Auto

Volvo-johtaja haluaa sähköistää Pohjoismaiden autot: ”Aiomme julkistaa yhden uuden sähköautomallin joka vuosi”

Volvon ensimmäinen täyssähköauto on peräti 25 000 euroa kalliimpi kuin saman auton halvin bensiiniversio. Yhtiön kehitysjohtaja ei halua ennustaa hintaeron tasoittumista.

Jo kolme vuotta sitten kiinalais-ruotsalainen Volvo ilmoitti, että vuoden 2019 jälkeen se tuo markkinoille pelkästään uusia sähkö- ja hybridiautoja.

Hybridejä Volvo on tehnyt jo kahdeksan vuoden ajan, mutta nyt myyntiin on saatu ensimmäinen täyssähköinen Volvo.

Jo kolme vuotta mallistossa olleeseen XC40-katumaasturiin perustuva XC40 Recharge on ollut ennakkomyynnissä jo jonkin aikaa, mutta ostajat saavat autonsa vasta vuoden viimeisellä neljänneksellä eli aikaisintaan lokakuussa.

Suomi on ollut Volvolle hyvä maa, sillä vain Ruotsissa sillä on suurempi markkinaosuus.

Nyt Volvo tuo uuden sähköautonsa myyntiin Euroopassa ensimmäiseksi Suomessa, Ruotsissa, Hollannissa ja maailman johtavassa sähköautomaassa Norjassa.

Suomessa autoa tulee myyntiin 700 kappaletta, ja Volvo aikoo saada kaikki kaupaksi ennakkomyynnissä. Viime vuoden myydyin täyssähköauto Suomessa oli Tesla Model 3, jota rekisteröitiin vähän yli 600 kappaletta.

 

”Ilmasto vaikuttaa tietysti akkujen toimintaan, sitä ei voi kieltää.”

Uutta mallia maanantaina Vantaalla esitellyt Volvon sähköautotuotannon kehitysjohtaja Caroline Kjellin uskoo, että täyssähköisellä autolla on markkinoita myös pohjoisilla seuduilla pitkiä matkoja ajaville.

”Ilmasto vaikuttaa tietysti akkujen toimintaan, sitä ei voi kieltää”, Kjellin sanoo.

”Meidän täyssähköautomme on kuitenkin testattu talviolosuhteissa ja ne on rakennettu toimimaan Pohjolan talvessa. Siksi niissä on sisätilojen esilämmityksen lisäksi myös akkujen esilämmitys, mikä mahdollistaa pidemmän toimintamatkan myös talvella.”

Volvo aloitti ladattavien hybridimallien myynnin vuonna 2012, ja on myynyt niitä vuoden 2019 loppuun mennessä 120 000 kappaletta. Viime vuonna ladattavien hybridien osuus oli kymmenen prosenttia, mutta Volvo odottaa osuuden kaksinkertaistuvan tämän vuoden loppuun mennessä.

Ladattavien hybridien ja täyssähköautojen kysyntä on nousussa, mutta uusien automallien kehitys vie vuosia. Nyt esitellystä XC40-sähköautostakaan ei ollut tuoda Vantaalle vielä koeajettavaa versiota. Kjellinin mielestä tilanne ei ole aiheuttanut Volvolle paineita.

”Me näemme autojen sähköistymisen osana tulevaisuutta, ja olemme valmistautuneet lisäämään ladattavien hybridien ja sähköautojen tuotantoa. Aiomme julkistaa yhden uuden sähköautomallin joka vuosi seuraavan viiden vuoden ajan.”

Kasvava kysyntä on johtanut siihen, että markkinoille on tullut myös sähköautoja, joiden suunnittelua ja valmistusta ei ole viimeistelty loppuun asti. Kuuluisin esimerkki on sähköautomarkkinoiden johtava merkki Tesla, jonka autoista löytyneistä puutteista ja pikkuvioista on kerrottu tiedotusvälineissä.

Kjellin ei halua kommentoida kilpailijoiden autoja.

 

Modernilla polttomoottoriautolla voi päästä täydellä tankillisella kaksi kertaa pidemmälle.

Vaikka laatukontrolli olisi kohdallaan, sähköauton ostoa harkitsevaa autoilijaa saattaa kiinnostaa vielä enemmän akun kesto, latausmahdollisuudet ja auton hinta.

Pohjois-Suomessa asuvaa ja paljon ajavaa dieselauton omistajaa voi olla vaikea käännyttää sähköautoilijaksi, vaikka uuden sähkö-Volvon akussa olisi virtaa 400 kilometrin ajoon. Modernilla polttomoottoriautolla voi päästä täydellä tankillisella kaksi kertaa pidemmälle.

”Akkuteknologia kehittyy koko ajan ja nopeaan tahtiin, mutta täytyy kuitenkin kysyä itseltään, että pitääkö sähköauton todella kulkea 800 kilometriä yhdellä latauksella. On mietittävä, onko se tarpeellista vai olisiko latausaika tärkeämpi”, Kjellin sanoo.

”Akkujen kehityksessä tärkeää on myös kehittää pienempiä ja kevyempiä akkuja, joita on myös halvempi valmistaa, ja jotka vaikuttavat kuluttajahintohin. Tämä on se tasapaino, jota yritämme hakea.”

 

”Autoteollisuus on sijoittanut hyvin paljon rahaa tämän teknologian kehittämiseen.”

Kuluttajahinnoissa onkin vielä kehittämisen varaa, sillä täyssähköinen XC40 maksaa halvimmillaan yli 63 000 euroa, kun saman auton bensiinimoottorilla saa 38 000 eurolla. Ladattavana hybridinä hinta on 48 000 euroa.

”On hyvin vaikea ennustaa milloin tämä hintaero tasaantuu”, Kjellin sanoo.

”Akkujen valmistaminen on käynyt halvemmaksi, mutta autoteollisuus on myös sijoittanut hyvin paljon rahaa tämän teknologian kehittämiseen.”

Volvon sähköauton hinnoittelu vahvistaa autoalalla usein toistettua käsitystä, jonka mukaan uusin sähköautoteknologia tuodaan markkinoille kalliimman hintaluokan autoissa. Halvempia kansanmalleja joudutaan odottamaan siihen asti, kun akkujen valmistuskustannukset laskevat riittävästi.

Tarkkaan ottaen nyt esitelty XC40 ei ole Volvon ensimmäinen sähköauto.

Yhtiö esitteli jo vuonna 2011 täyssähköisen C30 Electricin. Kolmiovinen pienemmän kokoluokan auto oli varustettu 24 kilowattitunnin akulla, ja sen toimintamatka oli 150 kilometriä.

Autoa valmistettiin vain runsaat 200 kappaletta ja niistä suuri osa päätyi Ruotsiin leasing-autoiksi.

”Minulla on kollegoita, jotka ajavat edelleen sähköisellä C30:llä”, Kjellin sanoo.

C30:n valmistus loppui vuonna 2012. Se on toistaiseksi Volvon viimeinen pienemmän segmentin malli.

Tällä tietoa Volvolla ei ole suunnitelmia lähteä kilpailemaan pienempien täyssähköautojen markkinoille. Nyt esitelty XC40 Recharge perustuu Volvon CMA-alustalle, joka on Volvon nykymalliston pienin.

Samalle alustalle tehdään myöhemmin markkinoille tuleva Volvon sisarmerkin Polestarin 2-malli. Sen saatavuudesta Suomessa ei ole vielä kerrottu.

Polestar 2:n ensimmäinen myyntiin tuleva versio on osapuilleen saman hintainen kuin Volvo XC40, mutta Volvo on lupaillut autosta myöhemmin myös halvemmin varusteltua mallia, jonka hinta olisi noin 40 000 euroa.
Ota kaikki irti Hesarista
HS Digillä saat kaikki Hesarin digisisällöt käyttöösi

Kommentit

Kommentit

    Ei vielä kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Ei vielä nimellä kirjoitettuja kommentteja. Kirjoita ensimmäinen.

    Näytä lisää
    Luetuimmat
    • Juuri nyt
    • Päivä
    • Viikko
    1. 1

      Katajanokan alta paljastui erikoinen rakennelma: Vedessä on piilossa sata metriä holvi­kaarta, joka on kuin suoraan keski­ajalta

    2. 2

      Millaista on päiväkodissa, jossa aikuisilla on aikaa ja lapset ovat ”keskivertoa ihanampia”? HS vietti päivän Majavien seurassa Lauttasaaressa

      Tilaajille
    3. 3

      Saksassa ainakin yhdeksän ihmistä on kuollut ampumisissa kahdessa vesipiippu­kahvilassa, poliisin mukaan myös epäilty ampuja ja toinen henkilö ovat löytyneet kuolleina

    4. 4

      Ihmiset ahdistuvat silloinkin, kun siinä ei ole järkeä, sanoo psykiatrian professori – Hän kertoo vastalääkkeen, joka auttaa, kun koronavirus tai terrori-iskut tunkeutuvat mieleen

      Tilaajille
    5. 5

      Arttu Wiskarin yhtiö tahkoaa hittejä, joista ei osaa sanoa, ovatko ne rehellisesti juntteja vai junttiuden pilkkaa: ”Se, että ukki kuoli joka biisissä, meni läpi kuin väärä raha”

      Tilaajille
    6. Näytä lisää
    1. 1

      Osa ihmisistä kävelee ”istuma­kävelyä”, joka voi aiheuttaa kipuja niskassa asti – Fysio­terapeutti neuvoo kolme liikettä, joilla kävelystä tulee ryhdikästä ja sulavaa

      Tilaajille
    2. 2

      Mies kasasi pihalleen romua, jätettä ja jopa puolikkaita junanvaunuja – Kuvat näyttävät, miten ympäristöä turmeltiin vuosien ajan

    3. 3

      Lähes joka toinen kiinalainen on nyt karanteenissa: HS:n kuvakooste näyttää aavekaupungeiksi muuttuneet metropolit

      Tilaajille
    4. 4

      Kimi Räikkönen teki sen taas: erottuu formulakuljettajien yhteiskuvassa hilpeästi edukseen

    5. 5

      Vesi valtasi ennennäkemättömällä tavalla Arabianrannan – Video näyttää, miten ahven uiskentelee keskellä nurmialuetta

    6. Näytä lisää
    1. 1

      Lumeen hukkuva Lappi pidättää hengitystään – Mitä lähiviikkoina tapahtuu?

      Tilaajille
    2. 2

      HS vietti vuorokauden Helsingin maineikkaimmalla huolto­asemalla, ja kello 1.06 pöytään nukahti työntekijöille tuttu mies

      Tilaajille
    3. 3

      ”Nyt multa meni pata jumiin” – HS:n haltuunsa saamat ääni­viestit paljastavat, kuinka luistelu­valmentaja Mirjami Penttinen raivoaa nuorille luistelijoille

      Tilaajille
    4. 4

      Neljä vuotta sitten Peter Vesterbacka sai illallisilla idean, joka ei koskaan toteudu – HS:n erikoisartikkeli kertoo kaiken Tallinnan-tunnelista

      Tilaajille
    5. 5

      Kuinka paljon pidemmälle kansanedustajat voivat väkivallan ihannoinnissa vielä mennä?

    6. Näytä lisää