säännöllisesti ja ajelee enimmäkseen taajamissa, ei bensapumpulla tarvitse usein käydä. Auton virallinen kulutuslukema on lataushybrideille tyypillisesti häkellyttävän pieni, vain 1,5 litraa sadalla.

Työsuhdeautonakin suosittu Passat on nyt uudistunut kevyesti. Ulkopuolella muutokset ovat pieniä, mitä nyt etupuskuri irvistää vähän edellistä leveämmin.

Tässä lataushybridimallissa ajoakun kapasiteetti on kuitenkin noussut tuntuvasti, peräti 30 prosenttia. Siihen mahtuu nyt virtaa 13 kilowattituntia.

Tässä on onnistuttu lähinnä energiatiheyttä kasvattamalla eli kontin alle piilotettu akku on mitoiltaan entisen kokoinen ja vain hitusen aiempaa raskaampi. Täydellä latauksella pitäisi nyt päästä 55 kilometriä pelkällä sähköllä, mikä riittää mainiosti useimpien päivittäisiin ajoihin.

GTE on Passatin hinnastossa kalliimmasta päästä. Farmarina se maksaa alkaen 49  800 euroa, mutta rahalle saa vastinetta.

GTE:n vakiovarustelu on erilaisia avustimia myöten varsin runsas eikä lisävarustelistalle tunnu jäävän mitään ehdottoman tärkeää. Testiautomme on juuri tällainen lähtötason malli ilman ylimääräisiä herkkuja.

Ohjaamo on Volkkarin tyyliin viivoittimella piirretty ja aika kursailematon. Sisällä uutta on lähinnä se, että kojelautaan upotettu kello on nyt jostain syystä korvattu halvan näköisellä Passat-tekstillä.

Käytettävyys on kuitenkin hiottu mainioksi. Mitään toimintoja ei tarvitse pähkäillä ja kosketusnäyttö on vähintäänkin hintaluokkansa helppokäyttöisimpiä. Ratista näppäillään tutkatoimista vakionopeudensäädintä ja GTE:ssä on valmiina myös automaattinen pysäköintiavustin, jos sellaista kaipaa.

Perustason kangaspenkit ovat etumatkustajille yllättävän hyvät. Kuskin paikalla ei ole moittimista, vaikka lisävarusteena saatava puolinahkasisusta näyttäisi toki ylellisemmältä. Takana on toisin.

”Kirjoita siihen juttuun, että tässä autossa on liian kova takapenkki”, valittaa väsynyt tuttava, joka yrittää vääntäytyä mukavaan asentoon nukkuakseen. Toden totta, Passatin takapenkki on vähän levymäinen ja reisituki jää lyhyeksi. Jalkoja mahtuu onneksi kyllä oikomaan pitkänkin kuskin takana.

Liikkeelle lähtiessä huomio kiinnittyy ensimmäisenä rattiin, joka VW-konsernin tapaan on hitaassa vauhdissa lähes luonnottoman kevyeksi tehostettu. Ohjaus on silti tunnokas ja jämäköityy nopeuden noustessa.

Ajoltaan auto on vakaa ja rauhallinen. Asteikolla pilvilinnasta ralliautoon Passatin alusta on himpun verran keskitasoa jämäkämpi ja auto pysyy kaarteissa hyvin ryhdissä, muttei kuitenkaan ole nupukivilläkään turhan pintakova. Kokonaisuus on erittäin tasapainoinen.

Bensa- ja sähkömoottorin pari­tanssissa on eleetön koreografia. Bensakoneen käynnistymisen huomaa lähinnä mittaristosta, kun kierrosmittarin viisari nytkähtää.

Tyhjälläkin akulla auto kulkee kaupungissa useimmiten pelkällä sähköllä, kun akku latautuu liikenteen seassa jarrutellessa.

Esimerkiksi Helsingin Eteläesplanadin alusta Passat rullaili kevyellä vauhdilla noin kilometrin matkan Uspenskin katedraalille sähköllä. Kirkon kohdalla moottori hörähti hetkeksi käyntiin kiihdytystä varten ja sitten mentiin taas sähköllä tasaista vauhtia Pohjoisrantaa.

GTE:ssä on kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti, kun muissa Passateissa vaihteita on seitsemän. Tosin tässä hybridi­mallissa D-vaihteen alapuolella on liike-energian talteenottoa lisäävä B-asento, jolloin Passatilla voi ajella kaupungissa melkein pelkän kaasupolkimen varassa kuin täyssähkö­autolla.

Latausluukku on sijoitettu keulaan. Tämä on siitä fiksu ratkaisu, että auton voi latauspaikalla ajaa nokka edellä suoraan pistokkeen viereen. Keulaluukku saattaa kuitenkin jäätyä talvella umpeen ja tämänkin tammikuun lauhoilla keleillä sitä sai välillä koputella auki.

Akku latautuu nopeimmillaan 3,5 tunnissa ja kotipistokkeesta noin kuudessa tunnissa eli yön yli seistyään Passat on aina täynnä virtaa. Sähköistä toimintamatkaa luvataan 55 kilometriä. Akku tuntuu saavan lisävirtaa pelkästä jarruttelusta sen verran tehokkaasti, että kesällä tämä on varmasti realistinen lukema. Nyt nollakeleillä GTE ylsi seka-ajossa säännöllisesti 47 kilometriin.

Täyteen ladattunakin autoa voi ajaa myös hybriditilassa, jolloin bensa- ja sähkömoottorit pyrkivät vuorottelemaan mahdollisimman taloudellisesti. Tällöin täydellä akulla pääsee noin sata kilometriä ja samalla kuluu kolmisen litraa polttoainetta.

Nämä ovat oikein hyviä lukemia isolle ja yli 200-hevosvoimaiselle farmarille. Lataushybridillä kulutus on mitä tahansa nollasta ylöspäin riippuen täysin siitä, miten usein akkua lataa ja millaisia pätkiä ajaa.

Koeajon kokonaiskulutus oli nyt 5,5 litraa, kun yhteensä noin 500 kilometrin koeajosta noin 170 kilometriä ajettiin akku täyteen ladattuna.

Passat GTE on hyvin miellyttävä ja tasapainoinen käyttöauto. Ainoaa ärsytystä koeajolla aiheutti kaistavahti, joka kaistaviivojen kadotessa tuppaa sotkemaan ohjausta. Passatissa vahdin joutuu kytkemään joka käynnistyksellä erikseen pois päältä hankalasti valikon kautta.

Alussa mainitun GTE-namiskan viereen olisi siis vielä voinut suunnitella yhden lisänappulan.

Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Koeajo

VW Passat Variant GTE Plug-In Hybrid


+ Ajomukavuus,

taloudelli­suus kaupungissa

– Innoton sisusta,

kaistavahdin kytkentä

 Moottorien yhteisteho 218

hv, huippuvääntö 400 Nm

 Kiihtyvyys: 7,6 sekuntia

0–100 km/h

 Kulutus: wltp-yhdistetty

1,5 litraa, koeajolla 3–5,5

litraa sadalla

 Toimintamatka sähköllä:

55 kilometriä ilmoitettu,

koeajolla 47 km

 Akun kapasiteetti 13 kWh,

latausaika 3,5 h–6,5 h,

suurin latausteho 3,6 kW

 CO2-päästöt: wltp 33 g/km

 Perävaunumassa jarruilla:

1 600 kg

 Mitat ja massat: Pituus

4 773 mm, leveys 1 832 mm,

korkeus 1 521 mm,

omamassa 1 760 kg

 Tavaratila: 483 / 1 613 litraa

 Hinta alkaen 49 828 euroa

 Kilpailijoita: Ford Mondeo,

Kia Optima PHEV, Peugeot

508 PHEV (tulossa),

Škoda Superb iV

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui mysteerirakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvikaarta, joka on kuin suoraan keskiajalta

    2. 2

      Haavisto-päätös on poliittisen järjestelmän voitto: Keskiöön nousi asia, joka kertoo Suomesta paljon

    3. 3

      Kenenkään leikit eivät jää huomaamatta – Tällaista on lauttasaarelaisessa päiväkodissa, jossa osa ”erityisen ihanista” lapsista tarvitsee erityistä tukea

      Tilaajille
    4. 4

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    5. 5

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    3. 3

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    4. 4

      Kauniista kodista tuli elämää suurempi statusviesti, ja siksi moni sulkee ovensa vierailta – Tätä on kotihäpeä

      Tilaajille
    5. 5

      Kansallispuiston kokoinen riita: Espoo aikoo jyrätä 2 000 hehtaaria arvokasta metsää, tilalle pientaloja

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää