Tällainen on suomalaisten keskivertoauto – Uusien ja käytettyjen kauppaa hallitsevat aivan erilaiset autot - Auto | HS.fi
Auto

Tällainen on suomalaisten keskivertoauto – Uusien ja käytettyjen kauppaa hallitsevat aivan erilaiset autot

Jo yli kolmannes uusista autoista on katumaastureita. Suomen autojen keski-ikä on 12,2 vuotta.

Valkoinen Škoda on tuttu näky teillä, kaduilla ja parkkihalleissa. Kuva: Kimmo Taskinen / HS

Julkaistu: 20.2. 14:40

Kirjoitimme tovi sitten Juhasta, joka on suomalainen keskivertoautoilija.

Juhan innoittamana HS ryhtyi tutkimaan, millainen Juhan auto tarkemmin ottaen on – eli millainen on tämän hetken suomalainen keskivertoauto.

Uusimpien tietojen mukaan Juha ei ajakaan Toyota Corollalla. Tämä johtuu siitä, että aiemmin Juhan suhteen käytettiin erilaisia tilastoja kuin Juhan auton suhteen.

Juhan uusi auto on Škoda Octavia, ja jos Juha ostaa käytetyn, se on Volkswagen Golf.

Pureudutaan ensin uuteen Octaviaan.

Ensinnäkin Juhan auto ei ole työsuhdeauto, sillä yritykset hankkivat uusista autoista 38 prosenttia.

 34 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista on jonkin sortin maastureita.

Mutta koska yritysautoja on kuitenkin näin suuri osa autoista ja koska yritysautojen keskihinta on suurella todennäköisyydellä suurempi kuin yksityiskansalaisten ostamien autojen, Juhan auton keskimääräistä hankintahintaa on vaikea selvittää.

”Meillä ei ole tarkkaa tilastoa keskihinnoista auton haltijaryhmän mukaisesti jaoteltuna. Yritimme viime vuonna selvitellä tätä Verohallinnosta, mutta emme saaneet kovin järkevää luokittelua aikaiseksi, koska iso osa yksityisten hankkimista autoista on rahoitettuja ja osamaksukaupassa autolla näkyy yrityshaltija”, Autoalan tiedotuskeskuksen liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja kertoo.

Hän antaa kuitenkin valistuneen arvion asiasta.

”Yritysautojen joukossa on selvästi vähemmän edullisimpia A- ja B- sekä JS-segmentin autoja, mutta toisaalta näiden segmenttien osuus rekisteröinneistä on melko pieni. Muiden kokoluokkien osalta kuluttajat tekevät melko samanlaisia valintoja kuin työsuhdeautoilijat.”

Kalenojan mukaan työsuhdeautojenkin joukossa on edullisia autoja, ja lisävarustelu on melko maltillista, koska lisävarusteet vaikuttavat merkittävästi työntekijälle määräytyvään verotusarvoon.

”Karkeasti laskien tästä tulisi kotitalouksien autohankintojen keskihinnaksi noin 31 000 euroa.”

Juhan uusi auto on siis 31 000 euron hintainen. Millainen se on muilta osin?

Auto on ensinnäkin rekisteröity Uudellamaalla, jossa rekisteröidään uusista autoista 46,2 prosenttia.

Se on automaattivaihteinen Škoda Octavia (Octavioita meni kaupaksi 5 601 kappaletta.), sillä se oli viime vuoden myydyin auto ja manuaalivaihteisia myydään uutena enää 26 prosenttia.

Auto on valkoinen – valkoisia autoja rekisteröitiin eniten, 27,9 prosenttia. Auto on bensiinikäyttöinen – ja tästä päästään kiinnostavaan lukemaan.

 

Bensiinikäyttöisten autojen osuus ensirekisteröinneistä oli viime vuonna 72 prosenttia. Dieseleiden suosion lasku on ollut hurjaa, sillä niiden osuus oli vain 19 prosenttia. Vielä vuonna 2008 lähes puolet henkilöautoista oli dieselkäyttöisiä.

Lataushybridejä rekisteröitiin 5 prosenttia, täyssähköautoja 2 prosenttia ja kaasuautoja 2 prosenttia.

Juhan auto päästää hiilidioksidia WLTP-testin mukaan mitattuna 139,3 grammaa kilometrillä.

Tiedämme jo, että Juhan auto on keskikokoinen auto, mutta eri segmenttien suosion tarkasteleminen on silti kiinnostavaa.

Siitä huomaa, että katumaasturien suosio on Suomessakin noussut kovaksi. 34 prosenttia ensirekisteröidyistä autoista on jonkin sortin maastureita.

Ja jos ajatellaan, että tavalliseen ajoon seuraavista segmenteistä menee maasturien lisäksi B-, C- ja D-segmentin autoja, maastureita tavallisten ihmisten tavallisista käyttöautoista alkaa olla jo suuri osa.

Tutkitaan vielä lähemmin, millaiset ovat Juhan auton keskimääräiset fyysiset ominaisuudet:

Jos ihan tarkkoja ollaan, Juha ei ostaisi uutta autoa, vaan käytetyn auton. Uusia autoja rekisteröidään nimittäin Suomessa huomattavasti vähemmän kuin käytettyjä autoja. Käytettyjen autojen kauppa on volyymiltaan yli viisinkertaista.

Siksi on syytä katsoa, millainen keskivertoauto olisi, mikäli se olisi käytetty.

Käytetyn kohdalla emme pääse aivan yhtä yksityiskohtaisiin tietoihin käsiksi kuin uusien autojen kohdalla, mutta selkeä kuva keskimääräisestä autosta piirtyy hyvin.

 Musta voitti harmaan, valkoinen oli kolmonen.

Juha ostaisi 12 618 euron hintaisen auton – se on käytettyjen autojen keskihinta Nettiautossa. Auto olisi vuosimallia 2008 ja se olisi kotoisin Uudeltamaalta.

Se olisi todennäköisesti Volkswagen Golf. Volkswagen on myydyin automerkki, sillä sen merkkisiä henkilöautoja myytiin viime vuonna 62 000 kappaletta, ja Golf on suosituin automalli.

Mutta minkä värinen se olisi?

”Musta voitti harmaan nipin napin, valkoinen oli kolmonen”, kertoo Nettiautoa hallinnoivan Nettixin liiketoimintajohtaja Erno Kalalahti.

Autolla olisi ajettu jo jonkin matkaa, Kalalahti kertoo.

”Mittarilukeman keskiarvo 215 000 kilometriä, mutta mediaani on mielestäni kuvaavampi. Se on 169 000 kilometriä.”

 

Toisin kuin uuden auton kohdalla, käytetty auto olisi manuaalivaihteinen. 54 prosenttia käytetyistä myydään manuaaleina.

Käytettykin auto kulkisi bensiinillä, mutta käytettyjen kaupoilla käyttövoimien ero ei ole ensinkään niin selkeä kuin uusissa autoissa.

Bensiiniautoja myytiin käytettynä viime vuonna 350 000 kappaletta, dieselkäyttöisiä 266 000 kappaletta.

Auton moottori olisi maltillinen 2-litrainen, ja siinä olisi 135 hevosvoimaa.

 Suomen autojen keski-ikä on 12,2 vuotta.

Mitä tästä opimme?

Ainakin sen, että kun naapuri ostaa uudenkarhean, valkoisen 4,4-ovisen ja 5,1-istuinpaikkaisen Škoda Octavian, voit onnitella: hänellä ei ole tarvetta korostaa individualismiaan auton avulla.

Senkin opimme, että Suomen autokanta ei vaikuta uudistuvan kovin nopealla tahdilla. Suomen autojen keski-ikä on 12,2 vuotta, ja liki täsmälleen tämän ikäisiä autoja liikkuu keskimäärin eniten käytettyjen autojen kaupoilla.

Niin ikään opimme, että suomalaiset eivät juuri ostele uutena urheiluautoja eivätkä luksusautoja. Urheiluautojen osuus ensirekisteröinneistä on 0,1 prosenttia ja luksusautojen 0,25 prosenttia.

Lähteet: Nettiauton data (käytetyt autot), Autoalan tiedotuskeskus, Traficom (uudet autot). Tiedot perustuvat viime vuoden viimeisimpiin lukuihin.

Kyselyn avulla luotiin kuva tyypillisestä suomalaisesta autoilijasta: Keski-ikäinen Juha syö autossa eikä voi sietää apukuskin ohjeita

Seuraa uutisia tästä aiheesta