Sähköautojen hintojen on pakko tulla alas, ja nyt tiedetään, miten se onnistuu – parin vuoden päästä sähköauton voi saada 12 000 eurolla - Auto | HS.fi
Auto

Sähköautojen hintojen on pakko tulla alas, ja nyt tiedetään, miten se onnistuu – parin vuoden päästä sähköauton voi saada 12 000 eurolla

Kahden vuoden päästä markkinoille tuleva pieni sähköinen Dacia saattaa maksaa enää 12 000 euroa. Halvempien hintojen vuoksi koosta, tehosta ja akun kestosta pitää tinkiä.

Renault esitteli City K-ZE -sähköauton viime keväänä Shanghain automessuilla. Auto on tarkoitus tuoda myöhemmin Euroopan markkinoille Dacian nimellä.

Renault esitteli City K-ZE -sähköauton viime keväänä Shanghain automessuilla. Auto on tarkoitus tuoda myöhemmin Euroopan markkinoille Dacian nimellä. Kuva: Aly Song

Julkaistu: 18.2. 13:49

Henkilöautoliikenteen sähköistämistä yritetään jouduttaa lähivuosina entistä halvemmilla sähköautomalleilla. Todennäköisimmin niissä tingitään eniten tehosta ja toimintamatkasta.

Suuntaa näyttää ranskalainen Renault, joka aikoo tuoda Euroopassa myyntiin pienen täyssähköisen katumaasturin Dacia-halpamerkillään. Autocar-sivuston mukaan auto tulisi todennäköisesti myyntiin vuoden 2022 alussa.

Toistaiseksi autoa on myyty Renault City K-ZE -nimellä vain Kiinan markkinoilla.

Viime vuonna Kiinassa myyntiin tullut City K-ZE on esimerkki yksinkertaisemmasta sähköautosta, joka on suunniteltu kaupunki- ja taajama-ajoon. Auton toimintamatka täydellä akulla on 250 kilometriä, kun samaan aikaan premium-merkit tuovat markkinoille uusia sähköautomalleja, joiden toimintamatka on yli 400 kilometriä.

 Auton huippunopeus on 105 kilometriä tunnissa.

Myös suorituskyky on vaatimattomampi moniin muihin sähköautoihin verrattuna. Autossa on 44 hevosvoiman moottori, jonka voimin auto kiihtyy nollasta kuuteenkymppiin seitsemässä sekunnissa, ja auton huippunopeus on 105 kilometriä tunnissa.

Esimerkiksi Renaultin nykyinen pienemmän keskiluokan täyssähkömalli Zoë on varustettu 110 hevosvoiman moottorilla, jolla vastaava kiihtyvyys on runsaat neljä sekuntia ja huippunopeus moottoritielle riittävä 135. Zoën akussa riittää myös virtaa noin 400 kilometrin ajomatkaan.

Renault julkisti suunnitelmiaan viime viikolla. Yhtiön mukaan Euroopan markkinoille Daciana tulevassa autossa on monipuolisemmat turvavarusteet, mutta kaupunkiautoksi tarkoitetussa mallissa pitkä toimintamatka ei ole ensisijaisen tärkeä.

Auton hinta Euroopassa jäisi noin 12 000 euroon. Kiinassa myytävän mallin hinta on vajaat 8 300 euroa.

Pienimpien autojen myynti on laskenut monissa Euroopan maissa, mutta Renault uskoo, että pieni ja halpa sähköautomalli soveltuisi yhteiskäyttöautoksi.

Suomessa myytävistä ja myöhemmin tänä vuonna markkinoille tulevista täyssähköautoista suurin osa on kalliimpia ja suuremman kokoluokan autoja. Pienten sähköautojen osuus kasvaa kuitenkin tänä vuonna, kun Seat alkaa toimittaa ennakkotilaajille Mii Electricejä.

Seat Mii Electric on ensimmäinen halpa ja pieni sähköautomalli Suomen markkinoilla.

Seat Mii Electric on ensimmäinen halpa ja pieni sähköautomalli Suomen markkinoilla. Kuva: Kari Ylänne

Seatin pientä sähkömallia myytiin viime vuoden lopussa vajaan 16 000 euron kampanjahinnan houkuttelemana ennakkoon liki 600 kappaletta. Vuodenvaihteen jälkeen auton hinta on ollut valtion sähköautohintatuen kanssa halvimmillaan noin 17 400 euroa.

Toistaiseksi ladattavat hybridit ovat kasvattaneet suosiotaan Suomessa nopeammin kuin täyssähköautot. Viime keväänä julkistetun valtioneuvoston tutkimus - ja selvitysraportin mukaan suuntauksen odotetaan muuttuvan noin vuonna 2025.

Siihen mennessä täyssähköautojen hinta on asettunut vastaavien polttomoottoriautojen tasolle, ja ladattavat hybridit eivät enää pysty kilpailemaan sähköautojen kanssa pienillä päästöillä eikä hankintahinnallaan. Ennusteen mukaan hintakehitykseen vaikuttaa ennen kaikkea akkuteknologian kehitys.

Pidemmällä aikavälillä suomalaisten kiinnostus sähköautoja kohtaan riippuu myös siitä, löytyykö autokaupasta sähköllä kulkevia suosikkimalleja, kuten perusfarmareita.

 Pienimmän kokoluokan osuus Suomen uusista autoista oli vain yksi prosentti.

Nyt markkinoille tulevat halvemmat pienet sähköautot kuuluvat kokoluokkaan, joka ei ole ollut Suomessa suosituimpien joukossa. Suosituimpia olivat keskikokoiset autot, joihin kuuluvat muiden muassa Toyota Corolla, Volkswagen Golf ja Škoda Octavia.

Viime vuonna yli 60 prosenttia uusista rekisteröidyistä autoista oli joko keskikokoisia autoja tai keskikokoisia tai suuria katumaastureita. Pienimmän eli A-segmentin autoja, johon Seat Mii Electricin kaltaiset kaupunkiautot kuuluvat, oli vain prosentti.

Volvo-johtaja haluaa sähköistää Pohjoismaiden autot: ”Aiomme julkistaa yhden uuden sähköautomallin joka vuosi”

Seuraa uutisia tästä aiheesta